Dræbergople
Fra : Ukendt

Dato : 04-01-08 14:45

Hej

Jeg har på det sidste hørt en del snak om dræbergoplen, som vil udrydde alle
fiskne i de danske farvande. De billeder de aldtid bringer i den
forbindelse ligner en gople som jeg så på mit første natdyk i 1993 og siden
har set mange gange i Øresund og Kattegat se
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-6433551.html?rss
Nu er mit spørgsmål er det en dansk udgave som ligner den meget? eller om
det er den samme? og evt. om andre dykkere i DK har set det samme som jeg?

mvh

Jens

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 04-01-08 07:36

Hejsa

Ribbegobler er kendt i danmark men ikke i særligt stor udstrækning.
Den nye 'dræbergoble' er også en ribbegoble. Hvis du vil lære
forskellen kan de fx kigge på:

http://www.huriisgaard.biology.sdu.dk/dr%C3%A6ber-gople.htm

Mvh
Lars Skov-Dethlefsen

Fra : Henrik Manley

Dato : 04-01-08 15:54

> [...]
> forbindelse ligner en gople som jeg så på mit første natdyk i 1993 og
> siden har set mange gange i Øresund og Kattegat se

Ribbegoble er den der hele tiden har været her, de ligner hinanden meget.
"Dræbergoblen" har i år været meget talrig i perioder i Øresund, man kunne
have flere tusinde i synsfeltet imens man tog straffen på deko.

Mit gæt er at vi ikke får de store problemer med den, men det ser jo godt
med "dræber" i pressen.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk