/ Forside / Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Slægtsforskning
#NavnPoint
senta 50517
svendgive.. 41640
vith 39181
modersvil.. 17589
Påsse 14847
LisBJensen 13749
jyttemor 12290
jkrjk2 11934
Bille1948 10898
10  Varla 8031
Tydning af navn på sogn
Fra : Rene L


Dato : 19-01-08 19:40

I hvilket sogn er Johanne Sofie Auguste Lydeking født?

Folketælling 1880, Landsogn, Skanderborg, Voer, Hansted, opslag 65.

I den digitale folketælling står der Ørslev, men er det rigtigt.

Jeg kan inemlig ikke finde hende i kirkebogen for Ørslev sogn.


På forhånd tak.



 
 
Benedikte Brisson (19-01-2008)
Kommentar
Fra : Benedikte Brisson


Dato : 19-01-08 20:09

Rene L skrev:
> I hvilket sogn er Johanne Sofie Auguste Lydeking født?
>
> Folketælling 1880, Landsogn, Skanderborg, Voer, Hansted, opslag 65.
>
> I den digitale folketælling står der Ørslev, men er det rigtigt.
>
> Jeg kan inemlig ikke finde hende i kirkebogen for Ørslev sogn.

Der er altså syv sogne i Danmark, der hedder Ørslev. Er du sikker på, du
kigger i det rigtige Ørslev?

Venlig hilsen Dikte

Rene L (19-01-2008)
Kommentar
Fra : Rene L


Dato : 19-01-08 20:34


"Benedikte Brisson" <kuduli@vide.invalid> skrev i en meddelelse
news:47924acb$0$99019$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Rene L skrev:
>> I hvilket sogn er Johanne Sofie Auguste Lydeking født?
>>
>> Folketælling 1880, Landsogn, Skanderborg, Voer, Hansted, opslag 65.
>>
>> I den digitale folketælling står der Ørslev, men er det rigtigt.
>>
>> Jeg kan inemlig ikke finde hende i kirkebogen for Ørslev sogn.
>
> Der er altså syv sogne i Danmark, der hedder Ørslev. Er du sikker på, du
> kigger i det rigtige Ørslev?
>
> Venlig hilsen Dikte

Ikke alle, kun dem hvor jeg ved der har været Lydekinger i nærhed af, men
det burde jeg selvfølgelig gøre. Jeg fik bare den tanke at det måske var
tydet forkert og slog op i den affotograferede folketælling og kunne ikke
lige se der skulle stå Ørslev, men det gør der måske?

Venlig hilsen Rene Lydestad



Arne Feldborg (19-01-2008)
Kommentar
Fra : Arne Feldborg


Dato : 19-01-08 20:46

"Rene L" <rene@lydestad.dk> skrev Sat, 19 Jan 2008 19:39:32 +0100


>Folketælling 1880, Landsogn, Skanderborg, Voer, Hansted, opslag 65.
>
>I den digitale folketælling står der Ørslev, men er det rigtigt.
>
Nu er det vel i første omgang selve tydningen du spørger til. For mig at
se er den rigtig nok, desværre er amtet ikke angivet.

Men det er jo tydeligvis en lidt større gård med flere tjenestefolk, og
de kommer jo ikke alle lige fra den nærmeste omegn.

I 1845 forekommer navnet Lydeking et par steder i Sorø amt (og vist ikke
andre steder i landet), så måske suklle du prøve at følge de 2 - 3
familier dér, og se hvor senere de bliver af.

Din ven fra folketællingen må jo være født om kring 1862.

--
mvh, A:\Feldborg

Slægtsforskning og lokalhistorie i midt- vestjylland
http://hammerum-herred.dk/

Rene L (19-01-2008)
Kommentar
Fra : Rene L


Dato : 19-01-08 21:18


"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse
news:8gk4p3l7d1c8c64541nn1t63gm8kur55m0@4ax.com...
> "Rene L" <rene@lydestad.dk> skrev Sat, 19 Jan 2008 19:39:32 +0100

> Nu er det vel i første omgang selve tydningen du spørger til. For mig at
> se er den rigtig nok, desværre er amtet ikke angivet.
>
> Men det er jo tydeligvis en lidt større gård med flere tjenestefolk, og
> de kommer jo ikke alle lige fra den nærmeste omegn.
>
> I 1845 forekommer navnet Lydeking et par steder i Sorø amt (og vist ikke
> andre steder i landet), så måske suklle du prøve at følge de 2 - 3
> familier dér, og se hvor senere de bliver af.
>
> Din ven fra folketællingen må jo være født om kring 1862.


