Hindbærbuske - beskæring
Fra : Lise Ebbensgaard

Dato : 14-07-01 23:24

Sikke noget at spørge om i juli måned...men jeg prøver alligevel:

hvordan og hvornår beskærer man sine hindbærbuske?!?

Mine to buske er 3 år gamle og bører mange bær, men de "bærende" grene
ligger nærmest hen af jorden, mens de nye grene uden bær stritter op i
luften!

På forhånd tak!

Fra : SEB

Dato : 15-07-01 08:08

Lise Ebbensgaard skrev:

> hvordan og hvornår beskærer man sine hindbærbuske?!?

Du beskærer dine hindbærbuske, lige efter du har høstet
bærene.

Så skal du jo selvfølgelig fjerne de gamle grene. Men du må
også gerne fjerne de mindste, lidt svage, af de nye skud. De
kommer ikke til at bære noget særligt til næste år - tager
bare noget af kraften fra de andre.

Det drejer sig altså om at beholde de største og kraftigste
skud. Så skulle der være basis for en god høst til næste år.

> ... men de "bærende" grene ligger nærmest hen af jorden...

Du skal have fat i nogle stokke til at banke i jorden. Mellem
stokkene binder du noget stådtråd eller snor, som du så kan
binde dine bærfyldte grene fast til.

> mens de nye grene uden bær stritter op i luften!

Sådan skal det være - og de er godt 1 meter i højde også?

Og så god hindbærhøst.
--
Venlig hilsen
SEB

Fra : Helle Skøtt

Dato : 15-07-01 19:24

Hej gruppe.
For lige at supplere SEB, og skære det ud i pap: buskene giver kun bær på 2.
års grene. Dem, der står lige op i luften, giver bær til næste år. De, der
giver bær i år, gør det aldrig mere...

--
jordnær hilsen helle s

Fra : SEB

Dato : 15-07-01 19:59

Helle Skøtt skrev:

> For lige at supplere SEB, og skære det ud i pap: buskene giver kun bær på 2.
> års grene. Dem, der står lige op i luften, giver bær til næste år. De, der
> giver bær i år, gør det aldrig mere...

Jeg er *fuldstændig* enig med dig. Jeg kunne måske også have
givet en nok så fyldestgørende forklaring på dette.

Men under alle omstændigheder: Jeg begynder så småt at høste
mine hindbær nu - og om ca. 3 uger fjerner jeg så disse grene,
som har været gavmilde med bær til mig.
--
Venlig hilsen
SEB

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 20-07-01 05:49

Sun, 15 Jul 2001 20:58:42 +0200, skrev SEB <seb@wanadoo.dk> :

>Men under alle omstændigheder: Jeg begynder så småt at høste
>mine hindbær nu - og om ca. 3 uger fjerner jeg så disse grene,
>som har været gavmilde med bær til mig.

Jeg gjorde det sidste år, at da jeg skulle plukke det sidste hold
hindbær, så klippede jeg grenene af efterhånden - altså to fluer med
et smæk
Hindbærrene er også nemmere at pukke af grenene, når du står med dem i
hånden !!

--
Gitte Sørensen gitte@superbruger.dk

Besøg Gitte's Galleri - tegninger & akvareller
http://home.worldonline.dk/~cgsorens/galleri/galleri.htm

Fra : havesider.dk

Dato : 15-07-01 01:47

se www.havesider.dk /afsnit frugt og bær / Hindbær

mvh
Leif

"Lise Ebbensgaard" <lise.ebbensgaard@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:2E347.198$b04.7291@news.get2net.dk...

Fra : Claus Carlsen

Dato : 19-07-01 07:20

Du beskær samtidig med du høster bær.
Klip alle de grene af der har bær - nu er busken beskåret.
Saml alle grenene samme og sæt dig i solen eller skyggefyldt sted, og pluk
bærene af. - Du har høstet.

God fornøjelse

mvh
Claus