Dampspærre i etageadskillelse.
Fra : Bjarne K.

Dato : 04-01-08 12:03

Jeg har et værelse der er placeret ovenpå nogen man vist kan kalde et slags
spisekammer, altså der er en kælder nenden under dette (og kun dette)
værelse.

Lige nu har jeg lagt gulvgips oven på gulv brædderne, og planen var at der
skulle nogle træfilts plader ovenpå gipsen, og derefter parket (laminat)
gulv. Herefter vil jeg opsætte isolering op neden under (kælderens loft).

Er der nogen der kan gennemskue om det er nødvendigt med dampspærre, og i
givet faldt, hvor bør den placeres.

Kælderen er ikke opvarmet, og altså kælderkold.

Bjarne K.

Fra : Martin Petersen

Dato : 04-01-08 20:36

"Bjarne K." <nej@niet.ne> skrev i en meddelelse
> [...]
> givet faldt, hvor bør den placeres.
>
> Kælderen er ikke opvarmet, og altså kælderkold.

Der skal ikke dampspærre i. Dampspærre bruges kun i rum hvor varmen kan
vandre igennem isolering til et koldere rum. Et delvist opvarmet sommerhus
skal f.eks. ikke have dampspærre monteret.

- Martin

Fra : Martin Bak

Dato : 04-01-08 21:11

"Martin Petersen" <knopfisk@[FJERN]nakskovnet.dk> skrev i en meddelelse

> Der skal ikke dampspærre i. Dampspærre bruges kun i rum hvor varmen kan
> vandre igennem isolering til et koldere rum. Et delvist opvarmet sommerhus
> skal f.eks. ikke have dampspærre monteret.

Jeg kan ikke gennemskue spørgsmålet. Men jeg tænkte, at der var tale om et
værelse ovenpå en kold kælder. (?)
Hvis det er tilfældet, så skal der dampspærre i det øjeblik at der isoleres
i adskillelsen. Dampspærren skal lægges så tæt på den varme side som muligt.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Jørgen E.

Dato : 04-01-08 21:31

"Martin Petersen" <knopfisk@[FJERN]nakskovnet.dk> skrev i en meddelelse
> Der skal ikke dampspærre i. Dampspærre bruges kun i rum hvor varmen kan vandre igennem
> isolering til et koldere rum.

Det var ellers noget af en udmelding

Da det er en kælder som sikkert er delvis kold og måske også med
lidt fugt, vil jeg helt klart lægge en dampspærre direkte under laminaten
som der foreskrives ved enhver lægning af laminat på tærrendæk.
Jeg kan faktisk ikke finde en god grund til ikke at gøre det.

Fra : Martin Petersen

Dato : 04-01-08 23:08

"Jørgen E." <je-2@post.cybersity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> som der foreskrives ved enhver lægning af laminat på tærrendæk.
> Jeg kan faktisk ikke finde en god grund til ikke at gøre det.

Ved i hvad... Jeg tager mine ord i mig igen. Af en eller anden grund har jeg
læst det som at kælderen var opvarmet. Satans nytårsbrandert! ;)

Glem mit indlæg.

- Martin

Fra : Bjarne K.

Dato : 05-01-08 14:25

"Bjarne K." <nej@niet.ne> wrote in message
> [...]
> givet faldt, hvor bør den placeres.
>
> Kælderen er ikke opvarmet, og altså kælderkold.

Tak til alle. Det var måske lidt snørklet, men som i fandt ud af, skal der
ligges laminatgulv i et værelse ovenpå en kold kælder. Så der skal altså
(som i jo blev enige om) dampspærre. Havde egentlig tænkt mig at lægge
træfiltplader under laminatet for lyddæmpning, men nu kan jeg jo så istedet
lægge noget af det lydisolerende plast man kan købe. (går ud fra at det kan
bruges som dampspærre.

Bjarne K.

Fra : Martin Petersen

Dato : 05-01-08 15:00

"Bjarne K." <bjk@ost.ppp> skrev i en meddelelse

> [...]
> træfiltplader under laminatet for lyddæmpning, men nu kan jeg jo så
> istedet lægge noget af det lydisolerende plast man kan købe. (går ud fra

Det findes med og uden dampspærre. Bare så du lige er opmærksom på det.

- Martin

Fra : Bjarne K.

Dato : 06-01-08 22:57

"Martin Petersen" <knopfisk@[FJERN]nakskovnet.dk> wrote in message
> Det findes med og uden dampspærre. Bare så du lige er opmærksom på det.
>
> - Martin

Ok, så har jeg noget at gå efter.

Bjarne K.