Microsoft Office på flere maskiner
Fra : Mac_11

Dato : 28-01-08 13:18

Hej

Er det lovligt at installere den samme Microsoft Office X pakke på f.eks
3 Mac'er ?

Man kan uden problemer installerer og f.eks åbne Word på den første
maskine. Når man så prøver at åbne Word eller et af de andre Office
programmer på en af de 2 andre maksiner, siger den at programmet ikke
kan åbnes fordi det er i brug.

Det er naturligvis OK da man jo kun har købt en licens.

De 3 personer har kun brug for office programmerne nogle få min om dagen
- Men er det lovligt at installere på flere maskiner, og kun have et
program åbent ad gangen ?

Mvh.
Søren

Fra : Karl Antz

Dato : 28-01-08 13:26

Mac_11 <srl_fjern_dette@get2net.dk> wrote:

> [...]
>
> De 3 personer har kun brug for office programmerne nogle få min om dagen
> - Men er det lovligt at installere på flere maskiner, og kun have et

Home-Edition kommer med tre licensnumre
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Per Rønne

Dato : 28-01-08 13:27

> [...]

> De 3 personer har kun brug for office programmerne nogle få min om dagen
> - Men er det lovligt at installere på flere maskiner, og kun have et

Med den nye Office 2008 Home & Student Edition medfølger tre licenser.
Programpakken er frigivet, men forventes først at være i de danske
butikker midt i februar - altså om en tre ugers tid.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Mac_11

Dato : 28-01-08 15:00

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Med den nye Office 2008 Home & Student Edition medfølger tre licenser.
> Programpakken er frigivet, men forventes først at være i de danske
> butikker midt i februar - altså om en tre ugers tid.

Jeg skal benytte dem i en momsregistreret virksomhed. Må man gerne det
med en Home udgave ?

Søren

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-01-08 15:21

Mac_11 <srl_fjern_dette@get2net.dk> wrote:

> Jeg skal benytte dem i en momsregistreret virksomhed. Må man gerne det
> med en Home udgave ?

Nix ... deraf navnet "Home"

/thomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 28-01-08 15:39

> Nix ... deraf navnet "Home"

Hvad nu hvis den virksomhed laver undervisning?

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-01-08 15:43

> Hvad nu hvis den virksomhed laver undervisning?

nu har jeg ikke nærlæst EULA'en for 2008 endnu. Jeg tror skæringspunktet
er om det er for-profit eller ej (altså offentlig m.m.)

/thomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 28-01-08 15:52

> nu har jeg ikke nærlæst EULA'en for 2008 endnu. Jeg tror skæringspunktet
> er om det er for-profit eller ej (altså offentlig m.m.)

Så en lærer, som tjener på penge (løn) qua sin uddannelse og
beskæftigelse må gerne bruge Home edition, men en virksomhed som også
tjener penge på undervisning må ikke?!

Jeg tror ikke den holder i byretten.

Hvad skulle straffen være? Man har jo betalt for en licens.

Hvad nu hvis en lærer har et fritids job ved siden af og er moms
registreret?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-01-08 15:55

> Så en lærer, som tjener på penge (løn) qua sin uddannelse og beskæftigelse
> må gerne bruge Home edition,

ja, derhjemme ...

> men en virksomhed som også tjener penge på undervisning må ikke?!

nemlig

> Jeg tror ikke den holder i byretten.

måske, måske ikke. Microsoft vil nok ikke køre deres dyre advokater i
stilling i sådanne tilfælde ...

> Hvad skulle straffen være? Man har jo betalt for en licens.

Man har betalt for en licens hvis "rækkevidde" er beskrevet i den
tilhørende EULA, dvs. du har accepteret en kontrakt.

> Hvad nu hvis en lærer har et fritids job ved siden af og er moms
> registreret?

Så vil jeg sige at han ikke må køre med en "Home" edition ..

/thomas

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 28-01-08 18:07

Thomas von Hassel skrev:

> [...]
> tilhørende EULA, dvs. du har accepteret en kontrakt.

> Så vil jeg sige at han ikke må køre med en "Home" edition ..

Hej

Egentlig lidt udenfor tråden, men jeg kom bare til at tænke lidt
(farligt). Jeg er PhD-studerende og ansat ved Århus universitet. Vi har
en såkaldt Campus licens på Microsoft Office 2007 (+2008 for mac) Pro
Plus. Det betyder at man som ansat eller PhD-studerende kan downloade
microsoft office kvit og frit fra universitetets hjemmeside, og man kan
bruge det på hjemme PC, bærbar og subnotebook som man ønsker.

Gad vide hvad sådan en licens koster? Alle kan downloade uden at blive
registreret. Det eneste der kræves er, at man sidder ved et netstik på
universitetets netværk. Licens-nøglen er ens for alle som installerer
office (og kan læses fra universitetets hjemmeside, lukket netværk dog).
Mon universitetet har betalt en stor sum penge, eller om de har
estimeret hvor mange der potentielt kunne downloade office og derefter
betalt ud fra det? Som det er nu, kan de jo ikke rigtig se hvor mange
der har det installeret. Man downloader det jo blot een gang og filerne
ligger på en server sammen med alle mulige andre programmer (adobe
acrobat, suites, pagemaker osv osv).