Så er det jo nok rigtigt tydet at der står Ørslev.
Nu må jeg igang med resten af de sogne jeg ikke har været igennem.
Jeg mener jeg har styr på samtlige Lydekinger fra Sorø og der
er umiddelbart ingen forbindelse til Johanne Sofie Auguste Lydeking.

Jeg har lige opdaget at der sandelig også er nogle Lydekinger i Åbenrå,
men jeg skal nok langt tilbage for at finde forbindelsen til dem.

Tak for hjælpen.




Hugh Watkins (20-01-2008)
Kommentar
Fra : Hugh Watkins


Dato : 20-01-08 14:15

Rene L wrote:
> "Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse
> news:8gk4p3l7d1c8c64541nn1t63gm8kur55m0@4ax.com...
>> "Rene L" <rene@lydestad.dk> skrev Sat, 19 Jan 2008 19:39:32 +0100
>
>> Nu er det vel i første omgang selve tydningen du spørger til. For mig at
>> se er den rigtig nok, desværre er amtet ikke angivet.
>>
>> Men det er jo tydeligvis en lidt større gård med flere tjenestefolk, og
>> de kommer jo ikke alle lige fra den nærmeste omegn.
>>
>> I 1845 forekommer navnet Lydeking et par steder i Sorø amt (og vist ikke
>> andre steder i landet), så måske suklle du prøve at følge de 2 - 3
>> familier dér, og se hvor senere de bliver af.
>>
>> Din ven fra folketællingen må jo være født om kring 1862.
>
>
> Så er det jo nok rigtigt tydet at der står Ørslev.
> Nu må jeg igang med resten af de sogne jeg ikke har været igennem.
> Jeg mener jeg har styr på samtlige Lydekinger fra Sorø og der
> er umiddelbart ingen forbindelse til Johanne Sofie Auguste Lydeking.
>
> Jeg har lige opdaget at der sandelig også er nogle Lydekinger i Åbenrå,
> men jeg skal nok langt tilbage for at finde forbindelsen til dem.

Microsoft OLE DB Provider for SQL Server error '80040e31'

Timeout expired

/asp/soeg_dk_udvidet org.asp, line 320

http://ddd.dda.dk/soeg_amter.asp

trying for a quick search of alle amter i 1771



with http://www.ancestry.com/ you cam search the whole
it looks like they stayed in Denmark until recently

British Phone Books, 1880-1984 Releases 1-4
Directories & Member Lists
View Image    
Name:    G Lydeking
Residence:    1964 - Belfast, Norfolk
   

Match quality: 1 out of 5    British Phone Books, 1880-1984 Releases 1-4
Directories & Member Lists
View Image    
Name:    S Lydeking
Residence:    1963 - Renfrewshire, Scotland, Northern Ireland
   

Match quality: 1 out of 5    Canadian Phone and Address Directories, 1995-2002
Directories & Member Lists    
Name:    Lydestad P Lydeking
Residence:    1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 - 407 Salisbury St,
London, Ontario


a more general search throws

LYDEKER in Victoria Australia and LYDEKSEN in Michigan USA

1900 United States Federal Census
Census & Voter Lists
View Image    
Preview
Name:    Fred Lydekeaver
Home in 1900:    Maple Valley, Montcalm, Michigan
Age:    64
Estimated Birth Year:    abt 1836
Birthplace:    Denmark
Relationship to head-of-house:    Head
Race:    White
Immigration Year:    1872
Household Members:    
Name    Age
Fred Lydekeaver    64
Cris Lydekeaver    21
   
   

Name:    Fred Lydekeaver
Birth:    abt 1836 - Denmark
Arrival:    1872
Residence:    1900 - Maple Valley, Montcalm, Michigan
   
1900 United States Federal Census
Census & Voter Lists
View Image    
Name:    Cris Lydekeaver
Birth:    abt 1879 - Denmark
Residence:    1900 - Maple Valley, Montcalm, Michigan


quite a few LYDEK as passengers from Hamburg
from Galicia Russia

LYDEKS from Germany

LYDEKING does not feel like a danish word

http://www.ancestry.de/learn/LearningCenters/facts.aspx

Grundlage der Namensverteilung sind ca. 35 Millionen Telefonteilnehmer
in Deutschland aus dem Jahre 2002.

no obvious answer there

Hugh W

Ulrich Alster Klug (20-01-2008)
Kommentar
Fra : Ulrich Alster Klug


Dato : 20-01-08 16:46

Ja, der står Ørslev Sogn, men det må i første omgang formodes, at stedet
ligger i Skanderborg Amt, da der ikke er anført amtsnavn.

Har du prøvet at se i Ørridslev sogn, Skanderborg Amt?

Mvh

Ulrich Alster Klug

"Rene L" <rene@lydestad.dk> skrev i en meddelelse
news:479243e4$0$2095$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>I hvilket sogn er Johanne Sofie Auguste Lydeking født?
>
> Folketælling 1880, Landsogn, Skanderborg, Voer, Hansted, opslag 65.
>
> I den digitale folketælling står der Ørslev, men er det rigtigt.
>
> Jeg kan inemlig ikke finde hende i kirkebogen for Ørslev sogn.
>
>
> På forhånd tak.
>



Ulrich Alster Klug (20-01-2008)
Kommentar
Fra : Ulrich Alster Klug


Dato : 20-01-08 16:49

Og voila der er hun født i 1862 som uægte datter af en Wilhelmine Lydeking,
28 Aar gammel.

Opslag 107, Ørritslev sogn, Voer Herred, Skanderborg Amt, 1860-1891 fødte
etc.

Mvh.

Ulrich Alster Klug

"Rene L" <rene@lydestad.dk> skrev i en meddelelse
news:479243e4$0$2095$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>I hvilket sogn er Johanne Sofie Auguste Lydeking født?
>
> Folketælling 1880, Landsogn, Skanderborg, Voer, Hansted, opslag 65.
>
> I den digitale folketælling står der Ørslev, men er det rigtigt.
>
> Jeg kan inemlig ikke finde hende i kirkebogen for Ørslev sogn.
>
>
> På forhånd tak.
>



Rene L (20-01-2008)
Kommentar
Fra : Rene L


Dato : 20-01-08 23:44

Jeg siger mange tak til alle og ikke mindst til Ulrich Alser Klug.

> LYDEKING does not feel like a danish word

Nej, jeg tror det er tysk. I Lippe området i Tyskland er det mange
Luedekinger, Lüdekinger m.m. Een eller to familier er udvandret
til Danmark. Så nu skal jeg 'bare' finde forbindelsen til
Skoleholder og Kirkesanger Herman Heinrich Lÿdeking født 1763
i ?? og Lydekingerne i Skanderborg og Åbenrå.

Mange hilsner fra Rene Lydestad tiptipoldebarn af skoleholderen.



Ulrich Alster Klug (22-01-2008)
Kommentar
Fra : Ulrich Alster Klug


Dato : 22-01-08 06:06

Selv tak og god jagt.

Ulrich

"Rene L" <rene@lydestad.dk> skrev i en meddelelse
news:4793ce96$0$2089$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jeg siger mange tak til alle og ikke mindst til Ulrich Alser Klug.
>
>> LYDEKING does not feel like a danish word
>
> Nej, jeg tror det er tysk. I Lippe området i Tyskland er det mange
> Luedekinger, Lüdekinger m.m. Een eller to familier er udvandret
> til Danmark. Så nu skal jeg 'bare' finde forbindelsen til
> Skoleholder og Kirkesanger Herman Heinrich Lÿdeking født 1763
> i ?? og Lydekingerne i Skanderborg og Åbenrå.
>
> Mange hilsner fra Rene Lydestad tiptipoldebarn af skoleholderen.
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408921
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste