/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Hvor længe holder MC dæk
Fra : Hans Nikolajsen


Dato : 12-01-08 15:49

Jadav alle!

Jeg har en arbejdskollega der mener at MC dæk kun er gode i et par år,
derefter bliver de hårde, stive eller hvad man nu skal kalde det.
Mine dæk er ikke slidte, men de har sikkert mindst et par år på bagen (c:
De sad på da jeg købte den sidste år.

Har han ret????
Jeg ved det ikke!

--
--
Mvh
Hans Nikolajsen
CBR 1000 SC24



 
 
John (12-01-2008)
Kommentar
Fra : John


Dato : 12-01-08 16:55

Hej Hans.
Jeg ha fået samme forklaring, har selv købt brugt MC fra 1992 og aner ikke
hvor længe dækkene har siddet på,men da den kun havde kørt 12.000 så er det
sikker de originale dæk. Jeg klagede mig til min mekaniker over
styr-rystelser, især hvis jeg gav slip på styret ved 60 - 80 Km.
Han afviste at det var afbalanceringen, men kalder det "Hæl og Tå". det
skulle være noget med at hårdheden i dækkets sider ikke er som den skal
være.
Der er sikkert nogen her der kan give en mere "teknisk" forklaring, I så
fald vil jeg følge med - med stor interesse.
PS jeg skifter begge mine dæk, selv om der ikke er synligt slid på dem.
Med venlig hlsen John
"Hans Nikolajsen" <jadavnoget@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:fmak0d$1vqj$1@newsbin.cybercity.dk...
> Jadav alle!
>
> Jeg har en arbejdskollega der mener at MC dæk kun er gode i et par år,
> derefter bliver de hårde, stive eller hvad man nu skal kalde det.
> Mine dæk er ikke slidte, men de har sikkert mindst et par år på bagen (c:
> De sad på da jeg købte den sidste år.
>
> Har han ret????
> Jeg ved det ikke!
>
> --
> --
> Mvh
> Hans Nikolajsen
> CBR 1000 SC24
>



Jon&Ann-Rikka (14-01-2008)
Kommentar
Fra : Jon&Ann-Rikka


Dato : 14-01-08 15:55


"> Han afviste at det var afbalanceringen, men kalder det "Hæl og Tå". det
> skulle være noget med at hårdheden i dækkets sider ikke er som den skal
> være.
> Der er sikkert nogen her der kan give en mere "teknisk" forklaring, I så
> fald vil jeg følge med - med stor interesse.
xxxxxxxxxxxx

Hæl-tå syndromet skal findes i deformering af mønsteret i dækket, som følge
af bremsning. Forreste del af mønsteret rejser sig mens bagsiden trykkes ned
i dækket.. derved bliver overfladen ujævn = rystelser..


--
Jon Søgaard & Ann-Rikka Mia Søgaard.
Forældre til englebarnet Tika, født 18/3-06, R.I.P
Forældre til Snorre, født d. 28/6 2007.
Fiat Punto 1,2 ELX
Nu er mindesiden opdateret: http://www.home1.stofanet.dk/tikasminde/

www.home1.stofanet.dk/tikasminde/



Anders Majland (14-01-2008)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 14-01-08 20:36

> Hæl-tå syndromet skal findes i deformering af mønsteret i dækket, som
> følge af bremsning. Forreste del af mønsteret rejser sig mens bagsiden
> trykkes ned i dækket.. derved bliver overfladen ujævn = rystelser..

Se f.eks http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallerypicture.asp?id=8750&m=full

Det fordæk havde kørt ~20000km og det ses på billedet at lovligt mønster
endnu, selvom det var ved at være slidt ned nogen steder

/A



Jon&Ann-Rikka (15-01-2008)
Kommentar
Fra : Jon&Ann-Rikka


Dato : 15-01-08 14:57


"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i en meddelelse
news:478bb9aa$0$15901$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Hæl-tå syndromet skal findes i deformering af mønsteret i dækket, som
>> følge af bremsning. Forreste del af mønsteret rejser sig mens bagsiden
>> trykkes ned i dækket.. derved bliver overfladen ujævn = rystelser..
>
> Se f.eks
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallerypicture.asp?id=8750&m=full
>
> Det fordæk havde kørt ~20000km og det ses på billedet at lovligt mønster
> endnu, selvom det var ved at være slidt ned nogen steder
>
> /A
xxxxxxxxxxxxxx

Tak Anders. Det tydeligør min forklaring


--
Jon Søgaard & Ann-Rikka Mia Søgaard.
Forældre til englebarnet Tika, født 18/3-06, R.I.P
Forældre til Snorre, født d. 28/6 2007.
Fiat Punto 1,2 ELX
Nu er mindesiden opdateret: http://www.home1.stofanet.dk/tikasminde/




