Prøver igen: Nyt nedsænket loft i badevære~
Fra : Erik Andersen

Dato : 08-01-08 14:43

Jeg prøver lige igen, da jeg har meget brug for input til nedenstående
problem:

Jeg er ved at renovere badeværelset - helt fra bunden.
Derfor skal jeg også lave nyt loft!
Badeværelset er fra tidernes morgen (1957) lavet med pudset loft og malet
med div. plasticmaling. Over loftet har jeg siden lagt 300 mm isolering. For
25 år siden ombyggede jeg det og sænkede loftet med 5 cm. der blev isoleret
mellem det gamle og det nye loft og nederst forsynet med dampspærre. Som
afslutning satte jeg finerede spåndpaneler på. Dette nedsænkede loft er
fjernet nu!

Nu vil jeg lave et glat gipspladeloft forsænket 10 cm for at give plads til
nogle halogenlamper der kræver 100 mm over og ø 300 mm omkring hver lampe.

Jeg regner med at det gamle pudsede og malede loft kan virke som dampspærre.
Men er så i tvivl om jeg bør lægge isolering + ny dampspærre nederst mellem
gammelt loft og nyt loft - eller jeg bare skal lade det være et åbent
hulrum?
Grunden til at jeg ikke vil lægge isolering er, at så kan jeg undvære den
kasse/udskæring i isoleringen omkring hver halogenlampe.

Er der nogle kloge hoveder her der har helt tjek på hvordan den bedste måde
at lave ovenstående vil være? Jeg har lidt svært ved at se hvordan fugten i
badeværelset vil opføre sig over det nedsænkede loft.
Jeg har mekanisk udsugning i væggen.

På forhånd tak
Erik

Fra : SR

Dato : 08-01-08 16:40

det pudsede loft er dampspærre

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 08-01-08 18:02

> Jeg regner med at det gamle pudsede og malede loft kan virke som
> dampspærre.

Nej det kan du ikke, det har en pris, nemmelig at vanddampene samles og
fortættes i hulrummet, da det er koldest.

> Men er så i tvivl om jeg bør lægge isolering + ny dampspærre nederst
> mellem
> gammelt loft og nyt loft - eller jeg bare skal lade det være et åbent
> hulrum?

Det skal lukkes helt af og det gamle loft skal åbnes yderligere op hvis det
er muligt.

> Grunden til at jeg ikke vil lægge isolering er, at så kan jeg undvære den
> kasse/udskæring i isoleringen omkring hver halogenlampe.

Ja det ville være rart at slippe for, men så stort et arbejde er det nu
heller ikke.

Husk at bruge vådrumsgips.

Mvh
Leon

Fra : Erik Andersen

Dato : 08-01-08 18:11

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev i en meddelelse

> Nej det kan du ikke, det har en pris, nemmelig at vanddampene samles og
> fortættes i hulrummet, da det er koldest.

Jeg har stadig de 300 mm isolering over det gamle loft.

> Det skal lukkes helt af og det gamle loft skal åbnes yderligere op hvis
> det er muligt.

> Ja det ville være rart at slippe for, men så stort et arbejde er det nu
> heller ikke.
Men som SR skriver, så har jeg jo en dampspærre i det gamle i kraft af puds
og maling + halogenlys til at tørre i hulrummet.

> Husk at bruge vådrumsgips.
Der er ikke krav om vådrumsgips i loftet på et badeværelse. Det er udenfor
vådzonen.

Mvh Erik

Fra : Martin Bak

Dato : 08-01-08 18:42

> "Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har stadig de 300 mm isolering over det gamle loft.

Ja og det er fint. Du kan isolere eller lade være, det er en
temperamentssag.

> Men som SR skriver, så har jeg jo en dampspærre i det gamle i kraft af
> puds og maling + halogenlys til at tørre i hulrummet.

Det er også fint. Da dit gamle loft virker som dampspærre må du IKKE
etablere endnu en dampspærre længere nede. Til gengæld må du gerne isolere,
da det betragtes som ok at have dampspærren op til 1/3 inde i isoleringen.
Du vil have den en fjerdedel inde, så ingen problemer. Men du må ikke have 2
dampspærrere.

> Der er ikke krav om vådrumsgips i loftet på et badeværelse. Det er udenfor
> vådzonen.

Det har du ret i.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : SR

Dato : 08-01-08 19:34

Har du 300mm isolering er det fint idet du også skal tage hensyn til
dugpunktet.

Fra : Fidolinux.dk

Dato : 08-01-08 22:15

Hov, undskyld jeg har svaret direkte, ville have svaret i gruppen ;)

> 1: Jeg har spots. 220 V halogen, som jeg gerne vil have lysdæmper på.

Ingen problem

> 2: Jeg har ikke set 220 V til montering direkte i isolering. Har kun set
> dem som 12 V og jeg har ikke plads til en transformator, da det kræver at
> der er adgang tl den..

De findes, kig efter F-mærkede spots ;)

> 3: Jeg mener at de spots der skal monteres på den måde ikke ligger helt
> plan (næsten) med loftet. Og så er de meget dyre

Mine stikker ca 3 mm ned under brædtet den er monteret i. De kan monteres
nede, og derefter klikkes op, så de er meget nemme og montere, ca 5 mm pr
spot.
Men ja, prisen.... de koster ca 170 kr stk, incl moms.
Lad mig vide om du vil jeg skal finde et par eksl. ;)