Kan jeg ikke handle i Apple US Store?
Fra : Mich Ottosen

Dato : 28-01-08 20:59

Har kig på en Brenthaven sleeve til min MB 13", har prøvet at bestille
den hos Apple Store i USA, men det virker ikke - det er noget med stat
og zipkoden (postnummeret).
Sleeven koster $ 40,- i USA, men den i Dk-Store runder kr. 400,- med
moms og forsendelse. Det er jo pokkers til forskel.
Eftersprugte den for nylig i Apples showroom på 5th Av i NY, men de
henviste bare til nettet. Øv.

--
v.h.,
Mich.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-01-08 21:37

Mich Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> [...]
> moms og forsendelse. Det er jo pokkers til forskel.
> Eftersprugte den for nylig i Apples showroom på 5th Av i NY, men de

Hvis du smider told og moms oveni så lander du også ca. på 400 ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 29-01-08 07:53

> Hvis du smider told og moms oveni så lander du også ca. på 400 ...

Og nu er post-etaten [undskyld: 'koncernen'] jo begyndt at sætte et
gebyr på 150 oveni ved køb fra USA - for besværet med toldbehandlingen.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lyrik

Dato : 29-01-08 12:04

Den 29.01.2008 kl. 07:53 skrev "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid>:

> Og nu er post-etaten [undskyld: 'koncernen'] jo begyndt at sætte et
> gebyr på 150 oveni ved køb fra USA - for besværet med toldbehandlingen.
Kan det undre dig som det danske bureukrati har udviklet sig. Tror du ikke
at der er toldpapirer at udføre?
Jeg har engang selv importeret en skakcomputer fra Tyskland. Før
EU-medlemsskabet. My God!
Først blev der lagt tysk moms på. Så blev der lagt dansk moms på. Så
skulle jeg ind på "kvægtorvet" hvor pakken var og udfylde papirer. Hele
proceduren tog måneder!

150 kroner er billigt sluppet for at komme igennem det cirkus IMHO.
--
Greetings from Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Per Rønne

Dato : 29-01-08 12:11

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> Først blev der lagt tysk moms på. Så blev der lagt dansk moms på. Så
> skulle jeg ind på "kvægtorvet" hvor pakken var og udfylde papirer. Hele

Jeg har skam også købt ting ind fra Tyskland før det indre marked. Det
var bare Heinrich Schütz 'Kleine geistliche Konzerte', seks LPere.

Jeg tror faktisk at bureaukratiet er blevet betydeligt /mindre/ siden
dengang, også når det drejer sig om privatimport fra USA.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-01-08 19:45

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Jeg har engang selv importeret en skakcomputer fra Tyskland. Før
> EU-medlemsskabet. My God!

Mon dog? var sådanne dimser almindlige i de tidlige 70'ere?

Fra : Lyrik

Dato : 29-01-08 21:18

Den 29.01.2008 kl. 19:45 skrev Morten Reippuert Knudsen
<spam@reippuert.dk>:

> Mon dog? var sådanne dimser almindlige i de tidlige 70'ere?
Jeg var en banebryder på området. Mephisto 2 med display og tastatur.

--
Greetings from Jens "Lyrik" Bech.

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 02-02-08 21:37

> Mon dog? var sådanne dimser almindlige i de tidlige 70'ere?

Jeg har da selv en slags skakcomputer, som jeg købte i begyndelsen af
halvfjerdserne. Det er en af 229p Cellulose typen (Politikens Forlag).
Fungerer fint under OS 10.5.1 med Preview eller Acrobat Reader...

mvh. Mikael

Fra : Mich Ottosen

Dato : 29-01-08 20:20

> Hvis du smider told og moms oveni så lander du også ca. på 400 ...

Nå, ikke helt, de reklamerer med at der er "free shipping".
Men jeg ærgrer mig over, at de ikke havde den i Apples forretning i NY.

--
v.h.,
Mich.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-01-08 20:23

> Nå, ikke helt, de reklamerer med at der er "free shipping".
> Men jeg ærgrer mig over, at de ikke havde den i Apples forretning i NY.

der er ikke noget der hedder "free shipping" ... det er bare et spm. om
_hvordan_ du betaler for at tingene bliver shippet rundt ...

/thomas

Fra : Mich Ottosen

Dato : 29-01-08 22:57

> der er ikke noget der hedder "free shipping" ... det er bare et spm. om
> _hvordan_ du betaler for at tingene bliver shippet rundt ...

Det er da muligt at du har ret i din kontante vurdering, men der stod
faktisk i den samlede opstilling i indkøbskurven, at der var "free
shipping", skatten (v.a.t. eller var t.v.a.?) var ikke beregnet.
Det kan jo osse være helt ligegyldigt, for jeg må jo ikke handle med
Apple-store_USA_

Men for husfredens skyld: du har da sikkert ret

--
v.h.,
Mich.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-01-08 23:06

> [...]
> Apple-store_USA_
>
> Men for husfredens skyld: du har da sikkert ret

:)

Jeg hører bare ofte den der: "jammen der er gratis fragt" .. hvortil jeg
bliver nødt til at sige, "nej, varen er bare dyrere" ;)

/thomas

Fra : PeterBP

Dato : 01-02-08 08:05

> Hvis du smider told og moms oveni så lander du også ca. på 400 ...
>
> /thomas

Told, moms og højere skatter generelt gør alt deres til at hæve
produktpriserne her i EU væsentligt over havd de er i USA.

--
regards , Peter B. P. http://macplanet.dk
Washington D.C.: District of Criminals

"I dont drink anymore... of course, i don't drink any less, either!

Fra : Jon

Dato : 28-01-08 23:05

Mich Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> Har kig på en Brenthaven sleeve til min MB 13", har prøvet at bestille
> den hos Apple Store i USA, men det virker ikke - det er noget med stat
> og zipkoden (postnummeret).

For å handle på US AppleStore må du ha USA-adresse og -kredittkort.
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Lyrik

Dato : 29-01-08 01:27

Den 28.01.2008 kl. 20:59 skrev Mich Ottosen <Mich@noget.invalid>:

> [...]
> moms og forsendelse. Det er jo pokkers til forskel.
> Eftersprugte den for nylig i Apples showroom på 5th Av i NY, men de
Det er et rigtig godt spørgsmål.
Man kan jo også leje film på US iTunes, men der er de samme stopklodser
sat ind. Det er ikke amerikanerne. det er de forskellige regler i
Europæiske lande der bremser handlen, læste jeg på nettet.(nej jeg kommer
ikke med links)

Et par stykker havde "narret" den amerikanske butik. De havde undgået det
med det amerikanske kreditkort ved at købe "vouchers"(gavekort?) på en
online auktionsbase. Hvad hedder de? Qbay eller E-bay eller sådan noget.
Dem havde de brugt i iTunes på den amerikanske butik og tilføjet en
amerikansk adresse, Googles adresse havde en brugt. ingen problemer med
filmudlejningen. Det gik glat igennem.
Andre der har gode ideer til handel i USA?

De har forøvrigt tasken på den amerikanske Amazon.com til 49$, kan man
handle der? jeg synes at jeg har gjort det en gang, men jeg er ikke
sikker. På den engelske amazon.co.uk er tasken lige så dyr som i
Danmark.;-(

--
Greetings from Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 29-01-08 06:33

Lyrik skrev:

> Andre der har gode ideer til handel i USA?

Emigrer, det har rigtig mange amerikanere gjort for at kunne handle i
iTunes, faktisk dem alle på nær et par indianere som havde gemt sig i
træer og buske.

Ellers er det som med musikken blot at vente, det måtte vi jo også med
kartoflerne dengang...

Husk, film skal ses i Biografen ...... og evt i iTunes

Fra : Lyrik

Dato : 29-01-08 11:57

Den 29.01.2008 kl. 06:33 skrev Henry Lerche Madsen
<henrylerchemadsen@mac.com>:

> [...]
> kartoflerne dengang...
>
> Husk, film skal ses i Biografen ...... og evt i iTunes
Ingen grund til at være så fatalistiske.
Se længere nede i tråden hvor der er købt iPhones for 2500,- kroner
stykket.
Se så dig selv i fantasien med din "røde fatalistiske tud" betale 5-6000,-
for det samme!Fordi det "er en naturnødvendig del af det at være
dansk?"

Vi betaler generelt store overpriser på mange ting her i Danmark. Og det
er ikke på grund af momsen. Det er "überpriser!" Skal den onde kurve
knækkes så skal der gang i handlen med det billige dollarområde. Det vil
presse overpriserne i Danmark ned tror jeg på.
iPhone-prisen er et godt eksempel på overpriser og den i tråden omtalte
taske også!

For en del år siden kendte jeg en mand der købte en
"billigpris-lædervarebutik" på Enghave Plads. Hvad tjener man? Spurgte
jeg. 2,1, sagde han. Hvad? 2,1% det var da ikke ret meget!? Nej, 2,1 gange
det jeg giver for varen! Sagde han-og tilføjede at "Vi går for at være
vældig billige!"

De T-shirts H&M køber i Kina for 2 kroner stykket sælges for 130,- i
Danmark. Det har jeg fra en muslim der selv købte den "Dyre T-shirt" i
Kina til 6 kroner og importerede en container fuld. Han så H&M's opkøber
give 2 kroner fordi de ikke ville betale 6 kroner for den "dyre" kvalitet.
Jeg gav 20 kroner stk. for den der var købt for 6 kroner. Det var han
tilfreds med.

--
Greetings from Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 29-01-08 15:31

Lyrik skrev:

> [...]
> Se så dig selv i fantasien med din "røde fatalistiske tud" betale
> 5-6000,- for det samme!Fordi det "er en naturnødvendig del af det at

Jamen for min skyld kan vi da godt skære skatter og afgifter ned til et
minimum. Men der vil altså være mange andre der så kommer i klemme med
alvorligere ting end materiale goder så som iPod's og Mac's .....

Fra : Lyrik

Dato : 29-01-08 18:40

Den 29.01.2008 kl. 15:31 skrev Henry Lerche Madsen
<henrylerchemadsen@mac.com>:

> Jamen for min skyld kan vi da godt skære skatter og afgifter ned til et
> minimum. Men der vil altså være mange andre der så kommer i klemme med
> alvorligere ting end materiale goder så som iPod's og Mac's .....
Det er jo ikke skatter og afgifter der har noget med overpriserne at gøre,
det er ren og skær:"De har råd til det lad dem bare betale!" Coca Cola
Company betalt ingen skat. Fortjenesten røg til Cayman Islands. Men
alligevel skal danskerne betale overpris for Cola. Hvorfor? Fordi de har
råd til det!

Det er en skæbne vi er pålagt fordi vi har råd til det. Men vi styrer selv
vores skæbne på nogle punkter. Det skal ikke være vores skæbne at give
6000 for en iPhone hvis amerikanerne kan få den for 2500! OK momsen æder
vi, men så heller ikke mere!

Hvad med Apple TV?
229$ for 40Gig og 329$ for 160 Gig. Det er cirka 1445 kroner for den lille
og 1645 for den store.

Med moms ville det være 1806,25 for den lille og 2056,25 for den store.
Men hvad skal danskerne betale i overpris?
For den lille 2299,- For den den store 2999,-.

Det er en ubegrundet overpris på 492,75 for den lille og 942,75 for den
store! Vi skal gøre noget ved det og ikke bare resignere. Den danske krone
er hård og eftertragtet valuta.

--
Greetings from Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Per Rønne

Dato : 29-01-08 20:40

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Det er en skæbne vi er pålagt fordi vi har råd til det. Men vi styrer selv
> vores skæbne på nogle punkter. Det skal ikke være vores skæbne at give
> 6000 for en iPhone hvis amerikanerne kan få den for 2500!

iPhone er slet ikke officielt kommet til landet endnu, og de 5.900
Telekæden har taget for oplåste iPhones uden abonnement siger /intet/ om
den endelige pris.

Personligt venter jeg da også på iPhone 2.0, med 3G, FM-modtager og GPS.
Alt sammen noget processoren skal være forberedt til [der er blot et
problem med batteriet, som så ikke vil fungere længe nok, medmindre man
softwaremæssigt, i Preferences, kan vælge at slå visse funktionaliteter
fra].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-01-08 20:47

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> problem med batteriet, som så ikke vil fungere længe nok, medmindre man
> softwaremæssigt, i Preferences, kan vælge at slå visse funktionaliteter

Jeg kan så sige med det samme af FM modtager ikke kommer i ... FM er
død, især ifgl. Apple ... GPS derimod tror jeg du vil kunne få som en
add-on dims til dock connector stikket ... især fordi ikke alle har
_brug_ for gps i deres telefon. Husk at en iPhone ikke er "All things
for all people"

/thomas

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 29-01-08 20:52

> GPS derimod tror jeg du vil kunne få som en add-on dims til dock connector
> stikket

Det er nu en gammel nyhed:

<http://mobilsiden.dk/?aId=5413>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-01-08 22:11

> Det er nu en gammel nyhed:
>
> <http://mobilsiden.dk/?aId=5413>

ok, den havde jeg faktisk ikke set. Men cool nok. Det spændende punkt er
hvordan apple har tænkt sig at styre 3.parts udviklere til iPhone / iPod
Touch ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 30-01-08 05:08

> ok, den havde jeg faktisk ikke set. Men cool nok. Det spændende punkt er
> hvordan apple har tænkt sig at styre 3.parts udviklere til iPhone / iPod
> Touch ...

Der skulle komme et SDK til februar; præcist hvordan det skulle komme
til at fungere var dog ikke klart, da Apple annoncerede det.

Muligvis bliver det kun certificerede firmaer, der kan komme til at
bruge det, for at modvirke malware.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-01-08 06:39

> [...]
> at fungere var dog ikke klart, da Apple annoncerede det.
>
> Muligvis bliver det kun certificerede firmaer, der kan komme til at bruge

Ja, det var nu hvordan de _specifikt_ ville styre 3.parts udviklere jeg
spekulerede på ....

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 30-01-08 07:26

> Ja, det var nu hvordan de _specifikt_ ville styre 3.parts udviklere jeg
> spekulerede på ....

Og her taltes om muligheden for, at systemet kun ville kunne køre
software fra certificerede 3. parts udviklere. Hvilket vil sige at den
enkelte iPhone-ejer ikke selv ville kunne udvikle programmel til den.

Personligt regner jeg selv med at gå over til en iPhone. Dog tidligst om
et års tid, når den findes med 3G, og når der er de nødvendige 3. parts
produkter.

Og også først efter at min Treo 650, den jeg for halvandet år siden
købte brugt af dig, er gået til de evige jagtmarker.

I øvrigt har jeg fundet et sted, hvor man kan få ordentlige
bælte-holdere til de forskellige smartphones. Herunder Treo:

<http://www.tuff-as-nuts.com/treo-650-belt-case.html>

Og iPhone:

<http://tuff-as-nuts.com/index.asp?PageAction=VIEWCATS&Category=153>

Dem jeg ellers kender, er ikke stabile. Telefonen falder for let ud.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-01-08 09:20

> Og her taltes om muligheden for, at systemet kun ville kunne køre
> software fra certificerede 3. parts udviklere. Hvilket vil sige at den
> enkelte iPhone-ejer ikke selv ville kunne udvikle programmel til den.

Nu er det kun gætværk, ingen ved hvordan Apple vil køre det show. Men da
de har udtalt at de ønsker et bredt udvikler marked til iPhone/iPod
Touch kan jeg ikke forestille mig at det bliver svært at blive
certificeret. Måske skal man blot være ADC medlem, noget som fleste
udviklere er alligevel ?

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 30-01-08 09:31

> [...]
> Touch kan jeg ikke forestille mig at det bliver svært at blive
> certificeret. Måske skal man blot være ADC medlem, noget som fleste

Det er muligt, og da certificeringen i så fald vil blive sådan, at det
enkelte stykke software vil blive 'sporbart', vil man også kunne spore
udviklere der måtte lave malware - og få deres certificering
»ugyldiggjort«.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-01-08 09:39

> [...]

> <http://tuff-as-nuts.com/index.asp?PageAction=VIEWCATS&Category=153>
>
> Dem jeg ellers kender, er ikke stabile. Telefonen falder for let ud.

Jeg ved ikke, om du kender det, men jeg har altid været glad for det
spanske firma Piel Frama. De er fantastisk flinke, og det er helt
utroligt, så hurtigt de kan sende varerne. Og så er det rigtig lækkert
læderhåndværk. Jeg købte en holder til Palm Zire 71 for nogle år siden
og for nylig til en iPod Video og en nano (tidl. model). Den første
holder var lidt klodset og tyk i det, men de nye er meget slanke og
elegante.

<pielframa.com>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 31-01-08 10:07

> [...]
> og for nylig til en iPod Video og en nano (tidl. model). Den første
> holder var lidt klodset og tyk i det, men de nye er meget slanke og

Den må jeg se, og den ligger så i Europa og hverken på New Zealand eller
i USA [det firma jeg har bestilt en holder fra ligger tilsyneladende i
New Zealand, men med hjemmeside rettet mod USA]. Det burde gøre at man
hurtigere fik det, og ikke fik vrøvl med toldmyndighederne.

Meen - jeg ser med det samme, ved den første jeg går ind i:

»Rotable and completely romovable belt clip (the knob is also
removable).«

Der synes dog også at være andre muligheder, dog er de ikke lige så
sikre som Nutshells. Ikke noget med at man skal stikke et bælte gennem
holderen, så man ikke risikerer at smarphonen falder af.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-01-08 13:47

> [...]

> New Zealand, men med hjemmeside rettet mod USA]. Det burde gøre at man
> hurtigere fik det, og ikke fik vrøvl med toldmyndighederne.

De har en fantastisk god service. Jeg har været ude for at bestille om
morgenen, og næste eftermiddag holdt der en stor lastbil med pakken.
Forsendelse og det hele er inkluderet i prisen, så der løber ingen
ekstraudgifter på. Man kan sende dem en e-mail med forespørgsler, og de
har en flink dame, der skriver godt engelsk og svarer hurtigt.

> [...]
> sikre som Nutshells. Ikke noget med at man skal stikke et bælte gennem
> holderen, så man ikke risikerer at smarphonen falder af.

Det er rigtigt, at de bruger aftagelige, roterende bælteclips. Jeg er
ikke sikker på, at der er andre muligheder. De vandrette holdere har dog
en læderbetrukken, fastmonteret clips, der er mindre klodset. Jeg bruger
ikke selv bælteholder. Jeg synes, det er lidt klodset og måske også lidt
nørdet. Jeg kan selvfølgelig også sagtens, for jeg går rundt i en kittel
med store lommer hele dagen. Jeg kan da godt forestille mig, at det for
andre kan være praktisk at have mobiltelefon og/eller PDA i bæltet.
Piel Framas produkter er selvfølgelig ikke perfekte. Jeg synes
bare, de har en rigtig god service og et godt koncept. Desuden kan jeg
godt lide gammeldags håndværk, og taskerne er håndlavede i ægte læder.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 31-01-08 14:28

> Det er rigtigt, at de bruger aftagelige, roterende bælteclips.

Sådan en har jeg; de er bare ikke stabile.

> Jeg er ikke sikker på, at der er andre muligheder.

Det ser umiddelbart sådan ud.

> [...]
> bare, de har en rigtig god service og et godt koncept. Desuden kan jeg
> godt lide gammeldags håndværk, og taskerne er håndlavede i ægte læder.

Ja, foreløbig er jeg altså tilfreds med den jeg har fået hjem i dag.
Sendt fra Singapore ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 31-01-08 14:12

> [...]

> sikre som Nutshells. Ikke noget med at man skal stikke et bælte gennem
> holderen, så man ikke risikerer at smarphonen falder af.

Og så fik jeg min Nutshell hejem til Treo'en. Ikke til at sætte bælte
igennem, men en kraftig clips + velcrolukkeklap øverst. Dermed kan den
også sættes fast i bukser uden bæltestropper.

Ingen told. Ingen moms. Intet gebyr til den postetat, der i dag kalder
sig 'koncern' ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-01-08 07:40

> [...]
> problem med batteriet, som så ikke vil fungere længe nok, medmindre man
> softwaremæssigt, i Preferences, kan vælge at slå visse funktionaliteter

Syns den som minimum bør indehode en duplix printer.

Fra : Per Rønne

Dato : 30-01-08 08:39

> Syns den som minimum bør indehode en duplix printer.

Du med din duplex printer - er du misundelig?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-01-08 23:09

> Du med din duplex printer - er du misundelig?

Mit preivate behov for print ligger på 3 eller 4 A4 ark om året -
sådan en dims kunne selvfølgelig halvere mit forbrug men jeg syns ikke
det kan svare sig (Som kobsekvens har jeg valgt ikke at have en tingest
der kan tegne på papir herhjemme)

Fra : Per Rønne

Dato : 31-01-08 05:12

> Mit preivate behov for print ligger på 3 eller 4 A4 ark om året -
> sådan en dims kunne selvfølgelig halvere mit forbrug men jeg syns ikke
> det kan svare sig

OK, jeg bruger vel 1000 ark om året, bl.a. til at udprinte manualer -
som jeg foretrækker fylder så lidt på hylderne som muligt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-01-08 09:54

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> OK, jeg bruger vel 1000 ark om året, bl.a. til at udprinte manualer -
> som jeg foretrækker fylder så lidt på hylderne som muligt.

Det har jeg en løsning på: Jeg printer dem slet ikke ud. Så sparer man
også en duplex-printer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 31-01-08 10:12

> Det har jeg en løsning på: Jeg printer dem slet ikke ud.

Ja, jeg synes nu at det bliver uoverskueligt med en 200 siders manual
kun på skærmen.

> Så sparer man også en duplex-printer.

Jeg ville nu næppe spare noget på at smide min ud ... tværtimod ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-01-08 13:47

> Ja, jeg synes nu at det bliver uoverskueligt med en 200 siders manual
> kun på skærmen.