Nå - måske ikke lige svar på spørgsmålet, blot nogle tanker...

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 28-01-08 18:22

Jesper Mehlsen wrote:
> [...]
> microsoft office kvit og frit fra universitetets hjemmeside, og man kan
> bruge det på hjemme PC, bærbar og subnotebook som man ønsker.

MS programmerne får de formentlig stillet til rådgighed igennem MSDN
Academic Alliance: http://msdn2.microsoft.com/en-us/academic/default.aspx

Det er så vidt jeg ved gratis.

> der har det installeret. Man downloader det jo blot een gang og filerne
> ligger på en server sammen med alle mulige andre programmer (adobe
> acrobat, suites, pagemaker osv osv).

Har I også Adobes programmer til fri download?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 28-01-08 18:41

Peter Farsinsen skrev:

> [...]
>
> Det er så vidt jeg ved gratis.

> Har I også Adobes programmer til fri download?

Man kan hente adobes programmer, men man betaler en særlig licens for at
få nøglen til at aktivere programmerne. Jeg mener det er omkring 1200 kr
man betaler og så kan man bruge alle Adobes programmer. I EULA
accepterer man dog, at man afinstallerer programmerne når man afslutter
sit ansættelsesforhold ved institutionen. Men der er ingen kontrol, det
er en slags "tro og love"-erklæring.

Jesper

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 29-01-08 10:21

> [...]
> tilhørende EULA, dvs. du har accepteret en kontrakt.

> Så vil jeg sige at han ikke må køre med en "Home" edition ..

Jeg ved godt at det bliver flueknepperi, men man må gerne undervise og
få løn for det via fx. en arbejdsplads? (Skole)

Men hvis arbejdspladsen er ens egen og man stadig underviser, så må man
ikke?

Er der regler for hvad man skal undervise i?

Kan du fornemme at jeg synes at reglerne er latterlige og 100%
ubrugelige i den virkelige verden?

Fra : Franz Berliner

Dato : 29-01-08 10:33

> [...]
> få løn for det via fx. en arbejdsplads? (Skole)
>
> Men hvis arbejdspladsen er ens egen og man stadig underviser, så må man

Jeg kender ikke betingelserne for MS, men jeg ved at man hos Apple
skelner mellem om det er en statsgodkendt uddannelsesinstitution eller
ej.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-01-08 16:16

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Hvad nu hvis den virksomhed laver undervisning?

Lige først til Thomas, - Jo, man må godt bruge en Home i virksomheder,
men der skal betales licens af hver enkelt installation.

Hvis det er en undervisningsinstitution, velgørende institution o.l.,
skal man kontakte Microsoft, og man vil kunne købe licenser til den
enkelte maskine til reduceret normalpris.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-01-08 16:38

> Lige først til Thomas, - Jo, man må godt bruge en Home i virksomheder,
> men der skal betales licens af hver enkelt installation.

Sludder:

Fra office for mac 2008's EULA:

"Limitations on Use. The software is not licensed for use in any
commercial, non-profit or revenue-generating business activities."

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-01-08 16:39

> [...]
>
> "Limitations on Use. The software is not licensed for use in any
> commercial, non-profit or revenue-generating business activities."

Der skulle have stået "Office for Mac 2008: Home and Student"

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-01-08 17:12

Thomas von Hassel wrote:

> Sludder:
>
> Fra office for mac 2008's EULA:
>
> "Limitations on Use. The software is not licensed for use in any
> commercial, non-profit or revenue-generating business activities."

Meget mulig, men jeg har oplysningerne fra en ansat hos MS. Men han
understegede - som skrevet, - at der skual betales licens for hver
installation.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-01-08 19:19

> Meget mulig, men jeg har oplysningerne fra en ansat hos MS. Men han
> understegede - som skrevet, - at der skual betales licens for hver
> installation.

Jeg er meget ked af det, men jeg tror mere på MS' EULA end en anonym
kilde. Sagde han så også noget om hvor meget man så skal betale ? Og
hvilket produkt det så reelt er man får ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-01-08 22:11

Thomas von Hassel wrote:

> Jeg er meget ked af det, men jeg tror mere på MS' EULA end en anonym
> kilde. Sagde han så også noget om hvor meget man så skal betale ? Og
> hvilket produkt det så reelt er man får ?

Hvad angår deres EULA, så ligger de i øjeblikket hos de amerikanske
forbundsmyndigheder hos High Court (sv. til vores andsret) med krav om
fra adskillige hardwareproducenter, at de bliver erklæret for ulovlige i
henhold til både US lovgivning og internationale aftaler - bl.a. gennem WTO.

Hvad priser angår, - så nej, ikke ud over, at der i givet fald skal
betales normal pris pr. licens.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-01-08 16:13

Mac_11 wrote:

> Jeg skal benytte dem i en momsregistreret virksomhed. Må man gerne det
> med en Home udgave ?

Ja, men så skal du betale licens for hver maskine, du installerer den på.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 28-01-08 18:46

> Ja, men så skal du betale licens for hver maskine, du installerer den på.

