|
| Olieskift på kompressor? Fra : Hans Paulin \(6310\) |
Dato : 20-01-08 11:46 |
|
Hej - jeg har en kompressor som på billedet:
http://kortlink.dk/4q7t
Hvert år har jeg troligt skiftet olien (kompressorolie), men nu er jeg
egentlig kommet i tvivl om det er overkill; kompressoren bliver i dag kun
brugt sporadisk, og olien er ren og pæn når den bliver tappet af.
Nogle der kender anbefalingerne omkring olieskift på sådan en fætter?
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.sitecenter.dk/hanspaulin/
| |
Hauge (20-01-2008)
| Kommentar Fra : Hauge |
Dato : 20-01-08 11:51 |
|
Hej
Hans Paulin (6310) wrote:
> Hvert år har jeg troligt skiftet olien (kompressorolie), men nu er jeg
> egentlig kommet i tvivl om det er overkill; kompressoren bliver i dag
> kun brugt sporadisk, og olien er ren og pæn når den bliver tappet af.
Hvis du har vejledningen eller kan finde den på nettet, så står der ret ofte
hvor tit det skal skiftes. Og det er efter kørte timer, og sikkert også
efter en given tid, som på en bil.
Mvh Hauge
| |
Hans Paulin \(6310\) (20-01-2008)
| Kommentar Fra : Hans Paulin \(6310\) |
Dato : 20-01-08 12:30 |
|
Hauge skrev:
> Hvis du har vejledningen eller kan finde den på nettet, så står der
> ret ofte hvor tit det skal skiftes. Og det er efter kørte timer, og
> sikkert også efter en given tid, som på en bil.
Fandt mappen med brugsforvirringen fra 1993 :
50 timer før olieskift, så dét bliver sikkert først mine arvinger der kommer
til dét
Hvor mange år kan man regne med at olien holder - kompressoren kører måske
et par timer om året?
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.sitecenter.dk/hanspaulin/
| |
Max (20-01-2008)
| Kommentar Fra : Max |
Dato : 20-01-08 12:50 |
|
Hej Hans
> Hvor mange år kan man regne med at olien holder - kompressoren kører
> måske et par timer om året?
Jeg tror ikke der er nogen egentlig holdbarhedstid på olien , det
holder nok nærmest evigt, det kan blive slidt op, men ikke for gammel.
Jeg har en skruekompressor stående i firmaet, den købte jeg for en 7-8 år
siden. Den skal have olie skiftet efter 100 timer, men den køre faktisk
aldrig, så efter 5 år blev jeg enig med montøren der kom og lavede det
årlige eftersyn at han skiftede olien for så havde han i det mindste lavet
noget for sine penge, der var stadigvæk 30 timer til det skulle være skiftet
efter smøretabellen.
--
Mvh Max
| |
Hans Paulin \(6310\) (20-01-2008)
| Kommentar Fra : Hans Paulin \(6310\) |
Dato : 20-01-08 16:31 |
|
Max skrev:
> Jeg har en skruekompressor stående i firmaet, den købte jeg for en
> 7-8 år siden. Den skal have olie skiftet efter 100 timer, men den
> køre faktisk aldrig, så efter 5 år blev jeg enig med montøren der kom
> og lavede det årlige eftersyn at han skiftede olien for så havde han
> i det mindste lavet noget for sine penge, der var stadigvæk 30 timer
> til det skulle være skiftet efter smøretabellen.
Okay
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.sitecenter.dk/hanspaulin/
| |
KS (20-01-2008)
| Kommentar Fra : KS |
Dato : 20-01-08 16:47 |
|
"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen
news:47936945$0$15895$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Max skrev:
>
>> Jeg har en skruekompressor stående i firmaet, den købte jeg for en
>> 7-8 år siden. Den skal have olie skiftet efter 100 timer, men den
>> køre faktisk aldrig, så efter 5 år blev jeg enig med montøren der kom
>> og lavede det årlige eftersyn at han skiftede olien for så havde han
>> i det mindste lavet noget for sine penge, der var stadigvæk 30 timer
>> til det skulle være skiftet efter smøretabellen.
>
> Okay
>
Undskyld jeg blander mig, men hvor meget larm laver en sådan skruekompressor
sommenlignet med en traditionel "stempelmotor" med samme kapacitet ?
Mvh KS
| |
Max (20-01-2008)
| Kommentar Fra : Max |
Dato : 20-01-08 16:56 |
|
Hej
> Undskyld jeg blander mig, men hvor meget larm laver en sådan
> skruekompressor sommenlignet med en traditionel "stempelmotor" med
> samme kapacitet ?
