Trykkammeret i Kristiansand skal lukkesþ
Fra : r_iversen@hotmail.co~

Dato : 03-01-08 18:35

Jeg har lige fået nyheden fra Kristiansand, at de vil lukke
trykkammeret.
Det dur jo ikke.
Så jeg kan kun opfordre alle til at støtte den underskrift
indsamlingen Lars Gunnar Olsen har sat i gang.

"Trykkammeret i Kristiansand legges ned. Hjelp oss å holde dette
tilbudet åpent.
Nå igjen har de vedtatt å legge ned trykkammeret ved Sørlandet Sykehus
Kristiansand.
Det foretas nærmere 10000 dykk i Aust og Vest-Agder årlig, gjennom
klubber, butikker og kommersielt.
Den eneste muligheten for å få behandling for trykkfallsyke nå er å
bli transportert til Haukeland luftveien,
dette er en tidkrevende tur, i en situasjon hvor hvert minutt teller.
Alle vet vi hva som kan skje med en dykker dersom vedkommende ikke får
behandling raskt nok.
Og i verste fall så vegrer legene på sykehuset i Kristiansand seg for
å sende noen til Bergen,
og heller avvente situasjonen, og se om det blir verre.

Ved å underskrive dette oppropet er du med på å legge press på
Sørlandet sykehus,
slik at vi kan opprettholde et nødvendig dykkermedisinsk tilbud i
Kristiansand."

Underskriv her www.opprop.no/opprop.php?id=trykkammer

Mvh
Rolf

www.NorthDiving.dk

Fra : Jimmy

Dato : 06-01-08 09:24

Det kan vi da ikke have.

Underskrift - signeret

Fra : r_iversen@hotmail.co~

Dato : 06-01-08 15:00

Er der ikke flere der har været inde og støtte, eller er folk i DK
ligeglade?

Personligt mener jeg at alle der har planer om at dykke i Syd-norge
fremover bør gå ind og støtte + sprede budskabet i dykker kredse.

Mvh
Rolf

Fra : cc

Dato : 06-01-08 23:17

<r_iversen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Så har jeg også gjort min "borgerpligt"
hilsen
Claus

Fra : Henrik Manley

Dato : 07-01-08 07:14

>Er der ikke flere der har været inde og støtte,

Ikke mig, synes det er lidt tyndt at kræve ind når man ikke er med til at
betale for det. Lad nordmændene finde ud af det.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : N/A

Dato : 14-01-08 18:55

Fra : JL

Dato : 07-01-08 06:01

On 7 Jan., 07:13, "Henrik Manley" <m...@nley.dk> wrote:
> Ikke mig, synes det er lidt tyndt at kræve ind når man ikke er med til at
> betale for det. Lad nordmændene finde ud af det.

Jeg synes måske også der mangler lidt mere information om hvorfor man
har valgt at lukke kammeret, det kan jo være det giver mening.

mvh
Jonas

Fra : Kirsten

Dato : 07-01-08 20:52

Prøv at sætte dig med sådan et gammeldags kort
som viser højdeforskelle i Norge og så plotter "Seattle",
"Mosel", Haukesund, Bergen og Oslo.

Hvis du synes at du kan se at det giver mening, så hører
jeg meget gerne fra dig.

Kun hvis jeg plotter København ind på samme kort, så
forstår jeg hvad du mener..............

/Kirsten

Fra : Henrik Manley

Dato : 07-01-08 23:13

> Prøv at sætte dig med sådan et gammeldags kort
> som viser højdeforskelle i Norge og så plotter "Seattle",
> "Mosel", Haukesund, Bergen og Oslo.

Det er stadig nordmændens problem. Den normale måde at gøre det på er at man
har et transporttablet trykkammer som man så enten køre eller flyver til at
stationære kammer.

Det kan jo være at vi som danskere i problemer der bliver fløjet direkte til
rigshospitalet.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Kirsten

Dato : 08-01-08 07:33

Der er ikke noget transportabelt trykkammer i Norge. Hvis man kommer ud
for en ulykke i Kristiansand, så skal man flyves til et af de andre
sygehuse, som
har trykkammer.

Da Norge jo er pænt bakket, så foregår det typisk langs kysten - og så er
der altså langt til Oslo eller Haukesund. Transporttiden bliver yderligere
forlænget
af, at der ikke er helikoptere til rådighed i Kristiandsand - men skal
flyves dertil
først. Vi snakker altså adskillige timers transport/ventetid.............

Selvfølgelig bestemmer nordmændene selv, om de vil nedlægge deres
trykkammer,
men jeg synes det er dobbeltmoralsk at man gerne vil have indtægterne fra de
dykkere
som kommer til fra udlandet, men man vil ikke sikre at der er forsvarlige
behandlings-
muligheder for dem. Det kan selv egypterne finde ud af, så burde nordmændene
også
kunne.

Noget af det, som jeg synes er så charmerende ved dykkersporten er at man
kommer
hinanden ved. Derfor har jeg det træls med at du i den grad fokuserer på
din egen
andedam, men det er du jo selvfølgelig i din gode ret til.

Men det er jo helt frivilligt at deltage i underskriftsindsamlingen ligesom
det er helt
frivilligt at benytte sig af tilbuddet om trykkammerbehandling.

Jeg vil dog opfordre til at man bakker op om underskriftsindsamlingen selvom
man
ikke lige nødvendigvis dykker i området. Helt personlig synes jeg at det er
ucharmerende
når nogen dør som følge af dykkerulykker - også nordmænd.

/Kirsten

Fra : Henrik Manley

Dato : 08-01-08 08:41

Hvor der en erhvervsdykker er der også et transporttablet trykkammer så
selvfølgelig har de det. Langt de fleste tilfælde af trykfaldssyge kræver
ikke øjebliklig behandling og man kan nemt forstille sig at transporttiden
ikke bliver længere end at få indkaldt personale til det lokale trykkammer
som ikke er fast bemandet. I Ægypten er det pengene først og det system kan
nordmændene da også bare lave.

Hvis jeg i Kristiansand fik behov for behandling og jeg selv kunne vælge
hvor jeg skulle behandles ville jeg vælge stavager/haugesund eller
rigshospitalet da det er der de har den største viden/ekspertise på området.

Mit problem med det er at vi bare kræver ind uden at yde noget, lidt ligesom
da der var svenske protester over forholdene i de danske detentioner.

Som dykker synes jeg også at der burde være et trykkammer alle steder hvor
der bliver dykket meget. Men man må lige tænke på at der er nogle der skal
betale for det og at hvis man vælger at have det bliver resurserne taget fra
nogle andre som måske har mere brug for det.

Iøvrigt er helikoper turen fra kristianssand til oslo ikke længere end fra
skagen til righospitalet.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : N/A

Dato : 14-01-08 18:55

Fra : N/A

Dato : 14-01-08 18:55

Fra : JL

Dato : 08-01-08 03:37

Hej Kirsten,

Jeg forstod ikke noget af det du skrev i din anden besked så jeg nøjes
med at svare på denne i stedet.

On 8 Jan., 07:32, "Kirsten" <1HTXkirsten...@aalborgdyk.dk(fjern 1HTX)>
wrote:
> først. Vi snakker altså adskillige timers transport/ventetid..............

Jah så er det jo ikke meget anderledes end mange andre steder hvor jeg
dykker inklusiv egypten som du selv fremhæver.

> [...]
> behandlings-
> muligheder for dem. Det kan selv egypterne finde ud af, så burde nordmændene

Sidste gang jeg var i egypten og havde en tæt på oplevelse havde jeg,
hvis jeg skulle få brug for det, 8 timers transport forude. Så vil jeg
da påstå at selv om man lukker et kammer og har nogle timers transport
så er det da fuldt ud på højde med hvad man har i egypten.
Så tror jeg forresten ikke at der er nogle særligt store indtægter fra
dykkere der besøger norge, og jeg er sikker på at det er intet i
forhold til dykkerindustrien i egypten, især når man sammenligner
mængden af penge der strømmer ind og deres relative værdi i Egypten.

mvh
Jonas

Fra : Kirsten

Dato : 08-01-08 13:23

> Jeg forstod ikke noget af det du skrev i din anden besked

Nej det tror jeg på - det er lige præcis det som er problemet!

Fra : anders

Dato : 08-01-08 07:00

Hej,

On Jan 8, 7:32 am, "Kirsten" <1HTXkirsten...@aalborgdyk.dk(fjern
1HTX)> wrote:

> [...]
> behandlingsmuligheder for dem. Det kan selv egypterne finde ud af, så burde nordmændene

Så du mener at man i Egypten har mere forsvarlige
behandlingsmuligheder end i Norge, på trods af at f.eks.
transporttiden ofte vil være tilsvarende?

> [...]
> din egen andedam, men det er du jo selvfølgelig i din gode ret til.

Jeg synes nu nok at det er en del mere egostisk/dobbeltmoralsk at man
som dansk dykker er med til at stille krav om norske faciliteter, når
man ikke er med til at betale gildet. Så stor betydning har de
besøgende danske dykkere nok alligevel ikke for den norske økonomi.
Tværtimod piver vi som regel over hvor dyrt alt er i Norge, og tager
så meget som muligt med hjemmefra!

> [...]
> ucharmerende når nogen dør som følge af dykkerulykker - også nordmænd.

Jeg synes der er mange ucharmerende måder at kradse af på. Nok kan
nordmændene pumpe en vis mængde penge direkte op af undergrunden, men
de bliver alligevel nødt til at prioritere hvad de vil bruge dem til.
Kender du til områder i det norske sundhedsvæsen man hellere skulle
skære ned på, så vi danskere kan få vores trykkammer i
Kristianssand?

mvh
Anders

Fra : Kirsten

Dato : 08-01-08 16:06

Nej jeg synes bestemt ikke at egypterne er mere forsvarlige. Men
de forstår at de må gøre noget for at få turister til landet.

Jeg har aldrig på noget tidspunkt givet udtryk for at jeg ikke vil
bidrage økonomisk. Det gør vi jo sådan set allerede nu (os som
er medlem af DSF). Vores forsikring dækker nemlig trykkammer-
behandlingen og udgifterne hertil - også - i Norge bliver dækket
enten af forsikringen eller af den danske stat. Fuldstændig som vi
får dækket omkostninger på de norske dykkere som bliver behandlet
i Danmark.

Og ja - jeg kan sagtens pege på punkter hvor man kan spare i
det norske sundhedsvæsen. Lukningen af trykkammeret er faktisk
et led i et større effektiviseringsprogram, hvor man centraliserer
bl.a. kræftbehandling, hvor trykkammerbehandling også indgår.

/Kirsten

Fra : N/A

Dato : 14-01-08 18:55

Fra : anders

Dato : 08-01-08 08:58

Hej,

On Jan 8, 4:05 pm, "Kirsten" <1HTXkirsten...@aalborgdyk.dk(fjern
1HTX)> wrote:
> Nej jeg synes bestemt ikke at egypterne er mere forsvarlige. Men
> de forstår at de må gøre noget for at få turister til landet.

Som jeg læser dit indlæg, så skrev du at nordmændene med lukningen
ikke længere har forsvarlige behandlingsmuligheder, imodsætning til
egypterne:
> [...]

> et led i et større effektiviseringsprogram, hvor man centraliserer
> bl.a. kræftbehandling, hvor trykkammerbehandling også indgår.

Præcis, så er der vel netop fin fornuft i at lukke lortet?

mvh
Anders

Fra : Kirsten

Dato : 08-01-08 17:43

Tror sgu bare lige at jeg sætter mig over i hjørnet og undrer mig.....

Fra : N/A

Dato : 14-01-08 18:55

Fra : r_iversen@hotmail.co~

Dato : 13-01-08 19:15

Det er godt at se, at så mange har været inde og støtte

Der er rigtig mange danske dykkere på listen, men der har selvfølgelig
også været en del danske besøg i tanken...

Mvh
Rolf

Fra : Søren Reinke

Dato : 14-01-08 18:55

r_iversen@hotmail.com wrote:
> [...]
>
> Der er rigtig mange danske dykkere på listen, men der har selvfølgelig
> også været en del danske besøg i tanken...

Nogen der kan genposte URL'en så jeg lige kan skrive mig på også.

Håber aldrig jeg får 'lov' at besøge et trykkammer, man jeg vil dælme
gerne havde et i nærheden hvis det skulle ske.

/Søren

Fra : Allan Hansen

Dato : 14-01-08 20:31

"Søren Reinke" <soren@REMOVE.reinke.dk> skrev i en meddelelse
r_iversen@hotmail.com wrote:
>Håber aldrig jeg får 'lov' at besøge et trykkammer, man jeg vil dælme gerne
>havde et i nærheden hvis det skulle ske.

Hvad nu hvis det beskrives som:
" Trykkammeret er ikke operativt etter dagens standard. Derfor har vi ikke
villet gå med på å holde kammeret oppe, det holder ikke mål, sier avd. leder
ved anestesiavdelingen, Arthur Halvorsen"
"Han deler for øvrig ikke dykkernes bekymring for at liv kan gå tapt som
følge av nedleggelsen. - Jeg er ikke veldig bekymret. Mange andre steder har
minst like stor avstand til kammer, som vi nå har til tilbudet ved Haukeland
Universitetssykehus. Vi har gode transportordninger og jeg ser ingen grunn
til å dramatisere situasjonen, sier han."

Kammeret havde ialt 12 behandlinger i 2007 heraf var 10 dykkerrelateret.

Allan Hansen, de skal jo også have råd til det nye operahus i Oslo.

Fra : N/A

Dato : 16-01-08 08:45

Fra : N/A

Dato : 14-01-08 18:55

Fra : r_iversen@hotmail.co~

Dato : 15-01-08 17:42

Her kan du skrive dig på...

www.opprop.no/opprop.php?id=trykkammer

Mvh
Rolf

Når minuttene teller, må redningdykkere og luftambulansen komme raskt
til trykktanken.

Se film på webtv her: http://www.nordlys.no/web-tv/article3281570.ece

Fra : Søren Reinke

Dato : 16-01-08 08:45

r_iversen@hotmail.com wrote:
> Her kan du skrive dig på...
>
> www.opprop.no/opprop.php?id=trykkammer

Mange tak, det er hermed gjort

/Søren Reinke

Fra : anders

Dato : 16-01-08 01:08

Hejsa,

On Jan 14, 8:31 pm, "Allan Hansen" <engh...@fjernpost.cybercity.dk>
wrote:

> Kammeret havde ialt 12 behandlinger i 2007 heraf var 10 dykkerrelateret.

Hvad koster det årligt at holde sådan et kammer kørende årligt?

mvh
Anders

Fra : r_iversen@hotmail.co~

Dato : 16-01-08 15:58

> Hvad koster det årligt at holde sådan et kammer kørende årligt?
>
> mvh
> Anders

Beredskabet koster 1.000.000,- om året, og jeg forstod at de 2 ikke
dykker relateret behandlinger var behandlinger for kraftig/livstruende
røgforgiftning af en brandmand og et brandoffer.
12 gange om året giver ca. 84.000,- per behandling....

Mvh
Rolf

Fra : Allan Hansen

Dato : 17-01-08 20:20

> [...]
>røgforgiftning af en brandmand og et brandoffer.
>12 gange om året giver ca. 84.000,- per behandling....

Det er beredskabet, 24 timer 365 dage om året der koster 1.000.000 Kr . Dvs.
hver behandling har kostet 84.000 kr før den går i gang. Så mangler der
udgifter til beredskabet til alle de støttefunktioner der skal til at drive
en hyberbar afdeling ( neurologer, laboratorier, teknik o.a. ). Prisen er
meget højere.

Allan Hansen

Fra : Kirsten

Dato : 18-01-08 11:13

Det er korrekt at det koster at have et beredskab som dette kørende.

Hvis man nedlægger beredskabet så sparer man naturligvis noget, men ikke
hvis man udvider kapaciteten tilsvarende på andre hospitaler.

Trykkammeret anvendes altså også til andre formål - bl.a. i forbindelse med
kræftbehandling og diabetes. (Trykbehandling fremmer sårheling)
så jeg tror ikke lige antallet af behandlinger helt holder.

Men ............ det korte af det lange...............Og det er faktisk mit
væsentligste budskab.

Man er ALTID i sin gode ret til at sige at man ikke ønsker at støtte
underskrift indsamlingen. Det kan være fordi man ikke mener at man
har brug for det (eller kunne få brug for det), fordi man ikke lige kender
nogen som kunne tænkes at få brug for det, fordi man bare ikke er
enig i budskabet eller måske noget helt andet. Det er let - så lader man
bare hver at skrive under.

På tilsvarende vis er man naturligvis ALTID velkommen til at takke nej til
behandling - både i Kristiansand og andre steder - hvis man synes
at behandlingen er for dyr. I den forbindelse er det smart med en lille
vandfast besked gjort fast på et synligt sted på dragten i tilfælde af at
man er bevidstløst og ikke kan "forsvare" sig.

Sagt med andre ord - hvis emnet i denne tråd ikke vedkommer dig, så bland
dig uden om!

Til andre.............. bare klø på - der er plads til flere på listen. Det
er lidt vigtigt det her!

/Kirsten

Fra : JL

Dato : 17-01-08 12:46

Hej,

On 17 Jan., 20:20, "Allan Hansen" <engh...@fjernpost.cybercity.dk>
wrote:
>Prisen er meget højere.

Der er vel også yderligere omkostninger ved selve behandlingen så?

mvh
Jonas

Fra : anders

Dato : 18-01-08 05:11

On Jan 18, 11:13 am, "Kirsten" <1HTXkirsten...@aalborgdyk.dk(fjern
1HTX)> wrote:

> Sagt med andre ord - hvis emnet i denne tråd ikke vedkommer dig, så bland
> dig uden om!

Det du mener er vel snarere at hvis man ikke vil blande sig i aktivt
nordmændenes affærer og beslutninger ved at skrive under, men gerne
bare vil diskuttere emnet, så skal man holde sin kæft?

Det har jeg ikke tænkt mig, men jeg synes det kunne være interessant
med en sludder om geografiske fordeling af tryktanke i Norge.
Der er pt tanke i Oslo, Bergen og Tromsø + et par militære og sikkert
også en håndfuld mobile. Det der slår mig er hvor sindsygt langt der
er mellem Tromsø og Bergen. Når man tænker på hvor fed dykning der
samtidig er på den strækning, kunne undrer det mig lidt om ikke
dykkerne i Trondheim-området også godt kunne tænke sig at byde på et
statsfinansieret trykkammeret. Er der nogen der evt. ligger inde med
noget statistik eller et link til hvor meget der bliver dykket rundt
omkring i Norge?

mvh
Anders

Fra : Kirsten

Dato : 10-02-08 10:06

Ikke for noget, Anders, men det gik mig sgu' da
meget godt

Fra : r_iversen@hotmail.co~

Dato : 18-01-08 17:49

Hej Allan

Du har ret i at prisen selvfølgelig ikke bare kan regnes på så simpel
en måde. Men grunden til at man vil lukke beredskabet er at man mener
at kunne spare 1.000.000,- Hvad det dækker og ikke dækker kan vel
blive et ret omfattende regnestykke at give sig i kast med og mon ikke
dem der sider med sparekniven, på Kristiansands sygehus, har støre
indsigt?

Men for egen regning. De støttefunktioner som bliver berørt vil vel
også blive berørt på et andet behandlingssted og de vil stadig være på
vagt da man ikke har tænk sig at lukke hele Kristiansands sygehus?

Men humlen er vel ikke hvad det koster, men at der kommer til at gå
væsentlig længer tid før man kommer i behandling. Derfor er det min
bekymring om det kommer til at koste førlighed eller liv, og den
bekymring deler jeg med min. 2200 andre dykker og brandmænd.

Mvh
Rolf

Fra : JL

Dato : 19-01-08 02:43

On 19 Jan., 01:48, r_iver...@hotmail.com wrote:
> [...]
> bekymring om det kommer til at koste førlighed eller liv, og den
> bekymring deler jeg med min. 2200 andre dykker og brandmænd.

Pointen er jo at det er en voldsom stor udgift når man ved at lukke
kammeret kan tilbyde lige så gode behandlings muligheder som mange
andre steder i verden, der er ikke meget smæk for skilling ved at være
verdens mester i trykkammer hvis man spørger de norske skatteydere :)