Nej, Home & Student er til ikke-kommerciel brug, og er af samme grund en
'indskrænket' version, der eksempelvis ikke understøtter en Exchange
Server.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 29-01-08 10:10

> Nej, Home & Student er til ikke-kommerciel brug, og er af samme grund en
> 'indskrænket' version, der eksempelvis ikke understøtter en Exchange
> Server.

Den version, der hedder 2004 fungerer da fint med Exchange - selv i
Student versionen.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-01-08 11:22

> Den version, der hedder 2004 fungerer da fint med Exchange - selv i
> Student versionen.
¨
Korrekt, men i 2008 er Exchange funktionalitet pillet ud af home &
student .. nok i set i lyset af at mange virksomheder har luret at de
kunne spare en pæn skilling ved at købe home & student udgaven ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-01-08 16:20

Thomas von Hassel wrote:
> [...]
> student .. nok i set i lyset af at mange virksomheder har luret at de
> kunne spare en pæn skilling ved at købe home & student udgaven ...

Hm, så gad jeg godt vide, hvorfor den allerede i installeren spurgte, om
jeg ville konfigurere den til netværk....???

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 29-01-08 16:42

> Hm, så gad jeg godt vide, hvorfor den allerede i installeren spurgte, om
> jeg ville konfigurere den til netværk....???

Og hvor er det så lige, du har fået fat i en Office 2008 Home & Student
Edition henne?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-01-08 17:58

Per Rønne wrote:

> Og hvor er det så lige, du har fået fat i en Office 2008 Home & Student
> Edition henne?

Tja, man har jo stadig sine forbindelser i orden, selvom jeg ikke
længere er firmaregistreret - og det både her og i USA..-) - Den her er
fx. også en ren US version, men dog med danske ordbøger...

Og som jeg også allerede har skrevet, så indrømmer jeg (nødtvungen), at
den faktisk _er_ bedre end alle hidtidige versioner mht. word - undtagen
Word 5.1a! - Jeg har endnu ikke haft tid og overskud til at afprøve
hverken Entorage, Excel eller PowerPoint, da jeg lige nu er ved at teste
verdens bedste skakprogram - SigmaChess HIARC.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 29-01-08 20:40

> jeg lige nu er ved at teste verdens bedste skakprogram - SigmaChess
> HIARC.

Skakprogrammernes svaghed i dag er vist snarere manglen på at kunne
indstille et ratingtal [mit sidste: 1550], så spillet kan blive sådan
nogenlunde jævnbyrdigt.

Vi befinder os trods alt i en tid, hvor en skakcomputer kan slå
skakverdensmesteren.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-01-08 23:14

Per Rønne wrote:

> Skakprogrammernes svaghed i dag er vist snarere manglen på at kunne
> indstille et ratingtal [mit sidste: 1550], så spillet kan blive sådan
> nogenlunde jævnbyrdigt.

Det kan man godt med SigmaChess HIARC. Dens nuværende ELO rating [ikke
PLY rating/maskinrating] ligger lige omk. de 3200 ELO, - så......

> Vi befinder os trods alt i en tid, hvor en skakcomputer kan slå
> skakverdensmesteren.

En gang imellem ihvertfald.

mvh. erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 30-01-08 05:09

> Det kan man godt med SigmaChess HIARC. Dens nuværende ELO rating [ikke
> PLY rating/maskinrating] ligger lige omk. de 3200 ELO, - så......

> En gang imellem ihvertfald.

Det er sket én gang, i en seriøs turnering, hvor man brugte verdens
dengang hurtigste datamat.

Siden er skakprogrammerne og maskinerne vel blevet bedre ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-01-08 12:30

Per Rønne wrote:

> Det er sket én gang, i en seriøs turnering, hvor man brugte verdens
> dengang hurtigste datamat.

DeepBlue (svjh. DB-2) har i en match på 8 mod Kasparov vundet 2, 2 remis
og Kasparov vandt de 4. - Ellers har svjv. ingen nyere ver. af DeepBlue
formået at klre sig, efter at IBM trak sig fra projektet.

Og i øvrigt var/er DeepBlue ikke verdens urtigste computer og har aldrig
været det. Faktisk er det forholdsvis små processorer, der bruges - lidt
i retning af de IBM processorer, Apple brugte i G5. Styrken ligger helt
klart i de rent computertekniske optimeringer af hardware men ikke
mindst i den programmering, der er forbundet med dels div. BIOS
komponenter og selve programmets åbne programmeringsmetoder.

> Siden er skakprogrammerne og maskinerne vel blevet bedre ...

Hardwaremæssigt ikke, men der er kommet bedre og langt stærkere
programmel. Jeg har fx. brugt mange forskellige programmer til både Mac
og Windows, og det er helt klart Mac programmerne er langt stærkee qua
en eminent hardware og en lige så eminent programmering. - Mig bekendt
er det strækeste Win-baserede program i dag kun på lige knap 3000 ELO,
mens SigmaChess HIARC ligger omk. 3200 ELO...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 30-01-08 12:38

> DeepBlue (svjh. DB-2) har i en match på 8 mod Kasparov vundet 2, 2 remis
> og Kasparov vandt de 4.

<http://www.research.ibm.com/deepblue/>

Resultat: Kasparov 2,5, Deep Blue 3,5.

<http://en.wikipedia.org/wiki/Deep_Blue_-_Kasparov,_1996,_Game_1>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-01-08 18:04

Per Rønne wrote:

> <http://www.research.ibm.com/deepblue/>
>
> Resultat: Kasparov 2,5, Deep Blue 3,5.
>
> <http://en.wikipedia.org/wiki/Deep_Blue_-_Kasparov,_1996,_Game_1>

Svjv. var det Deepblue 3 på det tidspunkt...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 29-01-08 11:41

> Den version, der hedder 2004 fungerer da fint med Exchange - selv i
> Student versionen.

Jeg kender ikke Teacher & Student-versionen til 2004, og har i øvrigt
aldrig brugt min Office 2004 op til en Exchange-server. Dertil har jeg
altid brugt Office 2003 eller [på det senere] Office 2007, på maskiner
jeg har fået stillet til rådighed.

Og ja, det er første gang der kommer en Home & Student-version af
Office-pakken. Tidligere havde private, der hverken var lærere eller
under uddannelse, valget mellem at tilmelde sig enkeltfag på et
VUC-center eller et studenterkursus, for at blive 'elev', eller at
betale den dyre, professionelle licens.

Hvis de da ikke 'nøjedes' med et piratkopi.

Som lærer får man bare udleveret et kopi af programmet, og kører det på
sine private maskine, med skolens licens. Det 'store' program ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-01-08 15:49

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Den version, der hedder 2004 fungerer da fint med Exchange - selv i
> Student versionen.

og så vidt jeg kan se, så gør MSO2008 også. - I øvrigt er jeg positivt
overrasket over den nye word. Den er væsentlig bedre end Word 2004 -
næsten lige så god som Word 5.1a!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-01-08 15:51

> og så vidt jeg kan se, så gør MSO2008 også.

nix:

<http://www.microsoft.com/mac/products/Office2008/shop-now.mspx>

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-01-08 17:21

Thomas von Hassel wrote:

> nix:
> <http://www.microsoft.com/mac/products/Office2008/shop-now.mspx>

Du kan 'nixe' det, du vil. Faktum er, at jeg blev spurgt, om jeg ville
konfigurere netværksopsætning allerede ved installeringen... - Og ja,
det er en Home & Student Edition. - Det siger den ihvertfald i
installeren.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 29-01-08 17:36

> [...]
> installeren.

Og hvor er det så lige, du har fået fat i en Office 2008 Home & Student

Eller - kan det være en ß?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-01-08 18:15

> Og hvor er det så lige, du har fået fat i en Office 2008 Home & Student
> Edition henne?
>
> Eller - kan det være en ß?

Dem der ikke er home & student er da landet, så mon ikke h&s er også ?

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 29-01-08 20:40

> Dem der ikke er home & student er da landet, så mon ikke h&s er også ?

Jeg har ringet til Humac i sidste uge; de regner med at de er til at få
i forretningerne midt i februar.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 29-01-08 17:40

Erik Richard Sørensen wrote:
> [...]
> konfigurere netværksopsætning allerede ved installeringen... - Og ja,
> det er en Home & Student Edition. - Det siger den ihvertfald i

Det er jo bare for at få din ip og dine personlige oplysninger, så de
kan knalde dig for at køre en piratkopi ;) :P
--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-01-08 18:15

> [...]
> konfigurere netværksopsætning allerede ved installeringen... - Og ja,
> det er en Home & Student Edition. - Det siger den ihvertfald i

eh ... netværk != exchange support ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-01-08 18:25

Thomas von Hassel wrote:

> eh ... netværk != exchange support ...

Netværk = "Do you want to configure your installation for use with
network now?"

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-01-08 18:29

> Netværk = "Do you want to configure your installation for use with
> network now?"

igen .. det har jo intet med exchange support at gøre ... ? Entourage
kan jo stadig køre pop/imap/whatever. Den kan bare ikke snakke med en
exchangeserver med support for groupware (kalender, kontakter m.m.)

/thomas

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 29-01-08 19:11

Thomas von Hassel wrote:

> igen .. det har jo intet med exchange support at gøre ... ? Entourage
> kan jo stadig køre pop/imap/whatever. Den kan bare ikke snakke med en
> exchangeserver med support for groupware (kalender, kontakter m.m.)

Nemlig. Og lad os få den lukket ved at prøve at sætte en Exchange-konto
op i H&S-versionen:

"You cannot add a new Exchange account with Office 2008 Home and Student
Edition.
To use an Exchange account with Entourage, upgrade to Office 2008 Standard".

Så skulle det vist være fastslået

--
mvh.
Thomas Tvegaard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-01-08 16:10

Mac_11 wrote:
> [...]
> maskine. Når man så prøver at åbne Word eller et af de andre Office
> programmer på en af de 2 andre maksiner, siger den at programmet ikke

Hvis officepakken er installeret på alle tre maskiner, bør du kunne åbne
programmerne på alle tre samtidig, da du jo alligevel skal indtaste
nøglen, når du installerer, hvorefter pakken får sit eget serienummer,
og det nummer er unik fra installation til installation.

Har du blot kopieret den første installation til de to andre maskiner,
har de alle tre samme serienummer, og fx. vil Word ikke kunne starte på
alle tre maskiner på én gang, når/hvis de er koblet i netværk.

