Brug af fugtspærrende maling i kælder?
Fra : Anders

Dato : 04-01-08 09:29

Hejsa,
I vores hus, villa fra 1936 har vi istandsat kælderrummene.
Men der slår fugt igennem malingen på væggene. En maler har foreslået at vi
maler med noget fugtspærrende maling for at det ikke slår igennem. Er det en
god ide, eller er det noget med at man så lukker fugten inde?
(Kælderen er generelt tør, dog med lidt opstigende grundvand gennem gulv/mur
ved meget kraftigt nedbør).

pft.
_________________________
Med venlig hilsen/Best regards
Anders Vedel Bak
avbak_at_get2net-remove this-.dk

Fra : Anders

Dato : 04-01-08 11:14

"Anders" <not_my_real_email@getnet.dk> wrote in message
> [...]
> vi maler med noget fugtspærrende maling for at det ikke slår igennem. Er
> det en god ide, eller er det noget med at man så lukker fugten inde?

Det viser sig at der er tale om "Caparol spærregrunder". Den er
diffusionsåben, og derfor skulle det vel ikke være et problem? det er
hovedsageligt for at binde de gamle fugtskjolder...
erfaringer modtages dog gerne.

Fra : Max

Dato : 04-01-08 12:18

Hej Anders

> I vores hus, villa fra 1936 har vi istandsat kælderrummene.
> Men der slår fugt igennem malingen på væggene. En maler har foreslået
> at vi maler med noget fugtspærrende maling for at det ikke slår

Det eneste der på sigt hjælper er nok at få lavet noget
omfangsdræn og så vente en 5-10 år på at kælderen er
blevet tør.

--
Mvh Max

Fra : Anders

Dato : 04-01-08 13:02

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> Hej Anders

> Det eneste der på sigt hjælper er nok at få lavet noget
> omfangsdræn og så vente en 5-10 år på at kælderen er
> blevet tør.

Ja, det ved jeg jo godt er den optimale løsning.
Spørgsmålet her gik bare mere på om jeg gjorde noget "galt" med den
fugtspærrende maling. Men som sagt er den diffusionsåben.
Og nu vil vi begynde at bruge kælderen, og få nogle erfaringer med hvor
meget/lidt fugt der egentlig er, inden vi kaster os over omfangsdrænet (det
er jo trods alt en større historie). Den tidligere ejer brugte kælderen uden
problemer.

MVH Anders

Fra : Max

Dato : 04-01-08 13:05

Hej Anders

> Spørgsmålet her gik bare mere på om jeg gjorde noget "galt" med den
> fugtspærrende maling. Men som sagt er den diffusionsåben.

Jeg har et tilsvarende hus fra 1933, mine erfaringer er at fugten
sørger for at den fugtspærende maling dratter af. Kan du komme
helt ind til rå væg/puds, så mal med noget åbent og sørg for
at der er god varme og meget udluftning i din kælder.

Ps: omfangsdræn er en større omgang, men giver mulighed
for ny kloarkering med separering og ny vandledning og så
vidre, virkelig luxus i et gammelt hus.

--
Mvh Max

Fra : Anders

Dato : 04-01-08 17:02

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> Hej Anders

> Jeg har et tilsvarende hus fra 1933, mine erfaringer er at fugten
> sørger for at den fugtspærende maling dratter af.
Hæ, ja det bliver første test af malingen/underlaget...

> helt ind til rå væg/puds, så mal med noget åbent og sørg for
> at der er god varme og meget udluftning i din kælder.
Der er varme i kælderen, så det er planen - og selvfølgelig også udluftning.

> Ps: omfangsdræn er en større omgang, men giver mulighed
> for ny kloarkering med separering og ny vandledning og så
> vidre, virkelig luxus i et gammelt hus.
Mm, ja, kunne være lækkert. Men hvor ligger det prismæssigt? (Vi har
allerede brugt kassen på istandsættelse...

MVH Anders

Fra : Max

Dato : 04-01-08 17:28

Hej Anders

> Mm, ja, kunne være lækkert. Men hvor ligger det prismæssigt? (Vi har
> allerede brugt kassen på istandsættelse...

Det kan jeg ikke svare på, jeg fik nyt tag på huset, omfangsdræn, isolering
af ydremur udvendig under jordplan, nye kloarker, afløb, zinktagrender, nye
fliser overalt i haven, nyt tag på garagen og en dobbeltcarport, alle træer
og buske fjernet i haven og nye græsplæner, ny vandledning og ny stikledning
til fjernvarmen. alt lavet på en gang, så jeg kan ikke udlede hvad det
kostede
alene for noget af det.

--
Mvh Max

Fra : Anders

Dato : 04-01-08 20:15

> [...]
> stikledning
> til fjernvarmen. alt lavet på en gang, så jeg kan ikke udlede hvad det

Wow - det var en større omgang! Du manglede næsten kun at få nye mure
Klart det ikke er til at hive noget ud.

MVH Anders

Fra : claus b.p.

Dato : 04-01-08 23:28

"Anders" <not_my_real_email@getnet.dk> skrev i en meddelelse

> Mm, ja, kunne være lækkert. Men hvor ligger det prismæssigt? (Vi har
> allerede brugt kassen på istandsættelse...

