Hjælp til fejlfinding - crash uden panic, ~
Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 22-01-08 07:09

Hej der

Jeg har en maskine der har kørt uden problemer de sidste par år. Den
kører "24/7", og bruges både som web/mailserver _og_ som desktop maskine,
samtidigt. Har ikke givet anledning til problemer.

Den kører kubuntu 7.04. Mandag i sidste uge opgraderede jeg den (apt-get
update & upgrade), og i den anledning mener jeg at den dannede en ny init
ram disk til kerne 2.6.20-16-386. Samt naturligvis opgraderede en række
andre pakker.

Torsdag/fredag nat i sidste uge crashede den så og holdt op med at svare på
net. Den blev powercyclet uden at jeg havde haft mulighed for at se på den,
men der var intet i loggen. Lørdag aften crashede den igen. Nu havde jeg
mulighed for at se den, og der var intet - skærmen var i powersave, og
ville ikke ud derfra, tastatur var dødt (ikke engang caps-lock virkede).

Reset virker på disse crashes, og powerknappen skal holdes inde i 5-10 sek
for at den virker. (Ved ikke om det kan bruges til noget).

Nuvel, boot, checke log, intet. Det er ala det her:

$ grep -B 3 restart /var/log/messages
Jan 20 06:50:24 madsdydensborg syslogd 1.4.1#20ubuntu4: restart.
--
Jan 20 20:47:16 madsdydensborg -- MARK --
Jan 20 21:07:16 madsdydensborg -- MARK --
Jan 20 21:27:16 madsdydensborg -- MARK --
Jan 20 21:44:43 madsdydensborg syslogd 1.4.1#20ubuntu4: restart.
--
Jan 20 21:45:07 madsdydensborg kernel: [ 94.233411] Bluetooth: RFCOMM TTY
layer initialized
Jan 20 21:45:07 madsdydensborg kernel: [ 94.233413] Bluetooth: RFCOMM ver
1.8
Jan 20 21:56:50 madsdydensborg exiting on signal 15
Jan 20 22:01:04 madsdydensborg syslogd 1.4.1#20ubuntu4: restart.
--
Jan 21 05:41:07 madsdydensborg -- MARK --
Jan 21 06:01:08 madsdydensborg -- MARK --
Jan 21 06:21:08 madsdydensborg -- MARK --
Jan 21 06:25:15 madsdydensborg syslogd 1.4.1#20ubuntu4: restart.
--
Jan 21 16:01:13 madsdydensborg -- MARK --
Jan 21 16:21:13 madsdydensborg -- MARK --
Jan 21 16:41:13 madsdydensborg -- MARK --
Jan 21 17:44:54 madsdydensborg syslogd 1.4.1#20ubuntu4: restart.
--
Jan 21 17:45:18 madsdydensborg kernel: [ 130.548686] Bluetooth: RFCOMM TTY
layer initialized
Jan 21 17:45:18 madsdydensborg kernel: [ 130.548688] Bluetooth: RFCOMM ver
1.8
Jan 21 18:01:17 madsdydensborg exiting on signal 15
Jan 21 18:37:54 madsdydensborg syslogd 1.4.1#20ubuntu4: restart.
--
Jan 21 19:37:54 madsdydensborg -- MARK --
Jan 21 19:57:54 madsdydensborg -- MARK --

(De to signal 15 er mig der rebooter, men resten er crashes. Jeg rebootede
for at se om jeg kunne køre den gamle kerne fra pre. 7.04, men den er
væk...).

Jeg kan heller ikke finde noget i nogle andre logs.

Siden lørdag har jeg haft den kørende med en konsol, med
setterm -blank 0
setterm -msglevel 8
men, der kommer intet (altså, sædvanlige beskeder, men ikke noget i relation
til crash). Crash kommer oftere og oftere, med få timers mellemrum nu.

Hvordan kommer jeg videre?

Jeg har tænkt mig at starte med at opgradere til 7.10 - for at skifte
kerne - men det er jo iøvrigt oplagt at mistænke noget hardware - men hvad
giver den slags symptomer? Jeg har kørt memtest i omkring 30 minutter (1 gb
ram) uden et glitch.

Jeg er lidt lost her, så enhver ide til at diagnosticere ville være herlig.

Jeg bliver også nødt til at tilstå at f.eks. min viden om kubuntus
værktøjer - herunder dpkg og venner - er begrænset, så nogle af mine
antagelser - f.eks. omkring initrd - kan være forkerte.

Mvh

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is it such a bad thing?
A: Top-posting.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 22-01-08 07:48

Mads Bondo Dydensborg wrote:

> ram disk til kerne 2.6.20-16-386. Samt naturligvis opgraderede en række

Jeg har en Ubuntu 7.10, kernel 2.6.22-14-generic - jeg mener ikke at
have fået til ny kernel siden opgradering fra 7.04 til 7.10 (men jeg kan
tage fejl)...

> Hvordan kommer jeg videre?
> Jeg har tænkt mig at starte med at opgradere til 7.10 - for at skifte

Har du ikke opgraderet til 7.10?

Du kan sagtens hente en ældre kernel - kan du huske versionen?

dselect er et fint værktøj til at hente kernels med.

- Nå, jeg er på vej ud af døren - håber at det bragte lidt lys over
land.

Jesper Poulsen

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 22-01-08 21:18

Jesper Poulsen wrote:

> Jeg har en Ubuntu 7.10, kernel 2.6.22-14-generic - jeg mener ikke at
> have fået til ny kernel siden opgradering fra 7.04 til 7.10 (men jeg kan
> tage fejl)...

Jamen... det er 7.04 jeg kører.

> Har du ikke opgraderet til 7.10?

Nej. If it ain't broke, osv. Opgraderinger tager tid.

> Du kan sagtens hente en ældre kernel - kan du huske versionen?
>
> dselect er et fint værktøj til at hente kernels med.

Nu har jeg opgraderet til 7.10 - foreløbigt har den kørt i godt 9 timer, så
det tegner bedre. Kommer tidligst til at vide om det rykker om et par dage,
naturligvis.

Mvh

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

The low quality of [MP3] files should prevent this format from threatening
control of our intellectual property. Why would anyone listen to a sub-CD
quality song when they can easily buy the CD at the local Tower Records?
- RIAA head, Hillary Rosen, March 1997

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 24-01-08 10:56

Mads Bondo Dydensborg wrote:

> Nu har jeg opgraderet til 7.10 - foreløbigt har den kørt i godt 9 timer,
> så det tegner bedre. Kommer tidligst til at vide om det rykker om et par
> dage, naturligvis.

Og, det spiller så ikke.

Formentlig hardware. Hvad kan give den slags? Normalt ville jeg mene en
overophedet CPU, men hverken BIOS eller sensord giver anledning til
bemærkninger.

En defekt PSU?

Ramtest har kørt fint.

Der er et firewire kort i maskinen, men det bliver ikke brugt. Det burde jeg
vel nok hive ud?

Damn, jeg hader at rode med hardware.

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

The fact is that far more crime and child abuse has been committed by
zealots in the name of God, Jesus and Mohammed than has ever been committed
in the name of Satan. Many people don't like that statement, but few can
argue with it.
- Kenneth V. Lanning, Supervisory Special Agent at the Behavioral Science
Institution and Research Unit of the FBI Academy (from Carl Sagan's, The
Demon-Haunted World)

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 24-01-08 13:47

Mads Bondo Dydensborg wrote:

> En defekt PSU?

Måske. Har du en anden at prøve med?

> Der er et firewire kort i maskinen, men det bliver ikke brugt. Det burde jeg
> vel nok hive ud?

Ja, det ville være logisk, men det burde ikke give problemer...

Jesper Poulsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-01-08 13:29

On Tue, 22 Jan 2008 07:09:24 +0100
Mads Bondo Dydensborg <madsdyd@challenge.dk> wrote:

> Reset virker på disse crashes, og powerknappen skal holdes inde i
> 5-10 sek for at den virker. (Ved ikke om det kan bruges til noget).

Er din disk ved at stå af?
Har du installeret smartmon-tools, kan du aflæse statistik for din
disk, såfremt den understøtter SMART. Måske du skal aktivere det i BIOS.

> Jeg er lidt lost her, så enhver ide til at diagnosticere ville være
> herlig.

Hvad står der at læse i daemon.log og sys.log?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 22-01-08 21:09

Michael Rasmussen wrote:

> Er din disk ved at stå af?
> Har du installeret smartmon-tools, kan du aflæse statistik for din
> disk, såfremt den understøtter SMART. Måske du skal aktivere det i BIOS.

Jeg har smart installeret. Jeg har ikke fået nogen advarsler, og normalt får
en dårlig disk da heller ikke hele systemet til at fryse? Der plejer da
altid (selv på SCSI) at komme noget i loggen.

> Hvad står der at læse i daemon.log og sys.log?

Såvidt jeg kan vurdere, intet interessant.

Mvh

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

You may not use the Software in connection with any site that disparages
Microsoft, MSN, MSNBC, Expedia, or their products or services, infringe any
intellectual property or other rights of these parties, violate any state,
federal or international law, or promote racism, hatred or pornography.
- Part of MS Frontpage 2002 EULA

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-01-08 11:31

On Tue, 22 Jan 2008 21:08:39 +0100
> [...]

> normalt får en dårlig disk da heller ikke hele systemet til at fryse?
> Der plejer da altid (selv på SCSI) at komme noget i loggen.

Hvis disk og/eller controller er helt døde, har jeg svært ved at
forestille mig, hvordan der skulle skrives noget til en fil på
selvsamme enhed

En hurtig test, hvis du har mulighed for at afmontere disken, kunne
være at montere den i en anden computer, og så lade den stå og køre
natten over.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 24-01-08 11:38

On 2008-01-24, Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:

> Hvis disk og/eller controller er helt døde, har jeg svært ved at
> forestille mig, hvordan der skulle skrives noget til en fil på
> selvsamme enhed

Men der burde komme noget på console

--
Andreas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-01-08 12:06

Mads Bondo Dydensborg <madsdyd@challenge.dk> writes:

> mulighed for at se den, og der var intet - skærmen var i powersave, og
> ville ikke ud derfra, tastatur var dødt (ikke engang caps-lock virkede).

For mig lyder det som om at kernen er væltet, men at det du skal se på
skærmen er usynligt fordi kernen tidligere har slukket skærmen.

Du får ikke noget ud af at undgå den slukker skærmen?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 24-01-08 13:46

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Du får ikke noget ud af at undgå den slukker skærmen?

Er det et spørgsmål til Mads?

Anyway, så har jeg selv haft "fornøjelsen" af at se en væltet kernel.
Jeg ved så ikke om der stod noget i en logfil, for maskinen blev aldrig
startet op igen.

Jesper Poulsen

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 24-01-08 13:50

> [...]

> skærmen er usynligt fordi kernen tidligere har slukket skærmen.
>
> Du får ikke noget ud af at undgå den slukker skærmen?

Niks, jeg har kørt den med setterm -blank 0 & setterm -msglevel 8
Får masser af beskeder når jeg flår USB ting ind og ud, men nada på at
crasher.

Den bliver bare totalt autistisk.

Mvh

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

Of course the people don't want war. But after all, it's the leaders of the
country who determine the policy, and it's always a simple matter to drag
the
people along whether it's a democracy, a fascist dictatorship, or a
parliament, or a communist dictatorship. Voice or no voice, the people can
always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have
to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for
lack of patriotism, and exposing the country to greater danger.

- Herman Goering at the Nuremberg trials

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-01-08 12:33

On Thu, 24 Jan 2008 10:38:04 +0000 (UTC)
Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> wrote:

> Men der burde komme noget på console

Som jeg forstod Mads, kunne skærmen ikke bringes ud af dvale, hvorfor
aflæsning af console var umuligt.

Kunne man forøvrigt ikke redelegere console via serielt kabel til en
anden skærm/computer?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 24-01-08 13:54

Michael Rasmussen wrote:

> Som jeg forstod Mads, kunne skærmen ikke bringes ud af dvale, hvorfor
> aflæsning af console var umuligt.

Nej, jeg har haft den kørt med setterm -blank 0 & setterm -msglevel 8. Der
kommer _intet_.

Ingen panic, ingen warnings i loggen, intet.

> Kunne man forøvrigt ikke redelegere console via serielt kabel til en
> anden skærm/computer?

Jow, det kan man godt, men det burde ikke være nødvendigt, når jeg kan se
direkte på konsollen.

Igen: det er alt der ryger (hvilket det typisk _ikke_ gør ved diskfejl):
caps-lock/sysrq, net, mus. Alles tot.

Jeg kan næsten kun komme på noget lowlevel hardware: cpu, interrupt
controller. Men, jeg har ikke set den slags før (totalt autist) - som regel
får man dog et-eller-andet på skærmen, f.eks. en panic, eller maskinen
slukker sig selv pga. varme, eller lignende. Her: nada. (VGA bevares).

Måske skulle jeg prøve i hardware gruppen?

Mvh

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

"HELP, THE PRICE OF INFORMATION HAS FALLEN AND IT CAN'T GET UP"

- http://www.shirky.com/writings/information_price.html

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-01-08 19:29

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> writes:

> Er det et spørgsmål til Mads?

Jah, det er det vel egentlig. Du ved, sårn lidt rundbordssamtale
omkring bålet hvor alle snakker med alle.

> Anyway, så har jeg selv haft "fornøjelsen" af at se en væltet kernel.
> Jeg ved så ikke om der stod noget i en logfil, for maskinen blev aldrig
> startet op igen.

Må man spørge hvorfor? Røg den direkte ud af vinduet og ned i containeren?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-01-08 19:31

Mads Bondo Dydensborg <madsdyd@challenge.dk> writes:

> Den bliver bare totalt autistisk.

Den er nok ved at forberede sig til at du vil køre Oracle på den.

Min tanke når jeg ser det er at der er noget bios-kode der bliver kaldt
der ryger ud i universet. Kan du slå APM, ACPI og alt andet af samme
skuffe fra?

Det er ikke fordi den gerne vil gå i dvale vel?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 24-01-08 22:34

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Den er nok ved at forberede sig til at du vil køre Oracle på den.

Ah, det ville jeg trods alt ikke udsætte den for. Det grimmeste er open
office

> Min tanke når jeg ser det er at der er noget bios-kode der bliver kaldt
> der ryger ud i universet. Kan du slå APM, ACPI og alt andet af samme
> skuffe fra?

Mon ikke jeg kunne finde ud af det, hvis det altså er muligt. Linux skal vel
bare have nogen argumenter til kernen ikke? (Sagde han kækt, vel vidende at
han var af den gamle "lilo styrer" skole, og aldrig havde fået læst så
meget som en manual side til grub .

> Det er ikke fordi den gerne vil gå i dvale vel?

Det håber jeg dælme ikke!

En gang er den gået ned, mens jeg tilgik dens filsystem over nettet. En
anden gang imens den var ved at tage backup. Det er svært at se det som
oplagte "jeg napper lige en dvale" situationer.

Men, det er afgjort værd at prøve. Tak.

Mvh

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is it such a bad thing?
A: Top-posting.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-01-08 22:30

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> writes:

> indtil videre. Den skal lukkes ned i nær fremtid, da den skal sættes bag
> en større UPS (vi er kommet i besiddelse af en 1500VA Compaq UPS med 2

Takker for historien :)

Hvad er fidusen ved en UPS hvis man ikke kan skifte den uden at tage
maskinen ned?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-01-08 23:37

On Thu, 24 Jan 2008 22:33:55 +0100
> [...]

> vel vidende at han var af den gamle "lilo styrer" skole, og aldrig
> havde fået læst så meget som en manual side til grub .

Du kunne jo prøve med knoppix eller systemrescuecd. I deres
hjælpesidder kan du også finde alle de forskellige mulige options til
kernen under opstart - de kan også anvendes med lilo(append="acpi=off
noapic nolapic" etc.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen