Slibning efter spartling
Fra : Jens Thomsen

Dato : 19-01-08 16:25

Jeg har fuldspartlet hele lejlighedens murede vægge samt spartlet
samlignerne og skruehullerne i gipslofterne.

Nu skal jeg så til den første pudsning.

Er det smartest at købe en sliber til 750 i Jem & Fix med runde skiver og
støvsuger hul i midten eller er det nemmere/bedre med slibeklodser på et
skaft med pivoterende samlingspunkt?

Kender I til en slibe guide et sted eller kan I komme med et par af de hints
man ellers først opdager når man er møjsommeligt færdig med et helt rum

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 19-01-08 16:59

Jens Thomsen wrote:

> Er det smartest at købe en sliber til 750 i Jem & Fix med runde
> skiver og støvsuger hul i midten eller er det nemmere/bedre med
> slibeklodser på et skaft med pivoterende samlingspunkt?

slibeklods = et stykke træ i den størrelse der passer til dig...
på med noget korn 120 - 180 og så bare i gang...

jeg ville nok være forsigtig med at bruge en slibe-"mus" - det er jo
forhåbentlig ikke meget du skal have slebet (i tykkelsen altså)...??

Rasmus

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 19-01-08 17:21

> Er det smartest at købe en sliber til 750 i Jem & Fix med runde
> skiver og støvsuger hul i midten eller er det nemmere/bedre med
> slibeklodser på et skaft med pivoterende samlingspunkt?

En girafsliber, som jeg formoder er det du mener med skiverne med hul i
midten , er nok lidt meget til en lejlighed. Jeg har klaret mig fint, med en
slibeklods på skaft som du beskriver, til vægge og lofter i 140 kvm hus.

/tue

Fra : Mureren

Dato : 19-01-08 18:48

> [...]
> midten , er nok lidt meget til en lejlighed. Jeg har klaret mig fint, med
> en slibeklods på skaft som du beskriver, til vægge og lofter i 140 kvm

Jeg havde UBETINGET lejet en girafsliber!

Mvh.
Mureren

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 19-01-08 19:21

> Jeg havde UBETINGET lejet en girafsliber!

Nu spurgte Jens jo efter råd om at købe en giraf eller slibebræt, men du har
jo nok ret

/tue

Fra : Erik Andersen

Dato : 19-01-08 22:47

"Jens Thomsen" <jt@nej.nej> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kender I til en slibe guide et sted eller kan I komme med et par af de
> hints man ellers først opdager når man er møjsommeligt færdig med et helt
Nu kommer det an på hvad du har spartlet med.
Hvis det er ganske almindeligt sandspartel, så er problemet ikke så stort.
Så vil du f.eks. kunne bruge en almindelig rystepudser til ca. 50 kr. i HN
og en rulle sandpapir. MEN DET SVINER!
Jeg har for nylig slebet loftet i min søns lejlighed efter at den forrige
beboer havde opgivet. Han havde brugt noget spartelmasse af bedste slags som
man får på tube og givet det et godt lag. Og det var sidsygt hårdt. Der
hjalp en rystepudser slet ikke. Jeg måtte have fat i min båndpudser for at
det kunne blive til noget.
Så mit forslag er: Prøv dig lidt frem og lad være med at poste en bunke
penge ud til dyrt værktøj. Men det skal være noget med motor ellers skal du
til kiropraktor bagefter (det skal du måske alligevel for at få rettet
nakken ud ) ).
Men husk: DET SVINER AFSINDIGT lige meget hvad du gør.
/Erik

Fra : Jens Thomsen

Dato : 19-01-08 23:01

> Nu kommer det an på hvad du har spartlet med.
> Hvis det er ganske almindeligt sandspartel, så er problemet ikke så stort.

Det er det til 100 kr fra Silvan - Alm. sandspartel.

> Så vil du f.eks. kunne bruge en almindelig rystepudser til ca. 50 kr. i
> HN og en rulle sandpapir. MEN DET SVINER!

