/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
Slagkraft
Fra : Jensen


Dato : 07-01-08 03:08

Jeg har en skydedør som vejer 35 kg og jeg lukker den med en hastighed
på 1m/sek. Med hvilken kraft ramme den vægen. Har i nogle forslag til
hvilken formel der skal anvendes?

 
 
Martin Kragelund (07-01-2008)
Kommentar
Fra : Martin Kragelund


Dato : 07-01-08 11:27

Jensen wrote:
> Jeg har en skydedør som vejer 35 kg og jeg lukker den med en hastighed
> på 1m/sek. Med hvilken kraft ramme den vægen. Har i nogle forslag til
> hvilken formel der skal anvendes?

Jeg tror måske du skal laver overslag over hvor stor en afstand døren
bliver bremset ned (og antage at nedbremsningen er lineær)?

mvh
Krage

Jensen (07-01-2008)
Kommentar
Fra : Jensen


Dato : 07-01-08 03:40

Vægen er en betonmur så der bliver ikke tale om en nedbremsnings
afstand.
Den kinetiske energi er 0,5x35x1² = 17,5 Nm men hvordan kommer vi så
videre?

Martin Kragelund (07-01-2008)
Kommentar
Fra : Martin Kragelund


Dato : 07-01-08 12:55

Jensen wrote:
> Vægen er en betonmur så der bliver ikke tale om en nedbremsnings
> afstand.
bliver kraften så ikke uendelig stor?

Krage

Jørgen Rasmussen (07-01-2008)
Kommentar
Fra : Jørgen Rasmussen


Dato : 07-01-08 20:57

Martin Kragelund wrote:
> Jensen wrote:
>> Vægen er en betonmur så der bliver ikke tale om en nedbremsnings
>> afstand.
> bliver kraften så ikke uendelig stor?

Jo. Et eller andet må jo give sig...

Før du har et tal på det, kan du ikke komme videre, Jensen.


Nb. Overvej at skrive et navn til slut i indlægget.



Mvh. Jørgen

Søren Dideriksen (07-01-2008)
Kommentar
Fra : Søren Dideriksen


Dato : 07-01-08 12:10

Jensen <claus@borridso.dk> writes:

> Jeg har en skydedør som vejer 35 kg og jeg lukker den med en hastighed
> på 1m/sek. Med hvilken kraft ramme den vægen. Har i nogle forslag til
> hvilken formel der skal anvendes?

Det afhænger af materialerne. Man kan sige med hvilken impuls døren rammer
karmen, nemlig 1m/s*35kg, hvis døren glider tilbage med x m/s, når du har
smækket den i, er der altså en impulsændrig på (1+x)m/s*35kg.
Denne ændrig sker i et stød, der sker meget hurtigt, men jo ikke instantant.

Så hvis du integrerer over kraft henover stødtiden, så skal du få
den samlede impulsændring. Stødprofilen F ad y-aksen mod tiden ad x-aksen
ligner nok en normalfordeling, bredden af denne normalfordeling er materiale
afhænging.
Du kan jo kalde toppunktet i kurven for den kraft du leder efter.
Hvad den er numerisk aner jeg desværre ikke.

--
Søren Dideriksen

N/A (07-01-2008)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 07-01-08 12:55



Jensen (07-01-2008)
Kommentar
Fra : Jensen


Dato : 07-01-08 05:06

Hvordan forståes den kinetiske enheden "Nm". Skal det forståes således
at impuls kraften er 17,5 N hvis bevægelsen har 1 meter til at stoppe
og 17325 N hvis der kun er 10 mm til at stoppe på?

Bertel Lund Hansen (07-01-2008)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 07-01-08 13:29

Jensen skrev:

> Hvordan forståes den kinetiske enheden "Nm". Skal det forståes således
> at impuls kraften er 17,5 N hvis bevægelsen har 1 meter til at stoppe
> og 17325 N hvis der kun er 10 mm til at stoppe på?

Ja - når lige bortses fra at 10 mm svarer til 1732,5 N.

Du skrev i et andet svar:

> Vægen er en betonmur så der bliver ikke tale om en nedbremsnings
> afstand.

Det ville svare til en uendeligt stor kraft sådan som Martin
anfører.

Der er altid et stykke vej der bremses på. Dørkarmen deformeres
en smule når døren rammer den.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Søren Dideriksen (07-01-2008)
Kommentar
Fra : Søren Dideriksen


Dato : 07-01-08 13:37

Jensen <claus@borridso.dk> writes:

> Hvordan forståes den kinetiske enheden "Nm". Skal det forståes således
> at impuls kraften er 17,5 N hvis bevægelsen har 1 meter til at stoppe
> og 17325 N hvis der kun er 10 mm til at stoppe på?