"J.C.Kløve" (12-01-2008)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 12-01-08 17:01

Hans Nikolajsen skrev:
> Jadav alle!
>
> Jeg har en arbejdskollega der mener at MC dæk kun er gode i et par år,
> derefter bliver de hårde, stive eller hvad man nu skal kalde det.
> Mine dæk er ikke slidte, men de har sikkert mindst et par år på bagen (c:
> De sad på da jeg købte den sidste år.
>
> Har han ret????
> Jeg ved det ikke!
>
jo-jo den er god nok - til dels

Dine dæk bør ikke være mere end 5 år gamle (tommelfingerregel)
Du kan aflæse deres produktions år og måned, ved at finde DOT nummeret
på dine dæk -
DOT nnnnnnnnnn XXYY. X'erne er er ugen dækket er produceret i. Det
sidste Y(er) er årstallet.

--
Dun@nt
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC



Eg Egemarke (12-01-2008)
Kommentar
Fra : Eg Egemarke


Dato : 12-01-08 22:14

J.C.Kløve skrev:
> Hans Nikolajsen skrev:
>> Jadav alle!
>>
>> Jeg har en arbejdskollega der mener at MC dæk kun er gode i et par år,
>> derefter bliver de hårde, stive eller hvad man nu skal kalde det.
>> Mine dæk er ikke slidte, men de har sikkert mindst et par år på bagen (c:
>> De sad på da jeg købte den sidste år.
>>
>> Har han ret????
>> Jeg ved det ikke!
>>
> jo-jo den er god nok - til dels
>
> Dine dæk bør ikke være mere end 5 år gamle (tommelfingerregel)
> Du kan aflæse deres produktions år og måned, ved at finde DOT nummeret
> på dine dæk -
> DOT nnnnnnnnnn XXYY. X'erne er er ugen dækket er produceret i. Det
> sidste Y(er) er årstallet.
>
Det er en SKIDT ide at køre med gamle "fine" dæk, de er hårde og kan
ikke arbejde dvs vride/vrikke eller hvad man skal kalde det.
Der er en verden til forskel fra 2 tilsyneladende helt ens dæk hvor det
ene er gammelt og stift og et nyt og blødt.
Et gammelt dæk blokere osse 20 gange hurtigere end et nyt hvis du skal
bremse hårdt, og de risikere at "tabe" motorcyklen i sving som burde
været klaret som en leg.
Har selv haft fornøjelse af 2 forskellige Mc´ere med meget gamle dæk
den ene var en GPZ 900 fra 1984 der havde stået en en garage med tæpper
på og så blevet glemt, den anden er mit nye legetøj en Yamaha Xs 400 fra
1983, der havde de originale dæk på stadig da jeg hentede den. Yamaha´en
kunne IKKE bremse eller dreje uden at man følte at den sejlede rundt.
Kuren blev 2 nye dæk og nu kan den svinge om hjørnerne så gnisterne står
fra central støttebenet.
Er du i tvivl så få dem byttet, det ville sikkert være Ok på en bil med
4 hjul, men knap så fedt med kun 2 ikke at have den kontrol over kørslen
som egentlig var mulig

MvH Eg

www.autocamperudlejningen.dk Så er ferien reddet....

Perminator (13-01-2008)
Kommentar
Fra : Perminator


Dato : 13-01-08 00:47


>>
>> Dine dæk bør ikke være mere end 5 år gamle (tommelfingerregel)
>> Du kan aflæse deres produktions år og måned, ved at finde DOT nummeret på
>> dine dæk -
>> DOT nnnnnnnnnn XXYY. X'erne er er ugen dækket er produceret i. Det sidste
>> Y(er) er årstallet.
>>
> Det er en SKIDT ide at køre med gamle "fine" dæk, de er hårde og kan ikke
> arbejde dvs vride/vrikke eller hvad man skal kalde det.

Enig. Jeg kæmpede længe med styrrystelserne, som også kaldes wobling på min
indkøbte CX fra 82. Sælger havde sat et nyt Metzler dæk på foran, og
bagude sad der et Continental i over-bredde, som var 50%slidt.
På råd fra gruppen gjorde jeg mange tiltag med kontrol af slør i bagsvinger,
montering af bro på forgaflerne, efterspænding af kronrør og kontrol af
hjullejer.
Trods det gav styret sig stadig til at woble, hvis jeg slap det ved 50 - 70
km/t. Fænomenet forstærkedes meget, hvis der var mere bagvægt på cyklen.
Det lykkedes mig aldrig at køre dækkene bare lidt varme.

