El-radiator vs. el-varmepanel
Fra : Joachim

Dato : 14-01-08 10:00

Hej
Hvordan kan det være at løse el-radiatorer der står på ben/hjul og let
kan flyttes er væsentlig billigere end el-varmepanler til
fastmontering? Er det fordi der er andre godkendelseskrav til
sidstnævnte. Jeg skal til at skifte alle mine el-varmepaneler ud og
overvejer om jeg skal vælge den billige og mobile løsning frem for den
fastmonterede.

MVH

Joachim

Fra : Lars Knudsen

Dato : 14-01-08 20:16

On Mon, 14 Jan 2008 08:59:36 -0800 (PST), Joachim <trop.dk@gmail.com>
wrote:

> [...]
>sidstnævnte. Jeg skal til at skifte alle mine el-varmepaneler ud og
>overvejer om jeg skal vælge den billige og mobile løsning frem for den

Hvorfor skal du skifte dem?

Derudover - det ser da derudover meget lidt kønt ud med sådan nogen
klodser på hjul i alle rummene? De billigste radiatorer på hjul er
også af den meget primitive type med mekanisk temostat.

** Lars

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 14-01-08 20:45

Joachim wrote:

> [...]
> fastmontering? Er det fordi der er andre godkendelseskrav til
> sidstnævnte. Jeg skal til at skifte alle mine el-varmepaneler ud og

Jeg tror at det er pga. der er mere konkurrence mellem de løse. Fordi en
elradiator er meget enkel.
Jeg har ikke kendskab til forskellige regler.

Elradiatoer koster ikke meget i materialeomkostninger.
En 1000W fastmonteret Siemens koster omkring 1200 kr. Std. version. (Da
jeg købte for ca. 4 år siden.)
Jeg gætter på at der er materialer for max. 100 kr i dem.

Og hvis man vil have fjernbetjening er det endnu mere grotesk overpris
der betales.
For både den del der monteres på radiatoren, og styreboksen. Helt vildt.

En typisk forskel på de faste og de løse, er at de løse ofte er med
olie. Dvs. de kan jævne temperatursvingningerne ud. Det er sandt, men
designet er ikke ret kønt.

Jeg har nu aldrig oplevet problemer med elradiatorer uden olie, så det
giver jeg ikke meget for.
(Problemer, som nogen nævner: At temperaturen varierer, og at det lugter
når de er tændt)

NB.
Du kan finde gamle indlæg om emnet ved at kigge tilbage i denne gruppe.
Du kan sikkert også finde gamle indlæg i gruppen dk.teknik.el

Mvh. Jørgen

Fra : Lars Knudsen

Dato : 14-01-08 20:56

On Mon, 14 Jan 2008 20:45:17 +0100, Jørgen Rasmussen
<rjo_ra@tdect-net.dk> wrote:

>En typisk forskel på de faste og de løse, er at de løse ofte er med
>olie. Dvs. de kan jævne temperatursvingningerne ud. Det er sandt, men
>designet er ikke ret kønt.

De faste - flade - jeg har.. Er også med olie - og elektronisk
termostat. De giver ikke temperaturudsving heller.

Til fast placering ville jeg til enhver tid vælge nogen fastmonterede.

** Lars

Fra : Thomas Keller

Dato : 15-01-08 17:08

Lars Knudsen wrote:

> [...]
> termostat. De giver ikke temperaturudsving heller.
>
> Til fast placering ville jeg til enhver tid vælge nogen fastmonterede.

Jeg vil gerne anbefale dig, at installere en luft/luft varmepumpe
istedet. Det er ca. 3 gange billigere end el radiatorer. Bare sørg for
at købe en model der kan indstilles til 10 grader.

Når du forlader sommerhuset, så lader du bare dørene indenfor være åbne,
så fordeler varmen sig i huset.

Fra : Lars

Dato : 15-01-08 18:50

Thomas Keller skrev:

> Jeg vil gerne anbefale dig, at installere en luft/luft varmepumpe
> istedet. Det er ca. 3 gange billigere end el radiatorer.

Ja, men kun ved fuld virkningsgrad - men det har den jo netop ikke, når
det er koldt udenfor, hvor det er meningen, at den skal bruges.

Fra : Thomas Keller

Dato : 17-01-08 21:37

Lars wrote:

> Ja, men kun ved fuld virkningsgrad - men det har den jo netop ikke, når
> det er koldt udenfor, hvor det er meningen, at den skal bruges.

Hej Lars.
Det passer ikke helt hvad du siger. Det er rigtig at en varmepumpe giver
mest varme for pengene når det er varmere udenfor. De gode nyere
varmepumper har dog en årsvirkningsgrad på omkring de 3. Så de dage hvor
der er lidt varmere udenfor får man måske 5 gange varmen igen (målt af
teknologisk instutut ved 7 grader udenfor), og de dage hvor der er koldt
får man måske kun 1,5 gange varmen igen. Men under alle omstændigheder
er det billigere.

Jeg har selv en varmepumpe installeret i mit hus, og det fungerer rigtig
godt. På de kolde dage skal jeg supplere med lidt træ i brændeovnen i
stuen, men ellers fordeler varmen sig i huset, ud i bryggerset og op på
førstesalen. Jo bedre huset er isoleret, jo længere ud i krogene kan
varmen trække ud. Men ingen tvivl om at komforten er størst ved at have
en el radiator i hvert rum. Vi sparer ca. 10.000 kr om året på
varmeregningen ved ikke at bruge el varme, men bruge varmepumpe og brænde.

Thomas.

Fra : Lars

Dato : 20-01-08 08:06

Thomas Keller skrev:

> [...]
> teknologisk instutut ved 7 grader udenfor), og de dage hvor der er koldt
> får man måske kun 1,5 gange varmen igen. Men under alle omstændigheder

Jeg skrev jo netop, at den ikke er tre gange billigere end elvarme ved
de lave temperaturer, hvor spørgeren havde behov for opvarming. Hvilket
du også selv bekræfter.

Hvis man kun får en virkninsgrad på 1,5 ved lave temperaturer - og det
kun ved de dyre modeller - så er der ikke megen fidus i at betale
adskillige tusinde kroner ekstra ifht. billige elpaneler.

> [...]
> en el radiator i hvert rum. Vi sparer ca. 10.000 kr om året på
> varmeregningen ved ikke at bruge el varme, men bruge varmepumpe og brænde.

Spørgeren havde brug for at holde et sommerhus frostfrit og i nogle
tilfælde lidt aften og nat-opvarming. Ikke et helårs fuldstidsforbrug,
som er dit udgangspunkt. Så han kommer næppe til at spare nok til at det
kan betale sig at investere i en effektiv varmepumpe.

Fra : Joachim

Dato : 14-01-08 14:37

On 14 Jan., 20:16, Lars Knudsen <noem...@in.this.place> wrote:
> On Mon, 14 Jan 2008 08:59:36 -0800 (PST), Joachim <trop...@gmail.com>
> wrote:

> Hvorfor skal du skifte dem?

Det er i mit sommerhus og de er ved at være 30 år gamle vil jeg gætte
på. På en af dem er termostaten gået i stykker og det har kostet mig
ca 700kWh, da den har været tændt i en lang periode hvor jeg ikke har
været der. Derfor tænker jeg at det nok er på tide at skifte
allesammen ud så det ikke sker for tit - der er jo både skidt for min
økonomi og for miljøet.

> Derudover - det ser da derudover meget lidt kønt ud med sådan nogen
> klodser på hjul i alle rummene? De billigste radiatorer på hjul er
> også af den meget primitive type med mekanisk temostat.

Jeg bruger stort set kun radiatorerne til at holde huset frostfrit om
vinteren og så til at varme op lige når vi kommer - resten klarer
brændeovnen. Så tænkte jeg på at det var smart med de mobile, for så
kunne de jo køres ind i et skab om sommeren, men de er nok ikke så
mobile endda?

Hvad er fordele ved hhv. elektronisk og mekanisk termostat?
Umiddelbart vil jeg da mene at en elektronisk er mest holdbar men det
er måske ikke rigtigt?

MVH

Joachim

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 14-01-08 22:54

Joachim wrote:

> Hvad er fordele ved hhv. elektronisk og mekanisk termostat?
> Umiddelbart vil jeg da mene at en elektronisk er mest holdbar men det
> er måske ikke rigtigt?

Holdbarheden kan jeg ikke vurdere. Vi skiftede for 4½ år siden fra nogle
gamle Nobö med mekanisk termostat og natsænkning ved hjælp af et lille
varmelegeme der sidder under termostaten, til nye Nobö med elektronisk
termostat og natsænkning, se
http://www.nobo.no/index.php?option=com_content&task=view&id=74&Itemid=151.
De giver en meget bedre regulering med jævnere temperatur. Elektronisk
termostat kan anbefales.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Joachim

Dato : 15-01-08 14:25

On 15 Jan., 17:08, Thomas Keller <t...@esenet.dk> wrote:

> [...]
> at købe en model der kan indstilles til 10 grader.
>
> Når du forlader sommerhuset, så lader du bare dørene indenfor være åbne,

Jeg har tænkt på det, men der er tre ting der får mig til at trække
lidt på det:

1: Den ser ikke så fiks ud på ydersiden af huset
2: Den sidder jo kun i et rum i huset, så varmefordelingen er vel ikke
så god (OK, jeg skrev at jeg kun bruger dem til at holde huset
frostfrit men de bliver også brugt om natten om vinteren og på
badeværelset)
3: Jeg bruger kun et ret beskedent beløb på opvarming (bortset fra når
en termostat er gået i stykker som netop var årsagen til aktuelle
debat) så den økonomiske gevinst er nok beskeden.

Så alt i alt tror jeg at løsningen bliver nye fastmonterede el-paneler

MVH

Joachim