Ja ok, det er da også en mulighed.

Hvorfor mener I giraffen er god/dårlig i mit tilfælde? (Meningerne er vist
lidt delte her)

> Han havde brugt noget spartelmasse af bedste slags som man får på tube

Det lyder helt vildt dyrt og besværligt.
Køber man så 1000 tuber eller hvad?

Fra : tp

Dato : 20-01-08 08:36

> Hvorfor mener I giraffen er god/dårlig i mit tilfælde? (Meningerne er vist
> lidt delte her)

Jeg har en nabo der er maler, og dermed lidt adgang til "leje" af sådant
udstyr. Jeg brugte den til at slibe vores vægge efter nyt gips var kommet
op. Det tog ca 1/10 af tiden af et andet rum vi havde gjort med håndkraft.
Endvidere blev det super pænt fordi den har en meget stor flade og sidst men
ikke mindst var der stort set nul støv fordi der var monteret en støvsuger
på den.

Det var naturligvis ikke en H&N model men en svinedyr prof model.
Men her kommer så punkt 2: NOGLE af de ting H&N og co. sælger billigt er
ikke egnet til ret hårdt brug. Spar lidt penge, og lej en prof i nærmeste
XL, Silvan etc. Arbejdet er meget nemmere/hurtigere/bedre!

jeg vil ihvertilfælde aldrig gøre det uden sådan en dims igen!

Fra : Mureren

Dato : 20-01-08 09:09

> [...]
> XL, Silvan etc. Arbejdet er meget nemmere/hurtigere/bedre!
>
> jeg vil ihvertilfælde aldrig gøre det uden sådan en dims igen!

Yeah...what he said!

Mvh.
Mureren
( i nogle tilfælde er godt værktøj MERE end det halve arbejde!)

Fra : Jens Thomsen

Dato : 20-01-08 11:59

> Yeah...what he said!

OK, jamen så anvender jeg sådan en!

Det ser ud til at mine vægge skal have to lag masse, da de er sunken lidt
nogen steder og andre steder har fået for lidt.

Spartler man bare ovenpå eller sliber man fint glat først?

Fra : Jens Thomsen

Dato : 20-01-08 12:10

> Det var naturligvis ikke en H&N model

Æv, der er ingen maches på slibe/sliber/giraf på en sådan maskine hos HN.

Kan den hedde noget andet hos dem?

Fra : Chrille

Dato : 20-01-08 13:18

> Æv, der er ingen maches på slibe/sliber/giraf på en sådan maskine hos HN.
>
> Kan den hedde noget andet hos dem?

XL har en på tilbud fra på mandag.

Mvh
Chrille

Fra : Jens Thomsen

Dato : 20-01-08 16:54

"Chrille" <g$@$c$.@d$k$> wrote in message
> "Jens Thomsen" <jt@nej.nej> skrev i en meddelelse

> XL har en på tilbud fra på mandag.

Jeg kiggede lige deres katalog for januar igennem på nettet, men
betonsliberen var det nærmeste jeg kunne komme på den.
Er det den du tænker på?

Fra : Mureren

Dato : 20-01-08 20:27

> Jeg kiggede lige deres katalog for januar igennem på nettet, men
> betonsliberen var det nærmeste jeg kunne komme på den.
> Er det den du tænker på?

Nej, det er ikke den han mener...
Jeg kan heller ikke finde den hos XL-Byg.

Stark derimod...de har den til 4.370 inkl. 10 rondeller. (prof. tilbudsavis)

Hvis lejen af en løber op i bare halvdelen så køb den og sælg den videre til
halv pris istedet for at leje!
Så er der ikke et ubevidst "pres" for at blive færdig og få den afleveret.

Mvh.
Mureren

Fra : Jens Thomsen

Dato : 20-01-08 23:12

"Mureren" <mureren_tag_det_vaek@mail.tele.dk> wrote in message

> [...]
> til halv pris istedet for at leje!
> Så er der ikke et ubevidst "pres" for at blive færdig og få den afleveret.

Jeg er helt enig - Det var det samme jeg gjorde med tapetdamperen.

Men mon den til 750 er så skidt igen til husbehov til en enkelt lejlighed?
Måske rondellerne er dyre...

Fra : Mureren

Dato : 20-01-08 23:57

> Men mon den til 750 er så skidt igen til husbehov til en enkelt lejlighed?
> Måske rondellerne er dyre...

Jeg aner ikke om rondellerne er dyre, men jeg tør vædde hvad det skal være
på at hvis du sætter din egen timeløn til mere end 10 kroner i timen, så
bliver den billige dyrest!
(hvis du ikke vil sætte din timeløn til noget som helst, så spørg din
familie hvad de synes om den ekstra forbrugte tid fremfor lidt kvalitetstid
sammen!)

Ned til Stark..afsted det går!

Mvh.
Mureren
(der ikke har aktier i Stark

Fra : Chrille

Dato : 21-01-08 13:36

> "Chrille" <g$@$c$.@d$k$> wrote in message

> Jeg kiggede lige deres katalog for januar igennem på nettet, men
> betonsliberen var det nærmeste jeg kunne komme på den.
> Er det den du tænker på?
Se her:
http://www.interrepro.dk/XL-BYG/XL-BYG_BYGGECENTER_Uge_04.html

Mvh
Chrille

Fra : Jens Thomsen

Dato : 21-01-08 14:47

> Se her:
> http://www.interrepro.dk/XL-BYG/XL-BYG_BYGGECENTER_Uge_04.html

Ahh, billigt.
Er det en prof model?
Den ligner, for mine øjne, jo den fra Jem & Fix

Fra : Jens Thomsen

Dato : 21-01-08 14:48

"Jens Thomsen" <jt@nej.nej> wrote in message

> Ahh, billigt.
> Er det en prof model?
> Den ligner, for mine øjne, jo den fra Jem & Fix

Men er den ikke uden støvsuger i midten som den fra JF?

Fra : John V.

Dato : 21-01-08 08:26

> [...]
>
> Kender I til en slibe guide et sted eller kan I komme med et par af de
> hints man ellers først opdager når man er møjsommeligt færdig med et helt
Jeg har ikke prøvet de billige udgaver af sliberne, så dem ved jeg ikke
noget om.

Under alle omstændigheder vil en girafsliber give det flotteste resultat.
Den er lidt halvtung at arbejde med, selv om den kun vejer 3.6 kilo.
Når du har spartlet første gang med grov sandspartel, mellem sliber du lige
let med korm 80 så der ikke er kanter eller knopper.
Derefter spartler du med medium sandspartel, sliber med korn 100 til glat
flade.
Er der derefter noget at komme efter, kan man efterspartle på de nødvendige
steder med polyfilla.
Alle hjørner og kanter skal tages med håndkraft, da hverken giraf eller
slibeklods kan lave dette helt perfekt, men der er kun 2 cm, så arbejdet er
overkommeligt.
Herefter er det hele klar til at viderebehandle med microdispers og eventuel
beklædning af en eller anden art.

Du skal være opmærksom på at hvis du skal have filt op, skal bunden være
ekstra perfekt, da alt ses igennem.

Hold en halogen lampe op langs væggene, så du kan se om der er buler af
nogen art, den skal være helt glat.

Man kan sagtens bruge en af de slibeklodser der kan monteret på en
forlængerskaft, men det støver meget mere og er sværere at få pænt.
Til gengæld er det lidt billigere.

Bor du i nærheden af Gladsaxe, kan vi finde ud af en ordning så du kan leje
min proff giraf med støvsuger billigt nogle dage.

Har du spartlet med den billige sandspartelmasse (den hvide) må du påregne
at det bliver et væsentligt større arbejde at slibe, da den er meget
hårdere.

John Vedsegaard
www.taform.dk