Vrag dykker?
Fra : Kent Mikkelsen

Dato : 27-12-07 18:28

Hvem skal man snak med hvis man ønsker at høre om hvordan man dykker ind i
et vrag?
hvad med sikkerheden makker hjælp alt det som man ikke tænker på hvis man
ikke gør det her hverdag
kender du en som du ved tager rundt til dykkerkluber og fortæller om hvordan
man best kan gør det
uden det koster en million

Fra : tz@cdnet.dk

Dato : 27-12-07 14:50

On 27 Dec., 18:28, "Kent Mikkelsen" <kent.sk...@vip.cybercity.dk>
wrote:
> [...]
> ikke gør det her hverdag
> kender du en som du ved tager rundt til dykkerkluber og fortæller om hvordan

Hej Kent

Hvor i landet befinder du dig.

mvh
TZ

Fra : Kent Mikkelsen

Dato : 28-12-07 08:27

Tz
Det her skal forgå på lidt nord for Holbæk

Fra : Henrik Manley

Dato : 28-12-07 09:27

Der er nok lige så mange meninger som vragdykkere om det emne. I skal nok
lige gøre jer klart hvad det er i vil vide mere præcist end at dykke ind i
vrag. Der er jo ikke mange vrag der ligger i danske farvande som man kan
dykke ind i. Hovedreglen er vel at man sikre at man kan finde ud igen og har
en alternativ luftkilde med ind hvis nu uheldet skulle være ude.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Allan Jensen

Dato : 28-12-07 11:09

Fra : Allan Jensen

Dato : 28-12-07 11:33

Hvis man er bare lidt i tvivl om man vil svømme ind, skal man lade være.

Hvis man virkelig tænder på idéen, så gør det på vrag du kender i forvejen
og aldrig den første gange du er på vraget, der kan være ting du har
overset.

Planlæg dykket først, ved at kigge ind udefra og prøv at få et overblik over
eventuelle faremomenter (ting man kan hænge fast i, ting som måske viser sig
at være løse og falde af når man rører dem etc.)

Planlæg derefter med din makker, så kun én er inde ad gangen. Den anden kan
evt. lyse ind og man kan så bytte roller på næste dyk (på samme dyk vil det
være unfair på grund af den reducerede sigt). Brug makkerend lygte til at
navigere efter når du skal ud og brug evt. et 10-15 mm. tov som makkeren
sørger for at holde stramt(med en løs hånd) hele tiden. Brug af linehjul
tager for meget opmærksomhed og går for let i kludder, det er jo detaljerne
i vraget du skal fokusere på.

Husk også, at alle ombord på dykkerbåden har et medansvar for at få dig hjem
igen, så du skylder dem at de bliver orienteret om dit forehavende.

Vrag som er rigtig godt egnede til lange dybe penetreringer, er Ostmark i
Kattegat eller Bonita og Ares ved Trelleborg. Her er også kun 35-40 meter
dybt, så der er god tid.

mvh. Allan Jensen
www.vrag.dk

Fra : Mikkel

Dato : 30-12-07 09:35

Tak for alle de svar
Jeg havde ellers læst et sted om en norsk dykker som også havde noget skole
værk i norge som havde kurser i vrag/hule dyk og hvis der var en gut her
hjem der måske var så meget ind i det at han lige frem tog ud og viste noget
matriale fotos video og powerpoint frem
eller noget i stil med det her

Special Kursus - Vragdykning

Har du lyst til at udforske nogle af de mange vrag i de Danske samt
udenlandske farvande? Så er PADI's vragdykker program noget for dig.

Under vragdykker kurset, kommer du på fire åbent vands dyk, som vil blive
afviklet over mindst to dage. Her vil du udføre de procedure som du har lært
fra din instruktør og fra PADI vragdykker videoen. På kurset vil du lære om:

1: Planlægning, organisering, procedure, teknikker, problemer og potentielle
fare ved vragdykning.
2: Forberedelsen og brugen af lygter, luftforsyning, specialudstyr,
penetræringsliner og hjul.
3: Dykker teknikker ved begrænset visibilitet og nødprocedure.

nu er det her PADI ikke at det ikke er godt nok men er åben for fler tilbud

Fra : Johnny Christensen

Dato : 29-12-07 09:46

"Mikkel" <skurkFJERN@tv.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg havde ellers læst et sted om en norsk dykker som også havde noget
> skole værk i norge som havde kurser i vrag/hule dyk

Hvis vi tænker på den samme person, så omkom han for 1-2 år siden under et
huledyk.

> eller noget i stil med det her
>
> Special Kursus - Vragdykning
>
> Har du lyst til at udforske nogle af de mange vrag i de Danske samt
> udenlandske farvande? Så er PADI's vragdykker program noget for dig.

Alt ære og respekt værd, men et PADI vragdykker speciale har en tendens til
at være temligt "light" i sin tilgangsmåde. Hvis du vil have større udbytte
er det i retningen af de tekniske agenturer at man skal kigge.
Men Allan Jensen's svar er meget brugbart, hvis man er i tvivl om at man
skal - så skal man lade være.
Start med lette forhold først, lav mange vragdyk og så kan man gradvist
forøge udfordringen ved at være dybt inde i vraget.