Jeg skiftede det helt nye fordæk, og det halvt slidte bagdæk ud til 2 stk
Bridgestone Battleax BT45.
Forandringen var forbløffende: Bedre sporsikkerhed, bedre bremselængde,
woblingen forsvandt fuldstændig, og større lyst til nedlægninger.
Dækkene kunne køres godt varme, hvilket forbedrer biddet betydeligt.

Mit råd vil være, at starte med det basale, nemlig friske, moderne dæk. Det
giver den bedste sikkerhed, og et godt grundlag for at kunne identificere
eventuelle andre mangler / slitager i stellets bevægelige dele.

--

"Perminator"
Per Misser
CX500 Eurosport 82
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=1057



Neser (13-01-2008)
Kommentar
Fra : Neser


Dato : 13-01-08 17:50

>> Jeg har en arbejdskollega der mener at MC dæk kun er gode i et par år,
>> derefter bliver de hårde, stive eller hvad man nu skal kalde det.
>> Mine dæk er ikke slidte, men de har sikkert mindst et par år på bagen (c:
>> De sad på da jeg købte den sidste år.
>>
>> Har han ret????
>> Jeg ved det ikke!
>>
> jo-jo den er god nok - til dels
>
> Dine dæk bør ikke være mere end 5 år gamle (tommelfingerregel)
> Du kan aflæse deres produktions år og måned, ved at finde DOT nummeret på
> dine dæk -
> DOT nnnnnnnnnn XXYY. X'erne er er ugen dækket er produceret i. Det sidste
> Y(er) er årstallet.
>
Ved ikke hvordan det er med MC-dæk, men bildæk sælges som nye fra
fabrikanten helt op til de er 5 år gamle! Tvivler så på at dæk generelt
kommer til at ligge så længe det er relevant.

- Neser



Western (13-01-2008)
Kommentar
Fra : Western


Dato : 13-01-08 18:03

"Neser" <Neser@neser.dk> skrev

> Ved ikke hvordan det er med MC-dæk, men bildæk sælges som nye fra
> fabrikanten helt op til de er 5 år gamle! Tvivler så på at dæk
> generelt kommer til at ligge så længe det er relevant.
>
> - Neser
>

Problemet er nok ikke at de ligger på lager, men at de sidder på nogle
cykler som kører alt for lidt!


--

Leif Westen



"J.C.Kløve" (13-01-2008)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 13-01-08 18:26

Western skrev:
> "Neser" <Neser@neser.dk> skrev
>
>> Ved ikke hvordan det er med MC-dæk, men bildæk sælges som nye fra
>> fabrikanten helt op til de er 5 år gamle! Tvivler så på at dæk
>> generelt kommer til at ligge så længe det er relevant.
>>
>> - Neser
>>
>
> Problemet er nok ikke at de ligger på lager, men at de sidder på nogle
> cykler som kører alt for lidt!
>
>
Jo det er set før :-\

Hvis en forhandler strittede et par 5 år gamle dæk på min ged, får han
sgu lov at rive lortet af igen!
1½-2 år max. og er vi på 2 år gamle dæk, skal jeg have rabat.

Dækkene afgiver dampe også medens de lagres(stil et dæk i stuen, tag på
arbejde og du kan tydeligt lugte dem når du kommer hjem.) Det er bla. de
stoffer der er med til at holde dækkene smidige.

Vær også opmærksom på dækkenes brug - et par dæk der er kørt "for varme"
"sveder" efterfølgende (i flere uger) og er lige til lodsepladsen
bagefter. Et eksempel på dette har jeg selv oplevet med et par
"road-dæk" jeg udsatte for en track-day - det er et par road dæk så ikke
skabt til (selv om de var dejligt klistrede og hunde varme efter et pas
og havde ok - men ikke fantastisk grip til sidst :-\)

--
Dun@nt
Kilo SFau s "Hvidguld"
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC



EK (13-01-2008)
Kommentar
Fra : EK


Dato : 13-01-08 23:59


J.C.Kløve <jck@aats.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:478a49a3$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...

KLIP

> Hvis en forhandler strittede et par 5 år gamle dæk på min ged, får han
> sgu lov at rive lortet af igen!
> 1½-2 år max. og er vi på 2 år gamle dæk, skal jeg have rabat.
>
SNIP

Jeg giver dig fuldstændigt ret ! Og det gælder også for dæk til madkassen -
den vil jo heller ikke have det samme bid i asfalten (nemmere skride ud og
dårligere bremseevne).

Jeg synes det er noget svineri, hvis man sælger op til 5 år gamle dæk til
uvidende mc-ister og bilister. Gør man virkelig det ? Jeg har aldrig været
udsat for det.
Dækkene er jo ikke kun gamle og stive, men mørning er sat ind, selv om man
endnu ikke kan se det - og så er nye dæks kvaliteter generelt forbedret
betydeligt i løbet af 5 år, idet der jo hele tiden sker nyudvikling.
Jeg synes, de bevidst udsætter kørerens og andre mennerskers liv og
førlighed for en unødvendig højere risiko, og det burde slet ikke være
lovligt, at sælge sådan noget gammelt bras, som om det var nyt.

Erik

> --
> Dun@nt
> Kilo SFau s "Hvidguld"
> http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745 - DMC - MCTC
>
>



Hans Nikolajsen (13-01-2008)
Kommentar
Fra : Hans Nikolajsen


Dato : 13-01-08 11:26

Hej!

Tak for svarene (c:

--
--
Mvh
Hans Nikolajsen



Niels Munk (13-01-2008)
Kommentar
Fra : Niels Munk


Dato : 13-01-08 16:51

"Hans Nikolajsen" <jadavnoget@vip.cybercity.dk> wrote in message
news:fmak0d$1vqj$1@newsbin.cybercity.dk...

> Jeg har en arbejdskollega der mener at MC dæk kun er gode i et par år,
> derefter bliver de hårde, stive eller hvad man nu skal kalde det.

Jeg har smidt en MC i et sving jeg kendte godt, pga. gamle, hårde dæk.
Et sving jeg var vant til at køre med nye bløde dæk. Det gik altså ikke på
en nyimporteret MC af samme type, dog med gamle hårde dæk.
Baghjulet mistede ganske enkelt grip.

Så efter min mening har din kollega ret.

/Niels Munk



Anders Houmark (14-01-2008)
Kommentar
Fra : Anders Houmark


Dato : 14-01-08 21:33


"Hans Nikolajsen" <jadavnoget@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:fmak0d$1vqj$1@newsbin.cybercity.dk...
> Jadav alle!
>
> Jeg har en arbejdskollega der mener at MC dæk kun er gode i et par år,
> derefter bliver de hårde, stive eller hvad man nu skal kalde det.
> Mine dæk er ikke slidte, men de har sikkert mindst et par år på bagen (c:
> De sad på da jeg købte den sidste år.
>
> Har han ret????
> Jeg ved det ikke!

Et par år? Kan motorcykeldæk overhovedet holde så længe når de er monteret?
jeg tvivler.. :)

Mvh Anders



Torben Scheel (15-01-2008)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 15-01-08 07:32

Anders Houmark wrote:

> Et par år? Kan motorcykeldæk overhovedet holde så længe når de er monteret?
> jeg tvivler.. :)
>
> Mvh Anders
>
>
Hæ!

Fruens MC (importeret NTV med 9800km på uret) har "nye" dæk. Monteret i
~1996 (ejeren (en pige) ville hellere springe faldskærm end køre på
gaven fra farmand)

Et sæt friske BT45 kommer på i næste måned.

--
vh
Torben

Kai Harrekilde-Peter~ (15-01-2008)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 15-01-08 19:01

Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> writes:

> Anders Houmark wrote:
>
>> Et par år? Kan motorcykeldæk overhovedet holde så længe når de er
>> monteret? jeg tvivler.. :)
>>
>> Mvh Anders
>>
>>
> Hæ!
>
> Fruens MC (importeret NTV med 9800km på uret) har "nye" dæk. Monteret
> i ~1996 (ejeren (en pige) ville hellere springe faldskærm end køre
> på gaven fra farmand)
>
> Et sæt friske BT45 kommer på i næste måned.

Heh. Den kan en af mine kammerater's Virago slå. Cyklen er fra ~84 og
dækkene vra '81, da vi skiftede dem sidste år =:-|

Han kunne godt mærke forskel bagefter, fortalte han.


Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)
http://dfmc.dk/?id=29

Torben Scheel (16-01-2008)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 16-01-08 08:41

Kai Harrekilde-Petersen wrote:
> Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> writes:
>
>
> Heh. Den kan en af mine kammerater's Virago slå. Cyklen er fra ~84 og
> dækkene vra '81, da vi skiftede dem sidste år =:-|



Jeg kan lige se jeres fællesture i Yamahaklubben for mig - Virago -
Retter

> Han kunne godt mærke forskel bagefter, fortalte han.

Joh, deet

--
vh
Torben

Kai Harrekilde-Peter~ (16-01-2008)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 16-01-08 19:22

Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> writes:

> Kai Harrekilde-Petersen wrote:
>> Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> writes:
>>
>>
>> Heh. Den kan en af mine kammerater's Virago slå. Cyklen er fra ~84 og
>> dækkene vra '81, da vi skiftede dem sidste år =:-|
>
>
>
> Jeg kan lige se jeres fællesture i Yamahaklubben for mig - Virago -
> Retter





Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC DMC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)
http://dfmc.dk/?id=29

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste