/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Hvor varmt har i det?
Fra : Torben


Dato : 04-01-08 19:48

Hej,

en smule afledt af "chill faktor" debatten

Hvor varmt har i det i jeres stuer? Vi varmer huset op til ca. 18 grader via
naturgas - resten varmer vi op med brændeovn (4,5 KW) til ca. 21 grader.

Vi bor i et ældre hus (fra 1951 og 160m2) hvor isoleringen sagtens kunne
være bedre. Vores gasregning har ligget på et sted mellem 7-9.000 kroner
årligt de sidste 4-5 år. Det synes jeg faktisk er rimeligt eftersom
hustanden rummer 5 personer. Derudover bruger vi ca. 6m3 brænde som jeg selv
"bøvler" med.

mvh
Torben



 
 
Fister Løgsovs (04-01-2008)
Kommentar
Fra : Fister Løgsovs


Dato : 04-01-08 19:55

Torben udtrykte præcist:
> Hej,

> en smule afledt af "chill faktor" debatten

> Hvor varmt har i det i jeres stuer? Vi varmer huset op til ca. 18 grader via
> naturgas - resten varmer vi op med brændeovn (4,5 KW) til ca. 21 grader.

> Vi bor i et ældre hus (fra 1951 og 160m2) hvor isoleringen sagtens kunne være
> bedre. Vores gasregning har ligget på et sted mellem 7-9.000 kroner årligt de
> sidste 4-5 år. Det synes jeg faktisk er rimeligt eftersom hustanden rummer 5
> personer. Derudover bruger vi ca. 6m3 brænde som jeg selv "bøvler" med.

> mvh
> Torben

Samme str. og årgang.
22000 brugt på energi iflg. mægler.
Kai



Torben (04-01-2008)
Kommentar
Fra : Torben


Dato : 04-01-08 20:06


"Fister Løgsovs" <Kunta@starmail.REMOVE.co.za> wrote in message
news:mn.24ab7d815a7d4d3e.83951@starmail.REMOVE.co.za...
>
> Samme str. og årgang.
> 22000 brugt på energi iflg. mægler.

Gammelt oliefyr?

mvh
Torben



Fister Løgsovs (04-01-2008)
Kommentar
Fra : Fister Løgsovs


Dato : 04-01-08 21:24

Efter mange tanker skrev Torben:
> "Fister Løgsovs" <Kunta@starmail.REMOVE.co.za> wrote in message
> news:mn.24ab7d815a7d4d3e.83951@starmail.REMOVE.co.za...
>>
>> Samme str. og årgang.
>> 22000 brugt på energi iflg. mægler.

> Gammelt oliefyr?

> mvh
> Torben

Niksen, gas, men en tidlige ejer der var pædagog eller lign., absolut
ikke GDS.
Vi er i gang med at tætne, fuge og isolere hans arbejde
Det burde spare en masse penge, for os.
Kai



Holst (04-01-2008)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 04-01-08 21:42


Torben wrote:

>> 22000 brugt på energi iflg. mægler.
>
> Gammelt oliefyr?

Jeg har desværre også fornøjelsen af at opvarme næsten 160 m2 hus for
22.000 kr. om året. Her er årsagen tilslutning til et lille lokalt
fjernvarmeværk på landet, og det gør det ikke billigt.

Jeg kunne sikkert spare noget ved at skrue ned til 18 °C, men jeg
arbejder hjemmefra, og mit blodomløb i fingrene er så dårligt, at jeg
nærmest får forfrysninger, hvis der ikke er 20+. Så er der koldt, er det
ikke til at arbejde. Så må jeg jo betale noget ekstra for det i varme.

Mads Lie Jensen (04-01-2008)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 04-01-08 20:02

On Fri, 4 Jan 2008 19:47:39 +0100, "Torben" <real_anonymous@hotmail.com>
wrote:

>en smule afledt af "chill faktor" debatten
>
>Hvor varmt har i det i jeres stuer? Vi varmer huset op til ca. 18 grader via
>naturgas - resten varmer vi op med brændeovn (4,5 KW) til ca. 21 grader.

Køkken, stue, kontor varmes kun op med brændeovn - her er omkring 20
grader om aftenen, 13-14 om morgenen.
Termometeret ligger dog i et vindue, ca. 5 meter fra brændeovnen, så jeg
er ikke sikker på hvor nøjagtig temperaturmålingen er.

Huset er 124 m2 i grundplan, blev hulmursisoleret i sommers. Især når
det blæser (som i dag) kan jeg mærke at hulmursisoleringen har hjulpet


--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Martin Petersen (04-01-2008)
Kommentar
Fra : Martin Petersen


Dato : 04-01-08 20:07

"Torben" <real_anonymous@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:477e7f4b$0$15882$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej,
>
> en smule afledt af "chill faktor" debatten
>
> Hvor varmt har i det i jeres stuer? Vi varmer huset op til ca. 18 grader
> via naturgas - resten varmer vi op med brændeovn (4,5 KW) til ca. 21
> grader.
>
> Vi bor i et ældre hus (fra 1951 og 160m2) hvor isoleringen sagtens kunne
> være bedre. Vores gasregning har ligget på et sted mellem 7-9.000 kroner
> årligt de sidste 4-5 år. Det synes jeg faktisk er rimeligt eftersom
> hustanden rummer 5 personer. Derudover bruger vi ca. 6m3 brænde som jeg
> selv "bøvler" med.

170 kvm. 19-20 gr. Ca 3500 om året på træpiller (2-2,5 palle til pilleovn i
stuen), 1 m3 brænde og 1000 kr. på elvarme. Desuden bruger vi 2000-2500 kwh
på elvandvarmeren. Det kan jeg fint leve med. ;)

Huset er fra 1890. Sammenbygget til begge gavle. Ligger lige ned til en
havn, med masser af sus, så jeg er egentlig imponeret over vores forbrug. Vi
er 3 i husstanden.

Planen er noget solvarme til brugsvand, og måske varmegeninvinding. Har hørt
noget om en svensk metode til jordvarme hvor de borer lige ned, og derfor
ikke kræver en stor grund. Har dog ingen vandbåren varme i huset, så ved
ikke helt. Men spændende er det. ;)

- Martin

>
> mvh
> Torben
>



Gunnar007 (04-01-2008)
Kommentar
Fra : Gunnar007


Dato : 04-01-08 20:33

"Torben" <real_anonymous@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:477e7f4b$0$15882$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej,
>
> en smule afledt af "chill faktor" debatten
>
> Hvor varmt har i det i jeres stuer? Vi varmer huset op til ca. 18 grader
> via naturgas - resten varmer vi op med brændeovn (4,5 KW) til ca. 21
> grader.

117 kvm rækkehus, med naboer på begge sider.
Vi holder 21 grader overalt, og har netop brugt 6.1 Mwh, som giver en udgift
på knapt 7000 kr.
Det skal dog tilføjes at fjernvarmen og bruges til opvarming at brugsvand
(gennemstrømnings varmer)

Hilsen G


Max (04-01-2008)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 04-01-08 20:37

Hej Torben

> Hvor varmt har i det i jeres stuer? Vi varmer huset op til ca. 18

Gammel hytte fra trediverne, 120 m2, 21-22 grader i alle
rum, fjernvarme, 6000 kr/år.

--
Mvh Max



Anders Majland (04-01-2008)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 04-01-08 21:34

> Hvor varmt har i det i jeres stuer? Vi varmer huset op til ca. 18 grader
> via naturgas - resten varmer vi op med brændeovn (4,5 KW) til ca. 21
> grader.

I stuen 20 grader suppleret med brændeovn. Køkken 21 og entre/bad det samme.

I værelserne efter behov. Dvs typisk 17 til at sove i og 21 til kontor &
værelser "i brug"

Se http://majland.org/blog/?page_id=9 for lidt mere



tp (04-01-2008)
Kommentar
Fra : tp


Dato : 04-01-08 21:38

> Hej,
>
> en smule afledt af "chill faktor" debatten
>
> Hvor varmt har i det i jeres stuer? Vi varmer huset op til ca. 18 grader
> via naturgas - resten varmer vi op med brændeovn (4,5 KW) til ca. 21
> grader.
>

170kvm fra 1870 - 19-25 grader afh af tidspunkt på dagen. Vores primær
varmekilde er brændeovn med gris placeret midt i huset (stuen). Den
arbejder hårdt, og eftersom vi på det seneste har isoleret godt, bliver der
lunt i stuen. Til sommer flytter vi dog varmtvandsproduktionen til sol/el
varme, så den kun skal lave varme.

Forbrug? Ca 15 m3 brænde til ca 1000kr/år - til den pris skal jeg dog svede
en HEL del og da jeg synes det er hyggeligt + giver motion, tæller jeg ikke
dette med, men det er jo ikke helt i sammenligningen med jer andre


Torben (04-01-2008)
Kommentar
Fra : Torben


Dato : 04-01-08 21:47


"tp" <skodskod@yahoo.com> wrote in message
news:477e992a$0$15881$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Forbrug? Ca 15 m3 brænde til ca 1000kr/år - til den pris skal jeg dog
> svede en HEL del og da jeg synes det er hyggeligt + giver motion, tæller
> jeg ikke dette med, men det er jo ikke helt i sammenligningen med jer
> andre

Jeg har den samme oplevelse med brændet - det giver knaster på overarmene og
en god naturlig søvn.

Vi er gerne nogle stykker der drager i skoven i februar måned. Så har vi
grill, pølser og varme drikke med (måske også en enkelt unterberg), det er
faktisk ret hyggeligt - det hænder også at konerne kommer ud med kaffe og
hjemmebag

mvh
Torben



tp (05-01-2008)
Kommentar
Fra : tp


Dato : 05-01-08 08:58


> Vi er gerne nogle stykker der drager i skoven i februar måned. Så har vi
> grill, pølser og varme drikke med (måske også en enkelt unterberg), det er
> faktisk ret hyggeligt - det hænder også at konerne kommer ud med kaffe og
> hjemmebag


så må jeg konstatere at der er forskel på koner :-/ Skidt, det er nu meget
rart at komme ud i den fredelige skov en vinterdag og lade tankerne flyve
alt imens....


Torben (05-01-2008)
Kommentar
Fra : Torben


Dato : 05-01-08 09:26


"tp" <skodskod@yahoo.com> wrote in message
news:477f389f$0$15890$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> så må jeg konstatere at der er forskel på koner :-/ Skidt, det er nu
> meget rart at komme ud i den fredelige skov en vinterdag og lade tankerne
> flyve alt imens....

Vi er ikke gift (har dog boet sammen i 13 år) - det er sikkert en væsentlig
forskel

mvh
Torben



Stig Johansen (05-01-2008)
Kommentar
Fra : Stig Johansen


Dato : 05-01-08 07:21

tp wrote:

>> en smule afledt af "chill faktor" debatten

> til den pris skal jeg dog svede en HEL del

Tid til at indføre en "heat faktor"?

--
Med venlig hilsen
Stig Johansen

Jørgen E. (04-01-2008)
Kommentar
Fra : Jørgen E.


Dato : 04-01-08 21:38


"Torben" <real_anonymous@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:477e7f4b$0$15882$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej,
>
> en smule afledt af "chill faktor" debatten
>
> Hvor varmt har i det i jeres stuer?

ca. 21 gr. - er det ikke meget normalt ....


Tove Krieger (04-01-2008)
Kommentar
Fra : Tove Krieger


Dato : 04-01-08 22:35

"Torben" <real_anonymous@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:477e7f4b$0$15882$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
> Hej,
>
> en smule afledt af "chill faktor" debatten
>
> Hvor varmt har i det i jeres stuer? Vi varmer huset op til ca. 18
> grader via naturgas - resten varmer vi op med brændeovn (4,5 KW)
> til ca. 21 grader.

Vi er to voksne i et gulstenshus (på landet) fra 1972. 98 m2 +
uopvarmet udestue på 16 m2 med termoruder og termotag .

Vi får varmen fra det lokale fjernvarmeværk og betaler årligt ca.
14.000 kr. Prisen steg mærkbart i år, men vi fik 2.000,- kr. retur
på årsaflæsningen p.g.a. det milde vejr sidste år. Vi har det bedst
med ca. 20 grader i hele huset. Selvom udestuen er uopvarmet tager
den meget af for kulde og blæst om vinteren.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats


Ivar (04-01-2008)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 04-01-08 23:12

Torben skrev:

> Hvor varmt har i det i jeres stuer?

22-23 grader

197 kvm hus fra 1998, fjenvarme afregnet pr. kubikmeter.
Ca. 400 kbm/år i alt incl div afgifter ca. 9000 kr.


Ivar Magnusson

--
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
Hvis du er træt af at Outlook Express ikke finde ud af
at citere indlæg fra Googles Groups korrekt.



Lars (05-01-2008)
Kommentar
Fra : Lars


Dato : 05-01-08 00:06

Torben skrev:
> Hej,
>
> en smule afledt af "chill faktor" debatten
>
> Hvor varmt har i det i jeres stuer? Vi varmer huset op til ca. 18 grader via
> naturgas - resten varmer vi op med brændeovn (4,5 KW) til ca. 21 grader.
>
>
Jeg fryser om fingrene efter en halv time ved computeren..

p.t. 17 grader i stuen, 15-16 grader i soveværelset (de to eneste rum
med radiator), 14 i entre, 14 i bad, 10-11 i køkken (nu slukker jeg
snart for køleskabet).

Forblæst lejlighed på 60 kvm beliggende på øverste etage (nordøst-vendt
hjørne) 1930-ejendom 500 meter fra Øresund. Bruger for 1.000-1.200 kr. i
fjernvarme pr. måned fra oktober til marts, fyrer ellers ikke.

Ingen overbo. Underbo fyrer kun med guldøl og psykofarmaka for åbne
vinduer det meste af året. Soveværelset ene væg støder op til naboens
stue i næste opgang - ellers har alle rum kun forbindelse ud til kulden,
til for- og bagtrappe, til egne rum eller den anden nabos lige så
uopvarmede køkkken og bad.

Men huslejen er lav og udsigten er god....

Lars

Stefan Jacobsen (05-01-2008)
Kommentar
Fra : Stefan Jacobsen


Dato : 05-01-08 11:32


> en smule afledt af "chill faktor" debatten
>
> Hvor varmt har i det i jeres stuer? Vi varmer huset op til ca. 18 grader
> via naturgas - resten varmer vi op med brændeovn (4,5 KW) til ca. 21
> grader.
>
> Vi bor i et ældre hus (fra 1951 og 160m2) hvor isoleringen sagtens kunne
> være bedre. Vores gasregning har ligget på et sted mellem 7-9.000 kroner
> årligt de sidste 4-5 år. Det synes jeg faktisk er rimeligt eftersom
> hustanden rummer 5 personer. Derudover bruger vi ca. 6m3 brænde som jeg
> selv "bøvler" med.
>
16-18 grader, men det hjælper nok, når tilbygningen bliver lukket og
isoleret og varmet op Varmen blæser lige gennem huset og ud til fuglene
230 (snart 340) kvm med fast brændsel (godt det er gratis ) og
radiatorer hele vejen rundt. Bor på en bakketop hvor det altid blæser.

Stef



Aksel Pedersen (05-01-2008)
Kommentar
Fra : Aksel Pedersen


Dato : 05-01-08 14:25


"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> skrev i en meddelelse
news:477f5ca8$0$7609$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
>> en smule afledt af "chill faktor" debatten
>>
>> Hvor varmt har i det i jeres stuer? Vi varmer huset op til ca. 18 grader
>> via naturgas - resten varmer vi op med brændeovn (4,5 KW) til ca. 21
>> grader.
>>
>> Vi bor i et ældre hus (fra 1951 og 160m2) hvor isoleringen sagtens kunne
>> være bedre. Vores gasregning har ligget på et sted mellem 7-9.000 kroner
>> årligt de sidste 4-5 år. Det synes jeg faktisk er rimeligt eftersom
>> hustanden rummer 5 personer. Derudover bruger vi ca. 6m3 brænde som jeg
>> selv "bøvler" med.
>>
> 16-18 grader, men det hjælper nok, når tilbygningen bliver lukket og
> isoleret og varmet op Varmen blæser lige gennem huset og ud til
> fuglene 230 (snart 340) kvm med fast brændsel (godt det er gratis )
> og radiatorer hele vejen rundt. Bor på en bakketop hvor det altid blæser.
>
> Stef
>Vi har hus fra 1960, 130kvm, fuld kælder og 60% overetage.
Vi prioriterer behagelig varme i stuen, så vi kan sidde uden overtøj og
lange underhylere. 23 grader i stueetagen, 18 - 20 i kælderen, overetagen
16 - 18 grader. Er sædvanligvis 2 personer.
Forbrug 12-13000 kwh(har bimåler), jordvarme suppleret med Luft/luft
varmepumpe til 24 kvm udestue( Det har vi dog ikke helt styr på). Vi er
meget tilfredse med varmeudgifterne. Totalt strømforbrug er desværre for
højt: 18000kwh
Mvh
Aksel



Trine Kornum Christi~ (05-01-2008)
Kommentar
Fra : Trine Kornum Christi~


Dato : 05-01-08 14:17

"Torben" <real_anonymous@hotmail.com> writes:

> Hvor varmt har i det i jeres stuer? Vi varmer huset op til ca. 18 grader via
> naturgas - resten varmer vi op med brændeovn (4,5 KW) til ca. 21 grader.

Vi har det typisk mellem 18 og 19 grader. I soverværelset dog sjældent
over 15.

Primære varmekilde er en brændeovn, men det sker da, at der bliver
tændt en radiator.

Vi har ikke boet her så længe, så jeg har faktisk ikke det helt store
overblik over vores forbrug, men de andre steder vi har boet har vi
altid fået penge tilbage i varme.

Og så vil jeg undlade at komme med min holdning til at hende der
overtog vores lejemål da vi flyttede ser ud til at få 6000 kroner som
VI har betalt for meget i varme...

Mvh Trine

--
Hyggelig B'n'B i Nordjylland - plads til fire personer, hunde velkomne
Stor brugskunstforretning med komplet sortiment i de søde Gjøltrolde

http://www.triane.dk - I Biersted, nord for Aalborg

Tove Krieger (05-01-2008)
Kommentar
Fra : Tove Krieger


Dato : 05-01-08 14:44

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i en meddelelse
news:ur6gwo1ir.fsf@trinekc.dk
>
> Og så vil jeg undlade at komme med min holdning til at hende der
> overtog vores lejemål da vi flyttede ser ud til at få 6000 kroner
> som VI har betalt for meget i varme...
>
> Mvh Trine

Det kan da vel ikke være rigtigt Trine. Hvordan kan det lade sig
gøre ? Jeg ville protestere højlydt, hvis det var mig.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats


Trine Kornum Christi~ (05-01-2008)
Kommentar
Fra : Trine Kornum Christi~


Dato : 05-01-08 15:00

"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> writes:

> Det kan da vel ikke være rigtigt Trine. Hvordan kan det lade sig gøre
> ? Jeg ville protestere højlydt, hvis det var mig.

Jo, jo. Det sker for alle der fik varme fra Århus Kommunale Værker i
perioden 2003-2006 og som siden er fraflyttet kommunen. I den periode
er der nemlig blevet opkrævet 575 millioner kroner for meget i varme.

Århus Kommune ville i første omgang bare sætte varmepriserne ned de
næste fire år, men nu er de ved at ændre det til at de _nuværende_
beboere på adressen får vores merbetaling udbetalt på en check. For
det er jo alt for ressourcekrævende at opspore de fraflyttede.

At man så kan finde langt de fleste gennem et enkelt opslag i
CPR-registeret er åbenbart ikke gået op for dem.

Suk. Men på den anden side, hvad skulle jeg også bruge 6000 kroner
til?

Mvh Trine

--
Hyggelig B'n'B i Nordjylland - plads til fire personer, hunde velkomne
Stor brugskunstforretning med komplet sortiment i de søde Gjøltrolde

http://www.triane.dk - I Biersted, nord for Aalborg

Holst (05-01-2008)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 05-01-08 15:04


Trine Kornum Christiansen wrote:

> At man så kan finde langt de fleste gennem et enkelt opslag i
> CPR-registeret er åbenbart ikke gået op for dem.

Ellers kan de da vel også bare kigge tilbage i deres regnskaber.

> Suk. Men på den anden side, hvad skulle jeg også bruge 6000 kroner
> til?

Ja. Og tænk på, at der er en anden, der bliver glad for dem. Og du fik
jo trods alt den varme, du havde brug for.

Trine Kornum Christi~ (05-01-2008)
Kommentar
Fra : Trine Kornum Christi~


Dato : 05-01-08 15:24

Holst <newsnov06@shelter.dk> writes:

>> Suk. Men på den anden side, hvad skulle jeg også bruge 6000 kroner
>> til?
>
> Ja. Og tænk på, at der er en anden, der bliver glad for dem.

Jeg ville også blive meget glad, hvis du gav mig 6000 kroner. Men gør
du det?

Det var nok også mest en bemærkning til Tove, som godt ved at jeg har
lidt ekstra udgifter i tiden, da der skal købes barnevogn, autostol og
den slags nødvendigheder.

Mvh Trine

--
Hyggelig B'n'B i Nordjylland - plads til fire personer, hunde velkomne
Stor brugskunstforretning med komplet sortiment i de søde Gjøltrolde

http://www.triane.dk - I Biersted, nord for Aalborg

Holst (05-01-2008)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 05-01-08 15:31


Trine Kornum Christiansen wrote:

> Jeg ville også blive meget glad, hvis du gav mig 6000 kroner. Men gør
> du det?
>
> Det var nok også mest en bemærkning til Tove, som godt ved at jeg har
> lidt ekstra udgifter i tiden, da der skal købes barnevogn, autostol og
> den slags nødvendigheder.

Ja. Men hele humlen er jo, at da man betalte, da betalte man det jo ikke
med den viden, at man senere skulle have noget tilbage. Man forventede
dengang, at man virkelig skulle betale det beløb man betalte.

Og derfor synes jeg ikke, man skal gå og ærgre sig over sådan noget. Man
må se positivt på livet.

Kasper (06-01-2008)
Kommentar
Fra : Kasper


Dato : 06-01-08 14:47


"Holst" <newsnov06@shelter.dk> wrote in message
news:477f94af$0$2084$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Trine Kornum Christiansen wrote:
>
>> Jeg ville også blive meget glad, hvis du gav mig 6000 kroner. Men gør
>> du det? Det var nok også mest en bemærkning til Tove, som godt ved at jeg
>> har
>> lidt ekstra udgifter i tiden, da der skal købes barnevogn, autostol og
>> den slags nødvendigheder.
>
> Ja. Men hele humlen er jo, at da man betalte, da betalte man det jo ikke
> med den viden, at man senere skulle have noget tilbage. Man forventede
> dengang, at man virkelig skulle betale det beløb man betalte.

WHAT??

Skal man så heller ikke regne med at betale mere hvis man bruger mere end
pre-calculeret ??

Kasper



Holst (06-01-2008)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 06-01-08 14:56


Kasper wrote:

> WHAT??
>
> Skal man så heller ikke regne med at betale mere hvis man bruger mere end
> pre-calculeret ??

Jo.

Tove Krieger (05-01-2008)
Kommentar
Fra : Tove Krieger


Dato : 05-01-08 15:24

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i en meddelelse
news:uir28nziv.fsf@trinekc.dk
>
> Århus Kommune ville i første omgang bare sætte varmepriserne ned
> de næste fire år, men nu er de ved at ændre det til at de
> _nuværende_ beboere på adressen får vores merbetaling udbetalt på
> en check. For det er jo alt for ressourcekrævende at opspore de
> fraflyttede.
>
> At man så kan finde langt de fleste gennem et enkelt opslag i
> CPR-registeret er åbenbart ikke gået op for dem.


Det synes jeg godt nok må være lidt surt.

Det minder mig om ,da vi havde hus i Langekærparken i Ølstykke for
mange år siden. Èt af husene ca. 50 m. fra vores sprang i luften
(beboerne var heldigvis ikke hjemme), og det eneste der var tilbage
var et dybt hul i jorden. Det var BP der leverede gassen til vores
huse. Det kostede hver husstand 9.000,- ud over forbruget fordi der
skulle etableres en nødløsning med 33 kg's gasflasker over en
længere periode.

Der blev anlagt sag mod BP, og vi fik at vide at vi ville få pengene
tilbage, når retssagen var overstået. Vi købte imidlertid et andet
hus og flyttede 1 år efter, men har aldrig hørt noget til sagen
siden.
>
> Suk. Men på den anden side, hvad skulle jeg også bruge 6000 kroner
> til?

Næh, det er man jo lige som nødt til at sige. De ville nu nok have
lunet en smule alligevel.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats


Lars Peter Larsen (05-01-2008)
Kommentar
Fra : Lars Peter Larsen


Dato : 05-01-08 18:25

Trine Kornum Christiansen wrote:
> "Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> writes:
>
>
>>Det kan da vel ikke være rigtigt Trine. Hvordan kan det lade sig gøre
>>? Jeg ville protestere højlydt, hvis det var mig.
>
>
> Jo, jo. Det sker for alle der fik varme fra Århus Kommunale Værker i
> perioden 2003-2006 og som siden er fraflyttet kommunen. I den periode
> er der nemlig blevet opkrævet 575 millioner kroner for meget i varme.
>
> Århus Kommune ville i første omgang bare sætte varmepriserne ned de
> næste fire år, men nu er de ved at ændre det til at de _nuværende_
> beboere på adressen får vores merbetaling udbetalt på en check. For
> det er jo alt for ressourcekrævende at opspore de fraflyttede.
>
> At man så kan finde langt de fleste gennem et enkelt opslag i
> CPR-registeret er åbenbart ikke gået op for dem.
>
> Suk. Men på den anden side, hvad skulle jeg også bruge 6000 kroner
> til?

Kommunen er blevet belært om at det er muligt at opspore tidligere
kunder og er igang med det. Kilde: En radioavis fredag aften.

Du skal såmænd nok få dit tilgodehavende før eller siden.

/Lars

Maria Frederiksen (05-01-2008)
Kommentar
Fra : Maria Frederiksen


Dato : 05-01-08 16:00

> Hvor varmt har i det i jeres stuer? Vi varmer huset op til ca. 18 grader
> via naturgas - resten varmer vi op med brændeovn (4,5 KW) til ca. 21
> grader.

Vi har 21-22 grader. Soveværelset kan godt være 16-17 grader, men ikke
mindre. Vi bruger under 10.000 kr til varme - træpiller. Dertil lige under
4.000 kW til strøm. 2 voksne og 150 kvm - uden kalfatringsfuger, så jeg
regner med at det hjælper, når jeg får lavet dem.


Mvh Maria



Ukendt (05-01-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-01-08 18:18

Torben wrote:
> Hej,
>
> en smule afledt af "chill faktor" debatten
>
> Hvor varmt har i det i jeres stuer? Vi varmer huset op til ca. 18
> grader via naturgas - resten varmer vi op med brændeovn (4,5 KW) til
> ca. 21 grader.
> Vi bor i et ældre hus (fra 1951 og 160m2) hvor isoleringen sagtens
> kunne være bedre. Vores gasregning har ligget på et sted mellem
> 7-9.000 kroner årligt de sidste 4-5 år. Det synes jeg faktisk er
> rimeligt eftersom hustanden rummer 5 personer. Derudover bruger vi
> ca. 6m3 brænde som jeg selv "bøvler" med.
>
> mvh
> Torben

Jeg lever som en anden pingvin, og har normalt 17-19 grader i stuen/køkken,
i vinterhalvåret.
Har uopvarmet udestue, hvor de fleste termoruder er sprunget (Men udlejer
har ikke lige finanser til at skifte dem - boligforening)
Badeværelset er aldrig opvarmet, da det ligger midt i bygningen, og uden
vinduer. I soveværelset er der nok ca 15-18 grader.

Jeg havde i 2006 en total varmeudgift på ca 2500... Kan ikke sige hvad jeg
har brugt, da vi har fordampningsmålere på vores radiatorer, og de har
forskellige enheder.

Jeg betalte i 2006 351 kr a conto pr måned, og ved opgørelsen af forbrug fik
jeg ca 1750 kr tilage.

Min lejlighed er på ca. 52 kvm, og ligger i stueetagen. Nedenunder er det
opvarmet kælder, og der er beboelse til begge sider og ovenover.

Louise



Jan Nielsen (05-01-2008)
Kommentar
Fra : Jan Nielsen


Dato : 05-01-08 18:35

ca. 180m2 opvarmet til 23-26grader.
Har overvejet noget natsænkning til nogle rum, men ikke kommet videre
end det :)

8-10paller træpiller om året + 3000kr til gas i sommerperioden (brugsvand)

Samlet ca. 22000kr

/Jan

Torben skrev:
> Hej,
>
> en smule afledt af "chill faktor" debatten
>
> Hvor varmt har i det i jeres stuer? Vi varmer huset op til ca. 18 grader via
> naturgas - resten varmer vi op med brændeovn (4,5 KW) til ca. 21 grader.
>
> Vi bor i et ældre hus (fra 1951 og 160m2) hvor isoleringen sagtens kunne
> være bedre. Vores gasregning har ligget på et sted mellem 7-9.000 kroner
> årligt de sidste 4-5 år. Det synes jeg faktisk er rimeligt eftersom
> hustanden rummer 5 personer. Derudover bruger vi ca. 6m3 brænde som jeg selv
> "bøvler" med.
>
> mvh
> Torben
>
>

Lars Peter Larsen (05-01-2008)
Kommentar
Fra : Lars Peter Larsen


Dato : 05-01-08 19:04

Torben wrote:
> Hej,
>
> en smule afledt af "chill faktor" debatten
>
> Hvor varmt har i det i jeres stuer? Vi varmer huset op til ca. 18 grader via
> naturgas - resten varmer vi op med brændeovn (4,5 KW) til ca. 21 grader.
>
> Vi bor i et ældre hus (fra 1951 og 160m2) hvor isoleringen sagtens kunne
> være bedre. Vores gasregning har ligget på et sted mellem 7-9.000 kroner
> årligt de sidste 4-5 år. Det synes jeg faktisk er rimeligt eftersom
> hustanden rummer 5 personer. Derudover bruger vi ca. 6m3 brænde som jeg selv
> "bøvler" med.

17 - 18 grader i hele huset, bortset fra i badeværelset hvor vi holder
det behageligt varmt til meget let påklædning.
Huset er 86 kvm + 15kvm uopvarmet bryggers. Det er bygget i 1962 af
Lindøværftet. Der er ca 100mm isolering i loftet og hulmursisoleret med
skum. (har hørt nogen omtale bebyggelsen som sommerhuse!)

Vi flyttede ind i Marts sidste år så det er vores første rigtige vinter.
Opkrævningen for a'conto fjernvarmen siger 12MWt om året men da vi læste
af lige inden nytår havde brugt væsentligt mindre - også selvom vi ikke
har boet her et fuldt år endnu.

Bortset fra døren til badeværelset lader vi dørene til alle opvarmede
rum stå åben for at øge luftcirkulationen og på den måde holde evt
fugtighed i ave mens det er koldt.

Jeg overvejer at udskifte varmtvandsbeholderen med en varmeveksler eller
lave noget solvarme der kan supplere opvarmningen, i det mindste til
forbrugsvand i sommer halvåret. I den kolde tid kan vi lige så godt
benytte os af fjernvarmen.

/Lars


Onix (05-01-2008)
Kommentar
Fra : Onix


Dato : 05-01-08 20:27

5800 årligt her ved 21 gr. i rummene og bad hver dag 2 voksne og barn. 95
m2, og fjernvarme via overskudsvarme så det er vel billigt.!

onix



"Lars Peter Larsen" <lars_pontoppidan@get_to_net.i.danmark> skrev i en
meddelelse news:477fc682$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...
> Torben wrote:
>> Hej,
>>
>> en smule afledt af "chill faktor" debatten
>>
>> Hvor varmt har i det i jeres stuer? Vi varmer huset op til ca. 18 grader
>> via naturgas - resten varmer vi op med brændeovn (4,5 KW) til ca. 21
>> grader.
>>
>> Vi bor i et ældre hus (fra 1951 og 160m2) hvor isoleringen sagtens kunne
>> være bedre. Vores gasregning har ligget på et sted mellem 7-9.000 kroner
>> årligt de sidste 4-5 år. Det synes jeg faktisk er rimeligt eftersom
>> hustanden rummer 5 personer. Derudover bruger vi ca. 6m3 brænde som jeg
>> selv "bøvler" med.
>
> 17 - 18 grader i hele huset, bortset fra i badeværelset hvor vi holder det
> behageligt varmt til meget let påklædning.
> Huset er 86 kvm + 15kvm uopvarmet bryggers. Det er bygget i 1962 af
> Lindøværftet. Der er ca 100mm isolering i loftet og hulmursisoleret med
> skum. (har hørt nogen omtale bebyggelsen som sommerhuse!)
>
> Vi flyttede ind i Marts sidste år så det er vores første rigtige vinter.
> Opkrævningen for a'conto fjernvarmen siger 12MWt om året men da vi læste
> af lige inden nytår havde brugt væsentligt mindre - også selvom vi ikke
> har boet her et fuldt år endnu.
>
> Bortset fra døren til badeværelset lader vi dørene til alle opvarmede rum
> stå åben for at øge luftcirkulationen og på den måde holde evt fugtighed i
> ave mens det er koldt.
>
> Jeg overvejer at udskifte varmtvandsbeholderen med en varmeveksler eller
> lave noget solvarme der kan supplere opvarmningen, i det mindste til
> forbrugsvand i sommer halvåret. I den kolde tid kan vi lige så godt
> benytte os af fjernvarmen.
>
> /Lars
>



Lars Peter Larsen (05-01-2008)
Kommentar
Fra : Lars Peter Larsen


Dato : 05-01-08 22:11

Onix wrote:
> 5800 årligt her ved 21 gr. i rummene og bad hver dag 2 voksne og barn. 95
> m2, og fjernvarme via overskudsvarme så det er vel billigt.!
>
> onix
>

5800 - er det postnummer eller kroner??

Vores A'conto siger ca 10.600 Kr årligt men beløbet er sammensat af et
abonnement og forbruget.
Den reelle udgift til varme ser ud til at være 466 Kr pr MWt og så
lander vi også på et sted mellem 4.000 og 6.000 pr år for selve varmen.
Varmen er overskudsvarme fra Fynsværket + en eller anden miljøministers
misundelsesafgift så det kunne nok have været dyrere.

Vi kan sagtens lukke mere op for varmen men venter lige til vi ser hvor
vi havner efter det første år.

/Lars

Martin Johansen [600~ (05-01-2008)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 05-01-08 22:32

> 5800 - er det postnummer eller kroner??

Vi ligger for under 4000 .. og det er vel og mærke i kroner.. og i
postnummer 6000

Huset er heller ikke så stort og vi holder ca. 22 grader.

Ovenstående er inkl. alt.

Onix (06-01-2008)
Kommentar
Fra : Onix


Dato : 06-01-08 10:04

Hej

5800 kr.i post nr. 7000
"Lars Peter Larsen" <lars_pontoppidan@get_to_net.i.danmark> skrev i en
meddelelse news:477ff260$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...
> Onix wrote:
>> 5800 årligt her ved 21 gr. i rummene og bad hver dag 2 voksne og barn. 95
>> m2, og fjernvarme via overskudsvarme så det er vel billigt.!
>>
>> onix
>>
>
> 5800 - er det postnummer eller kroner??
>
> Vores A'conto siger ca 10.600 Kr årligt men beløbet er sammensat af et
> abonnement og forbruget.
> Den reelle udgift til varme ser ud til at være 466 Kr pr MWt og så lander
> vi også på et sted mellem 4.000 og 6.000 pr år for selve varmen.
> Varmen er overskudsvarme fra Fynsværket + en eller anden miljøministers
> misundelsesafgift så det kunne nok have været dyrere.
>
> Vi kan sagtens lukke mere op for varmen men venter lige til vi ser hvor vi
> havner efter det første år.
>
> /Lars



Lars Knudsen (05-01-2008)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 05-01-08 21:38

On Fri, 4 Jan 2008 19:47:39 +0100, "Torben"
<real_anonymous@hotmail.com> wrote:

>
>Hvor varmt har i det i jeres stuer? Vi varmer huset op til ca. 18 grader via
>naturgas - resten varmer vi op med brændeovn (4,5 KW) til ca. 21 grader.

Vi varmer op til omkring 21°C med et par luft/luft varmepumper - og
vandbåren elvarme når det er ekstra koldt og/eller stormende som de
sidste par dage.

Skruer sædvanligvis varmepumperne ned på 18° når vi ikke er her samt
går i seng og op på 21° når vi kommer hjem.

Huset er cirka 160 kvm og fra omkring 1900. Bestemt ikke særlig tæt,
når det blæser meget bliver her let meget hurtigt koldt.

Årligt forbrug i el, inkl lys, varmt vand og husholdning i øvrigt
cirka 20.000 kWh. Sidste år kun 18.000, nok pga den milde vinter.

Vi er to voksne.


** Lars

Ivar (06-01-2008)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 06-01-08 00:00

Lars Knudsen skrev:

> Årligt forbrug i el, inkl lys, varmt vand og husholdning i øvrigt
> cirka 20.000 kWh.

Uha, af dem der har besvaret indtil nu, må du have den højeste
varmeregning, hvis du, som jeg, betaler ca. 1,65 kr pr. kWh og
dit normale el-forbrug er 5000 kWh (normen ved 5 personer).
15.000 kWt bliver så til næsten 25.000 kr.
Har du overvejet andre energi-kilder?


Ivar Magnusson

--
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
Hvis du er træt af at Outlook Express ikke finde ud af
at citere indlæg fra Googles Groups korrekt.



Lars Knudsen (06-01-2008)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 06-01-08 09:50

On Sat, 05 Jan 2008 23:59:36 +0100, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk>
wrote:

>> Årligt forbrug i el, inkl lys, varmt vand og husholdning i øvrigt
>> cirka 20.000 kWh.
>Uha, af dem der har besvaret indtil nu, må du have den højeste
>varmeregning, hvis du, som jeg, betaler ca. 1,65 kr pr. kWh og
>dit normale el-forbrug er 5000 kWh (normen ved 5 personer).
>15.000 kWt bliver så til næsten 25.000 kr.

Der er dén lille finte at jeg bor i Sverige midt i Skåne hvor prisen
per kWh er knap så afgiftsbelagt. Jeg betaler i omegnen af 0,80 kr pr.
kWh og så ser regnestykket pludselig relativt bedre ud.


>Har du overvejet andre energi-kilder?

Ja en overvejelse var en varmepumpe der tog varmen fra jorden til
fyret der producerer varmt vand til haner og radiatorer i stueetagen,
vi bor på en gård så her er 10 tdl. jord at tage den fra. De er
betragteligt mere effektive end luft/luft pumperne og fungerer uanset
hvor meget frost vi har udenfor.

Problemet er her så "blot" at førstesalen på huset er uden
vand-radiatorer og det vil altså kræve "et eller andet" at få varmen
ført herop. Den problemstilling sammen med at vi påtænker at flytte
fra landet inden for de næste 12 mdr gør at jeg ikke er gået videre i
overvejelserne om hvordan det kunne løses.


hilsen Lars


Ivar (06-01-2008)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 06-01-08 14:21

Lars Knudsen skrev:

> Der er dén lille finte at jeg bor i Sverige midt i Skåne

Ja, så har dit indlæg om forbrug kun begrænset relevans i
denne gruppe. Beslutninger om energi-valg og forbrug vil være
afhængige af økonomiske forhold.


Ivar Magnusson

--
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
Hvis du er træt af at Outlook Express ikke finde ud af
at citere indlæg fra Googles Groups korrekt.



Lars Knudsen (06-01-2008)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 06-01-08 17:43

On Sun, 06 Jan 2008 14:21:16 +0100, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk>
wrote:

>> Der er dén lille finte at jeg bor i Sverige midt i Skåne
>Ja, så har dit indlæg om forbrug kun begrænset relevans i
>denne gruppe. Beslutninger om energi-valg og forbrug vil være
>afhængige af økonomiske forhold.

Tjo, jeg undgik jo netop helt præcist at skrive noget om økonomi i mit
oprindelige indlæg. Blot hvilken temperatur vi har og hvad det koster
i energi med den energikilde vi nu har.

Jeg skal beklage, hvis du finder mine indlæg urelevante, men jeg vil
nu til stadighed forbeholde mig ret til at skrive her


hilsen Lars



Christian B. Andrese~ (07-01-2008)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 07-01-08 04:15

On Jan 4, 7:47 pm, "Torben" <real_anonym...@hotmail.com> wrote:
> Hej,
>
> en smule afledt af "chill faktor" debatten
>
> Hvor varmt har i det i jeres stuer? Vi varmer huset op til ca. 18 grader via
> naturgas - resten varmer vi op med brændeovn (4,5 KW) til ca. 21 grader.

Ca. 21 grader.
Opvarmet med træpiller
Huset er ældre 194 kvm ikke specielt godt isoleret.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og
en fræser til at sætte bagefter traktoren.
The PowerBook prank: http://www.zug.com/pranks/powerbook/index.html

TG (07-01-2008)
Kommentar
Fra : TG


Dato : 07-01-08 06:11

On Jan 4, 7:47 pm, "Torben" <real_anonym...@hotmail.com> wrote:
> Hej,
>
> en smule afledt af "chill faktor" debatten
>
> Hvor varmt har i det i jeres stuer? Vi varmer huset op til ca. 18 grader via
> naturgas - resten varmer vi op med brændeovn (4,5 KW) til ca. 21 grader.
>
> Vi bor i et ældre hus (fra 1951 og 160m2) hvor isoleringen sagtens kunne
> være bedre. Vores gasregning har ligget på et sted mellem 7-9.000 kroner
> årligt de sidste 4-5 år. Det synes jeg faktisk er rimeligt eftersom
> hustanden rummer 5 personer. Derudover bruger vi ca. 6m3 brænde som jeg selv
> "bøvler" med.
>
> mvh
> Torben

Min 23 grader i stue + øvrige opholdsrum
18-21 grader i øvrige værelser
totalt 170 m2 (bygget 2003)
opvarmning med naturgas 100 m3/år

/TG

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste