Autostol - hvilken model?
Fra : Lars Ninn

Dato : 15-07-01 08:59

Hej NG
Jeg var forleden ude og kigge på autostol til vores søn på 9,3 kg, men
udbuddet er enormt , derfor vil jeg lige høre om der er en stol der kan
anbefales frem for andre.

/Lars Ninn

Fra : Allan & Kathe

Dato : 11-07-01 18:48

Du skal først og fremmest gøre op med dig selv, om han skal sidde
fremadvendt eller bagudvendt. Hvis du vælger en fremadvendt autostol, kan
jeg varmt anbefale Rømer Quickfix. Den er, så vidt jeg husker, godkendt op
til 18 kg. Det er svarende til ca. 4 år. Den er nem at montere i bilen og
sidder rigtig godt fast. Der er liggebeslag i den og en god selepolstring.
Forhandles i øvrigt hos Baby Sam!

Kathe

Fra : Henriette

Dato : 16-07-01 21:00

Hej Lars

> Jeg var forleden ude og kigge på autostol til vores søn på 9,3 kg, men
> udbuddet er enormt , derfor vil jeg lige høre om der er en stol der kan
> anbefales frem for andre.

Prøv at kigge på http://www.fs.dk/menu/listafpr.htm her kan du finde en test
af bla. autostole.

Vi fandt vores autostol her, da vi var nødt til at skifte. Testen fortalte
bla. hvilke stole der var lette/tunge, nemme at flytte, gode til store eller
små børn osv....

Og den stol vi havde fået anbefalet på det varmeste i Babysam var ikke den
stol der scorede flest point!

> /Lars Ninn

---
Henriette

Fra : Kim F

Dato : 16-07-01 21:47

Glem alt om dine overvejelse om det skal være fremadvendt eller bagudvendt.
Det er helt sindsygt at sætte et barn fremadvendt før det er omkring 3 år.
Mange undersøgelser har vist at barnet lider extermt store påfristninger ved
en kollision i en fremadvendt stol. I visse lande er det forbudt at have en
fremadvendt autostol før 3 års alder, bl. andet i Sverige.

Et godt tips er at kigge efter nogle stole som er testede ordentligt. Jeg
kan helt klart anbefale dig Britax eller Akta. De er lidt dyrere, men det er
dit barn vel værd. I Malmö kan de anskaffes for ca 1500 dkk.

Held og lykke

Kim

Fra : Henriette

Dato : 17-07-01 08:37

> [...]
er
> dit barn vel værd. I Malmö kan de anskaffes for ca 1500 dkk.

Vi endte faktisk med en britax stol - den scorede højest i føromtalte test
http://www.fs.dk/menu/listafpr.htm

Britax stolene kan ses på
www.britax.com

Og forhandler findes fx. hos frederikssund autodele....
Vi gav 800,- for en stol der passer til 9-36 kg. (Vores datter er 3 år)

> Held og lykke
>
> Kim

---
Henriette

Fra : Lotte L.

Dato : 18-07-01 09:55

Måske et dumt spørgsmål, men hvordan bliver der plads til barnets ben, når
man vælger en bagudvendt stol til et to års barn???

Vh. Lotte

Fra : Kim Østrup

Dato : 20-07-01 22:19

Kim F <kim@flygenring.se> skrev i en
> Glem alt om dine overvejelse om det skal være fremadvendt eller
bagudvendt.
> Det er helt sindsygt at sætte et barn fremadvendt før det er omkring 3
år.

Hej Kim

Sindssygt? Hmm.. Nu kunne jeg jo fristes til at sige, at /mange
undersøgelser/ har påvist, at biler med børn siddende i fremadvendte
barnestole ikke kører så tit galt, som biler med børn siddende i
bagudvendte stole.

> [...]
have en
> fremadvendt autostol før 3 års alder, bl. andet i Sverige.

Alle børn, der sidder i biler under en kollision, udsættes for ekstremt
store påvirkninger - om de sidder fremad, bagud eller på hovedet. Du kan
smide airbags i bilerne, stødabsoberende zoner og bagudvendte stole, og
alligevel er det kun nyttigt når farten er lavere end den som regel er.

Om der så kan påvises en marginal sikkerhedsforbedring ved at vende
ungerne modsat køreretningen, så tror jeg snildt den opvejes af den
forøgede risiko for at køre galt, når ungen skriger og mor eller far
stresses, eller endnu værre - hvis mor og far prøver at trøste - og det
vil der oftere være behov for hvis barnet sidder i en bagudvendt stol.
Det tror da hulen de protesterer - de er skisme ikke vant til "at blive
holdt ude af flokken" .

Og hvad hvis man påkøres bagfra som det ofte er tilfældet ved
motorvejsullykker ?

SNIP

Mvh

Kim

Fra : Kim F

Dato : 24-07-01 21:29

Ok, Sindsygt var måske lidt hårdt, men det vækker jo lidt interesse.

Du har helt ret i det med farten.. det jeg også vores (forældre/bilisters)
ansvar. Men desværre sker ulykker, man kan aldrig forhindre det, men man kan
gøre en del for at øge sin egen sikkerhed.

Jeg kan ikke se hvordan risikoen øges, ved at barnet skriger mere og skal
trøstes. Det er vel samme procedure uanset om de vender frem eller bagud.
Jeg mener helt klart at barnet skal vende bagud, og placeres i forsædet.(hiv
airbagen ud, ej SIPS). Så har du fuld kontrol, visuel kontakt med barnet.
Jeg var lidt uforstående over for dit mail, men jeg tror du mener at barnet
sidder bagudvendt i bagsædet og i voksne sidder frem. Det syntes jeg heller
ikke er en god løsning.

Når jeg kører alene med min dreng, så sidder han bagudvendt på forsædet, og
når vi kører flere, sidder han med min kone bagudvendt på bagsædet. Det
fungerer fint, og ifølge de tester jeg har læst, er det den "optimale"
løsning med sikkerhed i centrum.

Når man kører på motorvej og bliver påkørt bagfra, så er bilerne jo på vej i
samme retning, så de kræfter kan du slet slet ikke sammenligne med en
front/side kollision.

Kim

Fra : Kim Østrup

Dato : 27-07-01 12:58

Kim F <kim@flygenring.se> skrev i en

Hej Kim

> Ok, Sindsygt var måske lidt hårdt, men det vækker jo lidt interesse.

Ligesom med en reklame Det lykkedes jo også at skabe lidt debat.

> [...]
Det
> fungerer fint, og ifølge de tester jeg har læst, er det den "optimale"

Det er nok den optimale løsning - men den kræver man kan slå sin
passagerairbag fra - og det kan vores desværre ikke. Jeg mener man kan i
Peugeot - men bliver det mon standard engang?

> Når man kører på motorvej og bliver påkørt bagfra, så er bilerne jo på
vej i
> samme retning, så de kræfter kan du slet slet ikke sammenligne med en
> front/side kollision.

Desværre sker der ofte det, at der opstår kø - man holder helt eller
næsten helt stille - og så kommer der en tåbe (der måske er igang med at
gi barnet på bagsædet sut eller ved at sætte kaffe over (lastbiler)) som
ikke ser at man er standset - og så sker det kedelige. Har selv prøvet
hvor ham bagfra /kun/ kørte en 50-60 km/t - det gjorde skisme ondt.

Mvh

Kim

Fra : news.tele.dk

Dato : 19-07-01 22:15

Hej!

Vi har både en Britax (jeg mener den hedder Freeway Excel eller sådan
noget...) og en Rømer King. De er faktisk magen til hinanden af udseende,
men jeg synes det ser ud til, at stoffet på Britax'en er mest solidt.

Britax'en ser således ud, selvom den hedder noget andet i UK:
http://www.britax.co.uk/elite1.htm

Vi har købt begge stole brugt - den ene (Rømer) gennem en kollega og den
anden (Britax) gennem www.dba.dk - begge koster fra ny ca. 1000,- og vi gav
500,- pr stk. brugt. Britax'en er den der er pænest i dag, selvom de er lige
gamle og begge i forvejen har været brugt til to børn. Jeg fik at vide, at
der allerede har været skiftet betræk på Rømer'en een gang pga. reklamation,
så vær lige opmærksom på det

Der er nogen der siger at man ikke skal købe brugte stole, fordi man ikke
ved om de har været med i en ulykke. Men det er nok mest forhandlerne der
vil sige det - jeg mener det er en tillidssag...

Hvis du kommer forbi England i din sommerferie kan det måske betale sig at
hjemkøbe en Britax derfra. Da jeg undersøgte markedet var det billigst.

Det er nok rigtigt at det er bedst med bagudvendt i en rigtig
ulykkessituation, men det er altså ikke skægt for et barn på 1 år der gerne
vil følge med i hvad der sker at sidde og kigge bagud (jeg tror ihvertfald
ikke at Christoffer ville finde sig i det...). Jeg fik engang at vide, at
det bedste man kunne få fat i af bagudvendt var dem der er lavet specielt
til bilen, f.eks. Volvo.

Husk også at være opmærksom på Airbags, hvis du har en ny bil...

Skriv til mig, hvis du vil vide mere...

Held og lykke

mvh/Carsten