Der skal bruges nogle drænrør og nogle måtter til at sætte udenpå soklen,
spørg på prisen pr. meter i dit byggemarked. De har nok også en folder om
det.
Ellers er det bare hårdt arbejde, og det koster ikke meget hvis man selv gør
det.
Der findes ikke holdbare løsninger til vægge der af og til bliver fugtige.
Man kan til nød dække med fx. profilbrædder, hvor der er ventilation bag.
Ellers er der risiko for råd, skimmelsvamp og andre ubehageligheder. Ellers
må man bare leve med det, male det så tit man kan holde det ud, og ikke
sætte ting for tæt op ad.

/Claus

Fra : Max

Dato : 04-01-08 23:42
Fra : John V.

Dato : 05-01-08 15:12

> [...]
> det en god ide, eller er det noget med at man så lukker fugten inde?
> (Kælderen er generelt tør, dog med lidt opstigende grundvand gennem

Fakta er at der slet ikke findes fugtspærrende maling og aldrig har gjort
det!!! Brug af en sådan vil bare gøre problemmet større.
Den grunder du senere nævner senere "Caparol" blev i sin tid forhandlet af
Flügger, svarer nogenlunde til nutidens Microdispers, selv om den ikke var
helt det samme er heller ikke diffusionsåben.
De havde også en plastmaling der hørte til.
Der findes ikke maling som kan bruges indvendig på kældervægge, da disse
vægge ikke er lavet til at være tørre.
Uanset hvilken maling du bruger, vil det bare øge problemmet, netop fordi
der ikke findes diffusionsåben maling vil det lag plast den kommer uden på
muren bare holde på fugten og lave blærer af vand.

Nu lyder det måske som en selvmodsigelse, der findes hverken fugtspærrende
eller diffusionsåben maling, men sagen er at begge dele kan hvad de påstår,
bare i så begrænset omfang at det er værdiløst i forhold til fugtige
kældervægge.
Hvis du tager en si og hælder vand i den, vil det løbe igennem. Den er ægte
diffusionsåben. Jeg tror ikke du behøver lave forsøget - hehe.

Det er nemt at bevise jeg har ret. Prøv at tage noget af den såkaldt
diffusionsåbne maling, mal noget plastfolie med den, så det dækker helt, når
det er tørt, fold det som en pose og fyld vand i. Løber der vand igennem
malingen? Svaret er nej, altså er den ikke diffusionsåben.
Det er ikke lige så nemt at bevise at cempexo er anderledes, da den bliver
stiv efter hærdning, men det er ikke umuligt.
Mal f.eks. et plastlåg fra en malerspand med et lag på ½-1 cm. Når det er
hærdet efter et par dage, prøv så at se om der kan løbe vand igennem det..

Desuden er meget få kældre lavet til egentlig beboelse, man kan lave kældre
til beboelse, men det skal laves når huset bygges, ikke som en lappeløsning
senere hen.

Hvad kan du så gøre?
Afrens al maling og brug Cempexo. Det svarer næsten til at lægge et tyndt
lag beton udenpå, og kan fås i flere forskellige farver
Denne maling er smittefri, hvis arbejdet er udført rigtigt, samt diff-åben,
hvorfor den ikke skaller af..
Bemærk, der skal være afløb for at demme løsning er optimal, da væggene skal
overspules med en vandslange inden de behandles! Dette fordi vand får beton
til at hærde. Der ligger en fin beskrivelse i bøtterne.
Alternativt kan du anvende kalk, det er billigere men afsmittende.

Malermester John Vedsegaard
www.taform.dk

Fra : Leonard

Dato : 05-01-08 15:18

On Sat, 5 Jan 2008 15:12:04 +0100, John V. wrote:

> [...]
> det er tørt, fold det som en pose og fyld vand i. Løber der vand igennem
> malingen? Svaret er nej, altså er den ikke diffusionsåben.

Plastfolien er vel tæt uanset om den bliver malet eller ej?
Hvis din test skal vise noget, så skal det da være en papkasse, der
males indvendigt og efter tørring fyldes kassen så med vand. Hvis vandet
bliver i kassen, så har du ret, malingen er vandtæt.

--
Leonard
King Hauler sælges: http://leonard.dk/tilsalg/kh.php

Fra : Max

Dato : 05-01-08 16:28

Hej Leonard

> males indvendigt og efter tørring fyldes kassen så med vand. Hvis
> vandet bliver i kassen, så har du ret, malingen er vandtæt.

Selv om malingen er vandtæt kan den godt være diffusionsåben,
det kræver jo bare at vandmolekyler passere.

--
Mvh Max

Fra : Leonard

Dato : 05-01-08 17:16

On Sat, 5 Jan 2008 16:28:15 +0100, Max wrote:

> Selv om malingen er vandtæt kan den godt være diffusionsåben,
> det kræver jo bare at vandmolekyler passere.

Øh - nå ?
Aner jeg intet om og det har ikke så meget med mit indlæg at gøre.
Det er John V, der påstår at der ikke findes diffusionsåben maling og
vil teste det ved at bevise, at plastik er vandtæt ...

Fra : John V.

Dato : 09-01-08 08:22

> Hej Leonard

> Selv om malingen er vandtæt kan den godt være diffusionsåben,
> det kræver jo bare at vandmolekyler passere.
>
> --
> Mvh Max

Så må det jo blive vådt på ydersiden ikke?

John