Oxygensensor
Fra : Henrik

Dato : 02-01-08 11:41

Kan man forlænge en oxygensensors levetid ved at fylde c02, Argon
eller anden kvælstof ned i den lille luftætte beholder som man kan
opbevare den i ?

Henrik
www.scubasserne.dk

Fra : Morten Kjerulff

Dato : 02-01-08 13:17

Hej Henrik.

Det er et ofte debateret emne på Rebreather World, se f.eks.
http://www.rebreatherworld.com/cells/11607-preserving-cell-life.html

Konklusionen ser ud til at være, at det kan man ikke.

Mvh Morten

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 02-01-08 15:02

Hejsa

On Jan 2, 9:17 pm, Morten Kjerulff <kjeru...@gmail.com> wrote:

> Konklusionen ser ud til at være, at det kan man ikke.

Uden at have læst forklaringen ville jeg mene at det teorerisk burde
være muligt. Da en O2-sencor er en O2-brændselscelle burde man kunne
stoppe nedbrydningen af den ved at fjerne O2 fra censoren. Men der er
sikkert klogere nemmesker end mig der har undersøgt det nærmere.

Mvh
Lars Skov-Dethlefsen

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 03-01-08 18:53

"Lars Skov-Dethlefsen" <lars@skov-dethlefsen.dk> skrev i en meddelelse

> Uden at have læst forklaringen ville jeg mene at det teorerisk burde
> være muligt. Da en O2-sencor er en O2-brændselscelle burde man kunne
> stoppe nedbrydningen af den ved at fjerne O2 fra censoren.

lige som lars har jeg heller ikke brugt tid på at læse hvad de skriver, MEN
lidt ved jeg da, for jeg har kikket på en hætte ti lat skruge på, når cellen
så har forbrændt den smugle O2 der er i cellen, så "slukker" den og bliver
derved skånet. MEN er det så brugbart NEJ, ikke i flg. hvad jeg tidliger har
læst mig til, fordi, at cellen er ret lang tid om at virke "rigtig" igen,
jeg kan ikke huske den præsise tid, men det var noget i stil med at en celle
skulle ligge en lille uge, hvis den har været gået helt i stå, før man kan
stole på den, og da anlæg osv bruges mindst hver weekend, så dur det jo
ikke, i øvrit holder en senser typisk 2-3 år, og koster jo ikke specieldt
meget, så man kan også tænke over om det er det arbejde var.

mvh Morten Dall Darmer

Fra : Svend Erik Østergaar~

Dato : 03-01-08 23:24

Hej
Vi har haft en Vandergraf i klubben siden 1999 og har efter den
første sensor kun holdt godt et år, brugt at sætten et tomt
hylser fra en filmrulle over enden af den den (det passer lige
nøjagtig )når den ikke er i brug.
Det har efter vores erfaring øget levetiden med mindst 50%, da
brænselscellen så kun kan brænde med den smule O2 der er i
hylsteret. Det kan selvfølgelig også være fordi der ikke kommer
fugtig luft til den eller lignende når der er lukket for den
Men uanset grunden sparer det klubben penge

MVH Svend Erik Østergaard Nielsen

Fra : Henrik

Dato : 03-01-08 12:26

On 3 Jan., 18:53, "Morten Dall Darmer" <mrn...@tiscali.dk> wrote:
> [...]
> ikke, i øvrit holder en senser typisk 2-3 år, og koster jo ikke specieldt
> meget, så man kan også tænke over om det er det arbejde var.

Hej Morten

Tak for sidst.
Nu vil jeg da mene at 149 Euro alligevel er en slat penge :)

http://www.watersafetyshop.com/6809977.html

Men det koster at have det sjovt - selv i Skælbækgade..... Har jeg
hørt :) Der kan man vist også dykke... i dyner :/

mvh
Henrik
www.scubasserne.dk

Fra : Morten Kjerulff

Dato : 03-01-08 12:39

Hej igen.

Teoretisk skulle det være muligt ja, hvis man ikke bruger sensoren i
længere tid.
Men en eller anden forklarede at det "slider" mere på en sensor når
man ændrer ilt-partialtrykket end når det er konstant, så det må være
et spørgsmål om hvor lang tid den skal gemmes inden den skal "vækkes
op" igen.

Jeg ved ikke selv hvad der er det rigtige, men jeg har prøvet lidt
forskelligt, og synes ikke rigtigt at jeg se en forskel i levetiden.
Men det er ikke noget nemt forsøg at lave, da levetiden ser ud til at
variere meget fra sensor til sensor og man skal vente mere end et år
med at få resultatet

Mvh Morten