DSF forsikring
Fra : Michael Christensen

Dato : 20-12-07 18:09

Hej

Er der nogen der gjort sig nogen erfaringer med DSF's kollektive
forsikring endnu? Fungerer det? Og hvad med den frivillige
ulykkesforsikring?

Mvh Michael

Fra : Tom Persson

Dato : 20-12-07 11:26

On 20 Dec., 18:09, Michael Christensen <mic-l...@1FKMSprivat.tele.dk>
(slet 1FKMS) wrote:
> [...]
>
> Er der nogen der gjort sig nogen erfaringer med DSF's kollektive
> forsikring endnu? Fungerer det? Og hvad med den frivillige

Hej Michael,

Jeg har heldigvis i i praksis haft brug for den kollektive
ulykkesforsikring - men jeg formoder da at den virker hvis uheldet
skulle være ude. Den dækker dog ikke selve konsekvenserne af en evt
ulykke på dig, dvs. f.eks. invaliditet. Men jeg har tegnet frivillig
dækning gennem DSF, som dækker bla invaliditet hvis uheldet skulle
være ude. De fleste normale ulykkesforsikringer tager nemlig forbehol
for "farlig sport" heunder "dykning med Iltflaske". Den er ikke
dyrerer en end traditionel ulykkesforsikring, så jeg har ganske enkelt
skiftet mingamle ud med den gennem DSF -den har også helt normal
ulykkes dækning

/Tom

Fra : Michael Christensen

Dato : 21-12-07 12:04

Jeg er helt enig med Allan. Jeg mener det hører til
sjældenhederne at alle DSF's forskrifter overholdes, men på den
præsentation jeg i sin tid var med til sagde
forsikringsselskabets repræsentant at det ville de ikke hænge
sig så nøje i, og at det forøvrigt kun var med i betingelserne
fordi forbundet havde forlangt det.

Det er netop pga dette at jeg synes det kunne være interessant
at høre hvordan forsikringsbetingelserne så administreres i
praksis nu.

/Michael

Alan <alan.dyk@lungfish.dk> skrev:
>Hej Søren og resten af gruppen
>
>Jeg er ikke enig med dig Søren. På det ekstraordinære repmøde
hvor
>forsikringen blev vedtaget blev der netop sagt at "anerkendt af
DSF"
> [...]
>Jeg har selv tegnet den udvide forsikring gennem DSF, og det
har jeg
>gjort fordi min familie ikke skal stå med håret i postkassen
hvis jeg
>skulle komme galt af sted i forbindelse med dykning.
>Jeg kan ikke sige at jeg overholder DSF sikkerhedsregler, jeg
føre
>ikke logbog, dykker tit solo, og af og til med hjemmebygget
>rebreather. Hvis jeg ikke er dækket, så er jeg gået med til en
>forsikring under falske forudsætninger.
>Hvem kan iøvrigt sige at de altid overholder
sikkerhedsreglerne, har

Fra : Jan Birk

Dato : 23-12-07 15:29

> [...]
>
> Det er netop pga dette at jeg synes det kunne være interessant
> at høre hvordan forsikringsbetingelserne så administreres i

Det er jo et godt spørgsmål. Og det er også et godt spørgsmål, hvorfor
forbundet skulle synes det var en god ide?

Det burde vel ikke være vores interesseorganisations interesse at
begrænse/besværliggøre en eventuel forsikrings sag?

Efter indførelsen af forsikringen, spurgte jeg DSF (via mail) om dette
paradoks og venter stadig på svaret....

/Jan

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-12-07 20:20

On Thu, 20 Dec 2007 10:25:48 -0800 (PST)
Tom Persson <tom@5xpersson.dk> wrote:

> ulykke på dig, dvs. f.eks. invaliditet. Men jeg har tegnet frivillig
> dækning gennem DSF, som dækker bla invaliditet hvis uheldet skulle
Tegnet frivillig dækning? Er det ikke noget, der automatisk følger med
ens medlemskab af DSF?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Tom Persson

Dato : 20-12-07 14:55

On 20 Dec., 20:20, Michael Rasmussen <m...@miras.org> wrote:

> Tegnet frivillig dækning? Er det ikke noget, der automatisk følger med
> ens medlemskab af DSF?
>
> --
> Hilsen/Regards
> Michael Rasmussenhttp://keyserver.veridis.com:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE3E80917
> A computer is like air conditioning: it becomes useless when you open
> windows.