De to typer kompressore kan ikke sammenlignes, en skruekompressor
lyder nærmest som en støvsuger og en stempelkompressor banker jo
når den køre. Jeg kan stå ved siden af skruekompressoren og tale i
telefon uden det er det store problem.
--
Mvh Max
| |
Stig Johansen (22-01-2008)
| Kommentar Fra : Stig Johansen |
Dato : 22-01-08 07:57 |
|
Hans Paulin (6310) wrote:
> Hvor mange år kan man regne med at olien holder - kompressoren kører måske
> et par timer om året?
Jeg kan ikke se dit Link (anonther OS), men jeg tvivler _stækt_ på nutidens
_syntetiske_ olier har begrænset holdbarhed.
--
Med venlig hilsen
Stig Johansen
| |
Hans Paulin \(6310\) (22-01-2008)
| Kommentar Fra : Hans Paulin \(6310\) |
Dato : 22-01-08 11:30 |
|
Stig Johansen skrev:
> Jeg kan ikke se dit Link (anonther OS), men jeg tvivler _stækt_ på
> nutidens _syntetiske_ olier har begrænset holdbarhed.
Jeg bruger "Corena Oil P68" til min kompressor - véd ikke om det er
syntetisk?
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.sitecenter.dk/hanspaulin/
| |
Max (20-01-2008)
| Kommentar Fra : Max |
Dato : 20-01-08 11:54 |
|
Hej Hans
> Hvert år har jeg troligt skiftet olien (kompressorolie), men nu er jeg
> egentlig kommet i tvivl om det er overkill; kompressoren bliver i dag
> kun brugt sporadisk, og olien er ren og pæn når den bliver tappet af.
Det virker lidt overdrevet, jeg har en kompressor der er 30 år gammel,
den har aldrig fået skiftet olie :)
> Nogle der kender anbefalingerne omkring olieskift på sådan en fætter?
Står det ikke i manualet til kompressoren ?
--
Mvh Max
| |
Hans Paulin \(6310\) (20-01-2008)
| Kommentar Fra : Hans Paulin \(6310\) |
Dato : 20-01-08 12:31 |
|
Max skrev:
> Det virker lidt overdrevet, jeg har en kompressor der er 30 år gammel,
> den har aldrig fået skiftet olie :)
Hu ha - og din plæneklipper?
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.sitecenter.dk/hanspaulin/
| |
Max (20-01-2008)
| Kommentar Fra : Max |
Dato : 20-01-08 12:45 |
|
Hej Hans
> Hu ha - og din plæneklipper?
Den bliver efterfyldt, kunne aldrig drømme om at skifte.
--
Mvh Max
| |
Hans Paulin \(6310\) (20-01-2008)
| Kommentar Fra : Hans Paulin \(6310\) |
Dato : 20-01-08 16:32 |
| | |
Mads Lie Jensen (20-01-2008)
| Kommentar Fra : Mads Lie Jensen |
Dato : 20-01-08 16:56 |
|
On Sun, 20 Jan 2008 12:44:59 +0100, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:
>> Hu ha - og din plæneklipper?
>
>Den bliver efterfyldt, kunne aldrig drømme om at skifte.
Hvorfor ikke?
--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/
| |
Max (20-01-2008)
| Kommentar Fra : Max |
Dato : 20-01-08 17:02 |
|
Hej Mads
> Hvorfor ikke?
Fordi der ingen drifttimer er på en plæneklipper.
--
Mvh Max
| |
Rosendal (20-01-2008)
| Kommentar Fra : Rosendal |
Dato : 20-01-08 17:34 |
|
"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:47937003$0$15872$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej Mads
>
>> Hvorfor ikke?
>
> Fordi der ingen drifttimer er på en plæneklipper.
>
> --
> Mvh Max
>
Når motoren kører, selv om det kun er få timer om året, så optager olien
sodpartikler fra forbrændingen og bensinrester der er med til at nedbryde
oliens smøreevne.
Samtidigt kommer der også kondensvand i olien.
Så jeg vil anbefale at skifte olien hvert år inden græsset skal slåes første
gang.
Mvh. Jesper
| |
Preben Riis Sørensen (20-01-2008)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 20-01-08 18:31 |
|
"Rosendal" <nomail@nomail.de> skrev
> Når motoren kører, selv om det kun er få timer om året, så optager olien
> sodpartikler fra forbrændingen og bensinrester der er med til at nedbryde
> oliens smøreevne.
> Samtidigt kommer der også kondensvand i olien.
> Så jeg vil anbefale at skifte olien hvert år inden græsset skal slåes
første
Det blivre aldrig nogensinde olien der kommer til at betyde det mindste for
en slåmaskines levetid, dertil der de konstrueret for ringe. Eller så tilpas
ringe, at folk bare gouterer at købe ny engang imellem, selvom den mageligt
kunne have holdt 5 gange så lang tid.
--
M.V.H
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Armand (20-01-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 20-01-08 19:06 |
|
Rosendal skrev:
>
>
> ........Så jeg vil anbefale at skifte olien hvert år inden græsset skal
> slåes første gang.
>
Alt andet lige vil det, ved dén rytme, være mere fornuftigt at skifte
akkurat efter at årets sidste klipning er foretaget så det indhold af
skadende stoffer der nævnes, ikke får flere måneders stilstand til at
mer-påvirke samt bundfælde sig :-|
--
Armand.
| |
Preben Riis Sørensen (20-01-2008)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 20-01-08 20:23 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:47938d71$0$2084$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Rosendal skrev:
> >
> >
> > ........Så jeg vil anbefale at skifte olien hvert år inden græsset skal
> > slåes første gang.
> >
> Alt andet lige vil det, ved dén rytme, være mere fornuftigt at skifte
> akkurat efter at årets sidste klipning er foretaget så det indhold af
> skadende stoffer der nævnes, ikke får flere måneders stilstand til at
> mer-påvirke samt bundfælde sig :-|
Man skulle så nærmest sige: og slå med den en sidste gang, så den nye olie
har været igennem.
Men altså jeg skifter heller ikke luft i mine bildæk, selvom jeg godt ved at
den rådne luft er stærkt nedbrydende på gummiet.
--
M.V.H
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Armand (20-01-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 20-01-08 20:53 |
|
Preben Riis Sørensen skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:47938d71$0$2084$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Rosendal skrev:
>>>
>>> ........Så jeg vil anbefale at skifte olien hvert år inden græsset skal
>>> slåes første gang.
>>>
>> Alt andet lige vil det, ved dén rytme, være mere fornuftigt at skifte
>> akkurat efter at årets sidste klipning er foretaget så det indhold af
>> skadende stoffer der nævnes, ikke får flere måneders stilstand til at
>> mer-påvirke samt bundfælde sig :-|
>
> Man skulle så nærmest sige: og slå med den en sidste gang, så den nye olie
> har været igennem.
>
"har været igennem"?
Jeg skulle mene at der ikke er et decideret smøresystem i sådan en
plæneklippermotor, men derimod blot "plaske løs"-princip :-/
Med andre ord: En kort opstart for at få det friske olie smidt rundt på
motorens indre flader skulle kunne gøre det :-/
--
ASrmand.
| |
Preben Riis Sørensen (20-01-2008)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 20-01-08 21:35 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev
> "har været igennem"?
> Jeg skulle mene at der ikke er et decideret smøresystem i sådan en
> plæneklippermotor, men derimod blot "plaske løs"-princip :-/
> Med andre ord: En kort opstart for at få det friske olie smidt rundt på
> motorens indre flader skulle kunne gøre det :-/
Ikke uenig.
--
M.V.H
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Stig Johansen (22-01-2008)
| Kommentar Fra : Stig Johansen |
Dato : 22-01-08 08:01 |
|
Rosendal wrote:
> Når motoren kører, selv om det kun er få timer om året, så optager olien
> sodpartikler fra forbrændingen og bensinrester der er med til at nedbryde
> oliens smøreevne.
En tysk Wolf har _ikke_ de problemer.
Dog _skal_, eller bør hvis man tør, der skiftes olie første gang pga evt
metalrester fra 'fabrikshoningen' (aka tilkørsel).
--
Med venlig hilsen
Stig Johansen
| |
Stig Johansen (22-01-2008)
| Kommentar Fra : Stig Johansen |
Dato : 22-01-08 08:02 |
|
Stig Johansen wrote:
> En tysk Wolf har _ikke_ de problemer.
Jeg er ikke 100% sikker alligevel, jeg har trods alt kun haft den i 15 år
uden efterfølgende olieskift.
--
Med venlig hilsen
Stig Johansen
| |
Stig Johansen (22-01-2008)
| Kommentar Fra : Stig Johansen |
Dato : 22-01-08 08:05 |
|
Stig Johansen wrote:
> Stig Johansen wrote:
>
>> En tysk Wolf har _ikke_ de problemer.
>
> Jeg er ikke 100% sikker alligevel, jeg har trods alt kun haft den i 15 år
> uden efterfølgende olieskift.
Og den har heller ikke problemer med at benzinen står i tanken vinteren
over.
Det sker dog, at man skal hive to gange i snoren når man skal igang med
første klipning.
--
Med venlig hilsen
Stig Johansen
| |
Leonard (22-01-2008)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 22-01-08 09:12 |
|
On Tue, 22 Jan 2008 08:04:50 +0100, Stig Johansen wrote:
> Og den har heller ikke problemer med at benzinen står i tanken vinteren
> over.
> Det sker dog, at man skal hive to gange i snoren når man skal igang med
> første klipning.
Så har den det ligesom den 5,5HK Honda motor jeg har på en fejemaskine.
Den skiftede jeg olie på, da jeg købte den og har ellers ikke gjort
andet end at hælde benzin på når tanken var tom. Den var brugt da jeg
købte den og jeg har haft den i 11 år nu. Den har stået stille i op til
2 år uden, at jeg har gjort andet end at åbne for benzinen, give choker,
gas og hive 2 gange i snoren.
Gammel benzin er ikke et begreb, der står i den motors håndbog
--
Leonard
King Hauler sælges: http://leonard.dk/tilsalg/kh.php
| |
Stig Johansen (24-01-2008)
| Kommentar Fra : Stig Johansen |
Dato : 24-01-08 02:50 |
|
Leonard wrote:
> Så har den det ligesom den 5,5HK Honda motor jeg har på en fejemaskine.
> Den skiftede jeg olie på, da jeg købte den og har ellers ikke gjort
> andet end at hælde benzin på når tanken var tom. Den var brugt da jeg
> købte den og jeg har haft den i 11 år nu. Den har stået stille i op til
> 2 år uden, at jeg har gjort andet end at åbne for benzinen, give choker,
> gas og hive 2 gange i snoren.
Honda styrer bare for vildt (Honda - har haft knallert og bil).
Min er en Briggs & Straton, _men_ det er den med hårdtforkromet cylindervæg
osv, så den har det lidt svært med at miste kompressionen over tid.
> Gammel benzin er ikke et begreb, der står i den motors håndbog
Jeg kunne forestille mig, at det var et begreb engang med blyholdig benzin,
samt måske knapt så raffineret.
Måske har der dannet sig bundslam.
Min kværn må _kun_ få alm. blyfri benzin.
--
Med venlig hilsen
Stig Johansen
| |
Armand (27-01-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 27-01-08 13:40 |
|
Stig Johansen skrev:
> Leonard wrote:
>
>> Gammel benzin er ikke et begreb, der står i den motors håndbog
>
> Jeg kunne forestille mig, at det var et begreb engang med blyholdig benzin,
> samt måske knapt så raffineret.
> Måske har der dannet sig bundslam.
> Min kværn må _kun_ få alm. blyfri benzin.
>
Gammelt bensin ér i høj grad et aktuelt problem. På det seneste (á 10
års tid :-/ ) er bensin-selskaberne begyndt at bruge et meget flygtigt
additiv der tilsyneladende er dét der indeholder al "boostet" .
Resultatet er at de mest åbne svømmerhuse (og svømmerhuse skal være åbne
for at svømmer-princippet kan virke) lader dette vigtige indhold
fordampe på blot et par uger eller mindre!
Lejlighedskørere af visse motorcykler er hårdt plaget af dette problem
og i mangel af en god gammeldags "tipper" på karburatoren, bliver de
derfor nødt til at klare, sig ved at lukke bensinhanen og køre
motorcyklen tør inden henstillen - Hvorved at der kan tilføres friskt(!)
bensin fra den (mere) lukkede tank før næste opstart
--
Armand.
| |
Leif Neland (24-01-2008)
| Kommentar Fra : Leif Neland |
Dato : 24-01-08 21:52 |
|
Stig Johansen skrev:
> Stig Johansen wrote:
>
>> En tysk Wolf har _ikke_ de problemer.
>
> Jeg er ikke 100% sikker alligevel, jeg har trods alt kun haft den i 15 år
> uden efterfølgende olieskift.
>
Det minder om Asterix og Briterne: (frit efter hukommelsen)
- Hvad er det?
- Tweed
- Holder det længe?
- Ved det ikke, jeg har kun haft det i 30 år.
Leif
| |
|
|