Er det ikke bare en vanesag? Jeg læser da ofte TidTITS' e-bøger og den
slags, når jeg sidder i toget. Her er det næsten nemmest bare at tage
sin bærbare computer med. Så har man også alle e-bøgerne med. Men OK,
jeg kan godt at, at det kommer an på, hvad det er, man læser. For mig er
manualer ikke noget, man læser, men mere opslagsværker. Her er det også
lettest at søge i dem på computeren. Hvis de skal læses fra ende til
anden, så er det måske bedst på papir. Jeg printer da også nogle gange
vejledninger til cykler ud, fordi det er noget rod at stå nede i det
rodede og beskidte cykelværksted med oliefingre og betjene sin fine
computer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-01-08 21:37

> Ja, jeg synes nu at det bliver uoverskueligt med en 200 siders manual
> kun på skærmen.

Papir har en ulempe derved det er så santans svært at lave en full
text søgning.

Fra : Per Rønne

Dato : 31-01-08 22:31

> Papir har en ulempe derved det er så santans svært at lave en full
> text søgning.

Til gengæld kan man overskue det ... overskue mange sider samtidig ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 30-01-08 15:41

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Syns den som minimum bør indehode en duplix printer.

Hørt, hørt.... og måske en form for tapebackup, det ville samtidig give
mulighed for at høre kassettebånd med autoreverse....

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-01-08 09:54

> [...]

> problem med batteriet, som så ikke vil fungere længe nok, medmindre man
> softwaremæssigt, i Preferences, kan vælge at slå visse funktionaliteter

Gudskelov! Så er der stadig noget, man kan brokke sig over.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 31-01-08 10:35

> Gudskelov! Så er der stadig noget, man kan brokke sig over.

GPS-optionen er allerede kommet. FM skal nok også komme på sammemåde som
GPS, og 3G forventes at komme i løbet af i år.

Men den store fordel er naturligvis at kunne nøjes med at have en
»gadget« med, som kan det hele. Vi skal så bare haver nogle bedre
batterier ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 31-01-08 10:46

Per Rønne wrote:

> GPS-optionen er allerede kommet. FM skal nok også komme på sammemåde som
> GPS, og 3G forventes at komme i løbet af i år.

Ehh - er der ikke 'bare' det der pseudo-GPS? I min verden tæller et kort
i bunden ikke rigtigt. Desuden kræver det jo pt. at iPhonen er jailbreaket.

Nativ (dvs. ikke noget 3. parts kort) FM i iPhone tror jeg simpelthen
ikke på. Det er en gammel teknologi og den passer slet ikke ind i Appels
strategi om, at alt hvad der lyttes på en iPhone skal være synkroniseret
dertil fra iTunes (og før det købt i iTunes Store).

Har FM desuden en fremtid? Vil det ikke dø ligesom analog TV gør? Kender
man FM i USA?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 31-01-08 10:58

> Ehh - er der ikke 'bare' det der pseudo-GPS? I min verden tæller et kort
> i bunden ikke rigtigt. Desuden kræver det jo pt. at iPhonen er jailbreaket.

Efter dansk lov skal en mobiltelefon, og altså også en iPhone, efter et
halvt år kunne låses op, hvis den er købt med abonnement.

Regn med at man vil kunne købe den låst op, til en lidt dyrere pris. Så
man selv kan bestemme udbyder.

Sådan er det i andre EU-kande.

> [...]
> dertil fra iTunes (og før det købt i iTunes Store).
>
> Har FM desuden en fremtid? Vil det ikke dø ligesom analog TV gør? Kender

Kender du en lille gadget man kan have i brystlommen med digital radio?

I øvrigt kan man ikke høre radioavis fra iTunes ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 31-01-08 11:13

Per Rønne wrote:

> Efter dansk lov skal en mobiltelefon, og altså også en iPhone, efter et
> halvt år kunne låses op, hvis den er købt med abonnement.

At jailbreake en iPhone handler jo ikke kun om, at få den til at
acceptere sim-kort fra en anden udbyder. Det handler også om, at få den
til at afvikle 3. parts 'applikationer'. Jeg vil tro, at det er
sidstnævnte, der er relevant i forbindelse med det eksterne GPS kort.

> Regn med at man vil kunne købe den låst op, til en lidt dyrere pris. Så
> man selv kan bestemme udbyder.
>
> Sådan er det i andre EU-kande.

Ja... Igen der handler om, at bruge applikationen med en anden udbyer.
Ikke at afvikle 3. parts applikationer på den.

> Kender du en lille gadget man kan have i brystlommen med digital radio?

Jeg hører næsten aldrig radio længere, så nej. En hurtig søgning på
google gav mig denne liste:
http://gear.comon.dk/index.php/review/theme_show/id=5

Der er i hvert fald et par bærbare DAP afspillere.

> I øvrigt kan man ikke høre radioavis fra iTunes ...

Nej, men den kan du streame fra netradio.dr.dk ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 31-01-08 11:27

> [...]
> til at afvikle 3. parts 'applikationer'. Jeg vil tro, at det er
> sidstnævnte, der er relevant i forbindelse med det eksterne GPS kort.

Dette eksterne kort er foreløbig kun annonceret, og findes endnu ikke på
markedet.

Om få uger kommer Apple med deres Software Development Kit, der muliggør
at 3. parts applikationsudviklere kan gå i gang.

> Jeg hører næsten aldrig radio længere, så nej.

Jeg sidder da med radioen tændt nu, og har den da også gerne tændt, når
jeg står under bruseren.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-01-08 13:47

> [...]
>
> Der er i hvert fald et par bærbare DAP afspillere.

> Nej, men den kan du streame fra netradio.dr.dk ;)

Jeg tror altså heller ikke rigtig på det der FM. Børnene har nogle
billige små radioer, og jeg har selv en original FM-tuner til min iPod.
Det er generelt et problem med modtagelsen, når man bruger bærbare
radioer. Mange af os er nok vant til bilradioen, men her er antennen
langt større end noget, nogen af os ønsker at slæbe rundt på. Desuden
har stort set alle bilradioer vel RDS, så de automatisk indstiller til
den bedste station, når man kører rundt i landet.
Jeg kan godt huske før i tiden, når man hele tiden skulle ændre
frekvens på bilradioen, når man kom til et nyt sendeområde. Desuden har
lokale forhold med høje bygninger, elektriske forstyrrelser og den slags
betydning. Jeg har prøvet at bruge min iPods radio på en togtur mellem
Esbjerg og København, og det var ingen fornøjelse. Bortset fra, at man
kom til forskellige sendemasters område, var det en stor del af tiden
umuligt at modtage P3 overhovedet. Jeg har svært ved at forestille mig,
at det skulle være meget bedre i en iPhone med FM-radio.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 31-01-08 14:28

> [...]
> umuligt at modtage P3 overhovedet. Jeg har svært ved at forestille mig,
> at det skulle være meget bedre i en iPhone med FM-radio.

Til brug i et ganske almindeligt S-tog er det nu noget bedre, og i et
intercity-tog kan man med fordel tage headsettet ud - og sætte det ind
på stikket i loftet. Så kan man frit høre såvel P1, P2 som DR Klassisk
.... lidt usikker på det sidste ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-02-08 01:10

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Til brug i et ganske almindeligt S-tog er det nu noget bedre,

Ja, der bliver man jo også i den samme sendemasts område. Jeg har ikke
prøvet, så jeg kender ikke sendestyrken i København. Til gengæld er der
jo mange bygninger, der kan skygge, og s-tog kører ofte i tuneller og
under jorden f.eks. ved Nørreport. Forstyrrer det ikke?

> og i et intercity-tog kan man med fordel tage headsettet ud - og sætte det
> ind på stikket i loftet. Så kan man frit høre såvel P1, P2 som DR Klassisk
> ... lidt usikker på det sidste ...

Du kører vist ikke i tog ret tit. Det er meget længe siden, jeg har set
en radio i et IC3-tog. Jeg regnede med, at de var pillet ud pga.
tekniske problemer. Det var ærligt talt ikke sjældent, der bare var larm
og sus i radioen. I praksis sad der en række bilradioer med RDS i et
skab, og de burde jo ændre frekvens automatisk, når toget kørte rundt i
landet. Jeg ved ikke, om det var betjeningsfejl, men ofte virkede det
ikke, og togføreren (som konduktøren vist hedder nu), kunne ikke altid
rette problemet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 01-02-08 05:15

> [...]
> jo mange bygninger, der kan skygge, og s-tog kører ofte i tuneller og
> under jorden f.eks. ved Nørreport. Forstyrrer det ikke?

For FM-signalet? Jov da - jeg kan dog ikke huske om de har fået det
klarret i tunnelen omkring Nørreport. Mobiltelefonen fungerer i hvert
fald.

> [...]
> landet. Jeg ved ikke, om det var betjeningsfejl, men ofte virkede det
> ikke, og togføreren (som konduktøren vist hedder nu), kunne ikke altid

Ja, jeg har nu aldrig haft problemer, men jeg har nu heller ikke siddet
i sådan et tog siden før efterårsferien.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-02-08 20:59

> Ja, jeg har nu aldrig haft problemer, men jeg har nu heller ikke siddet
> i sådan et tog siden før efterårsferien.

Jamen mener du, at du har set radio i et IC3-tog for nylig? Jeg har
nemlig ikke set det i årevis, så jeg formodede, radioerne var fjernet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 02-02-08 05:52

> Jamen mener du, at du har set radio i et IC3-tog for nylig?

Jeg ser aldrig radio; jeg nøjes med at lytte til den ...

> Jeg har nemlig ikke set det i årevis, så jeg formodede, radioerne var
> fjernet.

Jeg tror jeg sad og snakkede med nogle andre, men stikkene er der da
stadig. Og jeg har aldrig været ude for, at de ikke virkede.

Har du i øvrigt prøvet at dreje på knappen? Den sender jo flere
frekvenser, og man kan indstille den til forskellige stationer. Svjh.

Måske har den bare været indstillet forkert?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-02-08 20:20

> Jeg ser aldrig radio; jeg nøjes med at lytte til den ...

OK, har du set radio-installation i et IC3-tog for nylig?

> [...]
> frekvenser, og man kan indstille den til forskellige stationer. Svjh.
>
> Måske har den bare været indstillet forkert?

I de IC3-toge, jeg har været i de sidste flere år, har radioerne været
fjernet helt. Der er sat en plade op, hvor knapper og stik sad før. Nu
er der kun læselamper og tilhørende knapper over pladserne. Jeg har lige
spurgt min kone, og hun har iagttaget det samme. Vi kan selvfølgelig
ikke sige, om der er nogle togsæt med radio og andre uden, men det
undrer mig da, hvis de skulle være forskellige. Er du virkelig sikker
på, at du har set radio-installationer i togene for nylig? Jeg har for
at opklare sagen sendt en forespørgsel til DSB på deres kontaktside. Så
kan vi jo se, hvad de svarer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 02-02-08 20:49

> [...]
> på, at du har set radio-installationer i togene for nylig? Jeg har for
> at opklare sagen sendt en forespørgsel til DSB på deres kontaktside. Så

Jeg har i hvert fald ikke konstateret, at de skulle være fjernet.

De er der da vist også i Øresundstogene, som jeg bruger noget hyppigere
end intercitytogene. Jeg har familie langs Øresundskysten.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-02-08 19:49

> Jeg har i hvert fald ikke konstateret, at de skulle være fjernet.
>
> De er der da vist også i Øresundstogene, som jeg bruger noget hyppigere
> end intercitytogene. Jeg har familie langs Øresundskysten.

