Installerede "Leopard" i går
Fra : Lyrik

Dato : 22-01-08 20:30

Den bruger flere af maskinens ressourcer, ganske som jeg tænkte mig.

Min maskine kører heavy duty det meste af tiden. Lige nu hvor jeg skriver,
står den og renderer film af alle kræfter.
Jeg plejede med "Tiger" at gøre det samme. Forskellen er nu at for at gøre
det samme i "Leopard" så har jeg været nødt til at udvide hukommelsen i
dag, af samme grund, fra 1 Gig. til 2 Gigabyte.
Det ville have kostet over 800,-pisk! Hos Zitech. Men de havde ikke
noget Ram hjemme til Mac, så jeg slap med forskrækkelsen.
Nu har jeg en MacBook der kun kører lettere opgaver og som jeg generøst,
da jeg købte den udstyrede med 2 Giga-Ram. Så jeg byttede! De 2 Gig ind i
arbejdsmaskinen iMac og så må notesbogen nøjes med 1 Gig. foreløbig.

Hvorfor f..... investerede jeg så i Leopard? På grund af at jeg ikke kunne
trække filer til skrivebordet!)) Det kan jeg stadigvæk ikke!))-Men
også fordi jeg forventer mig noget mere af den.
Det jeg på en dag har konstateret er, at jeg bedre kan lide den visuelle
nye "Finder" samt at "Spotlight" som er en søgemaskine, fungerer som et
lynnedslag! 3D taskbaren er også fin. iTunes holdt op med at konnekte til
"iPotten", så den måtte reinstalleres.
Så er der "tidsmaskinen!" Den knoklede med harddisken i tre timer(sådan
føltes det) -og postede 65 Gigabyte ud på min firewiredisk. Så
gudhjælpemig om den så ikke en time efter da klokken passerede 12 midnat
begyndte at gøre det samme en gang til-Så stoppede jeg den!! Ellers slider
den jo disken op! Eller plager livet af mig!-Lige nu er den slået fra.
Jeg vil gerne spørge andre om hvordan de bruger den på en fornuftig måde?

--
Greetings from Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 22-01-08 21:28

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> den jo disken op! Eller plager livet af mig!-Lige nu er den slået fra.
> Jeg vil gerne spørge andre om hvordan de bruger den på en fornuftig måde?

TimeMachine vil selvsagtens kopiere ændrede filer, så hvis du har gang i
f.eks. video så vil der være mange data som er ændrede og som så skal
backes op igen ... det er der sådan set ikke noget galt i.

/thomas

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 22-01-08 21:31

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Den bruger flere af maskinens ressourcer, ganske som jeg tænkte mig.

Det er slet ikke min oplevelse. Jeg kører Leopard på en 667 Mhz
Powerbook med 512mb ram og den kører bedre nu end med Tiger. "Dødens
badebold" er ikke længere et problem og netværksopkoblingen er en drøm i
forhold til Tiger. Applikationer synes også at loade hurtigere, men
måske er det ren placebo. Den eneste der ikke virker optimalt er nogle
få grafiske elementer ifbm. docken. Det skyldes mit sub-optimale
grafikkort med kun 16mb ram.

Min største anke mod Leopard er det grafiske udtryk. Jeg synes det på
nogle områder er et skridt tilbage. F.eks. synes jeg mapperne er grimme
i forhold til Tiger, og så de gennemsigtige menuer (ja det vil sige på
min Powerbook er de ikke til at se igennem, men det er de på husets
iMac) det er noget møg!

Men alt i alt synes jeg Leopard er en fremragende opdatering.

> Hvorfor f..... investerede jeg så i Leopard? På grund af at jeg ikke kunne
> trække filer til skrivebordet!)) Det kan jeg stadigvæk ikke!))-Men
> også fordi jeg forventer mig noget mere af den.

Med sådanne problemer må du ikke opdatere Tiger til Leopard - så kan
problemerne sagtens følge med over i det nye. Lav i stedet en backup,
slet disken og start med en ren Leopard.

> [...]
> den jo disken op! Eller plager livet af mig!-Lige nu er den slået fra.
> Jeg vil gerne spørge andre om hvordan de bruger den på en fornuftig måde?

Ja den første backup trækker tænder ud, men at den gentager processen
lyder ikke rigtig. Timemachine holder jo styr på ændringer og retter
backup'en til på den måde.

Man kan i systemindstillinger/Timemachine vælge at der ikke skal tages
backup af bestemte dele af ens disk. I den forbindelse kunne jeg bl.a.
vælge at der ikke skulle tages backup af systemmappen. Med den rigtige
tilretning her får du en effektiv Timemachine.

Og så bed jeg mærke i, at Timemachine på min bærbar gerne ville bruge et
netværksdrev til backup. Det troede jeg ellers Apple havde droppet i
sidste øjeblik i Leopard?!

--
Mvh Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 23-01-08 07:38

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Og så bed jeg mærke i, at Timemachine på min bærbar gerne ville bruge et
> netværksdrev til backup. Det troede jeg ellers Apple havde droppet i
> sidste øjeblik i Leopard?!

Det har de også - medmindre drevet befinder sig på en maskine der kører
Leopard Server.

Regn med at optionen snart kommer tilbage, der skal kun noget aflusning
til.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-01-08 11:07

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Det har de også - medmindre drevet befinder sig på en maskine der kører
> Leopard Server.
>
> Regn med at optionen snart kommer tilbage, der skal kun noget aflusning
> til.

øh, jeg kører alm. deling fra en 10.5 klient maskine og de drev kan jeg
fint bruge som TimeMachine backup ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 23-01-08 11:48

> øh, jeg kører alm. deling fra en 10.5 klient maskine og de drev kan jeg
> fint bruge som TimeMachine backup ...

OK, jeg har så kun prøvet det op til en Synology netværksharddisk
[101g+] der kører Linux.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 23-01-08 12:17

Per Rønne wrote:

> OK, jeg har så kun prøvet det op til en Synology netværksharddisk
> [101g+] der kører Linux.

Er 'almindelig' deling mellem Mac'er ikke også afp?

Jeg tror, at Apple ikke kan lide 1) Samba 2) trådløs adgang dertil 3)
andre filsystemer end HFS

I hvert fald, når vi snakker Time Machine.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 23-01-08 12:38

> Er 'almindelig' deling mellem Mac'er ikke også afp?
>
> Jeg tror, at Apple ikke kan lide 1) Samba 2) trådløs adgang dertil 3)
> andre filsystemer end HFS
>
> I hvert fald, når vi snakker Time Machine.

Jeg ved kun at beta-udgaven accepterede netværkharddiske, men at
optionen blev fjernet i den endelige udgave. Den var for ustabil.

Se dog:

<http://www.pixelmemory.us/TimeMachineNAS/index.html>

som jeg har nævnt i en anden tråd.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jon

Dato : 22-01-08 22:14

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> den jo disken op! Eller plager livet af mig!-Lige nu er den slået fra.
> Jeg vil gerne spørge andre om hvordan de bruger den på en fornuftig måde?

Jeg bruker Time Machine regelmessig, og med mitt bbruk legger de nye
kopier nesten ikke data til på backupdisken. TM er meget intelligent
m.h.t. diskplass og lager kun links til de filer som ikke er endret. Jeg
har en 80 GB disk jeg bruker til å ta backup av min interne 80 GB, og
den eksterne fyller bare 10-15% mer enn den interne, selv etter mange
backups. Men jeg laster ikke ned filmer, og musikk kun i begrenset grad,
så det har nok sikkert noe med saken å gjøre. Og TM har allerede reddet
dagen én gang, da jeg selv hadde kommet i skade for å slette seks års
mail-arkiv (skrekk og gru). De var der selvsagt - bare å kopiere
tilbake.
--
/Jon
echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 23-01-08 12:29

Lyrik wrote:

> Den bruger flere af maskinens ressourcer, ganske som jeg tænkte mig.

Det er (heller) ikke min oplevelse. Jeg kan se, at du valgte at
opgradere frem for at lave en 'ren' installation. Det er formentlig
årsagen - det er i hvert fald min erfaring.

> Hvorfor f..... investerede jeg så i Leopard? På grund af at jeg ikke
> kunne trække filer til skrivebordet!)) Det kan jeg stadigvæk
> ikke!))-Men også fordi jeg forventer mig noget mere af den.

.... igen, opgradering forudsætter, at din eksisterende konfiguration.

> [...]
> lynnedslag! 3D taskbaren er også fin. iTunes holdt op med at konnekte
> til "iPotten", så den måtte reinstalleres.

Uha - det 'nye' unified look er da helt bestemt også på top-10!

