Vrag oversigtsbilleder
Fra : Nicolai Hanssing

Dato : 29-11-07 11:05

Hej med jer,

Sad lige og fik den ide at man kunne bruge AutoStich til at
sammensætte flere billeder at et vrag, til et størrer
oversigtsbillede.... Men det forudsætter at de er taget panoramisk -
så det er ikke brugbart.

Næste skud ville være at bruge et mere manuelt program, og jeg har
googlet mg frem til:
http://hugin.sourceforge.net/
http://www.dojoe.net/tutorials/linear-pano/

Konceptet ville være at svømme i nogenlunde ensartet højde, med
kameraret i fastposition og så knipse en masse billeder med
overlap....
Så har man jo også samlet ind til lidt arbejde i vintermånederne.

Så alle jer foto-freaks:
Nogen der har prøvet dette?
Kan det overhovdet lade sig gøre?

Nicolai

Fra : Henrik Manley

Dato : 29-11-07 11:40

> Så alle jer foto-freaks:
> Nogen der har prøvet dette?
> Kan det overhovdet lade sig gøre?

Nej det tror jeg ikke. Man kan under gode forhold kan tage billeder på max 2
meters afstand pga. lys og uklart vand (plus manglede kontrast), billede
vinklen må ikke være for stor da billedet eller bliver fordrejet. Jeg vil
gætte på man max får ca. 1 m2 med per billede så der skal godt nok bruges
mange billeder. Robert kommer til at bestå af over 1000 billeder og 3D
virkningen vil forsvinde da alle billeder er taget med samme afstand fra
vraget.

Måske med video som man skiller ud i enkelt billeder og sætter sammen.

Den rigtige måde er at tegne en skitse som man gennem tid forbedre og så
tage nogle detajle billeder rundt omkring for til sidst (hvis man har de
evner) tegne den op. Det vil tage en aften og et par kasser øl i klubben at
lave første skitse (Robert) og derefter 5-10 dyk for at tage billeder af
detajlerne, opmålning og andre uklarheder. Så skal man have fat i en der
evner at tegne det rent til sidst.

Måske et emne for en aktivitets aften?

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : ahp

Dato : 29-11-07 13:16

On Thu, 29 Nov 2007 11:04:58 +0100, "Nicolai Hanssing"
<nh-fjern-@servo.dk> wrote:

> [...]
>sammensætte flere billeder at et vrag, til et størrer
>oversigtsbillede.... Men det forudsætter at de er taget panoramisk -

Tænker du på noget som det her:
http://www.chris3d.com/photography_u352.html

http://thedecostop.com/forums/showthread.php?t=20479&highlight=wreck+photo

Ifølge det sidste link er det taget med Canon 20D og består af 30-35
billeder mixet i photoshop. Der står ikke noget om tidsforbruget

Men det duer nok ikke med sigten i Øresund.

Mvh
ahp

Fra : Nicolai Hanssing

Dato : 29-11-07 17:10

"ahp" <ahpdyk@ofir.dk> skrev i en meddelelse >
> [...]
>
> Ifølge det sidste link er det taget med Canon 20D og består af 30-35
> billeder mixet i photoshop. Der står ikke noget om tidsforbruget

Ja det tager ihvertfald lang tid hvis man skal line dem op manuelt....

> Men det duer nok ikke med sigten i Øresund.

Det er vel kun et spørgsmål om tid og antal billeder

Fra : Johnny Christensen

Dato : 01-12-07 18:55

"Nicolai Hanssing" <nh-fjern-@servo.dk> skrev i en meddelelse
> Det er vel kun et spørgsmål om tid og antal billeder

Og samtidig også bruge et objektiv som er stort set uden fortegning. Ellers
vil det være mere besværligt at line dem op.
Hvis man skyder Nikon så kunne Nikkor 14mm f2,8 være et godt bud.

Selv hvis du bruger en 16mm f2,8 på et cropped kamera, vil du stadig have
buede linier i hjørnerne.
Som f.eks her: http://johnnychristensen.com/photo_1570177.html