Undskyld det sene svar, men jeg har først lige fået svar fra DSB. Der
står kort: "Det er ikke muligt at høre radio i vores tog via
hattehylden." Det vil jeg tolke således, at radioerne er fjernet fra
IC3-togene.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 14-02-08 20:05

> [...]
> står kort: "Det er ikke muligt at høre radio i vores tog via
> hattehylden." Det vil jeg tolke således, at radioerne er fjernet fra

Jeg fik at vide, at det skyldes, at radioerne på grund af vibrationer alt
for tit går i stykker og dermed er for dyre at reparere. Det undrer mig, da
der osse er en del vibrationer i biler. Men væk er de.

Godt vi har iTunes og podcast

mvh. Mikael

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-02-08 21:08

Henrik Münster skrev den 14-02-2008 19:49:
> [...]
> står kort: "Det er ikke muligt at høre radio i vores tog via
> hattehylden." Det vil jeg tolke således, at radioerne er fjernet fra

Hattehylde? Faldt lige over ordet - jeg mindes ikke at have set en hat
på nogen hylde i et tog nogensinde.

Måske er det derfor man ikke kan - der er ganske enkelt ikke nogen
hattehylde da den er blevet fjernet!

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-02-08 00:32

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Hattehylde? Faldt lige over ordet - jeg mindes ikke at have set en hat
> på nogen hylde i et tog nogensinde.

Det hedder også "handskerum" ... :)

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-02-08 21:03

> Det hedder også "handskerum" ... :)

Og kofanger

Og katteøje
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 18-02-08 12:28

> [...]
> står kort: "Det er ikke muligt at høre radio i vores tog via
> hattehylden." Det vil jeg tolke således, at radioerne er fjernet fra

OK.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-01-08 20:47

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> store! Vi skal gøre noget ved det og ikke bare resignere. Den danske krone

Og hvis din søn så kommer og fortæller, at han gerne vil læse jura, så
betaler du gerne kr. 500.000,- for hans studie ligesom i USA? Og når din
gamle mor bliver syg og ældet, så betaler du gerne for hendes pleje?
Hvis du har langt på arbejde, så betaler du måske også gerne kr. 200,-
hver dag for at benytte motorvejen ligesom i Frankrig?
Det er det rene pjat at stille regnestykkerne sådan op, som du
gør. Naboens græs er altid grønnere, og det er let at se fordelene ved
andre lande. Man glemmer bare, at der er mindst lige så mange ulemper.
Prøv at se på det store billede: Hvor er levestandarden bedst? Der er
vist ikke mange steder, hvor man har en bedre levestandard end i
Danmark. Så kan vores system altså ikke være helt tosset.
Måske er priserne høje her i Danmark, men pengene kører jo i
ring. Lønningerne er også høje. Det er disse høje lønninger, der skal
finansieres af de produkter, du køber. Alle de danske hænder, der har
haft fingre i et produkt på dets vej til butikken i Danmark, skal jo
betale højere skat og højere priser end deres udenlandske kolleger, og
derfor skal de have højere løn. Til gengæld er utroligt mange ting
betalt af det offentlige her i Danmark. Vi glemmer det bare, når vi
brokker os over de høje priser. Så længe vores levestandard er blandt de
højeste i verden, så kan det vel ikke stå helt sløjt til.
Det står dig frit for at flytte til et andet land, hvis du
mener, du vil få et bedre liv der. Jeg tvivler nu på, at det kan lade
sig gøre. Til gengæld er det urent trav, hvis man køber masser af ting i
udlandet og gør alt muligt andet for at slippe for danske afgifter, men
når man så bliver gammel og syg, så forventer man at bliver plejet på
det offentliges regning.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : PeterBP

Dato : 01-02-08 08:05

> [...]
> Hvis du har langt på arbejde, så betaler du måske også gerne kr. 200,-
> hver dag for at benytte motorvejen ligesom i Frankrig?

.... og så kom velfærdshyleriet på banen fordi en debattør har formastet
sig til at kritiserer blot et mindre aspekt af den danske skatte og
afgiftsstruktur...

> Det er det rene pjat at stille regnestykkerne sådan op, som du
> gør. Naboens græs er altid grønnere, og det er let at se fordelene ved
> andre lande. Man glemmer bare, at der er mindst lige så mange ulemper.

Hvis det var sandt ville alle lande netto være lige gode eller dårlige.
Fordelene og ulemperne vejer ikke lige tungt.

> Prøv at se på det store billede: Hvor er levestandarden bedst? Der er
> vist ikke mange steder, hvor man har en bedre levestandard end i
> Danmark. Så kan vores system altså ikke være helt tosset.

Kommer an på hvordan du måler levestandard. Og hvad med livskvalitet?

> Måske er priserne høje her i Danmark, men pengene kører jo i
> ring.

Det er en meget simplistisk måde at se tingene på. Nok kører de i ring,
men netop skattestrukturen påvirker dels den rute pengene tager, dels
den effektivitet arbejde udføres i samfundet på.

> [...]
> betale højere skat og højere priser end deres udenlandske kolleger, og
> derfor skal de have højere løn. Til gengæld er utroligt mange ting

Dvs. af dem der får regningen over skattebilletten.

> Vi glemmer det bare, når vi
> brokker os over de høje priser. Så længe vores levestandard er blandt de
> højeste i verden, så kan det vel ikke stå helt sløjt til.

Igen en simplistisk påstand. At tingene er relativt godt fx i forhold
til Kenya eller Indien betyder ikke at vi skal hvile på laurbærrene og
strbe efter at gøre dem endnu bedre.

Det er præcis "godt-nok" attituden der har gjort at fx.
Windows-platformen på en visse områder har ligge lang bag Mac'en -
simpelthen fordi folk råt har ædt hvad de har fået serveret af Microsoft
& Co. med attituden : "ok, det er lidt bedre end det sidste... så må vi
vel være tilfredse..."

> Det står dig frit for at flytte til et andet land, hvis du
> mener, du vil få et bedre liv der.

Det alternativ - eksil, hvis du ikke bryder dig 100% om forholdene - er
faktisk så nedladende og tankeløst afvisende af kritik, at jeg skal
knibe mig i armen for at forhindre at jeg ikke giver dig en aldeles
utvetydig verbal skideballe, Henrik. Det er kraftedenme skuffende hver
gang jeg ser det kort spillet på bordet i en debat, politik eller ej.

> Jeg tvivler nu på, at det kan lade
> sig gøre. Til gengæld er det urent trav, hvis man køber masser af ting i
> udlandet og gør alt muligt andet for at slippe for danske afgifter,

.... du må for fanden da spøge med det du skriver her....?!

> men
> når man så bliver gammel og syg, så forventer man at bliver plejet på
> det offentliges regning.

Kors.

For det første hænger du stadig i den illusion at det er "det
offentlige" der sørger for danskernes ve og vel, når det faktisk bare er
regningen der sendes videre. Det offentlige producerer INTET på egen
hånd.

For det andet har du ingen gyldig retfærdiggørelse af at der skal
pålægges skatter og afgifter vilkårligt på ting for at klare de opgaver
som du mener bør klares af det offentlige - uansethvor skadelige,
tumpede eller direkte vilkårlige disse afgifter er. Du mener vel også at
det er urent trav at man køber sine genopladelige batterier i Tyskland
eller Sverige, for at undgå de urimelige Danske afgifter, når det er
klart at genopladelige batterier i det lange løb er lang mere
miljøvenlige og ressourceeffketive end engangsbatterier?

Eksemplerne er mange, og de illustrere samstemmende at den holdning du
her giver udtryk for er hul og ugyldig.

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-02-08 20:59

PeterBP <ask@me.com> wrote:

> ... og så kom velfærdshyleriet på banen fordi en debattør har formastet
> sig til at kritiserer blot et mindre aspekt af den danske skatte og
> afgiftsstruktur...

Jeg synes nu også nok, Lyrik kørte de store kanoner i stilling med The
Coca-Cola Company, skattely og den slags. Jeg prøver bare at påpege, at
det heller ikke er lykken eller enormt billigt i de andre lande. Der har
de blot andre problemer og ulemper.

> Hvis det var sandt ville alle lande netto være lige gode eller dårlige.
> Fordelene og ulemperne vejer ikke lige tungt.

Så firkantet skal det heller ikke forstås. Selvfølgelig er alle lande
ikke lige gode. Men jeg mener nu ærligt, at der ikke er ret mange lande,
der er bedre end Danmark. Jeg synes, det er fint, at vi har et
velfærdssamfund, hvor alle har lige muligheder. Det siger jeg, selv om
jeg nok må regnes for højtlønnet og dermed betaler meget skat og
sandsynligvis kunne have en langt højere levestandard i visse andre
lande. Det gælder vel mange af os her i gruppen. Der er vel ikke nogen
af os, der tilbringer dagen nede på bænken med en pose bajere.

> Kommer an på hvordan du måler levestandard. Og hvad med livskvalitet?

Nu taler vi jo om materielle ting her. Det er normalt sådan, man måler
levestandard. Det er der metoder til, men det er ikke mit område. Hvad
livskvalitet angår, så bliver det i hvert fald ikke bedre af, at man er
utilfreds og brokker sig over alt.

> Det er en meget simplistisk måde at se tingene på. Nok kører de i ring,
> men netop skattestrukturen påvirker dels den rute pengene tager, dels
> den effektivitet arbejde udføres i samfundet på.

Jeg er jo ikke økonom, så jeg er nødt til at se simplistisk på det. Der
er jo heller ikke plads til en længere afhandling her. Varer er dyre i
Danmark, skatter og afgifter er høje, men til gengæld er lønningerne
også høje. "Almindelige" mennesker sidder i dag i en villa med to biler,
flere fjernsyn, DVD, dybfryser og hvad der ellers hører til. Mange har
sommerhus og nogle endda feriebolig i udlandet, selv om de ikke ligefrem
tilhører "direktørklassen". Jeg kan ikke tolke det anderledes, end at
folk trods alt har råd til det.

> Dvs. af dem der får regningen over skattebilletten.

Ja, og dermed i princippet betalt af os alle sammen i fællesskab. Yde
efter evne og nyde efter behov, ved du

> Igen en simplistisk påstand. At tingene er relativt godt fx i forhold
> til Kenya eller Indien betyder ikke at vi skal hvile på laurbærrene og
> strbe efter at gøre dem endnu bedre.

Levestandarden i Danmark er god i forhold til alle lande. Måske ikke den
allerhøjeste, men vi er godt med. Hvilke lande vil du fremhæve som
bedre? Der må jo være en meget lang række.

> [...]
> simpelthen fordi folk råt har ædt hvad de har fået serveret af Microsoft
> & Co. med attituden : "ok, det er lidt bedre end det sidste... så må vi

Det er rigtigt, at man skal finde en balance. Man skal ikke være et
brokkehoved, men omvendt skal man jo heller ikke finde sig i alt.
Konstruktiv kritik er jo altid god.

> [...]
> utvetydig verbal skideballe, Henrik. Det er kraftedenme skuffende hver
> gang jeg ser det kort spillet på bordet i en debat, politik eller ej.

Herregud, så alvorligt mener jeg det ikke, men jeg synes da, man skal
undersøge forholdene i et andet land, hvis man mener, man kan få det
bedre der. Jeg tror, der vil dukke en del mindre gode sider frem, når
man ser nærmere efter. Jeg har svært ved at få øje på et tryggere
samfund end det danske. Selvfølgelig er der folk, der har det skidt i
Danmark, men alt i alt har den jævne borger det nu ganske godt.

> ... du må for fanden da spøge med det du skriver her....?!

I småtingsafdelingen gør det selvfølgelig ikke noget, men jeg finder det
altså lidt usmageligt f.eks. at flytte til Spanien og slippe for at
betale skat i Danmark, indtil man bliver gammel, syg og fattig. Så kan
man godt komme tilbage og benytte sig af de goder, man ikke ville betale
til, da man kunne. Synes du ikke, man skal betale kollektivt til
ydelserne? Om ikke andet, så føler jeg mig da lidt dum, hvis jeg ser, at
andre bare kan slippe for at betale.

> [...]
> offentlige" der sørger for danskernes ve og vel, når det faktisk bare er
> regningen der sendes videre. Det offentlige producerer INTET på egen

Næ, men det offentlige opkræver skatter og afgifter og bruger disse
penge til at betale skoler, sygehuse, plejehjem og veje. Det er
selvfølgelig ikke produktion, men det skal da gøres.

> [...]
> miljøvenlige og ressourceeffketive end engangsbatterier?
>
> Eksemplerne er mange, og de illustrere samstemmende at den holdning du

Jeg har den her naive tro på, at "det offentlige" blot er en meget stor
husholdningspung. De penge, der gives ud, skal også være kommet ind. At
afgifterne måske er lagt lidt underlige steder er en sag. Men om pengene
kommer fra det ene eller det andet ændrer vel ikke på, hvordan de
bruges.
Jeg synes da, at det er meget pænt og solidarisk af mig, at jeg
gladeligt betaler til de gamle, syge og trængende. Hvis folk ikke engang
er taknemmelige for det, som du giver udtryk for, så vil jeg da gerne
tage min holdning op til revision. Jeg var af den åbenbart helt
fejlagtige opfattelse, at vi alle betalte solidarisk for visse ydelser
her i samfundet, så ingen borgere blev tabt, men blev samlet op af
sikkerhedsnettet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : PeterBP

Dato : 02-02-08 14:19

> [...]
> Coca-Cola Company, skattely og den slags. Jeg prøver bare at påpege, at
> det heller ikke er lykken eller enormt billigt i de andre lande. Der har

Der er ALTID en balancegang mellem fordele og ulemper, men det ændrer
ikke på at du er halvvejs på vej til at sige at en stakkels dansk
studerende eller pensionist ikke kan få deres uddannelse eller pleje
fordi nogle af os vælger at undgå de danske afgifter. Det falder mig
meget kraftigt for brystet.

> Så firkantet skal det heller ikke forstås. Selvfølgelig er alle lande
> ikke lige gode. Men jeg mener nu ærligt, at der ikke er ret mange lande,
> der er bedre end Danmark.

"Vi er de bedste" er en meget bedbredt holdning i de fleste vestlige
lande... den finder du, udover Danmark, også i Frankrig, England,
Canada, Italien... og sjovt nok også i USA. Der vil altså være en grupep
af befolkningen der på det ene eller andet grundlag har den holdning at
de er verdens #1.

> [...]
> levestandard. Det er der metoder til, men det er ikke mit område. Hvad
> livskvalitet angår, så bliver det i hvert fald ikke bedre af, at man er

Og det bliver *bestemt* ikke bedre af at folk der har saglige
kritikpunkter af forholdene her til lands, får skudt i skoene at de bare
er for sortsynede og skal tænke mere positivt...

> Jeg er jo ikke økonom, så jeg er nødt til at se simplistisk på det.

Nej, det er du ikke nødt til. Nu har jeg gjort dig opmærksom på hvordan
du kan se på tingene på en mere nuanceret og korrekt måde, så forventer
jeg naturligvis at du tager det til dig.

Det samme ville jeg iøvrigt gøre hvis du påpegede at jeg havde en
forkert anskuelse af tingene.

> Der
> er jo heller ikke plads til en længere afhandling her.

3 linier der beskriver tingenere mere præcist en hidtil er næppe en
længere afhandling.

> Varer er dyre i
> Danmark, skatter og afgifter er høje, men til gengæld er lønningerne
> også høje.

Igen, simplistisk set. Korrigerer vi for købekraft (som trækkes ned af
ikke kun afgifter, men skatter, inflation o.a.) er Danmark faktisk
relativt lavtlønnet ift. - fx. USA.

> [...]
> sommerhus og nogle endda feriebolig i udlandet, selv om de ikke ligefrem
> tilhører "direktørklassen". Jeg kan ikke tolke det anderledes, end at

Jeg smiler ofte skævt til den simple sandhed der kommunikeres når jeg
kører på motorvejen og jeg ligger bag en Skoda med bagrudestremeren
hvorpå der står: "GRIN BARE - DEN ER BETALT!"

Pointen her er at mange af de ting du nævner ovenfor er lånefinansierede
som landet Danmark ligger i dag. Og i min bog er indkomst og
levestandard der stammer fra lån ikke noget at råbe hurra for.

> Ja, og dermed i princippet betalt af os alle sammen i fællesskab. Yde
> efter evne og nyde efter behov, ved du

Ja, betalt af alle privatansatte med indkomst. Men der er ikke noget
fællesskab bare fordi vi bor på samme side af en streg der er trukket i
den jyske muld.

> Levestandarden i Danmark er god i forhold til alle lande. Måske ikke den
> allerhøjeste, men vi er godt med. Hvilke lande vil du fremhæve som
> bedre? Der må jo være en meget lang række.

Du misser min pointe, så jeg gentager - at levestandarden er god (og ja,
den er forholdsvis god) er ikke en udskyldning for at vi bare skal lade
tingene være som de er.

> Det er rigtigt, at man skal finde en balance. Man skal ikke være et
> brokkehoved, men omvendt skal man jo heller ikke finde sig i alt.
> Konstruktiv kritik er jo altid god.

Og det er præcis hvad der er leveret i denne tråd.

> Herregud, så alvorligt mener jeg det ikke,

Fint! Det glæder mig meget - men så lad venligst være med at spille det
kort på bordet, for det indebærer faktisk nogle holdninger som jeg tror
du ikek vil kendes ved dig, hvis du fik dem udpenslet.

> [...]
> altså lidt usmageligt f.eks. at flytte til Spanien og slippe for at
> betale skat i Danmark, indtil man bliver gammel, syg og fattig.

Det er faktisk egentligt kun hvad man kan forvente når
pensionsudbetalinger og opsparinger er udesat for den rovdrift som de er
i dag.

Der er en grænse for hvad folk vil finde sig i, når den grænse
overskrides, så handler folk som du her brokker dig over. Du vælger at
anklage dem der handler i deres egen bedste interesse - men hvad med at
ændre systemet så folk i første gang overhovedet ikke har incitaent til
at handle som de gør?

Se, DET ville være kontruktivt.

> Så kan
> man godt komme tilbage og benytte sig af de goder, man ikke ville betale
> til, da man kunne. Synes du ikke, man skal betale kollektivt til
> ydelserne?

Nej, det synes jeg ikke.

> Om ikke andet, så føler jeg mig da lidt dum, hvis jeg ser, at
> andre bare kan slippe for at betale.

Ja, ikke? Og det er grunden til at mange hellere vil kaste eder og
forbandelser efter dem der handler i iegen bedste interesse, end at
indse at de har spillet med i et politisk lotteri igennem årtier, som i
sidste ende ikke leverer hvad de blev lovet.

> Næ, men det offentlige opkræver skatter og afgifter og bruger disse
> penge til at betale skoler, sygehuse, plejehjem og veje. Det er
> selvfølgelig ikke produktion, men det skal da gøres.

Vi er på vej ud i politikken nu, så jeg vil snart slutte her, men jeg
vil blot sige at det offentlige ikke er de eneste der kan levere de ting
du remser op her.

> Jeg har den her naive tro på, at "det offentlige" blot er en meget stor
> husholdningspung.

Sådan kan man vælge at se på det, men igen - det er simplistisk og ikke
tro mod sandheden. Korrekt ville det derimod være at sige at vi alle
sammen opkræves for at bo i et kollektiv vi uden samtykke er blevet
meldt ind i, og den eneste måde man legalt kan melde sig ud, er som du
har været inde på, at hive teltpløkkerne op.

> [...]
> afgifterne måske er lagt lidt underlige steder er en sag. Men om pengene
> kommer fra det ene eller det andet ændrer vel ikke på, hvordan de

Korrekt - et mere interessant spørgsmål er om det offentlige skal bruge
dem overhovedet.

> Jeg synes da, at det er meget pænt og solidarisk af mig, at jeg
> gladeligt betaler til de gamle, syge og trængende.

....eller hvad kollektivets bestyrelse nu mener det skal bruges på. Så
kan du så klappe dig selv på skulderen og sige at det er solidarisk at
du finder dig i at pengene bliver brug på statens tant og fjas, uden at
du har noget at have sagt om hvordan de anvendes, og unden at have noget
at sige når der spildes et par millioner hist og her.

> Hvis folk ikke engang
> er taknemmelige for det, som du giver udtryk for, så vil jeg da gerne
> tage min holdning op til revision.

Du bør overveje hvorfor du forventer at folk skal være taknemmelige for
noget de ikke frivilligt tager del i.

> Jeg var af den åbenbart helt
> fejlagtige opfattelse, at vi alle betalte solidarisk for visse ydelser
> her i samfundet, så ingen borgere blev tabt, men blev samlet op af
> sikkerhedsnettet.

Solidaritet forudsætter frivillighed. Den omfordeling du snakker om her
og priser Danmark for er al andet end solidarisk.

Og iøvrigt er der masser af borgere der "tabes" - har du fulgt med i
hvor mange mennesker der sendes på gaden i disse år? har du fulgt med i
hvor mange der dør på sygehusene pga. trivielle infektioner?
Alkoholikerne nede på torvet og ved den lokale kiosk? Kræftpatienter der
ikek får hvad de eller skulel have kræv på af behandling?

Eksemplerne er mange, og når de leveres i stribevis fra et system der
ifølge dig er bygget på medmenneskelighed og solidaritet, så..... det er
ikke noget at være stolt af, langt fra.

Fra : PeterBP

Dato : 02-02-08 14:26

PeterBP <ask@me.com> wrote:

> [...]

Ang forhåndenværende debat, den er nu drejet ind på politik som ikke er
hjemmehørende her i gruppen - hvis Henrik eller andre ønsker at tage
emnet videre, kan i maile mig på spamtrap@ (domænet nedenfor), jeg vil
ikke fortsætte her i gruppen (og slet ikke i dk.politik, hvis nogen
skulle have fået den indskydelse at henvise detil).

god weekend.

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-02-08 20:20

PeterBP <ask@me.com> wrote:

> [...]
> ikke fortsætte her i gruppen (og slet ikke i dk.politik, hvis nogen
> skulle have fået den indskydelse at henvise detil).

Helt fint. Vi var vist ved at være noget off-topic. Jeg hører bestemt,
hvad du siger og tager det til efterretning, som du beder mig om i
forrige indlæg. Du må bestemt ikke tro andet. Jeg tror bestemt ikke, at
jeg har fundet de vises sten, og jeg kan sagtens skifte holdning, hvis
jeg hører nogle fornuftige argumenter. I bund og grund vil jeg bare
gerne tro det bedste om folk og vores samfund, og jeg vil gerne have, at
folk får den hjælp, de har behov for. Det er muligt, jeg er naiv eller
har misforstået noget.
Jeg tror ikke rigtig, jeg orker at køre debatten videre på
e-mail. Jeg er ked af, at jeg fik den startet. Det var forkert af mig at
fare sådan i flint over så lidt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : PeterBP

Dato : 01-02-08 08:05

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> vores skæbne på nogle punkter. Det skal ikke være vores skæbne at give
> 6000 for en iPhone hvis amerikanerne kan få den for 2500! OK momsen æder

Køb iPod i Canada. Der er et internationalt iPod indeks - Canada er det
billigste land at købe i, Brazilien det dyreste.

> [...]
> store! Vi skal gøre noget ved det og ikke bare resignere. Den danske krone

Den danske krone er bundet til Euroen.

Jeg har hørt en pipfugl synge om at Apple konsekvent kører med +20%
magin i EU ift. USA. Ved dog ikek hvor sandt det er.

Fra : Per Rønne

Dato : 29-01-08 07:53

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> De har forøvrigt tasken på den amerikanske Amazon.com til 49$, kan man
> handle der?

Det har jeg i hvert fald tidligere gjort.

> jeg synes at jeg har gjort det en gang, men jeg er ikke sikker. På den
> engelske amazon.co.uk er tasken lige så dyr som i Danmark.;-(

Og køber du den i USA kommer der told og moms oveni, samt gebyr til post
'koncernen' på 150 kroner.

Amazon.co.uk er i øvrigt momsregistreret i Danmark, så de sætter
automatisk en moms på 25% på ... mod den britiske moms på bøger [og
børnetøj] på 0%.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Franz Berliner

Dato : 29-01-08 10:29

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Andre der har gode ideer til handel i USA?

http://www.americanshopper.dk/

Kender én der købte 2 iPhones til 2500 kr. stykket den vej, men har ikke
personlige erfaringer med det.

Finten er åbenbart at de indkøber for dig og sender det til dig som en
gave.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Mich Ottosen

Dato : 29-01-08 20:20

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> [...]
> personlige erfaringer med det.
>
> Finten er åbenbart at de indkøber for dig og sender det til dig som en

Tak til alle for jeres bidrag.

--
v.h.,
Mich.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-01-08 20:59

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Hvis du har langt på arbejde, så betaler du måske også gerne kr. 200,-
> hver dag for at benytte motorvejen ligesom i Frankrig?

Hvad koster det at pendle over hhv Øresundsbroen og Storebæltsbroen? Er
der nogen der tror at prisen bliver sat ned når de er betalt?

> derfor skal de have højere løn. Til gengæld er utroligt mange ting
> betalt af det offentlige her i Danmark. Vi glemmer det bare, når vi

Som fx lægerne :) Det danske sundhedsvæsen er/harværet ret effektivt
hvilket igen skyldes at lægerne ikke skal helgardere sig hele tiden for
at undgå sagsanlæg.

Bortset fra det, tror jeg at sygehusene kunne spare RIGTIGT mange penge
ved at lade lægerne slippe for administration og overlade det til folk
der synes den slags er sjovt.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-01-08 00:52

> Hvad koster det at pendle over hhv Øresundsbroen og Storebæltsbroen? Er
> der nogen der tror at prisen bliver sat ned når de er betalt?

Prisen for at køre over Storebæltbroen er da blevet sat kr. 50,- ned, da
man kunne se, at der kom mange flere penge ind end beregnet. Bortset fra
det, så har den danske stat brug for alle de penge, den kan skrabe ind.
Bilafgifterne skulle jo også dække udgifterne til sygehusene i
forbindelse med trafikulykker samt til veje. I dag betaler bilisterne
langt mere end det. Jeg går ud fra, at alkoholikere og rygere kan
fortælle lignende historier.

> [...]
>
> Bortset fra det, tror jeg at sygehusene kunne spare RIGTIGT mange penge
> ved at lade lægerne slippe for administration og overlade det til folk

I princippet er det rigtigt. Jeg kender læger på private sygehuse, der
er så glade for, at de får lov til at lave det, de kan lide og er
uddannede til, mens de slipper for ævl og kævl og administrativt bøvl.
Problemet i det offentlige er bare, at mange DJØF'er regner læger for
deres ærkefjende nr. 1, som skal bekæmpes med alle midler. Lægerne
slipper derfor ikke for administration. Tværtimod skal de kæmpe mod en
mur af mistro og bureaukrati, når de ønsker at købe en ny scanner, få
bivilget et kursus eller noget andet, der ikke er ren produktion. Der er
en ganske sjov klumme i Dagens Medicin i denne uge om DJØF-vældet, der
efterhånden styrer landet.

<http://www.dagensmedicin.dk/stikpillen/2008/01/25/den-nye-adel/index.xm
l>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : PeterBP

Dato : 01-02-08 08:05

> Prisen for at køre over Storebæltbroen er da blevet sat kr. 50,- ned, da
> man kunne se, at der kom mange flere penge ind end beregnet. Bortset fra
> det, så har den danske stat brug for alle de penge, den kan skrabe ind.

Erfaringen viser at staten (ej blot den Danske) *altid* kan bruge penge,
men outputtet for borgerne svarer sjældent til inputtet. Det er kort
sagt et altædende gab.

> Bilafgifterne skulle jo også dække udgifterne til sygehusene i
> forbindelse med trafikulykker samt til veje.

Indtægterne fra danske bilejere er over 300% af hvad udgifterne til
samtlige veje er.

> I dag betaler bilisterne
> langt mere end det. Jeg går ud fra, at alkoholikere og rygere kan
> fortælle lignende historier.

Korrekt. Og hvor er det retfærdige i det?

At opkræve et menneske mere for hvad han forårsager af udgifter eller
byrde for andre er uretfærdighed mod ham. At opkræve ham mindre er
uretfærdighed mod andre.

Sværere er det ikke.

Og for at få debatten tilbage på sporet - hvorfor gør du dig til
fortaler for told & afgifts-opkrævning fra dem der fx. vil købe et
Appleprodukt, når dette faktisk IKKE bebyrder andre borgere? Nej,
faktisk det modsatte - en computer er en produktiv facilitet, og
anvendes den korrekt og formålstjenesteligt er byrden på dine
medmennesker og medborgere faktisk NEGATIV, fordi du bidrager med mere
til samfundet end du gjorde FØR du fik computeren!

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-02-08 20:59

PeterBP <ask@me.com> wrote:

> [...]
> medmennesker og medborgere faktisk NEGATIV, fordi du bidrager med mere
> til samfundet end du gjorde FØR du fik computeren!

Nu er det mere en generel holdning og ikke relateret til et
Apple-produkt. Der er to årsager:

1) Jeg synes, det er forkert, at man evig og altid skal brokke sig
over vores i store træk udmærkede samfund. For det første er det
uretfærdigt, og for det første er det ikke sundt for en selv. Hvis man
altid fikserer på det negative, går det ud over ens psyke og ens
velvære. Det er bedre at tænke positive tanker. I dette tilfælde er det
således uretfærdigt, at man bare vælger en enkelt ting: At varer er
billigere i USA, uden at se på helheden. Varerne er billigere, men til
gengæld skal man selv betale lægehjælp, skolegang, ældrepleje og meget
andet. Det er heller ikke mit indtryk, at lønningerne er så høje i USA.
I USA kan man ganske vist blive meget rig, hvis man har evnerne. Til
gengæld er det mit indtryk, at den jævne borger har noget lavere
levestandard end i Danmark.

2) Vi lever i et demokratisk land, og det er de fleste af os mig
bekendt tilfredse med. Vi og vores forfædre har gennem århundreder
bygget det samfund op, som vi har. De seneste generationer er det sket
ved at stemme på de politikere, vi har ønsket. På den måde er vi nået
frem til det offentlige serviceniveau og det skattetryk, vi har i dag.
Det er vores eget valg. Lever man i et demokrati, må man acceptere, at
flertallet bestemmer. Det gælder også, hvis man selv har en anden mening
end flertallet. Man kan ikke bare vælge blandt love og regler og
overholde dem, man selv har lyst til. Hvis man til gengæld ikke ønsker
at leve i et demokrati, er der da masser af andre lande, man kan flytte
til.

Nå, men nu er det heller ikke fordi, jeg her helt hysterisk med det.
Primært forklarede jeg bare, hvorfor priserne er højere i Danmark, og så
sagde jeg, at man ikke skal være så utilfreds med det, for lønningerne
er tilsvarende højere, og der er andre ting, der er billigere. På
bundlinien har vi det bestemt ikke ringere end dem i USA. Det var mere
ment som en trøst end en tilrettevisning. Jeg har da også købt masser af
ting i udlandet incl. USA. Det har mest været fordi, jeg ikke har kunnet
få de samme ting i Danmark. Som regel er der også blevet opkrævet
afgifter. Når man f.eks. køber noget i USA til download, bliver der jo
altid lagt 25% moms på.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : PeterBP

Dato : 02-02-08 14:19

> Nu er det mere en generel holdning og ikke relateret til et
> Apple-produkt. Der er to årsager:
>
> 1) Jeg synes, det er forkert, at man evig og altid skal brokke sig
> over vores i store træk udmærkede samfund.

Du mener at det er udemærket - fint for dig, men det er altså ikke sådan
bare fordi du siger det.

> For det første er det
> uretfærdigt, og for det første er det ikke sundt for en selv. Hvis man
> altid fikserer på det negative, går det ud over ens psyke og ens
> velvære.

Og hvis man kun ser på det positive og tager Nelsons kikkert for øjet
når det komemr til stykket bedrager man sig selv og sine medborgere.

> Det er bedre at tænke positive tanker.

Ikke hvis det indbebærer at forblænde sig selv i en illusion om de
faktiske forhold.

> I dette tilfælde er det
> således uretfærdigt, at man bare vælger en enkelt ting: At varer er
> billigere i USA, uden at se på helheden.

Men det gør du jo ikke - én ting blev nævnt her, og straks farer du op
og noget nær skyder os andre i skoene at det er socialr bedrageri hvis
vi ikek køber ALT vores forbrugerelektronik her til lands så vi kan
betale til Projekt Danmark.

> Varerne er billigere, men til
> gengæld skal man selv betale lægehjælp, skolegang, ældrepleje og meget
> andet.

Og? I sig selv er det ikek en dårlig ting, medmindre man selvfølgelig er
forudindtaget om at det faktisk er en dårlig ting.

> Det er heller ikke mit indtryk, at lønningerne er så høje i USA.

Statistikker vejer tungere end indtryk hvis den debat skal tages på et
seriøst plan. Uanset hvad kan det være du har ret, men det balancerer så
blot de lavere forbrugerpriser.

> I USA kan man ganske vist blive meget rig, hvis man har evnerne. Til
> gengæld er det mit indtryk, at den jævne borger har noget lavere
> levestandard end i Danmark.

Men det er ikke én ting - hvis vi skulle tage hele smørrebrødslisten
over ting der er kritisable her i landet frem, så er de dyrere pordukter
fra Apple og alle andre oversøs producenter kun en ud af hundreder, og
iøvrigt kune n dråbe i havet.

> 2) Vi lever i et demokratisk land, og det er de fleste af os mig
> bekendt tilfredse med.

Er det et argument for nogetsomhelst? Nej.

> Vi og vores forfædre har gennem århundreder
> bygget det samfund op, som vi har. De seneste generationer er det sket
> ved at stemme på de politikere, vi har ønsket.

Nej - de politikere DE har ønsket - ikke "vi".

> På den måde er vi nået
> frem til det offentlige serviceniveau og det skattetryk, vi har i dag.
> Det er vores eget valg.

Nej. Det er i sidste ende de 51%'s valg.

> Lever man i et demokrati, må man acceptere, at
> flertallet bestemmer.

Nej, det må man ikke.

> Det gælder også, hvis man selv har en anden mening
> end flertallet.

Nej. Det er intet andet end flertalsdiktatur.

> Man kan ikke bare vælge blandt love og regler og
> overholde dem, man selv har lyst til.

Jo, det kan man.

> Hvis man til gengæld ikke ønsker
> at leve i et demokrati, er der da masser af andre lande, man kan flytte
> til.

Og igen serveres eksilalternativet.

> Nå, men nu er det heller ikke fordi, jeg her helt hysterisk med det.
> Primært forklarede jeg bare, hvorfor priserne er højere i Danmark, og så
> sagde jeg, at man ikke skal være så utilfreds med det,

På et tomt grundlag, som ikek forholder sig til at der slet ikek er brug
for så høje afgifter på området, eller afgifetr overhovedet.

> for lønningerne
> er tilsvarende højere, og der er andre ting, der er billigere. På
> bundlinien har vi det bestemt ikke ringere end dem i USA.

Hvem er "vi" og hvem er "dem"? Indtil videre har du leveret indtryk, men
det kan reelt ikek bruges i en saglig diskussion. SÅ tilbage står vi med
konklusionen at du har en MENING om at vi har det bedre i DK end de har
det i USA.

> Det var mere
> ment som en trøst end en tilrettevisning.

Jeg føler mig ikke trøstet af at du er mere interesseret i at vise folk,
der er uenige med dig itold & moms-plyndringen, døren, end du er i at
forholde dig til det urimelige i at ting der ikke bebyrder andre, skal
straffes.

> Jeg har da også købt masser af
> ting i udlandet incl. USA.

Så er det måske ikke urent trav alligevel?

Det kan heldigvis omgås.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-01-08 10:05

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Det har jeg en løsning på: Jeg printer dem slet ikke ud. Så sparer man
> også en duplex-printer.

på hylden!

Jeg er også stort set ophørt med at udskrive manualer. Eneste
undtagelse er når det er nødvendigt at kunne kommentere - der er det
rart med en margen at skrive i.

Til gengæld er det godt at Per holder de gode gamle traditioner ved lige.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 31-01-08 10:12

> [...]
> rart med en margen at skrive i.
>
> Til gengæld er det godt at Per holder de gode gamle traditioner ved lige.

Jeg kan endda godt finde på at få dem indbundet. »Softcover«.

Majgrens Bogbinderi, Esplanaden 34B [i kælderen].

<http://home.worldonline.dk/majgren/>

Indbunde fylder de endnu mindre på hylderne ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 31-01-08 13:47

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Jeg kan endda godt finde på at få dem indbundet. »Softcover«.
>
> Majgrens Bogbinderi, Esplanaden 34B [i kælderen].
>
> <http://home.worldonline.dk/majgren/>

De har nu fået deres eget domænenavn
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Rønne

Dato : 31-01-08 14:28

> De har nu fået deres eget domænenavn

Minsandten, ja. <http://www.majgren.dk/> - selv om google stadig nævner
den gamle adresse først.

Men som esbjergenser kan det vel ikke hjælpe dig synderligt?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-02-08 01:10

> Minsandten, ja. <http://www.majgren.dk/> - selv om google stadig nævner
> den gamle adresse først.
>
> Men som esbjergenser kan det vel ikke hjælpe dig synderligt?

Nej, jeg studsede bare over et firma, der ikke havde sit eget
domænenavn. Det er ligesom lidt halvfemseragtigt. Så jeg tastede lige
navnet ind og satte dk bagefter. Og vupti!
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : PeterBP

Dato : 01-02-08 08:07

> [...]
> rart med en margen at skrive i.
>
> Til gengæld er det godt at Per holder de gode gamle traditioner ved lige.

Ja, det der papirløse kontor er sku alligevel overvurderet, og så er det
jobs til de stakkes, ellers arbejdsløse, skovhuggere!

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-01-08 11:36

Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> writes:

> [...]
> synkroniseret dertil fra iTunes (og før det købt i iTunes Store).
>
> Har FM desuden en fremtid? Vil det ikke dø ligesom analog TV gør?

Det har de i hvertfald gjort. USA har (haft?) en underskov af
radiostationer for alle smage. Jeg var derovre i starten af 80'erne,
hvor DR stadig slukkede for radioen kl 1-2 stykker, og det var meget
anderledes at opleve.

Jeg tror der er for meget antennebøvl med FM til at man vil rode med
det, når nu resten virker så fint.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : PeterBP

Dato : 01-02-08 08:15

> [...]
> anderledes at opleve.
>
> Jeg tror der er for meget antennebøvl med FM til at man vil rode med

AM radio er iøvrigt også mere udbredt i USA end i EU. Har dog aldrig set
en Am modtager til computere... måske har jeg bare ikek kigget godt nok
efter.

Fra : Per Rønne

Dato : 01-02-08 09:04

PeterBP <ask@me.com> wrote:

> AM radio er iøvrigt også mere udbredt i USA end i EU.

Ja, på mange områder er USA jo et forbløffende tilbagestående land.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : PeterBP

Dato : 01-02-08 12:46

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Ja, på mange områder er USA jo et forbløffende tilbagestående land.

Så fik du endnu engang fyret en usaglig perfiditet af om USA, hvad Per?

Fra : Per Rønne

Dato : 01-02-08 13:17

PeterBP <ask@me.com> wrote:

> Så fik du endnu engang fyret en usaglig perfiditet af om USA, hvad Per?

Hvorfor er det mon at Apple i USA fandt det fuldt ud tilstrækkeligt med
EDGE til iPhone, mens de tydeligt ser at i Europa må de op på 3G?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lyrik

Dato : 02-02-08 13:10

Den 01.02.2008 kl. 13:17 skrev "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid>:

> Hvorfor er det mon at Apple i USA fandt det fuldt ud tilstrækkeligt med
> EDGE til iPhone, mens de tydeligt ser at i Europa må de op på 3G?
Måske fordi europæerne ikke er så oplyste?

Der er mange huller i 3G netværket. med hensyn til at gå på nettet med en
iPhone så drejer det sig jo om mindre datamængder. Edge giver en "ISDN"
hastighed for data. Det er knyttet til det gamle GSM netværk for
mobiltelefoner, som er boostet op til Edge-hastighed. Fordelen ved dette
er at dækningen er så godt som 100%!
Dette vil være en kæmpefordel for en iPhone i forhold til det hullede 3G
netværk.

For øvrigt har min iPod Touch også Edge. Men det er vel umuligt at betale
sig til en opkobling når det ikke er en telefon?

--
Greetings from Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Per Rønne

Dato : 02-02-08 13:37

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> er at dækningen er så godt som 100%!
> Dette vil være en kæmpefordel for en iPhone i forhold til det hullede 3G

Regn med at når der ikke er 3G-dækning, så virker EDGE, i hvert fald med
Telia.

> For øvrigt har min iPod Touch også Edge. Men det er vel umuligt at betale
> sig til en opkobling når det ikke er en telefon?

Ring til Telia og spørg:

<http://telia.dk/>

Måske vil de så opfatte dig som potentiel iPhone-kunde?

Kan du sætte et SIM-kort i touch'en? Ellers tror jeg ikke at det vil
virke.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-02-08 15:10

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> For øvrigt har min iPod Touch også Edge.

Nej det har den ikke. Den har trådløst ethernet. Det er en helt anden
størrelse.

Fra : Lyrik

Dato : 03-02-08 18:32

Den 02.02.2008 kl. 15:10 skrev Morten Reippuert Knudsen
<spam@reippuert.dk>:

> Nej det har den ikke. Den har trådløst ethernet. Det er en helt anden
> størrelse.
Det ville klæde dig at værte lidt mindre skråsikker!)) Du kunne jo
prøve med:"Hvorfor mener du den har edge?" Nu skal jeg sidde her og
råhygge mig når jeg tænker på hvad du mon vil finde på for at bortforklare
dette og stadig holde på at den ikke har edge:
luen.dk/edge.png

Nå! Jeg glæder mig til at høre bortforklaringen))

--
Greetings from Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-02-08 19:26

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Det ville klæde dig at værte lidt mindre skråsikker!))

Hvorfor det? Du skriver jo noget vås.

> luen.dk/edge.png
>
> Nå! Jeg glæder mig til at høre bortforklaringen))

Det er der ingen grund til.

Du har installeret iPhone SW på den. At du du har en dims der kan
ser ud som om den kan aktivere "edgde" betyder ikke at der er edge på
din Touch. Den har iøvrigt ej heller bluetooth. Knapperne aktiverer
ikke andet end tom luft.

NB. jeg har selv en touch - og jeg har selv haft installeret
uautoriseret SW på den.

Fra : Lyrik

Dato : 03-02-08 20:53

Den 03.02.2008 kl. 19:26 skrev Morten Reippuert Knudsen
<spam@reippuert.dk>:

> [...]
> ikke andet end tom luft.
>
> NB. jeg har selv en touch - og jeg har selv haft installeret
Du argumenterer meget smart. Touch har ikke bluetooth. Det ved du. Så
på billedet ses en bluetooth-knap, men den er slået fra! Edgeknappen er
aktiveret og slået til!? Hvis du prøver at slå bluetoothknappen til, så
kan du ikke, fordi der ingen bluetooth er tilsstede. Men hvad med
EDGE-knappen? Den kan du godt slå til! Så hvorfor skulle der ikke være
EDGE tilstede?
Du må bortforklare noget mere! Denne her for eksempel, hvordan vil du
bortforklare den?:

"iPhone and iPodTouch users can experience the same Alternative Channel
content on their phones as they do on their desktop or laptop, via a Wi-Fi
or Edge network. Users can subscribe to the Alternative Channel podcasts
and view videos anytime and anywhere, even if the connection is disabled."
http://iphoneapplicationlist.com/
Og bortforklar lige hvorfor hardwaretilslutnngen ændrer
EDGE-indstillinger, mens bluetoothindstillingen ikke er tilgængelig?:
http://www.luen.dk/edge.mov

Var det ikke lettere for dig at argumentere som følger:
iPod Touch har ikke EDGE!-Hvorfor? Svar:Fordi jeg siger det! Dine
argumenter bevæger sig jo alligevel på det plan!))

--
Greetings from Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-02-08 21:17

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Var det ikke lettere for dig at argumentere som følger:
> iPod Touch har ikke EDGE!-Hvorfor? Svar:Fordi jeg siger det! Dine
> argumenter bevæger sig jo alligevel på det plan!))