Hej

Basis dækningen gennem DSF dækker ikke så meget, primært er fokus så
vidt jeg husker på omkostninger til evt rednings aktioner, og stort
set ingen invaliditets erstatning, hvis uheldet skulle være ude.
Derfor tilbyder DSF en tillægsforsikring, som har en
invaliditetsdækning, som vil give en erstatning hvis men skulle kumme
ud for en dykkerulykke, som man efterfølgende for et eller andet mén
af - og de fleste normale ulykkesforsikringer har netop afskrevet sig
skader som skyldes dykning

Fra : Søren Arnvig

Dato : 21-12-07 00:13

> [...]

>vidt jeg husker på omkostninger til evt rednings aktioner, og stort
>set ingen invaliditets erstatning, hvis uheldet skulle være ude.

Den obligatoriske dækning, som alle DSF medlemmer er dækket af
indeholder 2 dækninger

En rednings-, eftersøgnings- og behandlingsdækning på op til 80.000,-
kr. pr. dykker, hvor hjælpen ikke er tilgængelig fra de lokale myndigheder,
f.eks. i mellemøsten. Dette ville f.eks. dække en trykkammerbehandling
i Rødehavet.

En dødsfaldsdækning på 200.000,- kr. ved død som følge af en dykkerulykke.
Forsikringen dækker alle medlemmer af DSF i hele verden, 365 dage,
24 timer i døgnet og under enhver form for dykning, der er anerkendt af DSF.

Præmien for den obligaoriske dækning er 96,- kr (så vidt jeg husker).

Dansk Sportsdykker Forbunds forsikringsside
http://www.sportsdykker.dk/index.php?pid=44

> [...]
>ud for en dykkerulykke, som man efterfølgende for et eller andet mén
>af - og de fleste normale ulykkesforsikringer har netop afskrevet sig

Den er beskrevet her: http://www.balticfinance.com/dk/02b.htm
Det er sansynligvis den eneste ulykkesforsikring, som også
dækker dykning, idet ulykkes definitionen er meget bred og
der ikke er undtagelser for ekstrem sport eller dykning.
Tillægsforsikringen dækker iøvrigt al ulykke, ikke kun dykning.

Søren Arnvig
----------------

www.arnvig.dk

Fra : Jan Birk

Dato : 21-12-07 09:33

> En dødsfaldsdækning på 200.000,- kr. ved død som følge af en dykkerulykke.
> Forsikringen dækker alle medlemmer af DSF i hele verden, 365 dage,
> 24 timer i døgnet og under enhver form for dykning, der er anerkendt af DSF.

Hvordan fortolkes 'anerkendt af DSF'?

/Jan

Fra : N/A

Dato : 23-12-07 15:29

Fra : N/A

Dato : 21-12-07 10:48

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-12-07 23:05

On Thu, 20 Dec 2007 13:54:32 -0800 (PST)
> [...]

> ud for en dykkerulykke, som man efterfølgende for et eller andet mén
> af - og de fleste normale ulykkesforsikringer har netop afskrevet sig

Takker for oplysning - ser ud til, at jeg skal have fat i min
assurandør:-\

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-12-07 00:33

On Fri, 21 Dec 2007 00:13:15 +0100
"Søren Arnvig" <fnug@arnvig.dk> wrote:

> [...]
>
> Præmien for den obligaoriske dækning er 96,- kr (så vidt jeg husker).
>
> Dansk Sportsdykker Forbunds forsikringsside

Mente også at kunne huske, at der var en form for dødsfaldsdækning.
Skal man have dækning for invaliditet, skal man tegne
tillægsforsikringen.

Prisen har jeg ingen anelse om, da medlemskab af DSF er inkluderet i
mit kontingent til dykkerklubben.

Forøvrigt en ide jeg synes, andre klubber skulle tage til sig, da alle
så har en minimal ulykkesdækning. Særligt nye dykkere har ikke altid
tanke for forsikring mod ulykke udenfor EU's grænser.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Christensen

Dato : 21-12-07 07:56

Jeg takker for alle svarene. Det jeg tænkte på var nu mest om
nogen har haft brug for forsikringerne, og derigennem har fået
nogen erfaringer med hvor godt de virker. Dvs betaler de uden
altfor meget bøvl, er de til at komme i kontakt med når man har
brug for dem og anerkendes forsikringen rundt omkring i verden
når det skal indledes redningsoperationer?

Mvh Michael

Michael Christensen <mic-lene@1FKMSprivat.tele.dk> (slet 1FKMS)

Fra : Kirsten

Dato : 26-12-07 20:13

Hej Michael

Det er en rigtig interessant debat du rejser.

Jeg var forbi DSF's hjemmeside for at læse lidt mere om forsikringen. Det
er jo en lidt generel beskrivelse man finder der, men sådan er det jo nok
altid med forsikringer

Jeg kunne godt tænke mig, hvis en fra forbundet havde lyst til at melde sig
i debatten og fortælle lidt om i hvilket omfang forsikringen er anvendt -
og ikke mindst i hvilket omfang forsikringen ikke har dækket. Lidt erfaring
med hvordan det er gået ville nok kaste lidt lys over de mange spørgsmål.

Måske her på forum...............måske bare på DSF's hjemmeside - eller
måske i sportsdykkeren.

I samme forbindelse kunne det være rigtig dejligt med en opsummering af
reglerne for vores krisehjælpsdækning via Falck. Her erfarede jeg sidste
år, at vi har en selvrisiko på omkring kr. 3500 såfremt man ønsker akut
psykologassistance. Vores dækning siger åbenbart indenfor 24 timer, men
de præcise regler har jeg ikke kunne finde. Jeg har utallige gange kontaktet
forbundet for at få dem, men uden det store held

/Kirsten

Fra : fnug@arnvig.dk

Dato : 21-12-07 02:03

On 21 Dec., 09:32, Jan Birk <jan.b...@invalid.domain.null> wrote:

> Hvordan fortolkes 'anerkendt af DSF'?
>
> /Jan

At man overholder DSF sikkerhedsregler.
http://www.sportsdykker.dk/sites?/udvalg/Teknisk%20Udvalg/&pid=107

A. Dykkeren
A.1. Planlæg dine dyk efter din uddannelse og erfaring

A.2. Dyk kun hvis du er fysisk og psykisk klar

A.3. Vedligehold og udbyg dine dykkerfærdigheder

A.4. Før logbog

B. Udstyr

B.1. Dyk med komplet dykkerudstyr

B.2. Dyk med fuldt funktionsdueligt udstyr

B.3. Kend dit og din makkers udstyr

C. Organisation

C.1. Organiser din dykning

C.2. Organiser dit overfladeberedskab

C.3. Afmærk dykkerområdet med dykkerflag

C.4. Brug dykkerleder

C.5. Brug makkerprincippet

C.6. Brug dekompressionstabel

Søren Arnvig

Fra : Jan Birk

Dato : 21-12-07 10:48

> At man overholder DSF sikkerhedsregler.

Tak. Kan det mon give anledning til problemer i forbindelse med en
ulykke? Jeg tænker nok på, at forsikringsselskabet vil kunne sige
'mange' ting...

F.eks. Hvis du har en ulykke pga. fejlende udstyr, vil
forsikringsselskabet (forsøge at) henholde sig til punkt B2!

Hvis du har en ulykke som opstår pga. hyperventilering, kan/vil de så
henholde sig til punkt A2.

Hvis jeg ikke har overholdt punkt A4, kan/vil det så have indflydelse på
en eventuel erstatning?

B3 er meget løs...., men kan alligevel bruges i en forsikringssag? Hvad
er 'komplet' dykkerudstyr ))))

/Jan

Fra : N/A

Dato : 21-12-07 10:48

Fra : N/A

Dato : 21-12-07 10:48

Fra : fnug@arnvig.dk

Dato : 21-12-07 04:24

On 21 Dec., 11:00, Alan <alan....@lungfish.dk> wrote:
> [...]
> forsikring under falske forudsætninger.
> Hvem kan iøvrigt sige at de altid overholder sikkerhedsreglerne, har

Jeg tror du har ret, Alan.

Men jeg er usikker på hvad der ligger i anerkendelses begrebet.
Det må vi nok bede forbundskontoret / bestyrelsen om at uddybe.

Søren Arnvig

Fra : info@pinndal.dk

Dato : 27-12-07 13:20

On 26 Dec., 20:12, "Kirsten" <1HTXkirsten...@aalborgdyk.dk(fjern
1HTX)> wrote:
> [...]
> de præcise regler har jeg ikke kunne finde. Jeg har utallige gange kontaktet
> forbundet for at få dem, men uden det store held

Hej med Jer alle....
Nu blandet jeg mig normalt ikke i debatterne på nyhedsgruppen, men
følger da normalt lidt med Dog føler jeg, at jeg kan løse lidt
knuder ved at sende nogle få ord.

Hvad angår DSF forsikring - både den kollektive og den frivillige - så
er kræves der ikke, at man dykker efter nogle bestemte foreskrifter.
Man vil aldrig kunne beskrive sig helt ud af en situation, men der er
ingen tvivl om, at den fælles forståelse bag betingelserne er, at
forsikringen dækker al dykning - lige bortset fra, hvis en ulykke kan
henføres til at man (forsøger at) tage livet af sig selv. Jeg kan i
øvrigt fortælle, at det norske dykkerforbund har lavet en tilsvarende
forsikringsaftale. Svigter forsikringen er det derfor hele to lande,
hvor man ikke har troværdigheden længere. Men jeg tror på
forsikringen....

Så kom der noget omkring krisehjælpen: Hvis der er kommet en
selvrisiko på ved en akut indsats, så er det en ændring af vilkårene..
Abonnementet hos Falck har tidligere givet lidt problemer, men så vidt
jeg er orienteret, så er hjælpen kommet hver gang. Hver gang spøger
der dog et eller andet med en selvrisiko - som så alligevel ikke er
der, når DSF kontakter Falck.

DSF kæmper for at give den bedst mulige dækning, og jeg har ikke set/
hørt tilfælde, som har modbevist det.

Det var blot ud fra min viden..... den der ønsker DSF formelle ord, må
skrive til forbundet.

God dykning...
Jan Ivar Pinndal

Fra : Kirsten

Dato : 27-12-07 22:51

Omkring vores krisehjælp via Falck, så kan jeg ikke svare dig på
om det er en ændring af vilkårene. Jeg har ikke kunne få udleveret
hverken tidligere eller nuværende regelsæt fra DSF. Dette på trods
af utallige henvendelser.

Det er helt korrekt at hjælpen kommer når man har brug for det.

Vi måtte dog selv betale en selvrisiko på omkring kr. 3500. Desuden
skulle vi have betalt for kørsel, men det slap vi dog for, da det ikke
blev oplyst da vi anmodede om hjælpen.

I anden anledning drøftede vi det med DSF's formand, som undersøgte
nærmere hos Falck, idet han også var af den opfattelse at der ikke var
nogen selvrisiko.

Vi fik efterfølgende oplyst at der er en selvrisiko/egenbetaling, såfremt
man ønsker hjælpen hurtigt. Vi fik oplyst at vi var sikret akuthjælp
indenfor 24 timer - i vores tilfælde i løbet af den efterfølgende dag.
Det kan man i de fleste tilfælde ikke bruge til noget, idet bearbejdning
af traumatiske hændelser skal påbegyndes indenfor 3 - 4 timer for at
have nogen nævneværdig effekt.

Og tror mig - jeg har rigtig mange gange rettet henvendelse til DSF
for at få udleveret gældende regler - men som sagt - uden held!

/Kirsten