N (Newton) er en kraft enhed og m (meter) er længde. Virker en kraft på
et legeme over en afstand r, (der er tale om et vektor-produkt så kraften
skal være parallel med retningen) taler man om kraftens arbejde, altså en
energi.

hvis du ved hvor meget arbejde der skal udføres, f.eks 17,5Nm, og F*r = 17,5Nm,
ja så er det klar at hvis r=0.01m, så skal F=1750N, er r=1m, ja så er F=17,5N
osv...

Problemet i dit indledene spørgsmål er jo netop at du hverken kender r eller
F.
Desuden er F nok ikke konstant henover hele r. (Der skal laves et integral)


--
Søren Dideriksen

N/A (07-01-2008)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 07-01-08 16:06



Jensen (07-01-2008)
Kommentar
Fra : Jensen


Dato : 07-01-08 06:30

Hvad betyder det at lave et integral?
Har vi kke parametere nok til at lave en beregning af kraften, vi
kender da massen og hastigheden. Hvis vi slår med en hammer på en
ambolt og har en vejcelle imellem må det være muligt af måle en kraft.
Men den må da også kunne beregnes.

Hvordan ser formlen ud, som bruges til beregning i følgende link:
http://www.sikkertrafik.dk/586000c


Søren Dideriksen (07-01-2008)
Kommentar
Fra : Søren Dideriksen


Dato : 07-01-08 15:16

Jensen <claus@borridso.dk> writes:

> Hvad betyder det at lave et integral?

Det .. betyder at, erm - kig her.

http://da.wikipedia.org/wiki/Integralregning

> Har vi kke parametere nok til at lave en beregning af kraften, vi
> kender da massen og hastigheden. Hvis vi slår med en hammer på en
> ambolt og har en vejcelle imellem må det være muligt af måle en kraft.
> Men den må da også kunne beregnes.

tjae, den gennemsnitlige kraft kan beregnes, hvis du har
standselængden eller standsetiden, ellers kan jeg ikke se hvordan.

> Hvordan ser formlen ud, som bruges til beregning i følgende link:
> http://www.sikkertrafik.dk/586000c

Kig på sidens source, og du kan se hvad de laver:

=======================================================================
function multiplyTheFields()
{
var hastighed = window.document.the_form.field_one.value;
var standselaengde = hastighed/100;
var masseAfFoerer = window.document.the_form.field_three.value;

   var product1 = hastighed / 3.6;
   var product2 = product1 * product1;
   var decellerationAfBil = product2/(2 * standselaengde);

//window.document.the_form.the_answer.value = Math.round(product3);

   var kraftPaavirkning_i_N = decellerationAfBil * masseAfFoerer;


   
   var product5 = decellerationAfBil / 9.82;

   var product6 = kraftPaavirkning_i_N * 2 / 9.82;

window.document.the_form.the_answer4.value = Math.round(product6);

========================================================================

De siger at standse længden i meter er v/100 med v angivet i km/t. Hvor det
tal kommer fra aner jeg ikke.

kogt ned bruger de ligningen 1/2*M*v² = F*r = M*a*r,
altså den Kraftens arbejde for at stoppe bilen er lig den Kinetiske energi
bilen har, det bruger de til at finde bilens acceleration under standsningen.
Så kan de finde kraftpåvirkningen på personen ved F=m*a ...

Hvad der sker i den sidste linje... tja .. de ganger den fundne kraft med 2
og dividerer med 9.82 ... (tyndgeaccelerationen i m/s²) ..

Tamper man det hele ind hvad de gør, får man

resultat = m*v*0,7857, men som sagt så fatter jeg ikke deres sidste linie,
de kunne dividere accelerationen med 9.82 hvis de ønsker at angive
accelerationen i størrelser af g ... men altså - ja, jeg ved ikke.

Desuden ved jeg ikke hvor de får standselænge= hastighed/100 fra.
De antager i øvrigt bl.a at bilens acceleration er konstant under standsningen.

--
Søren Dideriksen

Stig Johansen (07-01-2008)
Kommentar
Fra : Stig Johansen


Dato : 07-01-08 16:05

Søren Dideriksen wrote:

> De siger at standse længden i meter er v/100 med v angivet i km/t. Hvor
> det tal kommer fra aner jeg ikke.

Man kunne forestille sig at det er noget ca. statistik fra ulykker/forsøg.
Det er muligvis noget med at man antager at deformationen af fronten er
nogenlunde proportiornal med hastigheden.
Hvis man ved/har set at biler er trykket ca 50 cm ved ca 50 km/t får man en
faktor 100.

--
Med venlig hilsen
Stig Johansen

Bertel Lund Hansen (07-01-2008)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 07-01-08 15:33

Jensen skrev:

> Hvad betyder det at lave et integral?

Integration er en matematisk beregningsmåde. Den bruges groft
sagt til at regne noget ud der er inddelt i uendeligt små
enheder.

> Har vi kke parametere nok til at lave en beregning af kraften, vi
> kender da massen og hastigheden.

Nej, vi skal også kende vejlængden. Der skal ikke så meget kraft
til at bremse en cykel over en strækning på 100 meter som hvis
den bremses på 1 meter.

Med de tre tal kan man beregne kraften hvis man antager at den er
ens under hele nedbremsningen.

> Hvis vi slår med en hammer på en
> ambolt og har en vejcelle imellem må det være muligt af måle en kraft.
> Men den må da også kunne beregnes.

Man er nødt til at skønne over hvor meget ambolten deformeres ved
slaget, for det er vejlængden.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

N/A (07-01-2008)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 07-01-08 16:06



Jensen (07-01-2008)
Kommentar
Fra : Jensen


Dato : 07-01-08 07:49

Masse 35 kg
Hastighed 1 m/sek
Standselængde 5 mm
Hvilken kraft ramme døren med?

Martin Kragelund (07-01-2008)
Kommentar
Fra : Martin Kragelund


Dato : 07-01-08 16:06

Jensen wrote:
> Masse 35 kg
> Hastighed 1 m/sek
> Standselængde 5 mm
> Hvilken kraft ramme døren med?

E = 1/2*m*v^2
E = F*r (antaget at kraftpåvirkningen er konstant under decelerationen)

=>
F*r = 1/2*m*v^2
F = (1/2*m*v^2)/r

i dit tilfælde

F = 1/2*35*1^2*1000/5 = 35000

Her har jeg så undladt enhederne men det giver vist Newton som det skal :)

Krage

Bertel Lund Hansen (07-01-2008)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 07-01-08 16:42

Martin Kragelund skrev:

> F = 1/2*35*1^2*1000/5 = 35000

> Her har jeg så undladt enhederne men det giver vist Newton som det skal :)

Det giver nu kun 3500 Nm.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Uffe Kousgaard (07-01-2008)
Kommentar
Fra : Uffe Kousgaard


Dato : 07-01-08 16:56

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> wrote in message
news:vvh4o3pdcttc8vmoo0sel3kp4v6h816f0u@4ax.com...
>
> Det giver nu kun 3500 Nm.

3500 N.



N. Foldager (08-01-2008)
Kommentar
Fra : N. Foldager


Dato : 08-01-08 22:56

On Mon, 7 Jan 2008 06:48:45 -0800 (PST), Jensen <claus@borridso.dk>
wrote:

>Masse 35 kg
>Hastighed 1 m/sek
>Standselængde 5 mm
>Hvilken kraft ramme døren med?


Energien = 1/2 masse * hastigheden i anden =

1/2 * 35 * 1^2 = 17,5 kg m2 / s2 = 17,5 Nm = 17,5 J

------

Energi = arbejde = kraft * vej =>

kraft = energi / vej = 17,5 / 0,005 Nm / m

= 3500 N

eller 356 G



Mvh

Niels Foldager






N/A (07-01-2008)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 07-01-08 16:06



Jensen (08-01-2008)
Kommentar
Fra : Jensen


Dato : 08-01-08 00:57

Først tak for alle jeres svar.
Jeg tænker på. -hvis nu døren springer tilbage efter slaget, om det
ændere på værdien af den max. værdi vi har lige har beregnet?

Vh. Claus

Preben Riis Sørensen (08-01-2008)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 08-01-08 22:29


"Jensen" <claus@borridso.dk> skrev i en meddelelse
news:73da6ffd-34e1-4bb0-ac71-a49476a2d084@i29g2000prf.googlegroups.com...
Jeg har en skydedør som vejer 35 kg og jeg lukker den med en hastighed
på 1m/sek. Med hvilken kraft ramme den vægen. Har i nogle forslag til
hvilken formel der skal anvendes?

Hvorfor laver du ikke et selvluk med enten en elmotor, eller et lod der
trækker via en slyngbremse.
Eller, hvis du er rig nok findes der et hav af støddæmpere.
--
M.V.H
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk



Jensen (10-01-2008)
Kommentar
Fra : Jensen


Dato : 10-01-08 01:32

Tak for svarende

Venlig hilsen Claus Jensen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408924
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste