On 9 Jan., 08:10, "Bo Warming" <b...@bwng.dk> wrote:
> Antirevisionisternes "overspringsbevægelse
>
> Det er svært at forstå antirevisionisternes vildskab og ulogik som andet end
> nagfølelse, hvor de opfinder et fjendebillede og retter aggressioner med
> debatører med et mindretalsgæt om historien, for at føle at de er
> nazibekæmpere og revisionisten er en nazi
>
> Nag-følelser kommer af afledte aggressioner
http://www.netpsych.dk/artikler.asp?vis=artikel&artikelid=32&side=1
> Når man ser en svag blive udnyttet af de rige kapitalister, vil nogle blive
> vrede på skurken og planlægge at "tage fra overklassen og give til
> underklassen" og alene planerne giver ofte en selvtillid og følelse af ære
> overfor sindets indre domstol.
>
> At man vil hævne sig på skurken, giver livsindhold og er også en
> nagfølelse - ligesom misundelsen mod de rige.
>
> Den bitre og den forargede lader sit sind forpeste af had mod fjendebilleder
> og konstruerer dagdrømme om hvordan retfærdighed skal opnås i fremtiden og
> identificerer sig med de gode, der skal udføre "revolutionen" eller "fordelingspolitikken"
> eller hvad der skal til.
>
> Man fortrænger, at man ikke kan gøre noget ved uretten , her og nu, og hvad
> er fortrængt ned i underbevidstheden vil ofte leve sit eget liv og genopstå
> som usaglige aggressioner, betændt had eller sindssyg vrede/hidsighed
>
> Fordi nag-følelsen genopstår som ny of forværret følelse kaldes det "resentiment"
> og det omfatter både jalousi, anden misundelse, forurettethed,
> rethaveriskhed, anden bitterhed og samvittighedsnaget, hvor man fornemmer at
> man ikke lever efter pligtens bud, men det er fortrængt, hvad det er der
> giver skyldfølelse og syndsbevidsthed.
>
> Samvittighed bidrager ofte til at hindre vold, men det er aldrig godt at
> noget fortrænges til underbevidstheden.
>
> De er bedre, at man rationelt bearbejder sine aggressioner og analyserer
> fordele og ulemper ved de forskellige ting man kan gøre ved problemet. Der
> er stor ulykke i at plages af misundelse eller samvittighedsnag - det er
> bedre at gøre noget ved misforholdet , fx dygtiggøre sig, så man kan
> fremstille ild selv, og ikke være misundelig på, at nabostenalderlandsbyen
> har lært sig denne færdighed.
>
> Man bør ikke krumbøjes af samvittighedsnag, men analysere hvad er sket og
> hvad kan gøres, hvilke fordele de aktuelle handlingsmuligheder har for dig
> selv og andre og så planlægge aktivitet på bedst mulig måde og udføre det
> til rette tid.
>
> En overskuelig form for afledt aggression er "overspringsbevægelserne", som
> vi ser dyr udføre, når de har hidset sig på til angreb på en rival, men de
> tør alligevel ikke. Så pudser de fjer, renser pels, stanger mod en træstup,
> sparker mod en græstot.
>
> Mennesker, der vil handle, men ikke kan finde på rette handling, klør sig i
> nakken, tager en cigaret, trøstespiser, eller finder på en anden mere eller
> mindre irrelevant handling, fx lader vreden gå ud over et tilpas svagt
> fjendebillede (eller dagdrømmer om det)
>
> "Det er en god idé fra tid til anden at slå en admiral ihjel for at anspore
> de andre. Voltaire
>
> " Man er nødt til at gengælde, godt som slemt: men hvorfor lige
> netop overfor den person, der gjorde noget godt eller slemt mod os?
> Nietzsche
>
> " It is the way of a dog that if he is hit by a stone he bites a
> fellow dog, The Zohar
>
> " What a man dislikes in his superiors, let him not display in
> the treatment of his inferiors. Tsang Sin
>
> " Beat your child once a day. If you don't know why, he does.Chinese
> proverb
>
> "SMED og BAGER historien er om at man har aggressioner mod en morder men
> denne er en uundværdlig smed, så man afleder aggressionen til den ældste af
> de bagere som byen har to af og henretter ham ! "Speak roughly
> to your little boy, and beat him when he sneezes: He only does it to annoy,
> because he knows it teases. Lewis Carroll