> [...]
>
> De 3 personer har kun brug for office programmerne nogle få min om dagen
> - Men er det lovligt at installere på flere maskiner, og kun have et

- MsOffice 2004 standard kan installeres på flere maskiner, men må kun
afvikles på på én maskine ad gangen.
- MSOffice 2004 Student & Teacher Version kan ligeledes installeres på
mange maskiner, men må kun bruges på tre maskiner samtidig.
- MSOffice 2008 Home & Student version må installeres og bruges på tre
maskiner samtidig.
- MSOffice 2004 Pro må installeres på mange maskiner, men der skal
licens til hver maskine.
- MSOffice 2008 Business edition må ligeledes installeres på mange
maskiner, men der skal betales licens for hver enkelt maskine.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-01-08 19:23

Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> writes:

> MS programmerne får de formentlig stillet til rådgighed igennem MSDN
> Academic Alliance:
> http://msdn2.microsoft.com/en-us/academic/default.aspx
>
> Det er så vidt jeg ved gratis.

Formålet er formentlig at forhindre de nye kunder (når de er færdige) at
vænne sig til andre programmer.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 28-01-08 19:33

> Formålet er formentlig at forhindre de nye kunder (når de er færdige) at
> vænne sig til andre programmer.

nemlig, så er det nemlig klar til at skrive under på de helt store
Software Assuarance kontrakter når de kommer ud i erhververvslivet ;)

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 28-01-08 19:57

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Formålet er formentlig at forhindre de nye kunder (når de er færdige) at
> vænne sig til andre programmer.

Selvfølgelig - og det er da meget godt tænkt. Desuden giver det jo også
MS en go' profil. De ved at mange studerende ikke kan 'leve' uden deres
software, men at en stor del af dem ikke køber det alligevel (det er min
opfattelse). De taber altså ikke ret meget ved at gi' en begrænset licens.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Franz Berliner

Dato : 29-01-08 10:23

> [...]
> opfattelse). De taber altså ikke ret meget ved at gi' en begrænset licens.

Nemlig. Og på samme måde har de jo også billige løsninger til mindre
virksomheder/vækstvirksomheder som de ved alligevel ikke ville løbe ud
og købe licenser til alle maskiner.

For 2500 kr. om året får man adgang til et stort udbud af MS licenser,
heriblandt Windows, Office, Exchange server, MS CRM mv.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-01-08 19:32

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Meget mulig, men jeg har oplysningerne fra en ansat hos MS. Men han
> understegede - som skrevet, - at der skual betales licens for hver
> installation.

Microsoft har et hav af udgaver som har forskellige license.

Måske har I snakket om en anden udgave end den der tales om her?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-01-08 13:00

jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) writes:

> Kan du fornemme at jeg synes at reglerne er latterlige og 100%
> ubrugelige i den virkelige verden?

Hovedformålet er vel bare at forhindre at virksomheder køber den udgave
i stedet for den dyre?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 29-01-08 14:14

> Hovedformålet er vel bare at forhindre at virksomheder køber den udgave
> i stedet for den dyre?

Ja men prisforskellen er jo så stor at den nærmest er urimelig.

Firma versionen, som jo i øvrigt tidligere var 100% identisk med Student
versionen kostede ca. 4.000,- for een licens.

Med Student versionen får du 3 licenser for 1.500,- altså en plovmand
pr. stk.

Det vil sige at firma versionen er 8 gange så dyr for nøjagtigt det
samme produkt.

Jeg gentager mig selv; totalt latterligt.

Fra : Per Rønne

Dato : 29-01-08 14:38

> [...]
>
> Det vil sige at firma versionen er 8 gange så dyr for nøjagtigt det
> samme produkt.
>
> Jeg gentager mig selv; totalt latterligt.

Jeg ville sige: et udtryk for markedstilpasning ... men jeg har jo også
læst HD på Handelshøjskolen i København ...
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 29-01-08 15:13

> Jeg ville sige: et udtryk for markedstilpasning ... men jeg har jo også
> læst HD på Handelshøjskolen i København ...

Og dem som har læst HD har så sikkert også lært at teori ikke altid duer
i praksis - Microsoft har jo fx. netop fjernet muligheden for at bruge
Student versionen op mod Exchange i den nye udgave......... hvorfor -
fordi selv virksomheder bruger Student udgaven, da de ikke vil betale 8
gange så meget for samme produkt.

Resultatet af Microsofts strategi bliver at endnu flere vælger at bruge
piratsoftware.

Jeg har en Business udgave af 2004 og jeg kan ikke købe en upgrade til
favorabel pris - hvad pokker er det for noget pis?

Fra : Per Rønne

Dato : 29-01-08 15:41

> [...]
> Student versionen op mod Exchange i den nye udgave......... hvorfor -
> fordi selv virksomheder bruger Student udgaven, da de ikke vil betale 8

Det har jo så været en brug af pakken, der har været imod
licensbetingelserne.

I øvrigt er det forhold at Entourage i stunderudgaven nu får fjernet
Exhange-adgangen jo et udslag af, at markedstilpasningen ikke har
fungeret effektivt; man har altså nu ud over prisdifferentieringen også
lavet en produktdifferentiering.

> [...]
>
> Jeg har en Business udgave af 2004 og jeg kan ikke købe en upgrade til
> favorabel pris - hvad pokker er det for noget pis?

En upgrade til en favorabel pris for et fire år gammel produkt? Det kan
man da ikke forvente.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Franz Berliner

Dato : 29-01-08 17:03

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> En upgrade til en favorabel pris for et fire år gammel produkt? Det kan
> man da ikke forvente.

Når der ikke er kommet et produkt i mellemtiden synes jeg nu at Jesper
er i sin gode ret til at drømme om en reduceret pris på upgrade til
nyeste version. Det er da meget almindeligt at man får noget rabat når
man opgraderer fra næstnyeste version til en ny version af et produkt.

Jeg tror dog bare man må sande at det ikke lige er MacBU eller
Macbrugere der får den største opmærksomhed hos MS.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 05-02-08 05:16

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> En upgrade til en favorabel pris for et fire år gammel produkt? Det kan
> man da ikke forvente.

Nåeh, hos nogle softwareproducenter kan man da godt. Hos Adobe, f.eks.

M.

Fra : Per Rønne

Dato : 05-02-08 05:47

Morten Lind <info@for-ogefternavn.dk> wrote:

> Nåeh, hos nogle softwareproducenter kan man da godt. Hos Adobe, f.eks.

Som da heller ikke har en dominerende markedsposition.

I øvrigt fik jeg i går at vide at den danske version af Office-pakken
vil være i forretningerne 12. februar, altså om en uge. Tilsyneladende
kan MS ikke finde ud af at lave lande-versioner på samme måde, som
standarden er i MacOS X ;-(.

Jeg regner med at købe den, og regner samtidig med ikke at bruge
Entourage, da den ikke understøtter CalDAV og andre iCal-kalendere end
Entourage. Det bliver naturligvis i Home & Student versionen; skulle jeg
have brug for anden version vil det naturligvis være en
arbejdsgiverbetalt licens.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-02-08 06:17

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Tilsyneladende
> kan MS ikke finde ud af at lave lande-versioner på samme måde, som
> standarden er i MacOS X ;-(.

jo ... den danske version er _bare_ at boksen og manualen er lokaliseret
... produktet på skiven skulle gerne være det samme ..

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 05-02-08 07:47

> jo ... den danske version er _bare_ at boksen og manualen er lokaliseret
> .. produktet på skiven skulle gerne være det samme ..

Du mener, så Word alligevel indeholder flere landemapper, som i MacSOUP:

MacSOUP/Contents/Resources/Danish.lproj
MacSOUP/Contents/Resources/English.lproj
MacSOUP/Contents/Resources/German.lproj

?

I så fald har ham jeg talte med i Humac ikke vidst hvad han talte om.
Men det får jeg jo set når jeg får Office 2008 hjem ...

Af hensyn til bl.a. den manglende understøttelse af VBA sletter jeg dog
ikke Office 2004, heller ikke selv om understøttelsen er noget
mangelfuld.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-02-08 09:50

> [...]
>
> I så fald har ham jeg talte med i Humac ikke vidst hvad han talte om.
> Men det får jeg jo set når jeg får Office 2008 hjem ...

Jeg har ikke selv pillet i det endnu .. men det er da det jeg har hørt
.... men jeg kan ikke finde noget ordentligt info om _hvordan_ office
2008 er lokaliseret ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 05-02-08 10:41

> Jeg har ikke selv pillet i det endnu .. men det er da det jeg har hørt
> ... men jeg kan ikke finde noget ordentligt info om _hvordan_ office
> 2008 er lokaliseret ...

Humac-knøsen sagde at den var traditionelt lokaliseret, således at en
dansk Office-pakke også ville vise danske tekster på en konto, sat op
til BrE.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-02-08 11:28

> Humac-knøsen sagde at den var traditionelt lokaliseret, således at en
> dansk Office-pakke også ville vise danske tekster på en konto, sat op til
> BrE.

ja .. jeg fandt en microsoft blog fra i sommers hvor det bliver nævnt,
men det er sådanset det eneste. Hvis det passer så er jeg da en smule
skuffet, når de nu alligevel har flyttet det hele over i Xcode hvorfor
så ikke gå hele vejen og lave "ordenltig" lokalisering ?

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 05-02-08 11:38

> [...]
> skuffet, når de nu alligevel har flyttet det hele over i Xcode hvorfor
> så ikke gå hele vejen og lave "ordenltig" lokalisering ?

Jeg tror at vi er enige - men vi må altså vente en uge inden vi kan
finde ud af det.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 05-02-08 09:20

> Som da heller ikke har en dominerende markedsposition.

Den var sjov...

mvh. Mikael

Fra : Franz Berliner

Dato : 05-02-08 09:27

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Den var sjov...

