IANTD standards
Fra : Søren Arnvig

Dato : 22-11-07 18:05

Jeg sad lige og kiggede IANTD standarderne igennem og faldt
over følgende water skills for Normoxic Trimix divers:

<citat>
Remove the harness and cylinders from a simulated unconsciousness
diver in less than 2 minutes. (Students who exceed the time limit on
this skill must have a quick release added to their harness)
</citat>

Hvis jeg kan læse engelsk betyder det at jeg skal have et quick
release spænde på mit harness, hvis jeg ikke kan få en anden
ud af hans harness på mindre end 2 minutter.

Hvor er logikken i det ?

www.arnvig.dk

Fra : Jan Birk

Dato : 22-11-07 18:38

> Hvis jeg kan læse engelsk betyder det at jeg skal have et quick
> release spænde på mit harness, hvis jeg ikke kan få en anden
> ud af hans harness på mindre end 2 minutter.

Rolig nu, der står jo ikke noget om hvor du skal sætte din nye quick
release. Så læg den bare i tasken sammen med klokkerne

> Hvor er logikken i det ?

Nok mere en fjollet formulering end en dårlig logik.... som du sikkert
også ved

Jeg har den fornøjelse at dykke med en (nogen gange flere) som ikke kan
komme ud af deres harnes med mindre at al luft er ude af vingen, hvilket
gør, at staklerne skal spjætte med deres små dykkerben for ikke at synke
mens de kravler ud af seletøjet.

Men det ser sjovt ud og kan give et 'pift' til et ellers dårligt dyk ))

/Jan

Fra : Johnny Christensen

Dato : 22-11-07 18:42

"Søren Arnvig" <fnug@arnvig.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> release spænde på mit harness, hvis jeg ikke kan få en anden
> ud af hans harness på mindre end 2 minutter.

Det er det simulerede offer som skal have en hurtigere udgang på deres
harness. Ikke redningsmanden (med mindre han selv falder for tidsgrænsen,
når han er offer)

Fra : Søren Arnvig

Dato : 22-11-07 18:52

"Johnny Christensen" <johnny_chri@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Det er det simulerede offer som skal have en hurtigere udgang på deres
> harness. Ikke redningsmanden (med mindre han selv falder for tidsgrænsen,

Så hvis min makker i den øvelse er en fummelfingret
fedtmule skal jeg rende rundt med quick spænde ?

Søren Arnvig

Fra : Johnny Christensen

Dato : 22-11-07 19:18

"Søren Arnvig" <fnug@arnvig.dk> skrev i en meddelelse
> Så hvis min makker i den øvelse er en fummelfingret
> fedtmule skal jeg rende rundt med quick spænde ?

Alternativt kan man lave øvelsen med en god skarp kniv, så får du også
testet din makkers sande mening om dig.

Fra : Søren Arnvig

Dato : 22-11-07 20:03

> "Søren Arnvig" <fnug@arnvig.dk> skrev i en meddelelse
>

> Alternativt kan man lave øvelsen med en god skarp kniv, så får du også
> testet din makkers sande mening om dig.

Jeg har helt sikkert også meget lyst til at se ham fumle
rundt med en god skarp kniv i det smalle mellemrum
mellem mit seletøj og min tørdragt... NOT.

Søren Arnvig

Fra : Johnny Christensen

Dato : 22-11-07 20:13

"Søren Arnvig" <fnug@arnvig.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har helt sikkert også meget lyst til at se ham fumle
> rundt med en god skarp kniv i det smalle mellemrum
> mellem mit seletøj og min tørdragt... NOT.

Enhver instruktør, som er i en position hvor han udøver indflydelse ud over
sine egne elever, bør have prøvet de fleste situationer. Hvis man f.eks nu
var instruktør træner, så ville det være rigtigt godt at kunne videregive
personlige erfaringer til de kandidater som kommer til at videreformidle en
del af ens holdninger.
Så det ville faktisk være på sin plads hvis du prøvede de fleste former for
rednings scenario af på egen krop.

Det er bl.a dig som skal forme deres sikkerhedsindstilling.

Fra : Søren Arnvig

Dato : 22-11-07 20:50

> [...]
> for rednings scenario af på egen krop.
>
> Det er bl.a dig som skal forme deres sikkerhedsindstilling.

Enig og vi kan godt lege med knive i et passende setup,
en dag hvor jeg har min gamle tørdragt på.

Min pointe her er, at man nok skal passe på med
at lave standarder for udstyret baseret på hvad
makkeren kan og ikke kan.

For både instruktør og træner må parolen være:
Lav standarder for hvad eleven skal kunne og mål ham på det,
istedet for at rette på hans makker.

Eller skal man have et lille tillæg til sit certifikat
"Må kun dykke med makker med quick spænder" ?

Søren Arnvig

Fra : Johnny Christensen

Dato : 23-11-07 12:01

> [...]
> makkeren kan og ikke kan.
>
> For både instruktør og træner må parolen være:
> Lav standarder for hvad eleven skal kunne og mål ham på det,

Men den øvelse afslører også ret tydeligt hvem har strammet sine skulder
remme for meget op, i forhold til at en redningsmand skal kunne hjælpe ham.
Og er det sådan at du insisterer på at dykke med dit sæt "godt stramt" så er
det at kravet omkring en hurtigere udvej træder i kraft.
Så dels er det en måling på din egen konfiguration og dels er det en måling
på makkerens problemløsnings evner.

Hvis jeg står i en alvorlig situation med en bevidstløs, er mit første blik
efter den hurtigste udvej. Derefter ryger hans udstyr ad helvede til, bruger
ingen krudt på overhovedet på at begrænse de økonomiske skader.
Udstyr kan købes, det kan liv og førlighed ikke.

Fra : Søren Arnvig

Dato : 23-11-07 17:50

> [...]
> bruger ingen krudt på overhovedet på at begrænse de økonomiske skader.
> Udstyr kan købes, det kan liv og førlighed ikke.

Vi er 100% enige omkring sikkerheden,
men det er alene standarden jeg forholder mig til.

Søren Arnvig

Fra : Runefys

Dato : 22-11-07 13:55

Nu er det nok mig der har misforstået noget, men skal man ikke bare
løsne sit harnes lidt så man kan komme ud af det ???? for jeg vil
nødig dykke med en "Må kun dykke med makker med quick spænder,
dykker"

Rune
www.dykkerklubbenBunden.dk

Fra : Jim Andersen

Dato : 12-12-07 09:15

Søren Arnvig wrote:
> [...]
>
> <citat>
> Remove the harness and cylinders from a simulated unconsciousness

Du har forhåbentlig citeret forkert? Ellers må du godt lige forklare hvad en
"unconsciousness diver" er for én.

/jim

Fra : Søren Arnvig

Dato : 12-12-07 17:28

"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Du har forhåbentlig citeret forkert? Ellers må du godt lige forklare hvad
> en "unconsciousness diver" er for én.

Det er citeret korrekt.

http://www.iantd.com/EForms/IANTD%20Standards%20effective%20August%2023,%202007%20Web.pdf

Side 75, F. Water skills development, punkt 13
Side 77, F. Water skills development, punkt 16

Det virker overvejende sansynligt, at der menes "unconscious diver".
ligesom der skrives i resten af standarden.

Søren Arnvig