> [...]
> Så gudhjælpemig om den så ikke en time efter da klokken passerede 12
> midnat begyndte at gøre det samme en gang til-Så stoppede jeg den!!

Den skulle ikke gerne gøre det samme igen, men den vil i udgangspunktet
tage backup hver time. Dog kun af de filer der er nye/ændrede i løbet af
den sidste time. Hvis det f.eks. er store videofiler ell. lign. kan de
selvfølgelig hurtigt blive til nogle GB, der skal kopieres. Du har
heldigvis mulighed for at ændre intervallet og vælge nogle mapper
filer/mapper, du ikke ønsker at TM skal lave backup af.

> Jeg vil gerne spørge andre om hvordan de bruger den på en fornuftig måde?

Jeg sætter USB-kablet i min Mac :)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 23-01-08 13:38

> Jeg sætter USB-kablet i min Mac :)

FW er hurtigere .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 23-01-08 13:47

Per Rønne wrote:

> FW er hurtigere .

La, la, la.

Alle mine USB-dimser er tilsluttet en hub. Hvis disken skulle tilsluttes
via FW, skulle jeg sætte yderligere et kabel i min MBP, når den bruges
på 'kontoret'.

Bekvemmelighed over hastighed...

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 23-01-08 13:55

> [...]
>
> Alle mine USB-dimser er tilsluttet en hub. Hvis disken skulle tilsluttes
> via FW, skulle jeg sætte yderligere et kabel i min MBP, når den bruges

Få dig en FW800-switch / hub ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 23-01-08 14:25

Per Rønne wrote:

> Få dig en FW800-switch / hub ...

Det nytter jo ikke meget, når jeg kun har en ekstern enhed, der har et
FW interface.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 23-01-08 15:06

> Det nytter jo ikke meget, når jeg kun har en ekstern enhed, der har et
> FW interface.

Nu var det jo så dig der talte om USB-dimser - pluralis.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 23-01-08 15:20

Per Rønne wrote:

> Nu var det jo så dig der talte om USB-dimser - pluralis.

Nu har du altså tabt mig.

Flere usb-dimser, hvor én også er en fw-dims. Der er da helt styr på
flertal og ental i den sammenhæng.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-08 20:29

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> Få dig en FW800-switch / hub ...

Det er svært at få musen til at virke på den.

Fra : Per Rønne

Dato : 23-01-08 23:06

> Det er svært at få musen til at virke på den.

Man har brug for såvel FW som usb ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Lyrik

Dato : 23-01-08 13:35

Den 23.01.2008 kl. 12:29 skrev Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk>:

måde?

> Jeg sætter USB-kablet i min Mac :)
OK! Jeg bøjer mig. Den får lov til at køre uhæmmet. Den har ikke larmet så
meget i dag.

--
Greetings from Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 23-01-08 13:49

Lyrik wrote:

> måde?

> OK! Jeg bøjer mig. Den får lov til at køre uhæmmet. Den har ikke larmet
> så meget i dag.

Det er også meningen ;)

Jeg vil dog stadig fastholde/foreslå, at du bør lave en 'ren'
installation. Det lyder ikke som om, at du får den oplevelse af Leopard,
du har betalt for.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-08 20:30

> Det er også meningen ;)
>
> Jeg vil dog stadig fastholde/foreslå, at du bør lave en 'ren'
> installation. Det lyder ikke som om, at du får den oplevelse af Leopard,
> du har betalt for.

Jeg ville blot nuke ¨/Library/Caches

Fra : Palle Jensen

Dato : 23-01-08 21:31

On 2008-01-23 20:30:22 +0100, Morten Reippuert Knudsen
<spam@reippuert.dk> said:

> Jeg ville blot nuke ¨/Library/Caches

Hvilken konsekvens har det?

Ser lige at min caches fylder 750 MB. Relativt meget slam. (Hvis det
bare kan trashes)

--
Venlig hilsen / Best regards
Palle Jensen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-08 23:15

Palle Jensen <laboratoriexGEORGE.W.BUSH@gmail.com> wrote:

> Hvilken konsekvens har det?
>
> Ser lige at min caches fylder 750 MB. Relativt meget slam. (Hvis det
> bare kan trashes)

diverse applikationer skal genere caches igen. Sansynligheden for at
noget som de glemmer at muge ud i (men bør muge ud i) er stor.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-08 23:32

> diverse applikationer skal genere caches igen. Sansynligheden for at
> noget som de glemmer at muge ud i (men bør muge ud i) er stor.

det skulle stå et "forsvinder" før parantesen.

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-01-08 00:43

> det skulle stå et "forsvinder" før parantesen.

Så står der jo:

"diverse applikationer skal genere caches igen. Sansynligheden for at
noget som de glemmer at muge ud i forsvinder (men bør muge ud i) er
stor."

???

Er det en god idé at slette alting i mappen med caches en gang imellem?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Palle Jensen

Dato : 24-01-08 09:03

On 2008-01-23 23:15:25 +0100, Morten Reippuert Knudsen
<spam@reippuert.dk> said:

> diverse applikationer skal genere caches igen. Sansynligheden for at
> noget som de glemmer at muge ud i (men bør muge ud i) er stor.

Så man risikerer ikke noget går tabt?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-01-08 17:57

Palle Jensen <laboratoriexGEORGE.W.BUSH@gmail.com> wrote:

> Så man risikerer ikke noget går tabt?

ikke noget der ikke automatisk dannes på ny.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-08 20:29

> Du har
> heldigvis mulighed for at ændre intervallet og vælge nogle mapper
> filer/mapper, du ikke ønsker at TM skal lave backup af.

Du kan også slå intervallet fra og vælge at starte en backup manuelt.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-01-08 23:10

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) writes:

> Man har brug for såvel FW som usb ...

Det har man altså ikke.

Mon ikke gigabit mod din synology (kablet) kører lige så godt som firewire?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 23-01-08 23:18

> Det har man altså ikke.
>
> Mon ikke gigabit mod din synology (kablet) kører lige så godt som firewire?

Det kan godt være der står gigabit på kassen, men den kører ikke med
hastigheder der kommer i nærheden af gigabit ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 23-01-08 23:48

Slet, slet ikke.

> Det kan godt være der står gigabit på kassen, men den kører ikke med
> hastigheder der kommer i nærheden af gigabit ...

Snarere 150 Mbit/s.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-08 23:31

> Det har man altså ikke.
>
> Mon ikke gigabit mod din synology (kablet) kører lige så godt som firewire?

nej, den har slet ikke tilstrækkeligt med ram eller cpu til at kunne
føde 1000Mbit ethernet - under optimale forhold kan den lige akkurart
nærme sig grænsen for 100Mbit.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 24-01-08 21:25

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> nej, den har slet ikke tilstrækkeligt med ram eller cpu til at kunne
> føde 1000Mbit ethernet - under optimale forhold kan den lige akkurart
> nærme sig grænsen for 100Mbit.

Hvad skal der egentlig til, for at det disken bliver flaskehalsen?

Jeg synes TimeCapsule er spændende, men jeg vil egentlig gerne har en
'åben' platform, med lidt server-tjavs. Har kigget på forskellige itx
løsninger, NSLU2 og sån', men de virker alle for små til at kunne følge
med gigabit.

Jeg tænker, hvor meget ram, hvor stor cpu og sån'. Det behøver ikke være
noget der larmer, er stort eller bruger meget strøm ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 24-01-08 22:13

> [...]
>
> Jeg tænker, hvor meget ram, hvor stor cpu og sån'. Det behøver ikke være
> noget der larmer, er stort eller bruger meget strøm ;)

Kig på <http://www.synology.com>

Jeg har den nu udgåede 101g+ til SATA-disk, med gigabit ethernet, tre
usb-porte og en eSATA port. Og en masse services.

Se blot denne største til hjemmebrug:

<http://www.synology.com/enu/products/CS407e/index.php>

Og det må være den der passer mest til den jeg har:

<http://www.synology.com/enu/products/DS107+/index.php>

Ud over hvad der siges, har den også indbygget databaseserver - MySQL og
PostgreSQL. Sidstnævne skal man dog gøre noget særligt for at 'åbne', da
den bruges af systemet til administration.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 25-01-08 00:24

Per Rønne wrote:

> Kig på <http://www.synology.com>

Kan kan køre, hvad man vil på dem?

> Jeg har den nu udgåede 101g+ til SATA-disk, med gigabit ethernet, tre
> usb-porte og en eSATA port. Og en masse services.
>
> Se blot denne største til hjemmebrug:
>
> <http://www.synology.com/enu/products/CS407e/index.php>

~3000,- for 266Mhz og 64MB RAM lyder altså lidt dyrt - jeg har ikke lyst
til at betale for indpakning og præ-konfiguration.

