Isolerende underlag på betongulv i kælder?
Fra : Anders

Dato : 04-01-08 11:16

Hej gruppe,
Hvad findes der af isolerende underlag til brug på betongulv i kælder?
Jeg har hørt noget omtalt, der ikke er særlig tykt, men skulle isolere godt?
Erfaringer?

_________________________
Med venlig hilsen/Best regards
Anders Vedel Bak
avbak_at_get2net-remove this-.dk

Fra : Henning

Dato : 04-01-08 12:04

On Fri, 4 Jan 2008 11:15:46 +0100, "Anders"
<not_my_real_email@getnet.dk> wrote:

> [...]
>Jeg har hørt noget omtalt, der ikke er særlig tykt, men skulle isolere godt?

Dvs. et materiale til at lægge ovenpå den eksisterende beton, eller
vil du grave op og isolere under? Hvis det er til at lægge ovenpå, så
findes der en skumgummivinyl, alternativt træ/finer.

Fra : Anders

Dato : 04-01-08 14:28

"Henning" <nej@tak.invalid> wrote in message

> Dvs. et materiale til at lægge ovenpå den eksisterende beton, eller
> vil du grave op og isolere under? Hvis det er til at lægge ovenpå, så
> findes der en skumgummivinyl, alternativt træ/finer.

Ja, til at lægge ovenpå. - Og så evt med tæppe på eller noget.
Kælderene har været ramt af opstigende grundvand ved meget kraftig regn, så
det eksisterende gulv er røget ud. Og jeg er ikke lige til sinds at lægge et
nyt trægulv, hvis problemet består...

Hmm .- google gir ikke noget på "skumgummivinyl". Har du evt. mere info/et
produktnavn?
En af mine venner talte begejstret om nogle tynde plader (19 mm??.), der
bare kunne lægges, og isolerede godt og alting. Jeg må vist lige have fat i
ham..

(Jeg skal ikke (også!) til at lave nyt kældergulv nu! Også fordi jeg gerne
vil kunne bruge kælderene omtrent nu , og for at få nogen erfaringer med
hvor meget fugt der evt. er/ikke er, inden jeg beslutter havd der der skal
gøres af større ting.)

MVH Anders

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 05-01-08 10:09

"Anders" wrote

> En af mine venner talte begejstret om nogle tynde plader (19 mm??.), der
> bare kunne lægges, og isolerede godt og alting. Jeg må vist lige have fat
> i ham..

De fleste tæppeforretninger burde have dem liggende
De plader jeg har brugt er max 5mm og ja de isolerer både støj/varme
Jeg kan desværre ikke huske navnet på dem

- Peter

Fra : Anders

Dato : 05-01-08 12:08

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> wrote in message
> "Anders" wrote

> De fleste tæppeforretninger burde have dem liggende
> De plader jeg har brugt er max 5mm og ja de isolerer både støj/varme
> Jeg kan desværre ikke huske navnet på dem
Hmm, ja. Det viser sig at tæppeland har noget de kalder "termoplader" af
noget sammenpresset pap eller noget til 38 kr/m2. 7 mm tykt.
Så bare et væg til væg ovenpå....
Så har jeg bare problemet med det opstigende grundvand, hvis det kommer
igen - ikke så godt med pap

/Anders

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 05-01-08 13:11

"Anders" wrote

> Hmm, ja. Det viser sig at tæppeland har noget de kalder "termoplader" af
> noget sammenpresset pap eller noget til 38 kr/m2. 7 mm tykt.

Jeg mener ikke at det er pap?

> Så bare et væg til væg ovenpå....

Evt dampspærre under?
Der ligger en vejledning i en fuld pakke

> Så har jeg bare problemet med det opstigende grundvand, hvis det kommer
> igen - ikke så godt med pap

hvis du har problemer med opstigende grundvand så vil det med garanti komme
igen :(

- Peter

Fra : Anders

Dato : 05-01-08 15:46

> "Anders" wrote

> Jeg mener ikke at det er pap?

Hmm - et eller andet naturmateriale i hvert fald, Og ikke fugtafvisende.
Det kan jo være der er flere produkter - jeg vil da hellere have noget der
kan tåle fugt!
Kan du huske hvor dit kom fra?

