"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i meddelelsen
news:477d65b4$0$2098$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Henning Sørensen" <hkks@news.dk> skrev i en meddelelse
> news:477d4879$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...
>> "Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i meddelelsen
>> news:477d259e$0$2103$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>>>
>>> Så flere idrætstimer, flere dansktimer, flere matematiktimer, flere
>>> biologitimer, flere fysiktimer. Gad vide hvor mange timer eleverne skal
>>> gå i skole om dagen?
>>
>> Vi kunne starte med de timer de laver lektier.
>>
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2007/10/17/104817.htm
>
> Jeg er ikke tilhænger af lektier, men omvendt har vi elever der intet
> laver i skolen, ikke laver lektier, har 20-40 fraværsdage på et år og
> bagefter stiller forældrene sig op og ikke kan forstå at de klarer en
> prøve dårligt....
Endnu en grund til at afskaffe lektier, og istedet bruge (mere)
undervisningstid på dybde.
>
>
>>
>> Idræt hver dag skulle efter sigende være godt for indlæringen, omend det
>> diskuteres hvorfor, men det kræver naturligvis nogle flere timer.
>>
http://www.folkeskolen.dk/ObjectShow.aspx?ObjectId=39915
>>
http://www.folkeskolen.dk/ObjectShow.aspx?ObjectId=39914
>>
>
> Idræt eller motorisk træning er godt for læringen, husk der er forskel
> mellem indlæring og læring.
Uanset - hvis eleverne er motiverede opnår de større kompetencer og viden.
>
>
>>Børrne kunne f.eks. gå i skole i 8 timer fra 09 til 17.
>> Måske ville 7 timer fra 10 til 17 være endnu bedre.
>> Og naturligvis en times middagspause med et sundt måltid mad og
>> afslapning.
>>
>
> Jeg mener forslaget om helhedsskolen strander på timer, og hvordan dagen i
> så fald skal tilrettelægges. Der er vel ingen der forventer at hverken et
> barn eller voksen skal sidde på en stol og lave opgaver fra 10-17. For
> mange ville det iøvrigt betyde de var på skolen fra kl. 6-17 pga.
> forældrenes arbejde.
Hvis skolen blev ændret og dagen var 7-8 timer, burde der være 1 times
middagspause, med mulighed for powernap, desuden skal eleverne op af stolene
10 minutter i timen og bevæge sig lidt.
>
> Jeg ved jeg lige nu underviser omkring 25-26 timer om ugen og skal dette
> ændres til fx 30, så er der nogle andre opgaver som skal falde bort, og
> det er en svær nød at knække. Endelig ville det også betyde at der skulle
> ansættes flere lærere, og lærere er dyrere end pædagoger, dermed falder en
> stor del af lysten bort fra kommunernes side.
Det burde være muligt at indrette dagen, således at læreren har mulighed for
at lave forberedelse og forældrekontakt - evt med en ugentlig flex-dag til
19. Eneste tid ud over skole-arbejds-dagen burde være lejrskole ophold etc.
>
> På en eller anden måde er det dog YNKELIGT at man siden Nyrups tid har
> lavet den ene efter den anden undersøgelse der klart og entydigt fremviser
> at korrekt skolemad væsentlig øger læringen, til trods for det, så sker
> der intet andet end nogle flere forsøg, flere rapporter, mere papirnusseri
> og ingen mad. Det er det absolut nemmeste sted at gøre noget, og
> dokumentationen er mere end rigelig.
Åh jo - jeg er helt enig!
>
> mvh
> Kim
/Henning.