Iøvrigt sender Adobe deres eget tekstbehandlingprogram på gaden senere i
år. Så ikke alene har de praktisk taget monopol indenfor grafisk
software, nu vil de også blande sig lidt på andre områder.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-02-08 09:36

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> Iøvrigt sender Adobe deres eget tekstbehandlingprogram på gaden senere i
> år. Så ikke alene har de praktisk taget monopol indenfor grafisk
> software, nu vil de også blande sig lidt på andre områder.

har du et link ang. det .. den er nemlig ny for mig

/thomas

Fra : Franz Berliner

Dato : 05-02-08 13:06

> har du et link ang. det .. den er nemlig ny for mig

Det hedder Buzzword. Det er bygget på Adobe Air platformen. I første
omgang bliver det nok kun et online program ala' google apps, men med en
lidt mere desktop agtig brugerflade. Men Air tillader jo også at afvikle
applikationer lokalt via Air runtime. Jeg var til et Adobe seminar
fornylig. Her lød det som om at det ikke var helt umuligt at der kom en
runtime version når det kom ud af beta.

Programmet er fulgt med i et mindre firmaopkøb som Adobe netop har
foretaget. Kan ikke huske hvad firmaet hedder, men de har specialiceret
sig i at udvikle applikationer til Air platformen.

Det er ikke et tekstbehandlingsprogram med samme featureset som Word,
men en simpel tekstbehandler med de mest anvendte features - dog også
fine tabel funktioner og den slags. Det kan pt. gemme i doc og docx
formaterne. Kunne være fikst hvis det også kom til at kunne gemme og
redigere i PDF.

Man kan prøve en beta af online versionen her:
http://www.buzzword.com/

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 05-02-08 09:39

Franz Berliner wrote:

> Iøvrigt sender Adobe deres eget tekstbehandlingprogram på gaden senere i
> år. Så ikke alene har de praktisk taget monopol indenfor grafisk
> software, nu vil de også blande sig lidt på andre områder.

Har du mere info på det? Lyder fint i mine ører, at Word får lidt
konkurrence af et andet produkt, der også har en pengetank i ryggen.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 05-02-08 20:29

> Den var sjov...
>

> mvh. Mikael

Ja

M.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 05-02-08 16:09

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Som da heller ikke har en dominerende markedsposition.

Altid godt med lidt humor.

Fra : Morten Lind

Dato : 05-02-08 20:24

> Som da heller ikke har en dominerende markedsposition.

Hæ, hæ.....det er da vist en sandhed med modificationer - prøv at spørge
i den grafiske branche

M.

Fra : Franz Berliner

Dato : 29-01-08 15:15

> [...]
>
> Det vil sige at firma versionen er 8 gange så dyr for nøjagtigt det
> samme produkt.
>
> Jeg gentager mig selv; totalt latterligt.

Jo, men sådan gør alle software firmaer jo.

Det giver da ret god mening fra deres side. Hele fidusen ved software er
jo, at når først producenten har taget risikoen ved udviklingen, kan han
oprette ubegrænsede antal kopier uden at det påfører vedkommende
nævneværdige ekstraudgifter.

Så længe virksomheder er villige til at betale ca. 4000 kr. for en
licens ville det da være dumt af MS at dumpe prisen. Hvis jeg var
aktionær i foretagendet ville jeg da blive lidt fortørnet hvis jeg
pludselig fik at vide at man nok skulle forvente en stor reduktion i
afkastet fordi de havde besluttet sig for at sælge softwaren billigere
til en kundegruppe der var villige til at betale langt mere.

Hvis der hos virksomhederne var villighed til at benytte alternativer
til MS Office ville situationen være en helt anden.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-01-08 13:01

stuff@NOSPAMkampp.dk (Franz Berliner) writes:

> For 2500 kr. om året får man adgang til et stort udbud af MS licenser,
> heriblandt Windows, Office, Exchange server, MS CRM mv.

Hvad tænker du på? Academic etellerandet eller nowet helt tredie for
små virksomheder?

Link måske?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Franz Berliner

Dato : 29-01-08 13:29

> Hvad tænker du på? Academic etellerandet eller nowet helt tredie for
> små virksomheder?

Actions Pack Subscription

http://www.microsoft.com/danmark/partner/partnerskab/maps/default.mspx

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 29-01-08 14:35

Franz Berliner wrote:

> Actions Pack Subscription

> http://www.microsoft.com/danmark/partner/partnerskab/maps/default.mspx

Øv. Det lød ellers så smart (og billigt), men man må jo ikke 'rigtigt'
bruge programmerne. Læs FAQ'en en gang. Umiddelbart ser det ud som om,
at 'kun' er til test... Jeg har ikke læst EULA'en dog ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Franz Berliner

Dato : 29-01-08 15:00

> Øv. Det lød ellers så smart (og billigt), men man må jo ikke 'rigtigt'
> bruge programmerne. Læs FAQ'en en gang. Umiddelbart ser det ud som om,
> at 'kun' er til test... Jeg har ikke læst EULA'en dog ;)

Du må bruge dem til internt brug i firmaet, men du må ikke køre hosting
på serverne eller sælge licenser mv. videre.

Dvs. du får Windows og Office + andre sager til alle dine workstations -
alene det er jo prisen værd. Derudover kan du køre din egen exchange
server, virtual server, MS CRM mv.

Så jeg synes da godt at man kan bruge programmerne "rigtigt". Hvis du
har brug for server software til at køre en business på er det et andet
partnerprogram du hører under.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 29-01-08 15:13

Franz Berliner wrote:

> [...]
>
> Dvs. du får Windows og Office + andre sager til alle dine workstations -
> alene det er jo prisen værd. Derudover kan du køre din egen exchange

Ja du har ret. Jeg misforstod 'internal business needs' i første omgang
(https://partner.microsoft.com/global/program/managemembership/actionpack/mapsfaq#licen)

> Så jeg synes da godt at man kan bruge programmerne "rigtigt". Hvis du
> har brug for server software til at køre en business på er det et andet
> partnerprogram du hører under.

Det har jeg nu heller ikke planer om. Ser ud til at være et fedt tilbud
- desværre ser Office 2008 ik' ud til at være en del af pakken lige pt. ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Franz Berliner

Dato : 29-01-08 15:19

> Det har jeg nu heller ikke planer om. Ser ud til at være et fedt tilbud
> - desværre ser Office 2008 ik' ud til at være en del af pakken lige pt. ;)

Nej, udbudet af Mac software i pakken er ret begrænset

Men faktisk har jeg tidligere haft held med at ringe til dem og spørge
på software hvorefter de har eftersendt det.

Tror dog reglerne er lidt strammere nu. Eksempelvis skulle man heller
ikke certificeres da jeg signede mit daværende firma op.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-01-08 16:46

> Actions Pack Subscription

Det har vi vist på pinden, men IT-BOFH'en har sat sig tungt på dem.

> http://www.microsoft.com/danmark/partner/partnerskab/maps/default.mspx

Urgh, man skal testes. Fyføj.

Må tage nogen aftenskolekurser i stedet.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-01-08 16:50

> [...]

> Det vil sige at firma versionen er 8 gange så dyr for nøjagtigt det
> samme produkt.
>
> Jeg gentager mig selv; totalt latterligt.

Er der slet ingen forskel på support og hvad licenserne må bruges til?

Personligt holder jeg mig fra Office, bortset fra når jeg skal. Det er
Windows-licenserne der er interessante (WGA burde forbydes i EU).
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-01-08 16:57

jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) writes:

> Jeg har en Business udgave af 2004 og jeg kan ikke købe en upgrade til
> favorabel pris - hvad pokker er det for noget pis?

Tror det staves m-o-n-o-p-o-l.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-01-08 18:02

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> ved at teste verdens bedste skakprogram - SigmaChess HIARC.

Hvorfor gider du spille med en computer, når Internettet er fyldt med
skakspillere?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-01-08 18:35

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> - Jeg kan ikke holde til at sidde ret lang tid ad gangen, og netspil
> er jo oftest et spil her og nu.

Jamen, lynskak kan overståes på 5-10 minutter.

> - Jeg kan teste forskellige varianter her og nu.
> - Jeg kan køre frem og tilbage i hvert enkelt spil.
> - Jeg kan skifte niveau midt i et spil
> - Jeg kan analysere en given stilling, mens jeg spiller
> - Jeg kan opsætte løsningsproblemer i en given stilling
> - Plus meget, meget mere....

Nåh, du er sårn en "hvad nu hvis"... Det gider jeg sjældent, det er
sjovere at spille :)
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-01-08 07:07

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Det er sket én gang, i en seriøs turnering, hvor man brugte verdens
> dengang hurtigste datamat.

Fra http://en.wikipedia.org/wiki/Deep_Blue_%28chess_computer%29

Deep Blue "was a massively parallel, 30-node, RS/6000, SP-based computer
system enhanced with 480 special purpose VLSI chess chips. Its chess
playing program was written in C and ran under the AIX operating
system. It was capable of evaluating 200 million positions per second,
twice as fast as the 1996 version. In June 1997, Deep Blue was the 259th
most powerful supercomputer, capable of calculating 11.38 gigaflops,
although this did not take into account Deep Blue's special-purpose
hardware for chess."

Som jeg kan se det ud fra den øvrige tekst var Deep Blue mere fokuseret
på at nå at undersøge alt, hvor moderne skakprogrammer har - for at
kunne køre på en normal PC - måtte udvikle bedre måder at afgøre en
positions værdi på.

Må også være væmmeligt at spille mod en modstander som man VED vil se
alt, og hvor man skal udnytte en spilforståelsesmæssig svaghed.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Per Rønne

Dato : 30-01-08 07:26

> Må også være væmmeligt at spille mod en modstander som man VED vil se
> alt, og hvor man skal udnytte en spilforståelsesmæssig svaghed.

Selv for en verdensmester .

Sidstnævnte fik i øvrigt aldrig mulighed for en revanche.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 05-02-08 16:29

spam@rqnne.dk (Per Rønne) writes:

>Som da heller ikke har en dominerende markedsposition.

Har de ikke? Det er nyt for mig. I stort set alt hvad der har med den
grafiske branche at gøre er de bestemt dominerende: InDesign, Photoshop,
Illustrator mv.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Per Rønne

Dato : 05-02-08 17:04

Frank Løkkegaard <fl@net.dialog.dk> wrote:

> Har de ikke? Det er nyt for mig. I stort set alt hvad der har med den
> grafiske branche at gøre er de bestemt dominerende: InDesign, Photoshop,
> Illustrator mv.

Nu er jeg jo ikke grafiker, og der går lang tid mellem at jeg er inde i
de pågældende programer ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk