DSF regler om nitrox
Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 02-01-08 03:28

Hejsa

Jeg ved ikke om det bare er mig, men jeg kan finde mange DSF regler
omkring nitrox på diverse klub-sites men ikke på sportsdykker.dk?!

Fx kan jeg finde følgende:

http://www.ribedykkerklub.dk/sikkerhedsregler_tekst.htm
http://www.air365.dk/tur/nitrox/

Er der nogen der kan uddybe det lidt for mig?

Mvh
Lars Skov-Dethlefsen

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 02-01-08 03:36

Hejsa

>Alle nitrox-flasker skal mærkes med:
> * Et 10 cm. bredt grønt bånd rundt om flasken mærket NITROX med store tydelige bogstaver

I øvrigt sjovt at/hvis DSF laver regler for mærkning af flasker der
ikke umiddelbart er standard uden for DSF Men lad da endelig DSF
definere verdensstandarden *LOL*

Mvh

Lars Skov-Dethlefsen

Fra : Søren Arnvig

Dato : 03-01-08 11:31

"Lars Skov-Dethlefsen" <lars@skov-dethlefsen.dk> skrev i en meddelelse

>I øvrigt sjovt at/hvis DSF laver regler for mærkning af flasker der
>ikke umiddelbart er standard uden for DSF Men lad da endelig DSF
>definere verdensstandarden *LOL*

Det er en de facto standard som har eksisteret i mange år,
hos de fleste uddannelses organisationer.
Den er f.eks beskrevet i PADI's Enriched air divers manual fra 1995.

Søren Arnvig

Fra : JL

Dato : 02-01-08 04:13

On 2 Jan., 11:28, Lars Skov-Dethlefsen <l...@skov-dethlefsen.dk>
wrote:
> Er der nogen der kan uddybe det lidt for mig?

Hvad er det du gerne vil have uddybet.. ?

mvh
Jonas

Fra : Svend Erik Østergaar~

Dato : 03-01-08 23:14

Hej Lars

Det du henviser til på Sælhundens hjemmeside vedrørende nitrox er en
direkte afskrift af "regler for udstyr til nitrox-dykning " fra DSFs
første lærebog
for Nitrox fra 1998. En klub under DSF må selvfølgelig have de
sikkerhedsregler de kan få vedtaget i klubben, uanset hvor gamle de
er, eller hvem der får
kvababelse af at se dem på nettet.

Til din orientering står der i den sidste nye lærebog fra DSF udgave 3
fra 2006 på side 55:" Flasker til nitrox mærkes med et bredt grønt
bånd rundt om
flasken, hvorpå der med tydelige bogstaver er trykt:" NITROX","EANx"
eller "ENRICHED AIR NITROX"

Dette er stort set ordret hvad diverse andre uddannelses
organisationer også anbefaler og bruger.

Det er også hvad der bruges og anvendes i de 15-20 klubber jeg kender
der bruger nitrox.

Du behøver ikke at tage et kursus, du kan bare købe bogen hos DSF. Så
kan du selv se det.( Det er faktisk en rigtig god lærebog

Ved DSF kan du selvfølgelig også købe mærkaterne

Godt Nytår

Svend Erik Østergaard Nielsen

Fra : Svend Erik Østergaar~

Dato : 04-01-08 11:30

Hej igen
Lige til din orientering er jeg ikke medlem af Sælhunden men
Løgstør Sportsdykkerklub.

MVH
Svend Erik

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 02-01-08 04:58

Hejsa

> Hvad er det du gerne vil have uddybet.. ?

Jeg vil da gerne have belyst om det rent faktisk er en regel, om det
er en gammel regel eller hvad det er. Det kan jo ikke passe at det er
klubberne der skal stå for publicering af DSF's regler.

Mvh
Lars Skov-Dethlefsen

Fra : JL

Dato : 02-01-08 10:31

On 2 Jan., 12:58, Lars Skov-Dethlefsen <l...@skov-dethlefsen.dk>
wrote:
> Jeg vil da gerne have belyst om det rent faktisk er en regel, om det
> er en gammel regel eller hvad det er. Det kan jo ikke passe at det er
> klubberne der skal stå for publicering af DSF's regler.

Hvilken regel er det du tænker på?

mvh
Jonas

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 02-01-08 15:06

Hejsa

> Hvilken regel er det du tænker på?

Øh, fx den der henvises til i linkene, altså fx:

* Dansk Sportsdykker Forbunds regler for Nitrox-dykning
* Dansk Sportsdykker Forbunds regler for håndtering af Nitrox-gasser
* Dansk Sportsdykker Forbunds regler for udstyr til Nitrox-dykning

Jeg syntes ikke rigtigt at jeg kan finde disse på sportsdykker.dk

Mvh

Lars Skov-Dethlefsen

Fra : Søren Arnvig

Dato : 03-01-08 00:41

> [...]
>* Dansk Sportsdykker Forbunds regler for udstyr til Nitrox-dykning

>Jeg syntes ikke rigtigt at jeg kan finde disse på sportsdykker.dk

Disse regler falder normalt ind under den almindelige lovgivning.
Du kan sansynligvis få den bedst opdaterede version på
www.retsinfo.dk. Det ville nok være spild af tid at vedligeholde
alle de love som dykkere er omfattet af, på sportsdykining.dk

Søren Arnvig

Fra : JL

Dato : 02-01-08 15:22

On 2 Jan., 23:05, Lars Skov-Dethlefsen <l...@skov-dethlefsen.dk>
wrote:
> [...]
> * Dansk Sportsdykker Forbunds regler for udstyr til Nitrox-dykning
>
> Jeg syntes ikke rigtigt at jeg kan finde disse på sportsdykker.dk

Indholdet af de ovenstående overskrifter er ca. det der undervises på
CMAS basic nitrox/CMAS blender kurser under DSF. Hvorfor Ribe dykker
klub kalder det for DSF regler må du spørge Ribe dykker klub om.

mvh
Jonas

Fra : anders

Dato : 03-01-08 01:27

Hej,

On Jan 2, 11:35 am, Lars Skov-Dethlefsen <l...@skov-dethlefsen.dk>
wrote:
> Hejsa

> I øvrigt sjovt at/hvis DSF laver regler for mærkning af flasker der
> ikke umiddelbart er standard uden for DSF Men lad da endelig DSF
> definere verdensstandarden *LOL*

Det er mig bekendt ikke DSF der har fundet på det.
Den idé finder du skam også hos PADI, IANTD, etc.

mvh
anders

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 03-01-08 02:41

Hejsa

> [...]
> alle de love som dykkere er omfattet af, på sportsdykining.dk

Nu er rekreativ dykning jo stort set ikke reguleret af dansk lov så
det kan jeg ikke bruge til så meget. Og lovgivningen der regulerer
komprimeret luft/farligt gods bliver vist aldrig overholdt Mon
ikke de fleste har haft mindst 5 x 15l flakser i bilen? Og hvad gør vi
når vi henter industiflasker med ilt?

Så svaret på mit spørgsmål er altså, at der IKKE findes DSF-regler for
Nitrox dykning!?!
Vi er også enige om at Nitrox-dykning er reguleret af EU-lovgivning er
ikke bliver overholdt ikke?

Mvh

Lars Skov-Dethlefsen

Fra : Søren Arnvig

Dato : 03-01-08 11:19

> [...]
>når vi henter industiflasker med ilt?

>Så svaret på mit spørgsmål er altså, at der IKKE findes DSF-regler for

DSF benytter de standarder som er fastlagt af CMAS og
dansk lovgivning.

>Vi er også enige om at Nitrox-dykning er reguleret af EU-lovgivning er
>ikke bliver overholdt ikke?

Jeg forstår ikke hvor det er du vil hen.

Hvad er dt helt præcist du vil med dine posts ?

Søren Arnvig

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 03-01-08 03:55

Hejsa

> Jeg forstår ikke hvor det er du vil hen.
> Hvad er dt helt præcist du vil med dine posts ?

Jeg vil helt enkelt bliv vide om der findes specifikke DSF standarder
for Nitrox dykning, udstyr og håndtering som det fremgår hos enkelte
klubber. Det undre mig jo at nogle klubber henviser til regler som
ikke findes (eller som jeg bare ikke kan finde).

Mvh

Lars Skov-Dethlefsen

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 03-01-08 13:21

Gisp.. Det bliver en lang vinter for Lars Skovl-Dethlefsen..

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 03-01-08 04:06

Hejsa

Det er en de facto standard som har eksisteret i mange år,
> hos de fleste uddannelses organisationer.
> Den er f.eks beskrevet i PADI's Enriched air divers manual fra 1995.

Jeg er jo udemærket klar over hvordan man normalt mærker en Nitrox-
flaske. Men det er jo ikke det samme som at sige at hvis man skal
dykke under DSF skal flaksen være mærket med et grønt mærke der er 10
cm højt og som er mærket NITROX.

PADI henviser (i hvertfald nu) til at flaskerne mærkes med et grøn/
gult klistermærke hvor der fx står Enriched Air, EANx eller Nitrox,
men at lokale regler bestemmer mærkningen af flaskerne.

Er det kun mig der kan se forskellen?

En anden ting ved "DSF's regler" er kravet om at flasker med mere end
21% oxygen skal være i O2-service - også selv om de aldrig udsættes
for mere end 40% oxygen (fx. ven Continox-anlæg). Det undre mig jo
lidt når man samtidigt ikke kræver O2-service på de andre dele.

Mvh

Lars Skov-Dethlefsen

Fra : JL

Dato : 03-01-08 05:19

Hej Lars,

Fra : JL

Dato : 03-01-08 05:20

On 3 Jan., 12:05, Lars Skov-Dethlefsen <l...@skov-dethlefsen.dk>
wrote:
> [...]
> for mere end 40% oxygen (fx. ven Continox-anlæg). Det undre mig jo
> lidt når man samtidigt ikke kræver O2-service på de andre dele.

Lars, hvis du vil tale med ribe dykker klub om hvorfor de har nogle
underlige regler så send dem en mail.

mvh
Jonas

Fra : Dive Houg

Dato : 03-01-08 05:57

wrote:
> [...]
> for mere end 40% oxygen (fx. ven Continox-anlæg). Det undre mig jo
> lidt når man samtidigt ikke kræver O2-service på de andre dele.

Hej Lars

Hvis ikke min hukommelse svigter mig helt, og det gør den sjældent, så
er dansk lovgivning sådan at ved anvendelse af åndemiddel gasser med
mere end 21% O2, skal alt udstyr være i O2 service, også din
regulator, feeder slange, vest/tørdragts inflator, manometer og hvad
du måtte have af andet udstyr og slanger. At man så mange steder ikke
overholder det, ligesom man heller ikke overholder reglerne med M26
gevind på ventilerne til Nitrox, det er en anden sag.

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 03-01-08 09:42

Hejsa

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 03-01-08 09:48

Hejsa

> Gisp.. Det bliver en lang vinter for Lars Skovl-Dethlefsen..

Flame off!

Tak for de pæne ord.

Mvh
Lars Skov-Dethlefsen