Fra : Søren Arnvig

Dato : 29-12-07 13:02

"Johnny Christensen" <johnny_chri@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> til at være temligt "light" i sin tilgangsmåde. Hvis du vil have større
> udbytte er det i retningen af de tekniske agenturer at man skal kigge.

Jeg er meget enig med Johnny.

Jeg har haft lejlighed til at kigge et PADI vrag specialty over skulderen
og jeg synes ikke at udbyttet er mere end du kan få af 2-3 dyk
med et moderat erfarent vragdykker slæng i den nærmeste klub
og almindelig sund fornuft.

Søren Arnvig

Fra : reneandersen74@gmail~

Dato : 29-12-07 02:55

hej

hvorfor ikke træne på vraget Johannes L http://www.vragguiden.dk/wreck.asp?wreckid=2045
den ligger kun på 10m så skulle der gå noget galt er det ikke luften
der er det første problem.

mvh

René

Fra : Henrik Manley

Dato : 29-12-07 11:13

>den ligger kun på 10m så skulle der gå noget galt er det ikke luften
>der er det første problem.

Hmmm. Et af de 2 steder jeg har været ved at drukne Det andet var
Hotellet, det ville ikke have set godt ud......

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Anders Erbs

Dato : 29-12-07 12:39

Betænktsomt, kender også en der for vild i Johannes L. heldigvis kunne han
se overfladen igennem et koøje
han blev dog reddet ud af en som vist nok kendte vraget lidt bedre, det kan
være han skyldte penge.
mvh
Anders Erbs

Fra : Karsten Holdt

Dato : 29-12-07 06:46

Der findes også andre alternativer end PADI, selvfølelig alt efter
hvad stadie du er på eller ønsker at nå!

IANTD Technical Wreck Diver

This program is designed to train divers in safe wreck penetration
diving, the technical utilization of EANx for wreck exploration and in
the use of EANx and oxygen for decompression
Course Duration   Minimum five to six day course

Pre-requisites:
Must be qualified as an IANTD Deep Air Diver or equivalent.
For Technical Wreck Diver Program, must also be qualified as an IANTD
EANx Diver
Must provide proof of a minimum of 70 logged dives, or a minimum of 40
logged dives with the qualification of an IANTD Overhead Environment
Diver
Must be a minimum of 18 years of age

Program Content and Limits:
This course may be taught in conjunction with a Normoxic Trimix or
Trimix Diver course
Minimum of two hours of confined water work will be completed dealing
with equipment set-up, handling and dive technique, plus emergency
skills and stress management exercises
This Program must include a minimum of 260 minutes bottom time
completed within at least eight wreck penetration dives at the
Instructor's discretion, dives may be credited as specified in the
standards. With maximum crediting of dives from other Technical Diver
Programs (Cave, Technical Diver and Trimix) or experience, a minimum
additional 160 minutes of bottom time must be completed on wreck
dives
To complete the course within the minimum specified dives students
must have an average of eight points (out of ten) on the watermanship
evaluations. With two or more additional dives the student may
graduate from the course with an overall average score of 6 points
Land Drills: Basic use of safety lines and reels will be performed on
land and simulation of wire entanglement will be practiced.
Equivalent narcosis depth will be limited to 36m/ 120feet and bottom
PO2 to 1.4 ata.
Decompression will use either one or two gas switches planned on IANTD
Intermediate Trimix tables or custom software

Academic Presentation:
All sections from the Technical Wreck diver student workbook, such as:
Equipment configuration dive technique, Advanced dive planning gas
matching, Risk analysis, Respiratory physiology, Understanding oxygen,
Narcosis, CO2 effects, Decompression theory and DCI avoidance and
management

Course Includes:
Technical Wreck diver student workbook
Wall certificate and Certification card
All bottom mixes and oxygen cleaned tanks
Local boat charters

Course does not includes:
IANTD Technical Diver Encyclopedia, (required text)
IANTD log book
Gas cost

Student Equipment requirements:
Stainless steel back plate / Harness, Dual inflation wings, 300 bar
DIN regulator with air gauge (bottom MIX), 300 bar DIN regulator with
1.5 m hose (bottom MIX), 300 bar DIN fitting O2 clean DECO regulator
(with cover to prevent accidental use at depth, fitted with non oil
filled air gauge on 6 inch hose), two lift bags & reel for
decompression stops, two dive timer & depth gauge, Dive Table and/ or
3 MIX Nitrox Computer (recommended), knife and surface signal device

Mvh.
Karsten

Fra : Karsten Holdt

Dato : 30-12-07 03:50

On 30 Dec., 21:27, "Mikkel" <skurkFJ...@tv.dk> wrote:
> nææ men dog Karsten Holdt
> long time no see

Jo jo, her kommer man skam også forbi i ny og næ :)

"Gemmer" mig normalt her: www.marsvinet-lillebaelt.dk eller
www.rebreatherworld.com