bonderoser/pæoner
Fra : Mai-Brit

Dato : 14-07-01 20:17

Kære gruppe!
Jeg har så svært ved at finde den umiddelbare forskel på silkepæoner og
bonderoser.
Er der en, som kan hjælpe mig, bondeknolden, med en nem forklaring som evt.
også er til at huske?
På forhånd tak
Mai-Brit

Fra : Estrid Hybel

Dato : 14-07-01 20:45

Hej Mai-Britt.
Silkepæonens grønne blade er meget spidse i forhold til den almindelige
pæon.
Med venlig hilsen
Estrid Hybel

Fra : Ludo

Dato : 15-07-01 09:31

Der er ingen foreskel på pæoner og bonderoser; det er den samme
plante. Bare med latin navn og populærnavn

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-07-01 10:03

On Sun, 15 Jul 2001 08:30:46 GMT, Hors76@hotmail.com (Ludo) wrote:

>Der er ingen foreskel på pæoner og bonderoser; det er den samme
>plante. Bare med latin navn og populærnavn

Njaa... det er nu ikke helt rigtigt.

Bonderose, Paeonia officinalis, ca. 60 cm høj og mere bredtvoksende
end silkepæonen. Desuden blomstrer bonderosen et par uger tidligere
end silkepæon.

Silkepæon, Paeonia lactiflora, 80-100 cm høj, dufter.

http://www.gartneriet.dk

Fra : H. Olesen

Dato : 15-07-01 10:25

wrote:

>Jeg har så svært ved at finde den umiddelbare forskel på silkepæoner og
>bonderoser.

Jeg har også svært ved at se forskel, men har nu lært mig fra egne
iagttagelser, at knopperne på bonderoser er større end silkepæoner og
springer tidligere ud. Derfor mindre knopper og senere udspring =
silkepæoner.

--
mange havehilsener
Helle

Fra : Helle Skøtt

Dato : 15-07-01 19:20

Hej gruppe.
Jeg citerere Stauder til glæde og gavn af Lena Månsson: Silkepæon: Bladene
er dobbelt tredelte med mere eller mindre afsnit. De er mørkegrønne og
dunhårede langs nerverne. De store, mindst 10 cm brede, velduftende blomster
sidder enkeltvist i bladhjørnerne. De er enkelte eller fyldte afhængig af
sorten. Knopperne er kuglerunde. Planten har tykke, runde jordstængler.
Blomstring juni-juli
Bonderose: Bonderose har tykke og ofte knoldformede jordstængler med
dybtgående rødder. Bladene er smukt mørkegrønne og dobbelt tredelte med
fligede afsnit. Stænglen er ret kraftig. De store, fyldte blomster bliver op
til 13 cm. i diameter. De er tunge, så planten kan have brug for støtte
allerede tidligt på sæsonen. Blomstring juni.
Summa summarum: Den ene dufter, den anden har knolde på rødderne... Den med
knolde på rødderne blomstrer først.
-
Jeg har tilsyneladende bonderoser i min have, de har i hvert fald knolde på
rødderne, og lugter af ingenting...

--
jordnær hilsen
helle s

Fra : R.N.

Dato : 15-07-01 18:36

Jamen man kan da også godt se på de to arter, hvorfor den ene hedder
silkepæon. Den ser da megt mere fin og silkeagtig ud. Når den spirer er
det med meget tynde og meget mørkerøde spirer. Helt til de er 15-20 cm høje
virker spirerne lidt specielle med den mørkerøde farve, og ved at de er så
silkeglatte.

Bonderosens spirer er måske lidt rødlige lige i starten, men bliver hurtigt
til
almindeligt grønne robuste blade og stilke. Er det ikke også sådan at man
har kendt forskel på det, at bonderosen altid har haft store smukke dybrøde
blomter, og silkepæonen hvide eller rosafarvede blomster.

M.v.h. elena@io.dk