Afkalkning af bruser hoved Damixa
Fra : Janner

Dato : 07-01-08 16:54

Hvordan fa'en afkalker folk sådan en sjover, så vidt jeg kan se kan man ikke
sådan lige skille den af.

/Jan

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 07-01-08 16:56

"Janner" <not_valid@not_valid> writes:

> Hvordan fa'en afkalker folk sådan en sjover, så vidt jeg kan se kan man ikke
> sådan lige skille den af.

Tag en klud og kom kalkfjerner eller eddikesyre på den. Vikl den rundt
om bruserhovedet og kom en plastikpose omkring den. Sæt en elastik om
og lad det sidde natten over. Fjern det hele og skyl bruserhovedet.

Mvh Trine

Fra : Henning Lund

Dato : 07-01-08 17:12

Trine Kornum Christiansen tastede:

> [...]
> elastik om
> og lad det sidde natten over. Fjern det hele og skyl

Hva så med kalken og andre urenheder bag dyserne?

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 07-01-08 17:06

Trine Kornum Christiansen wrote:

> Tag en klud og kom kalkfjerner eller eddikesyre på den. Vikl den rundt
> om bruserhovedet og kom en plastikpose omkring den. Sæt en elastik om
> og lad det sidde natten over. Fjern det hele og skyl bruserhovedet.

stop stop stop... eddikesyre er ikke noget man bruger ufortyndet...
jeg plejer gerne at tage en lille spand - skrue bruserhovedet af slangen og
hælde 1 liter alm. eddike gennem bruserhovedet og så bare lade det ligge i
spanden...

Rasmus

Fra : Ivar

Dato : 07-01-08 17:14

Rasmus M. Jensen skrev:

> stop stop stop... eddikesyre er ikke noget man bruger ufortyndet...

Hvorfor ikke?

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Erik Andersen

Dato : 07-01-08 17:22

> [...]
> om bruserhovedet og kom en plastikpose omkring den. Sæt en elastik om
> og lad det sidde natten over. Fjern det hele og skyl bruserhovedet.

Du må ikke bruge noget med eddike til at afkalke forkromede dele. Det
ødelægger forkromningen.
/Erik

Fra : Henning Lund

Dato : 07-01-08 18:14

Erik Andersen tastede:

> Du må ikke bruge noget med eddike til at afkalke forkromede
> dele. Det
> ødelægger forkromningen.
> /Erik

Er der ikke noget i et ordsprog der hedder: Kvinder og teknik?
Måske det også skal hedde: Kvinder og kemi

Fra : Erik Andersen

Dato : 07-01-08 18:50

"Henning Lund" <falsk@fakeadresse.com> skrev i en meddelelse
> Erik Andersen tastede:

> Er der ikke noget i et ordsprog der hedder: Kvinder og teknik? Måske det
> [...]

Hva forstand har vestjyder på det?
Se:
Vi ønsker, at De skal have glæde af Deres GROHE-armatur i lang tid. Overhold
derfor de følgende vedligeholdelsesvejledninger, for garantien dækker ikke
overflade- og materialeskader, som skyldes forkert behandling. Undlad at
benytte ridsende svampe og skurepulver til rengøringen. Vi fraråder
ligeledes opløsnings- og syreholdige rensemidler, kalkfjerner, eddike og
rensemidler, som indeholder eddikesyre. De angriber overfladen - Deres
armatur bliver mat og ridset. Da gængse rensemidlers sammensætning hyppigt
ændres, kan vi ikke garantere, at disse behandler vort armatur skånsomt.
Rens kun armaturet med lidt sæbe og en fugtig klud. Derefter skylles det af
og gnides tørt. Kalkpletter kan undgås ved at tørre armaturet efter hver
brug. Hvis der alligevel skulle dannes kalkaflejringer, fjerner De disse med
GrohClean, vort miljøvenlige rensemiddel. GrohClean er sammensat specielt
til en skånsom pleje af vore armaturers overflade. Farvede armaturer kan De
desuden efter rensningen pleje med GROHE Colour-Care-kluden - den får farven
til at virke som ny igen. GrohClean (best.-nr. 45 831) og GROHE
Colour-Care-klude (best.-nr. 45 451) kan købes hos Deres installatør.

/Erik

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 07-01-08 19:16

Erik Andersen wrote:

> Hvis der alligevel skulle dannes kalkaflejringer, fjerner De
> disse med GrohClean, vort miljøvenlige rensemiddel. GrohClean er
> sammensat specielt til en skånsom pleje af vore armaturers overflade.

Glimrende forklaring fra Grohe på hvorfor man ikke må benytte eddike til
afkalkning. Man skal selvfølgelig benytte GrohClean! Ved nogen hvad det
koster?

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Henning Lund

Dato : 07-01-08 19:18

Erik Andersen tastede:

> Hva forstand har vestjyder på det?

Jeg tror Trine bor i nordjylland, jeg har ikke udtalt mig om at
man skulle bruge syre

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 07-01-08 19:24

> Du må ikke bruge noget med eddike til at afkalke forkromede dele. Det
> ødelægger forkromningen.

Det er noget ævl. Jeg har gjort det i 25 år, og ikke så meget som en flis
af forkromningen på noget som helst er blevet skadet - og jo, jeg har læst
dit indlæg fra Grohe.

Lav en spand med 1/4 eddikesyre og 3/4 vand. Lad det stå natten over med
brusehovedet (og dit bruseforhæng) i. Så er begge dele fine igen.

Mvh Maria

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 07-01-08 19:27

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> writes:

> Det er noget ævl. Jeg har gjort det i 25 år, og ikke så meget som en flis
> af forkromningen på noget som helst er blevet skadet - og jo, jeg har læst
> dit indlæg fra Grohe.

Jeg har heller aldrig haft problemer med det.

Mvh Trine

Fra : Tove Krieger

Dato : 07-01-08 20:10

> Jeg har heller aldrig haft problemer med det.
>
> Mvh Trine

Heller ikke jeg. Grohe vil selvfølgelig som så mange andre helst
sælge deres egne produkter.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 07-01-08 19:35

On Mon, 7 Jan 2008 19:23:37 +0100, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> wrote:

>Lav en spand med 1/4 eddikesyre og 3/4 vand. Lad det stå natten over med
>brusehovedet (og dit bruseforhæng) i. Så er begge dele fine igen.
>
>Mvh Maria

Vi er meget enige, jeg bruger nu kun 10 min, 1 gang om ugen, og
kogende vand, og aldrig problemer
mvh Ebbe

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 07-01-08 19:31

On Mon, 7 Jan 2008 17:22:06 +0100, "Erik Andersen"
<erik-andersen@tdcadsl.dk> wrote:

>Du må ikke bruge noget med eddike til at afkalke forkromede dele. Det
>ødelægger forkromningen.
>/Erik

Godt jeg ikke vidste det, det har jeg brugt i 15 år, og kan ikke
se noget på forkromningen. Den lille si i perkulatorerne er som
ny, de kommer sammen med brusehovedet i 1,5 liter kogende vand
med en kop eddikesyre (kogende p.g.a. legionella) hver lørdag som
rutine.
mvh Ebbe

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 08-01-08 00:59

Ebbe Hansen wrote:

> [...]
> ny, de kommer sammen med brusehovedet i 1,5 liter kogende vand
> med en kop eddikesyre (kogende p.g.a. legionella) hver lørdag som

så er det da mærkeligt at resten af Danmarks befolkning ikke er uddød for
længst pga. legionella...

Rasmus

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 08-01-08 10:28

On Tue, 8 Jan 2008 00:59:10 +0100, "Rasmus M. Jensen"
<rmje03flafflaf@kom.aau.dk> wrote:

>så er det da mærkeligt at resten af Danmarks befolkning ikke er uddød for
>længst pga. legionella...

Det er ikke Pest, men farligt nok, så vidt jeg ved er der flere
hundrede der dør af det om året. De siger at 70 % af de
varmeanlæg de undersøger har legionella, så er det blot at
opformere dem. Odense hospital har haft en del tilfælde.
OK, noget skal vi jo dø af
mvh Ebbe

Fra : Armand

Dato : 08-01-08 16:05

Ebbe Hansen skrev:

> Det er ikke Pest, men farligt nok, så vidt jeg ved er der flere
> hundrede der dør af det om året. De siger at 70 % af de
> varmeanlæg de undersøger har legionella....

Hvis varmvands-systemet har legionella, kommer man vel ikke en pind mere
af med det ved at skolde bruser-hovedet ugentligt?
Tricket må være at holde vandet i sig selv tilstrækkeligt højt opvarmet :-/

--
Armand.

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 08-01-08 16:58

On Tue, 08 Jan 2008 16:05:23 +0100, Armand
<armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> [...]
>af med det ved at skolde bruser-hovedet ugentligt?
>Tricket må være at holde vandet i sig selv tilstrækkeligt højt opvarmet :-/

Ja, men det kræver at det bliver skyllet igennem, da baktusserne
samler sig i alle endestationer, mellem 25-45 grader er optimalt
for en opformering af bakterier. Dem der tager karbad slipper
ofte, mens brusebaderne får dem i lungerne.
(iflg. diskutioner i en videnskabsgruppe for et par år siden)
mvh Ebbe som ikke er spor videnskabsmand, he he

BTW: Så havde de fået besked i Odense, om at skylle systemet
igennem, men en af generalerne var klogere, og mente ikke at det
var nødvendigt. Hvis jeg husker rigtigt, kostede det iflg.
pressen dengang 13 liv. men jeg har kun huskeren at støtte mig
til.

Fra : charlotte

Dato : 08-01-08 02:53

Hej

Jeg smuttede lige ud og "googlede" GrohClean

Det aktive stof i dette produkt er citronsyre og under 5% procent
anioniske tensider. Det er da fint hvis man ønsker at anvende et sådan
produkt, men det kan man blande selv meget billigere. Citronsyre købes
i dagligvarer butikken og tensider er et fint ord for sæbe.

Hvad angår "krigen" mellem eddikesyre og andre syre, så er jeg af den
holdning at det ene kan være lige så godt som det andet. Det der i den
sidste ende er afgørende for aggresiviteten er styrken af din syre
opløsning, og den kan du lave lige stærk / tynd med alle kemikalier. I
princippet kan man også benytte svovlsyre eller saltsyre eller
lignende, hvis man ellers har modet til det

Så lige et nørde" input. Alle syre er kendetegnet ved at de kan
fraspalte H+ ioner. De organiske syre ( som vi omtaler her) har det
man kalder en carboxylsyre gruppe, COOH, hvorfra de afspalter deres H
+. Eddikesyre har en aktiv gruppe, og dens formel ser sådan ud:
CH3CH2COOH
Citronsyre er trivalent og har 3 aktive grupper og ser nogenlunde
sådan ud: (COOH)2 COH CH2 COOH

Charlotte