Problemer med lydudgangen på en MacBook
Fra : Jørgen Tietze

Dato : 23-01-08 18:29

Hejsa, min MacBook er blevet overbevist om at der er tilsluttet et
digitalt lydkabel i lydudgangen. Det lyser hele tiden ud af stikket og
den interne højtaler er 'slået fra' (afspiller dog opstartslyden).

Er der nogen som har nogle tips, tricks eller lappeløsninger til dette?

Søger man på nettet lader det til at det er en sensor i mini-jack
stikket, som ikke fungerer eller er blevet rykket. Inden jeg kontakter
Apple og beder om reparation, ville jeg dog lige høre om der var nogen
som havde en kortsigtet løsning.

De Bedste Hilsner,
Jørgen.

Fra : Esben

Dato : 23-01-08 19:37

Jørgen Tietze <tietze@mail.dk> wrote:

> [...]
> stikket, som ikke fungerer eller er blevet rykket. Inden jeg kontakter
> Apple og beder om reparation, ville jeg dog lige høre om der var nogen

Lyder bekendt som 10.5 problem - har dog ikke lige mere info...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-08 20:07

> [...]
> den interne højtaler er 'slået fra' (afspiller dog opstartslyden).
>
> Er der nogen som har nogle tips, tricks eller lappeløsninger til dette?

Hvilken udgang er aktiveret i Sound ?

Hvilken udgang er aktiveret i "Audio and Midi Setup"? (her har jeg set at
preferencerne går amok på 10.4)

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 23-01-08 22:45

> Hvilken udgang er aktiveret i Sound ?
>
> Hvilken udgang er aktiveret i "Audio and Midi Setup"? (her har jeg set at
> preferencerne går amok på 10.4)

"Digital Out", det samme gælder "Audio and Midi Setup" - ingen mulighed
for at forandre lydstyrken.

~ Jørgen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-08 23:14

> "Digital Out", det samme gælder "Audio and Midi Setup"

Kan du skifte til analog out?

> - ingen mulighed for at forandre lydstyrken.

Sådan er det (heldigvis) med appels implementering af spdif.

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 23-01-08 23:55

> Kan du skifte til analog out?

> Sådan er det (heldigvis) med appels implementering af spdif.

Nej alle mulighederne var slørede (dimmed). Nu er den gået i "mode" igen
(klar til at få lidt tændstik), så her er lige et par screenshots:

<http://kujok.dk/billeder/hardware/macbook-digital-lyd-sprefs.png>
<http://kujok.dk/billeder/hardware/macbook-digital-lyd-midi.png>

~ Jørgen

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 23-01-08 20:09

> [...]

> stikket, som ikke fungerer eller er blevet rykket. Inden jeg kontakter
> Apple og beder om reparation, ville jeg dog lige høre om der var nogen

Der var en tråd om emnet i denne NG for ca. 2-3 mdr. siden. Jeg mindes
at ha' læst på nettet at nogle brugere fik det til at virke igen ved at
puste kraftigt ind i stikket, mens andre brugte en mere hårdhændet
metode; indsæt et minijackstik i indgangen 10-15 hurtige gange i rap.

--
Mvh Martin

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 23-01-08 22:45

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> [...]
> puste kraftigt ind i stikket, mens andre brugte en mere hårdhændet
> metode; indsæt et minijackstik i indgangen 10-15 hurtige gange i rap.

Efter lidt søgning på nettet så jeg at en gut foreslog at »pirke«
forsigtigt rundt med en tændstik (enden uden svovl/ ikke forkullet).
Inden jeg gik i gang med denne plan skulede jeg lidt ind i
mini-jackstikket, der var oplyst i det optiske signals røde skær.

I hhv. højre og venstre side er der en tap som ser ud til at gøre et
eller andet - de kan også føles med tændstikken. Hvis jeg skubbede
forsigtigt til den i højre side (mod macbookens front), så skiftede
status inde i "Sound", som Reippuert henviser til andetsteds. Jf. flg.
foto:

<http://kujok.dk/billeder/hardware/macbook-digital-lyd.jpg>

Efter lidt massage virker sensoren som om den fungerer rigtigt - selv
efter der har været et rigtigt mini-jackstik i.

~ Jørgen

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 23-01-08 22:51

Jeg takker for alle svarene! Det fungerer indtil videre stabilt, jf.
svar på Bredthauers indlæg.

~ Jørgen