Thermostat for varmtvandsbeholder - hvorfo~
Fra : Niels Munk

Dato : 03-01-08 16:43

Hej !

Juleaftensdag sidste år, skrev jeg nedenstående, uden ét eneste svar indtil
videre. Derfor forsøger jeg nu lykken her. Om nogen mener det er OT, spring
da venligst indlægget over, tak :)

Hej i gruppen!

I mit nyindkøbte gamle hus, har VVS'eren (da al rørføring omkring
naturgasfyr og varmtvandsbeholder blev lavet om) installeret en thermostat
på røret der går fra naturgas og ind i varmtvandsbeholderen. Den måler på
temperaturen inde i beholderen, og jeg kan således skrue ned for
temperaturen på forbrugsvandet via den. - Men hvad er meningen med det?
I min verden ville jeg bare skrue ned for temperaturen på gasfyret, således
at radiator og forbrugsvand har samme temperatur. Hvis der endelig skulle
være forskel på temp, ville jeg da have højest temp på forbrugsvand?!?

Det er lidt spild, i mine øjne, at have højere temperatur på radiatorvand,
når de sagtens kan følge at varme huset op, ved en lavere vantemperatur.
Altså, temperaturen på mit varme vand bestemmes af hvor varmt jeg vil ha'
vandet i hanen, og ikke radiatoren.

Pt. står omtalte thermostat helt åben, og temperaturen er jursteret ind på
gasfyret i stedet. Det medfører en masse støj i vandrørene, fra den nævnte
thermostat, hvilket er ret irriterende...

Håber jeg har gjort mig forståelig, trods den længere forklaring :) Hvorfor
er den thermostat der???

Glædelig Jul

/Niels Munk

Fra : Carsten Keller

Dato : 03-01-08 16:58

"Niels Munk" <spam*sletdette*@sejeniels.dk> wrote in message
> [...]
> at radiator og forbrugsvand har samme temperatur. Hvis der endelig skulle
> være forskel på temp, ville jeg da have højest temp på forbrugsvand?!?

Hvorfor vil du det? Hvis du har lavere temperatur på radiatorvandet skal der
jo bare pumpes mere vand rundt af den stakkels cirkulationspumpe med
elforbrug (og støj) til følge.

> Det er lidt spild, i mine øjne, at have højere temperatur på radiatorvand,
> når de sagtens kan følge at varme huset op, ved en lavere vantemperatur.

Det eneste spild der kan komme er vel det større varmetab fra uisolerede
rør, men hvis du fikser dem sidder du blot tilbage med en større elregning
pga. cirkulationspumpen. Endelig ved jeg ikke om fyret måske bliver mindre
effektivt når det skal køre ved lavere temperaturer.

> [...]
> thermostat, hvilket er ret irriterende...
>
> Håber jeg har gjort mig forståelig, trods den længere forklaring :)

Jeg tror grunden til den er der netop er at man typisk har højere temperatur
på radiatorvand end brugsvand. Jeg kan ikke umiddelbart gennemskue hvad det
er der gør at det modsatte er en dårlig ide, men der er et eller andet der
rumsterer i mit baghoved. Mon ikke der er en VVS'er der kan give et bud?

Keller

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 03-01-08 17:05

Carsten Keller wrote:

> Jeg tror grunden til den er der netop er at man typisk har højere
> temperatur på radiatorvand end brugsvand.

Vi justerer fremløbstemperatur i vores radiatorkreds efter
udetemperaturen, for tiden ca. 45-50 grader. Brugsvandstemperaturen er
konstant 60 grader.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Niels Munk

Dato : 03-01-08 17:17

"Carsten Keller" <ck@no-more-swen.iha.dk> wrote in message

> Hvorfor vil du det? Hvis du har lavere temperatur på radiatorvandet skal
> der jo bare pumpes mere vand rundt af den stakkels cirkulationspumpe med
> elforbrug (og støj) til følge.

Min cirkulationspumpe er af den gammeldags type, der kører konstant på ét af
3 manuelt indstillede trin. Den forbruger watt udfra det trin den står på,
og er totalt ligeglad med temperaturen på vandet. Ergo er elforbrug og støj
uafhængigt af vandtemp.

> Det eneste spild der kan komme er vel det større varmetab fra uisolerede
> rør

- og isolerede rør og vartvandsbeholdere. Bare fordi de er isolerede,
betyder det bestemt ikke nul varmetab.

/Niels Munk

Fra : Armand

Dato : 04-01-08 01:08

Niels Munk skrev:
> [...]
> og er totalt ligeglad med temperaturen på vandet. Ergo er elforbrug og støj

Til gengæld er du den gamle kakkelovns-type der lige går ud og tuner
fremløbstemperaturen hvis cirkulationen ikke kan klare at varme huset op :-|
Moderne mennesker har computere istedet for Adler skrivemaskiner og
lader temperaturen forblive så høj at radiatortermostarerne kan klare
reguleringen uden at man skal ud og "lægge en pind mere på"!

Nej. Men der ér sq en forskel :-|

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 03-01-08 17:25

Carsten Keller skrev:
> [...]
> gennemskue hvad det er der gør at det modsatte er en dårlig ide, men der
> er et eller andet der rumsterer i mit baghoved. Mon ikke der er en

Som smed vil jeg mene at du er tæt på svaret:
Det drejer sig om at have så høj en fremløbstemperatur på
radiator-vandet, således at man kan trække mest mulig varme ud af det
vand der cirkulerer dyrt qua den eldrevne cirkulationspumpe, men dét vil
være ukomfortabelt varmt for brugsvandets vedkommende, hvorfor en
termostat regulerer varmtvands-beholderens indhold ned i temperatur!

For ikke længe siden var der en snak omkring årsagen til at
fjernvarmeværkers ønske om så lav returvands temperatur som muligt - Og
dét er nøjagtig samme årsag: Bedre økonomi i at kunne fylde så meget
varme i vandet (á jo koldere indgangstemperaturen er) ved den samme
cirkulations-udgift!

--
Armand.

Fra : Niels Munk

Dato : 03-01-08 17:37

> [...]
> varmt for brugsvandets vedkommende, hvorfor en termostat regulerer
> varmtvands-beholderens indhold ned i temperatur!

Som jeg nævnte oprindeligt, så kan radiatorvandet sagtens varme op, hvad der
opvarmes skal, ved en lavere temp. På intet tispunkt står thermostaterne på
radiatorene skruet op på max. Hvis det var tilfaældet, kunne jeg se logikken
i at have en varmere fremløbstemperatur.

> [...]
> dét er nøjagtig samme årsag: Bedre økonomi i at kunne fylde så meget varme
> i vandet (á jo koldere indgangstemperaturen er) ved den samme

Ok. Det taler så også for en lavere fremløbstemp? Jo lavere
fremløbstemperatur, desto lavere returvandstemp...

/Niels Munk

Fra : Armand

Dato : 04-01-08 01:12

Niels Munk skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message

> Ok. Det taler så også for en lavere fremløbstemp? Jo lavere
> fremløbstemperatur, desto lavere returvandstemp...

Nej!
Jo lavere returløbs-temperatur, desto mere varme kan man fylde i vandet,
hvilket indebærer at man ikke sparer på fremløbstemperaturen. For
fjernvarme drejer det sig vel også om at der skal være reserver til at
klare en general forbrugs-stigning som f.eks her til morgen, men
billedligt talt er din centralvarme en micro-udgave af
fjernvarme-nettet, hvorfor samme principper må herske :-/

--
Armand.

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 03-01-08 17:41

Armand wrote:

> [...]
> Og dét er nøjagtig samme årsag: Bedre økonomi i at kunne fylde så
> meget varme i vandet (á jo koldere indgangstemperaturen er) ved den

Afkølingen i radiatorerne afhænger af radiatorernes dimensionering (kan
ikke ændres på et givet anlæg) og varmebehovet (dvs. udetemperatur og
vindafkøling). Fremløbstemperaturen skal derfor være høj nok til at
dække varmebehovet, men ikke mere. Er fremløbstemperaturen højere end
nødvendigt, vil returtemperaturen stige, og det giver ligesom på
fjernvarmenettet større tab.

I moderne gaskedler med udeføler ændres fremløbstemperaturen afhængigt
af udetemperatur og vindafkøling sådan at radiatortermostatventilernes
arbejdsområde bliver begrænset. Faktisk anbefales på sådanne anlæg at
radiatortermostatventilerne i de mest varmekrævende rum åbnes helt.

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 03-01-08 17:07

Niels Munk wrote:

> [...]
> varmtvandsbeholderen. Den måler på temperaturen inde i beholderen, og
> jeg kan således skrue ned for temperaturen på forbrugsvandet via den.

Hvilket fabrikat og type naturgaskedel? Ditto varmtvandsbeholder?

Når du skriver "termostat", mener du så "termostatstyret ventil"?

Fra : Niels Munk

Dato : 03-01-08 17:25

"Erik Olsen DK" <me@privacy.net> wrote in message

> Hvilket fabrikat og type naturgaskedel? Ditto varmtvandsbeholder?

Gasfyr:
HS Tarm, Apollo 50 MK. II

VVBeholder:
Metro 644C 110Liter (Kan også varme vandet via EL, som jeg regner med at
bruge til sommer, og slukke for gasfyret)

> Når du skriver "termostat", mener du så "termostatstyret ventil"?

Selvfølgelig. "RAVK" står der på den, udover Danfosss elvfølgelig ;)

/Niels Munk

Fra : Elmand

Dato : 03-01-08 18:55

"Niels Munk" <spam*sletdette*@sejeniels.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> thermostat, hvilket er ret irriterende...
>
> Håber jeg har gjort mig forståelig, trods den længere forklaring :)

Det er en ganske normal termostat.- I dette tilfælde er styringen nok det
man kalder varmtvandspriotering. d.v.s Varmvandstemperaturen er højest -
Ellers kan fedt heller ikke
skylles af tallerkener. Termostaten styrer en 3 vejsventil - starter kedel
og kører indtil den
ønskede temperatur er opnået på varmtvandsbeholder. Når denne er nået
sendes vandet igen
rundt i radiatorkredsen - styret af udeføler. På et villaanlæg er den
bedste økonomi, at holde
så lav en fremløbstemperatur som muligt. Det er også mest behageligt. Tænk
følgende overdrevet
cenarie: Vi sender meget varm fremløb rundt. Radiatorerne bliver meget
varme og ligefrem
ubehagelig at være i nærheden. Termostaten slår fra- Vandet køles så af i
radiatoren. Stue-
temperaturen er fortsat med at stige idet der går noget tid efter der er
lukket, før vandet er kølet af.
Indtil rummet er blevet koldere ( tidspunktet hvor termostat åbner igen )
bliver meget lang.I den
tid vil der være kuldetræk fra vinduer....
Er fremløbstemperaturen lav . Vil hele radiatoren blive jævn varm.
Termostaten slår fra .
Rumtemperaturen stiger ikke yderligere. Termostaten slår hurtigt til igen.
Alt sammen giver
en meget jævnere mere nøjagtigt = billigere opvarmning.
Glem alt om pumpeudgifter til strøm, det er småpenge på en lille villapumpe.

Med venlig hilsen
ESPERSEN EL & Antenne
aut. el-installatør

Fra : Niels Munk

Dato : 03-01-08 20:02

"Elmand" <elmand@pc(fjern dette).dk> wrote in message

> Det er en ganske normal termostat.- I dette tilfælde er styringen nok det
> man kalder varmtvandspriotering. d.v.s Varmvandstemperaturen er højest -
> Ellers kan fedt heller ikke skylles af tallerkener.

Jeg kan jo netop kun regulere på forbrugsvandet med pågældende thermostat,
og ikke radiatorvandet. Dermed er varmtvandstemperaturen ikke højest, men
derimod radiatortemperaturen. (givet at jeg ikke vælger at åbne helt for
thermostatventilen)

> Termostaten styrer en 3 vejsventil - starter kedel og kører indtil den
> ønskede temperatur er opnået på varmtvandsbeholder. Når denne er nået
> sendes vandet igen rundt i radiatorkredsen - styret af udeføler.

Nej, omtalte thermostat styrer ikke andet end den ventil den er påmonteret.
Den kan slet ikke starte naturgaskedelen, men kun åbne og lukke for
fremløbet til varmtvandsbeholderen (fra naturgaskedlen).

> På et villaanlæg er den bedste økonomi, at holde så lav en
> fremløbstemperatur som muligt.

Hvilket også er hvad jeg har argumenteret for siden mit første indlæg.

> Glem alt om pumpeudgifter til strøm, det er småpenge på en lille
> villapumpe.

Nej, det er ikke helt småpenge. Min nuværende cirkulationspumpe yder 90 Watt
på trin 3, som den er nødt til at stå på, for at holde jævn varme i gulvet
længst væk fra pumpen. Så vidt jeg har forstået, yder en moderne
cirkulationspumpe 5 Watt, til sammenligning. Jeg har ikke tænkt mig at
glemme pumpens strømforbrug. En moderne pumpe vil have tjent sig hjem på få
år, i mit tilfælde.

/Niels Munk

Fra : Elmand

Dato : 03-01-08 21:12

> [...]
> derimod radiatortemperaturen. (givet at jeg ikke vælger at åbne helt for

Jamen, det er jo det jeg skriver. Termostaten åbner for ventilen, så kedlen
kan
forsyne varmtvandsbeholderen. Den skal ikke gøre andet. Normalt åbner så
ventilen
strømforsyning til max temperatur på kedlen. ( Denne temperatur er ikke den
kedelter
mostaten står på .)

> Nej, omtalte thermostat styrer ikke andet end den ventil den er
> påmonteret. Den kan slet ikke starte naturgaskedelen, men kun åbne og
> lukke for fremløbet til varmtvandsbeholderen (fra naturgaskedlen).

Temperaturen på kedlen skulle gerne styres af en udeføler. Jeg har mange
diagrammer til
forskellige kedler fra >Danfoss med den slags styringer.

> [...]
> cirkulationspumpe 5 Watt, til sammenligning. Jeg har ikke tænkt mig at
> glemme pumpens strømforbrug. En moderne pumpe vil have tjent sig hjem på

Tror du ikke vandanlægget er lavet forkert med sådan et pumpetryk !! Det
kan en moderne pumpe
ikke gøre bedre,når der skal ydes så meget.- Det en moderne pumpe gør er
nemlig at reducere
ydelsen efter behovet.-idet altfor mange bare lader pumpen piske derudaf.

Med venlig hilsen
ESPERSEN EL & Antenne