> Evt dampspærre under?
> Der ligger en vejledning i en fuld pakke
Tjoo - det kunne være en mulighed.

> hvis du har problemer med opstigende grundvand så vil det med garanti
> komme igen :(
Ja det er jo det - jeg ved bare ikke noget om hvor hyppigt det er - derfor
jeg gerne vill gøre rummet brugbart, uden at sætte for meget til, og så se
det an.

/Anders

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 05-01-08 16:23

"Anders" wrote

> Hmm - et eller andet naturmateriale i hvert fald, Og ikke fugtafvisende.
> Det kan jo være der er flere produkter - jeg vil da hellere have noget der
> kan tåle fugt!

Jeg har lagt en plast dug under (tilbygning/stueplan/ingen kybekælder)

> Kan du huske hvor dit kom fra?

Desværre

Men det var noget ala dette Supertrans
http://www.gefionprofiler.dk/page737.asp

ahh lidt info fra Holland
http://ondervloeren.floorstyle.nl/platen-TNO-Supertrans-9db-ondervloer.htm

Samt pdf med dansk vejledning!
http://www.unifloor.nl/internet_pdf/LI_34_nederlands.pdf

- Peter

Fra : Anders

Dato : 28-01-08 13:31

Hej igen,
Tak for al hjælpen!

Lidt erfaringsopsamling:
Så vidt jeg kan se/høre efter at have snakke med en del forskellige, findes
der dybest set kun et produkt - de 7-8 mm. tykke plader, som mange kalder
termofelt.
En tæppeforretning på Østerbro reklamerede på deres hjemmeside med
"luksus"-termofelt - og sagde i telefonen, at det var det bedste/bedre end
de andre på markedet. Det lød jo interessant. Da jeg så stod i forretningen,
var meldingen, at der dybest set kun er et produkt, og det varierede hvad de
havde, da de købte ind der hvor de kunne få det billigst! De tog 499 kr for
10,03 m2. (Jeg købte ikke noget i den forretning....)
Nå - og prisen ligger ret fast på knap 50 kr/m2.
Jeg endte med at købe dem i Tæppeland, for 42 kr/m2 - men kunne så kun købe
hele pakker m. 10 m2. Men så er der lidt at skære forkert af/tilpasse med,
så det passer ret godt.
Der fandt jeg så også et tæppe til 50 kr/m2 - og nu er der faktisk rart at
gå rundt nede i kælderen
Jeg droppede at lægge plastik under/mellem plader og tæppe, da jeg tror at
det er værre at lukke evt. fugt inde. (En hævdede, at det så vil trænge op i
væggende i stedet).
Og jeg droppede at lime tæppet fast på fliserne (selv om Tæppeland hævded at
det er nødvendigt, og solgte mig en del lim/tape!) - fordi kælderen har
været ramt af opstigende grundvand ved enkelte lejligheder - og jeg i
tilfælde af det vil kunne fjerne tæppe/plader, uden alt for stort besvær.
Der vil alligevel være begrænset trafik.

MVH Anders

Fra : Torben

Dato : 06-01-08 21:28

"Anders" <not_my_real_email@getnet.dk> wrote in message
> [...]
> Hvad findes der af isolerende underlag til brug på betongulv i kælder?
> Jeg har hørt noget omtalt, der ikke er særlig tykt, men skulle isolere

Hej Anders,

I min kælder, som altid er tør må jeg bemærke, har jeg lagt et lag termofelt
plader under tæppet. De er omkring 10mm tykke og fjerner både den hårde
fornemmelse man får af et tæppe på beton, og giver forbløffende god
isolering i forhold til de rum hvor vi ikke har det. Jeg har købt dem i den
lokale malerforretning til 35kr/m2, men har observeret at de mange steder i
storkøbenhavn koster 50 kr/m2. I pakken med disse plader anvises hvorledes
de lægges, og her anbefales at lægge et lag fugtspærrende plast på betonen
inden pladerne. Som skrevet hedder pladerne termofelt.

MVH

Torben