frameboder i XHTML
Fra : Andreas

Dato : 27-11-07 15:23

Hej kloge hoveder
hvordan skriver man
framespacing="0" style="border:none;" frameborder="0"
så det er XHTML 1.0 venlig.

PS: jeg ved godt at frame er noget skidt
men det er nødvendigt til den som skal vedligeholde siden.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-11-07 15:47

Andreas skrev:

> Hej kloge hoveder
> hvordan skriver man
> framespacing="0" style="border:none;" frameborder="0"
> så det er XHTML 1.0 venlig.

Framespacing er ikke en del af html-standarden (og følgelig heller
ikke med i xhtml). Jeg mener ikke der er nogen brugbar css-udgave
af framespacing.

> PS: jeg ved godt at frame er noget skidt
> men det er nødvendigt til den som skal vedligeholde siden.

Hvorfor?

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Andreas

Dato : 27-11-07 16:16

> Framespacing er ikke en del af html-standarden. Jeg mener ikke der
er nogen brugbar css-udgave
> af framespacing.

Tak så fik jeg min teori bekræftet ved du hvor der står noget om det
jeg har søgt og søgt men har ikke fundet noget.

> Hvorfor?

Den person som der skal bruge hjemmesiden, ønsker selv at rediger
sidernes tekst. Og SSI vil kan ikke funger på computeren som jeg laver
hjemmesiden på.

Fra : Per Rasmussen

Dato : 27-11-07 16:32

Andreas wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>
> Den person som der skal bruge hjemmesiden, ønsker selv at rediger
> sidernes tekst. Og SSI vil kan ikke funger på computeren som jeg

Det er vel også nok at det virker ude på serveren

PerR

Fra : Andreas

Dato : 27-11-07 21:37

> Det er vel også nok at det virker ude på serveren
tjaa...
men hvis ens sider ikke er helt ok bliver de så også ved med at virker

Fra : Birger

Dato : 28-11-07 10:01

"Per Rasmussen" <jegskal@givedig.dk> skrev i en meddelelse

> laver
>>

> Det er vel også nok at det virker ude på serveren
>
> PerR

Det kan vel ret beset også lade sig gøre med include i PHP - formentlig også
ASP?

Birger

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 28-11-07 12:26

> Det kan vel ret beset også lade sig gøre med include i PHP - formentlig
> også ASP?

PHP har sin egen include-funktion, der i øvrigt er dejlig mundret.
include "filnavn";

Jeg tror ikke, at ASP har det.
På mine ASP-sider bruger jeg derfor SSI.

Men at skulle bryde om fra frames til noget include i det ene- eller andet
sprog koster nogle måneders arbejde, med mindre man har en meget lille
hjemmeside.

Fra : Birger

Dato : 28-11-07 14:03

"Philip Nunnegaard" <philip@fjerndettehitsurf.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men at skulle bryde om fra frames til noget include i det ene- eller andet
> sprog koster nogle måneders arbejde, med mindre man har en meget lille

Jeg opfattede ikke at der var tale om redesign, men om en "ny" side.
Så vil det være smart at skrotte frames frem for noget PHP, der kan
formattere ren tekst som det nu må være nødvendigt til visning på siden.

Mini CMS ;>)

Birger

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 28-11-07 14:36

> Jeg opfattede ikke at der var tale om redesign, men om en "ny" side.
> Så vil det være smart at skrotte frames frem for noget PHP, der kan
> formattere ren tekst som det nu må være nødvendigt til visning på siden.

Men der bliver i praksis tale om redesign, når man skal lave dette indgreb i
samtlige sider og måske også ændre på de interne links osv.
Har man som jeg hjemmesider med 1000-2000 filer, er det et kæmpe arbejde.
Og det tog mig mellem 3-4 måneder, da jeg gjorde det i sin tid, da jeg jo
også har et almindeligt fuldtidsarbejde at passe ved siden af.

Fra : Birger

Dato : 28-11-07 14:42

> [...]
> Og det tog mig mellem 3-4 måneder, da jeg gjorde det i sin tid, da jeg jo
> også har et almindeligt fuldtidsarbejde at passe ved siden af.

Hvoraf læser du, at der ikke er tale om et nyt design?

Måske er Andreas interesseret i netop IKKE at ende med at skulle ændre et
par tusind sider...

Birger

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 28-11-07 15:12

> Hvoraf læser du, at der ikke er tale om et nyt design?

Jeg læste det, som at det var en eksisterende side, der skulle laves lidt
på.
Er det derimod en helt ny side, er det dumt ikke at include fra starten af.

> Måske er Andreas interesseret i netop IKKE at ende med at skulle ændre et
> par tusind sider...

Præcis.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-11-07 23:19

Andreas skrev:

> Den person som der skal bruge hjemmesiden, ønsker selv at
> rediger sidernes tekst. Og SSI vil kan ikke funger på
> computeren som jeg laver hjemmesiden på.

Får vedkommende da lettere ved at redigere teksten når den er
placeret i en ramme?

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Stig Johansen

Dato : 28-11-07 06:51

Andreas wrote:

> Den person som der skal bruge hjemmesiden, ønsker selv at rediger
> sidernes tekst. Og SSI vil kan ikke funger på computeren som jeg laver
> hjemmesiden på.

Du kunne også overveje at gå 'AJAX' vejen.
Det lyder langt hen ad vejen som om du kan bruge Birger's løsning.
Hvis det skal være helt simpelt, kan du f.eks. læse flade tekstfiler ind i
en <div>, så kan personen vedligeholde sine tekster med notepad.
Men prøv at gå over i .clientside og læs nogle uger tilbage.

Stig Johansen

Fra : Andreas

Dato : 28-11-07 19:10

Hej igen
Vi starter lige forfra
jeg ønsker at lave denne kode om til en validator venlig kode.

KODE: framespacing="0" style="border:none;" frameborder="0"

Der er brug for frame da personen som skal rediger siden ikke
ønsker at have noget at gøre med resten af siden.
Jeg ønsker ikke at bruge SSI, PHP, AJAX eller ASP. Da Jeg ikke er
helt så erfaren.
Jeg ville helst have koden i CSS eller JavaScripts.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 28-11-07 20:28

Andreas <Andreas.Madsen13@skolekom.dk> writes:

> Hej igen
> Vi starter lige forfra
> jeg ønsker at lave denne kode om til en validator venlig kode.
>
> KODE: framespacing="0" style="border:none;" frameborder="0"

Kan ikke lade sig gøre. CSS kan ikke style frames, og
standard-overholdende HTML har ikke "framespacing"- og
"style"-attributterne.

> Jeg ville helst have koden i CSS eller JavaScripts.

Beklager, det er en af problemerne med frames. Der er ikke nogen
regler for at style dem med CSS - og Javascript kan ikke noget
som man ikke også kan med HTML og CSS.

/L