En NSLU2 til ~600,- har også en 266Mhz cpu - uden ellers at sammenligne ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 25-01-08 05:53

> [...]
> til at betale for indpakning og præ-konfiguration.
>
> En NSLU2 til ~600,- har også en 266Mhz cpu - uden ellers at sammenligne ;)

Du kiggede vist kun efter med den 'store' med plads til op til 4-5
harddiske.

Denne her er da billigere:

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-01-08 22:38

> Hvad skal der egentlig til, for at det disken bliver flaskehalsen?

stor CPU eller fornuftig CPU+hardware RAID controller. Hvis det skal
fødes via ftp eller nfs kræves der ikke synderligt meget ram, hvis der
skal fødes via afp eller smb er en god håndfuld ram ikke at forklejne.
Dernæst kræver det at Gigabit interfacet skal sidde på en bus der ikke
er en flaskehals. Her er gammeldags PCI ikke meget bevendt, PCI-X
eller multiple PCIe lanes er at fortrække.

> [...]
> 'åben' platform, med lidt server-tjavs. Har kigget på forskellige itx
> løsninger, NSLU2 og sån', men de virker alle for små til at kunne følge

Thechus laver nogle hampre og "billige" NAS'er. Lidt mere polerede er
eks "ReadyNas" eller eks LaCies windowsbaserede NAS, men de er ikke
helt så hurtige.
Hvis strømforbrug og bøvl ikke er en hindring kan man knalde et
billigt PC bundkort og eks en Celeron CPU i et ATX kabinet og lægge
linux på den og køre softwareraid.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 25-01-08 00:43

> stor CPU eller fornuftig CPU+hardware RAID controller. Hvis det skal
> fødes via ftp eller nfs kræves der ikke synderligt meget ram, hvis der
> skal fødes via afp eller smb er en god håndfuld ram ikke at forklejne.

Kan du sætte tal på det? Et 'hjemme-netværk' med maksimalt fem maskiner.
Bør 1GHz og 1GB RAM ikke kunne gøre det?

> Dernæst kræver det at Gigabit interfacet skal sidde på en bus der ikke
> er en flaskehals. Her er gammeldags PCI ikke meget bevendt, PCI-X
> eller multiple PCIe lanes er at fortrække.

Der kommer mange itx kort nemlig til kort. De fleste har almindelige PCI
slots eller kun et PCI-X. Skal jeg læse det sådan, at du foretrækket
PCI-X over PCIe? I så fald, hvorfor?

> Thechus laver nogle hampre og "billige" NAS'er. Lidt mere polerede er
> eks "ReadyNas" eller eks LaCies windowsbaserede NAS, men de er ikke
> helt så hurtige.

Men de koster mange penge ;)

> Hvis strømforbrug og bøvl ikke er en hindring kan man knalde et
> billigt PC bundkort og eks en Celeron CPU i et ATX kabinet og lægge
> linux på den og køre softwareraid.

Strøm og støj er en hindring. 'Bøvl' er bare en mulighed for at lege -
det passer mig fint. Hjemmebyg lyder bare som noget der larmer ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-01-08 08:31

Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> writes:

> En NSLU2 til ~600,- har også en 266Mhz cpu - uden ellers at sammenligne ;)

Jojo, og en aflagt Pentium II til 50 kroner på genbrugsen. Uden
iøvrigt at sammenligne :)

De billigste Linuxmaskiner i dag sælges forklædt som trådløse routere...
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 25-01-08 10:11

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Jojo, og en aflagt Pentium II til 50 kroner på genbrugsen. Uden
> iøvrigt at sammenligne :)

Hæh - jeg har allerede et par stykker af en lidt ældre årgang i
vognparken (PIII). De larmer, er store og grimme, og når man kaster
gigabit i dem bliver de rødglødende ;)

> De billigste Linuxmaskiner i dag sælges forklædt som trådløse routere...

Mmmh - lurer også lidt på at bestille en ny WRT54(whatnot) mens det der
draft-n ræs stilner af. Den kan godt nok ikke noget 'smart' overhovedet,
men den i kombination med dd-wrt er et rigtig godt eksempel på
'konsumlinux', der virker.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 25-01-08 11:23

> Hæh - jeg har allerede et par stykker af en lidt ældre årgang i
> vognparken (PIII). De larmer, er store og grimme, og når man kaster
> gigabit i dem bliver de rødglødende ;)

Tjae, min gamle G4/867 Quicksilver med nu 1,6 GHz dobbeltprocessor
larmer også, ligesom den er stor [men står dog på gulvet]. Grim er den
nu ikke [og når jeg har stået med den ved stoppestedet, så har folk
bemærket at den ser /dyr/ ud!], og så er den altså /født/ med gigabit.