Hvis du piller din iPod Touch fra hinanden vil du se at der hverken er
GSM antenne eller chipsæt til samme ... så denne diskussion er
"pointless"

/thomas

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-02-08 21:17

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> Og bortforklar lige hvorfor hardwaretilslutnngen ændrer
> EDGE-indstillinger, mens bluetoothindstillingen ikke er tilgængelig?:

Der er ikke telefonhardware i din dims, jeg gider ikke bruge tid på at
diskutere det med dig. Hvis du selv tror på det kan jeg ikke gøre
noget ved det, men jeg kan modsige dit vås når du poster her i gruppen.

Fra : PeterBP

Dato : 02-02-08 13:40

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Hvorfor er det mon at Apple i USA fandt det fuldt ud tilstrækkeligt med
> EDGE til iPhone, mens de tydeligt ser at i Europa må de op på 3G?

Og så blev emnet belejligt nok skiftet...

Men det kan ganske kort forklares med at USA er Apple's hjemmemarked -
de sælger 50% af deres varer der, og de markedsfører altid deres
produkter der først.

Ja, USA er bagude når det kommer til 3G *dækning*, men at bruge det som
begrundelse for at USA angiveligt skulle være tilbagestående er barligt,
generaliserende pladder. USA's samlede landareal er langt større end
DK's og befolkningstætheden væsentligt mindre. Det betyder at
rentabiliteten er en fuld 3G-dækning af landet ville være væsentlig
mindre end i DK.

Og iøvrigt er er storbyerne i USA alle fuldt dækkede af 3G, samt at 3.5G
også er ved at komme på tale en del steder. 3G er begrænset til 3 Mbps,
3.5G er på 14 Mbps downstream. På det område er Danmark altså bagud hvis
vi skal tale om at være *på forkant* med teknologien, men det passede
vel ikke ind i dit kram at nævne det, gjorde det?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-02-08 07:29

> [...]

> en radio i et IC3-tog. Jeg regnede med, at de var pillet ud pga.
> tekniske problemer. Det var ærligt talt ikke sjældent, der bare var larm

Jeg har haft nogen enkelte positive oplevelser med det, men efter at
være skuffet nogen gange droppede jeg helt at satse på det som
underholdning under turen. Tiderne har jo også skiftet - i dag er det
næsten forventeligt at dem der vil have underholdning på turen har deres
egne ting med.

> landet. Jeg ved ikke, om det var betjeningsfejl, men ofte virkede det
> ikke, og togføreren (som konduktøren vist hedder nu), kunne ikke altid

Jeg tror ikke DSB prioriterede det højt. Et eminent eksempel på ting
der skal løbende vedligeholdes - desværre - men så er der jo trukket
kabler til hver plads hvis man vil tilbyde kabler til et eller andet :)
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : PeterBP

Dato : 01-02-08 07:34

> [...]

> moms og forsendelse. Det er jo pokkers til forskel.
> Eftersprugte den for nylig i Apples showroom på 5th Av i NY, men de

FÅ den sendt til en ven i USA, og få ham til at sende den til dig, evt.
mens du underrapoorterer forsendelsesn værdi så røverne i tolden
ignorerer pakken.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-02-08 08:11

ask@me.com (PeterBP) writes:

> Ja, det der papirløse kontor er sku alligevel overvurderet, og så er det

Jamen det papirløse kontor er da en moderne realitet. Man skal bare
gøre sig klart at der er tale om BLANKT papir.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : PeterBP

Dato : 01-02-08 08:16

> Jamen det papirløse kontor er da en moderne realitet. Man skal bare
> gøre sig klart at der er tale om BLANKT papir.

Er det din lønseddel du beskriver?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-02-08 08:18

ask@me.com (PeterBP) writes:

> Er det din lønseddel du beskriver?

<belære>Vitsen gik på at det papir der ikke var noget af, var det blanke
papir. Der er altså masser af papir, der er bare skrevet på det
hele.</belære>

Mener iøvrigt godt min lønseddel kunne klare et nul eller to mere på den
_RIGTIGT_ plads.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : PeterBP

Dato : 01-02-08 08:29

> <belære>Vitsen gik på at det papir der ikke var noget af, var det blanke
> papir. Der er altså masser af papir, der er bare skrevet på det
> hele.</belære>

Drik mere kaffe.

> Mener iøvrigt godt min lønseddel kunne klare et nul eller to mere på den
> _RIGTIGT_ plads.

Det er der vist ingen der ville sige sig fri for om de fik chancen.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-02-08 09:54

ask@me.com (PeterBP) writes:

> Drik mere kaffe.

Så skal jeg da til udpumpning. Er bange for jeg er stærkt koffeinafhængig.

> Det er der vist ingen der ville sige sig fri for om de fik chancen.

Der er jo altid et "men".
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : PeterBP

Dato : 01-02-08 12:45

> Så skal jeg da til udpumpning. Er bange for jeg er stærkt koffeinafhængig.

Mere end 2 kander før frokost?

> Der er jo altid et "men".

....at du får et ekstra nul på lønseddelen, men at den udbetales i Lire i
stedet?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-02-08 10:04

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Ja, på mange områder er USA jo et forbløffende tilbagestående land.

I tyndtbefolkede områder er man tit interesseret i hvor langt senderen
rækker.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : PeterBP

Dato : 01-02-08 12:45

> I tyndtbefolkede områder er man tit interesseret i hvor langt senderen
> rækker.

Præcis - rækkevidden af et radiosignal er omvendt proportional med
frekvensen af signalet. Hvor FM praktisk er brgrænset til en landsdel
kan den halve verden lytte med på AM.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-02-08 12:52

ask@me.com (PeterBP) writes:

> Præcis - rækkevidden af et radiosignal er omvendt proportional med
> frekvensen af signalet. Hvor FM praktisk er brgrænset til en landsdel
> kan den halve verden lytte med på AM.

Mnjah, bølger går nu ligeud - spørgsmålet er hvor det reflekteres henne.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-02-08 12:53

ask@me.com (PeterBP) writes:

> Mere end 2 kander før frokost?

Vand fylder unødigt meget. Nemmere med pulver pr ske.

> ...at du får et ekstra nul på lønseddelen, men at den udbetales i Lire i
> stedet?

Eller Papieremark? *urgh*

(http://en.wikipedia.org/wiki/German_Reichsmark)
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-02-08 23:27

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Prisen for at køre over Storebæltbroen er da blevet sat kr. 50,- ned, da
> man kunne se, at der kom mange flere penge ind end beregnet. Bortset fra

Joo, men slet ikke så meget som det faktisk berettigede.

Broprisen er stadig knap det halve af det jeg skal have op af lommen for
at komme til Kjøwenhavnstrup.

> I princippet er det rigtigt. Jeg kender læger på private sygehuse, der
> er så glade for, at de får lov til at lave det, de kan lide og er
> uddannede til, mens de slipper for ævl og kævl og administrativt bøvl.

Det kan jeg dæleme godt forstå.

> Problemet i det offentlige er bare, at mange DJØF'er regner læger for
> deres ærkefjende nr. 1, som skal bekæmpes med alle midler. Lægerne

Problemet er jo at lægerne gerne vil bruge penge for at lave det sjove.
Der er alt andet lige mere prestige og sjov ved hjertetransplantationer
end ved hofteoperationer.

Spørgsmålet er så hvad arbejdsgiverne HELST vil have de laver.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-02-08 13:34

> Problemet er jo at lægerne gerne vil bruge penge for at lave det sjove.
> Der er alt andet lige mere prestige og sjov ved hjertetransplantationer
> end ved hofteoperationer.

Det er jo ikke de samme læger, som laver de to operationer. Man vælger
jo speciale som ganske ung. Når først man har gjort det, kan en intern
mediciner jo ikke bare finde på, at han vil lave hjernekirurgi i morgen.
Men selvfølgelig er der noget om det, du siger. Nogle specialer er mere
populære end andre, og indenfor hvert speciale er der områder, som er
mindre populære end andre.

> Spørgsmålet er så hvad arbejdsgiverne HELST vil have de laver.

Arbejdsgiverne har desværre en tendens til at gå i den modsatte grøft.
De vil gerne have rutineoperationer og -behandlinger i stort tal, for
dem er der mest behov for. Derfor må man jo heller ikke glemme de mere
sjældne ting. Arbejdsgiverne vil selvfølgelig altid gerne spare, så det
kan også være svært at få nyt udstyr. Vi læger vil selvfølgelig gerne
have det bedste og mest moderne udstyr. Det er selvfølgelig spændende at
få noget nyt, men det er jo heller ikke rent legetøj. Det giver også en
betydeligt bedre mulighed for at finde ud af, hvad folk fejler. Det er
også mere behageligt for folk, at f.eks. en ct-skanning nu kun tager få
sekunder mod mange minutter før i tiden.
I sidste ende er det vil ikke et spørgsmål om, hvad nogen helst
vil have. Det er vel et spørgsmål om, hvad der er behov for under
hensyntagen til, hvad der er muligt. Der udvikles jo konstant nye
behandlinger, så tilbuddet må hele tiden revideres.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-02-08 14:15

> [...]
> dem er der mest behov for. Derfor må man jo heller ikke glemme de mere
> sjældne ting. Arbejdsgiverne vil selvfølgelig altid gerne spare, så det

Det er vel derfor man har specialafdelinger og forskningshospitaler?
Således at kompetancen samles for at give synergieffekter og så'rn. Ved
dyre behandlinger er den ekstra transport for den syge en dråbe i havet.
Fx er der svjhf ikke grund til mere end eet transplantationscenter i
Danmark med den nuværende belægning.

> [...]
> hensyntagen til, hvad der er muligt. Der udvikles jo konstant nye
> behandlinger, så tilbuddet må hele tiden revideres.

Problemet er også lidt at man kan diagnosticere mange flere ting, og
derved bliver mange flere sygeliggjorte ene og alene fordi det kan
behandles.

Jeg synes personligt selv at det er skønt med de syvmileskridt der er
opnået med moderne medicin, og bemærkede for ikke så længe siden en
analyse af at hvis attentatet på Abraham Lincoln var sket i dag, kunne
han have overlevet og passet sit arbejde. Dengang kunne de ikke gøre
andet ved hans kugle i hjernen end at prikke til den med en pind og give
ham en kold klud.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-02-08 21:08

Lyrik <lyrik@heaven.dk> writes:

> tilsstede. Men hvad med EDGE-knappen? Den kan du godt slå til! Så
> hvorfor skulle der ikke være EDGE tilstede?

Rent gæt - EDGE er internet over GSM? Dvs der kræves et GSM modul i
kræet for at det vil virke?

> Og bortforklar lige hvorfor hardwaretilslutnngen ændrer
> EDGE-indstillinger, mens bluetoothindstillingen ikke er tilgængelig?:

Det er før set at programmer opfører sig sært på andet hardware end det
de er skrevet til.

Er Mortens formodning om at du har proppet iPhone software på kræet
korrekt?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 03-02-08 21:18

> [...]
> de er skrevet til.
>
> Er Mortens formodning om at du har proppet iPhone software på kræet

Jens har i hvert fald 'ændret' en del på kræet; jeg har selv stået med
det i hånden ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk