Filemaker 4/5 ??
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-07-01 04:15

Hej

Jeg har fået en opgave for en kunde, som jeg ikke helt véd, hvordan jeg
får løst.

En kort beskrivelse... En Filemaker programmør har hlavet en fuldt
relationel database, der re beskyttet med en dobbelt adgangskode. Main
code giver adgang til hele databasen - inkl. ændring og redigering af
databasens felter og opsætning. Secondary code giver kun adgang til at
læse databasen og manuelt kopiere fra de enkelte dele.

Programmøren har lavet et stort og indviklet system, på trods af, at
kunden bad ham lave databasen så enkel som mulig, da en stor del af
datamængden skulle kunne udskrives direkte eller overføres til anden
database (ikke FM) via net. Da programmøren blev bedt om at tilrette
databasen så den ville være mere brugervenlig, blev han så sur, at han
pure nægtede og indlagde en spærrekode, så kun ved indtastning af både
'Main code' og 'Secondary code' kan give adgang til at ændre i
databasen.

Databasen kan åbnes som 'Read Only' database, hvilket betyder, at min
kunde for at kunne bruge de data, der er i den, _manuelt_ skal sidde og
skrive _alt_ over i en ny database, som en anden programmør har oprettet
for dem. Da det er meget vigtigt, at alle data er 100% korrekte, vil det
være meget lettere, hvis man kunne eksportere data til den nye database.

Den oprindelige programmør har imidlertid nægtet pure at opgive de
spærre-nøgler, han har lagt ind, hvorefter min kunde har afvist at
betale for arbejdet. Han mener, at hans måde at opbygge databasen på, er
den eneste mulige løsning, men det var ikke den opgave, han opr. fik
udstukket. På eget initiativ har han derfor ændret i den, sådan at det
er umuligt at overføre data via net og internet til de vigtigste
modtagere, - og igen - som ovenfor nævnt skal samtlige data
genindskrives i den nye database, som den anden har oprettet.

Er der nogen som helst mulighed for, at jeg kan komme ind i den
oprindelige relationelle database og fjerne de to adgangskoder, - vel at
mærke _uden_ at der går data tabt? - Eller skal jeg ha' fat i den opr.
programmør og 'vride' ham lidt, indtil han opgiver koden?

- Er der mulighed for at man kan ændre / dele databasen i enkeltdele, så
fx. data i feltgrupperne aa, bb, cc osv. kan lagres i små seperate
databaser, hvorefter de kan importeres til den nye database, der er
opbygget som små del-baser med en slags forside - 'main entrence' med
div. knapper og søgefelter til videresøgning i de øvrige dele af basen.

Er det samtidig mulig at eksportere teksten i div. felter, så de kan
læses korrekt af fx. MS Excel (Office 2000)? - Eller skal der bruges
Access? - Problemerne vil jo selvfølgelig kunne løses, hvis div.
modtagee investerede i FM Pro 5/5.5, men da det er offentlige
institutioner, så er det nok en utopi.....

Et par opl. om min kundes systemer. Macintosh G3 og G4 maskiner i
Ethernet netværk med direkte ISDN adgang til primær modtager. Ligeledes
ISDN til de øvrige modtagere. Filemaker Pro 5.0US. MSIE 5.0 og MSOE
5.02. Styresystemer Mac OS 8.6 (kommer op på 9.1).

Primær modtager. Styresystem Win NT med MS Office 2000 i lokalt Novell
netværk med AS-400 terminal adgang. Der bruges en specialdatabase, der
_ikke_ er kompatibelt med hverken FMP eller Access.

Jeg har desuden snakket med primær modtageren og de har lovet at
opdatere MSO med de nyeste service packs, der bl.a. indelholder
convertere til FMP, så det vil blive muligt at eksportere direkte fra
min kundes databaser enten som tab-separeret tekst eller direkte som en
FMP fil. - så den side af sagen er ved at være løst.

Svar/forslag må meget gerne sendes off-list til
<kml.ers@mail1.stofanet.dk> eller på tlf. 8625 0963 / 4082 6109

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Textprocessor in The
World