En syv år gammel maskine ... som nu for tredie gang inden for kort tid
er i Humacs reparationsafdeling [de har ikke lavet det hele i orden].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-01-08 11:27

Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> writes:

> Hæh - jeg har allerede et par stykker af en lidt ældre årgang i
> vognparken (PIII). De larmer, er store og grimme, og når man kaster
> gigabit i dem bliver de rødglødende ;)

Pjat, du kan bare købe noget ordentligt grej til dem.

> [...]
> der draft-n ræs stilner af. Den kan godt nok ikke noget 'smart'
> overhovedet, men den i kombination med dd-wrt er et rigtig godt

Mit behov er åbenbart anderledes end dit - Asus er det eneste generelt
tilgængelige mærke herhjemme der BÅDE smider USB 2.0 porte i deres
routere OG fungerer ok med custom firmwares.

Når (ikke hvis, men når) min Airport Express går til de evige bitmarker
skal jeg have en passende Asus igen men med 2.0 porte denne gang. Der
er ikke meget spas i USB-1 hastighed til disken.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-01-08 18:25

Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> writes:

> Jeg mener at 80MB/s er hvad, den kan klare nu. Foreslå endelig det
> /rigtige/ grej.

Ingen anelse. Spørg i unixgruppen - der er nogen driftsfolk derinde.

> Hvad tænker du på? At jeg ikke skal ha' en router med usb-dimmer? Det
> vil jeg da også gerne(!), men jeg har 'legacy' udstyr, der også skal
> være plads til på det trådløse netværk, så pengene giver ud til en
> single radio draft-n router, kan jeg lige så godt gemme. Hvis det er
> mærket (Linksys), så ved jeg kun, at min gamle WRT54G holdt i 4,5 år.

Ovenstående fattede jeg ikke en bønne af. Du vil købe en Linksys som
ikke har USB fordi du har brug for USB-porte?

Jeg har efterhånden luret det - når netværksdimsernes garanti er udløbet
er der en ny standard, så man skal ALLIGEVEL have en ny. Du skal derfor
slet ikke tænkte på at spare nowet.

> Jeg bruger min AE som router lige pt. - det er godt nok kedeligt. Den
> gør grimme ting ved min forbindelse. IMAP via SSL har eksempelvis
> aldrig kørt så dårligt som det gør nu. Timeouts hele tiden og sån'. AE
> er sat i verden, så man kan streame musik fra iTunes til sit anlæg ;)

Router? Det er da kun sjov hvis man er 100% trådløs.

Jeg har sat min til at være accesspoint. Det har vist sig at give
færrest uPnP-problemer med een NAT-router - og cybercitys er fin til det
meste.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-01-08 19:39

Peter Farsinsen <fornavn@efternavn.dk> writes:

> Du skrev 'Mit behov er åbenbart anderledes end dit...'. Og jeg spørger
> så om det 'behov' er, at du har brug for en router med usb eller
> fordi, du ikke vil have en Linksys. Ok?

Fordi jeg har behov for en lille linuxboks med USB-disk og andet sjov.

Linksys har jeg ikke et forhold til udover at de ikke har USB-porte.

> Jeg vil i princippet gerne have en router med usb og helst
> draft-n. MEN når den alligevel bliver 'tvunget' til sænke hastigheden
> af hensyn til det gamle udstyr, så kan både draft-n OG usb være
> ligemeget. Ok?

Jojo. OMen det er vel kun aktuelt hvis det gamle udstyr snakker. Hvis
det bare står og sover er det vel ligegyldigt.

> Hæh, Linksys'en koster ~300. AirportExtreme koster 1300,- (og den
> gider jeg egentlig ikke ha' alligevel). Hvad ville du købe?

Mig? Ingenting - den er ikke brændt af endnu.

> Jeg har i hvert fald mindst en NAT'et firewall foran min gateway, så
> jeg kan glemme alt om, at omverden kan komme i kontakt med mig.

Nu ikke så naiv. Understøtter den upnp er der mere hul igennem end du tror.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular iMacs!"