diske er blevet væk
Fra : Leonard

Dato : 17-01-08 11:58

Argh!

For at slukke noget andet blev jeg nødt til at slukke min debian-server.
Det burde jo ikke være noget problem, men efter at have startet den oop
igen kan den ikke finde 2 af de 4 harddiske.
fdisk -l viser kun hda og hdb, hdc og hdd er der bare ikke.

Det er forhåbentlig ikke diskene men diskcontrolleren der er død.
Men hvordan gør jeg nu det praktiske.
Kan jeg bare flytte alle fire harddiske over i en anden maskine med et
andet bundkort og forvente at det virker?

--
Leonard
King Hauler sælges: http://leonard.dk/tilsalg/kh.php

Fra : Leonard

Dato : 17-01-08 13:50

On Thu, 17 Jan 2008 11:58:10 +0100, Leonard wrote:

> Det er forhåbentlig ikke diskene men diskcontrolleren der er død.

Det var nok bare kulden den ikke kunne lide.
Maskinen står ude i en garage, da den kom ind i varmen kunne den fint
finde det hele efter 10 min.

Men det får mig jo til at tænke på backup.
Hvis jeg tager backup af
/var
/etc
/home
får jeg så det hele med og kan jeg så genskabe det hele på en anden
maskine bare ved at kopiere det over?

Egentlig vil jeg gerne have en backup af opsætningen og en anden af
data. Data er nemt nok, bortset fra MySQL, hvor ligger dens data?

Måske kan nogen henvise til en god tutorial eller howto om backup?

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 17-01-08 14:26

Leonard skrev:

> Egentlig vil jeg gerne have en backup af opsætningen og en anden af
> data. Data er nemt nok, bortset fra MySQL, hvor ligger dens data?

Normalt plejer min MySQL at placere filerne i '/var/lib/mysql'
directory'et. Personligt anvender jeg AutoMySQLBackup til at lave
løbende backups af mine MySQL databaser.

Du kan læse mere om AutoMySQLBackup på følgende steder:
http://www.debianhelp.co.uk/mysqlscript.htm
http://sourceforge.net/projects/automysqlbackup/

--
Mvh. Jacob Tranholm <http://jtranholm.dk/>
Karl R. Popper: Observation statements and statements of experimental

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-01-08 18:46

On Thu, 17 Jan 2008 13:50:02 +0100, Leonard <piper28a@gmail.invalid>
wrote:

>Egentlig vil jeg gerne have en backup af opsætningen og en anden af
>data. Data er nemt nok, bortset fra MySQL, hvor ligger dens data?

Det vil være smartere at bruge mysqldump til backup af mySQL.
Alternativt bør du i hvert fald lukke for mysql mens du kopierer dens
datafiler, ellers risikerer du at noget går galt, f.eks hvis du får
kopieret midt i at mysql skriver noget.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/