IPCop og internet
Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 15-01-08 20:07

Hej.
Er der nogen her der bruger/kender IPCop?
Det er en Linux-distro der udelukkende fungerer som hw-firewall. Den har
mulighed for grøn-blå-orange og rødt netværk, hvoraf det røde er
internetforbindelse.
Jeg har TDC-bredbånd, hvor en router deler internettet. Denne router har
en mac-adresse, som TDC verificerer på. Nu vil jeg, i stedet for
routeren, gerne have min IPCop til at fordele internet forbindelser. Jeg
har givet det netkort som forbinder til bredbåndsmodemet, den mac-adresse
som routeren har, men kan ikke få forbindelse, så der kræves åbenbart
mere, men hvad?
Kan nogen hjælpe?

Karl Erik Christensen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 15-01-08 20:51

Den Tue, 15 Jan 2008 19:06:46 +0000 skrev Karl Erik Christensen:

> [...]
> har givet det netkort som forbinder til bredbåndsmodemet, den
> mac-adresse som routeren har, men kan ikke få forbindelse, så der kræves

Kan sagtens få IPCop til at dele internetforbindelser ud, men kun via
routeren.

Scenario: Lokalnetværk med et antal trådede og wi-fi computere, blanding
af Windows og Linux. Web- og mailserver, samt Samba-server.

De trådede kan altså køre gennem IPCop, men de trådløse skal direkte via
routeren, hvilket også gælder IPCop maskinen.

Har haft "ubudne" gæster på Samba-serveren - havde "glemt" at sætte
"hosts allow". Har dog logget alle ip-adresser

Test siger port 80 og 110 accepterer forbindelser udefra - det burde være
ok. Alle andre porte er usynlige.

Andre tiltag modtages med kyshånd.

Karl Erik Christensen

Fra : Morten Christensen

Dato : 15-01-08 22:33

Karl Erik Christensen wrote:
> [...]

Det lyder forkert at TDC skulle have en løsning, som er bundet til en
bestemt mac-adresse. Det er dog oplevet, at der er en forholdsvis lang
lease-tid, og hvis den oprindelige mac-adresse ikke bliver released, kan
der gå 1 time, før et nyt netkort får forbindelse.

Er det almindelig TDC forbruger adsl du har med dhcp-tildelt ipnummer på
wan-siden ?

> Kan sagtens få IPCop til at dele internetforbindelser ud, men kun via
> routeren.

Du skal kunne få IPCop'en direkte på netværket uden en router imellem
det røde netkort og adsl-modem'et.

--
Morten Christensen

Fra : Kent Friis

Dato : 15-01-08 23:01

Den Tue, 15 Jan 2008 22:33:28 +0100 skrev Morten Christensen:

> [...]
> lease-tid, og hvis den oprindelige mac-adresse ikke bliver released, kan
> der gå 1 time, før et nyt netkort får forbindelse.

En time er optimistisk. Default lease time for dhcpd er SVJH 24 timer.

Mvh
Kent

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 15-01-08 23:36

> [...]

> wan-siden ?

> Du skal kunne få IPCop'en direkte på netværket uden en router imellem

Det er alm. TDC privat bredbånds adsl, men med fast ip-adresse af hensyn
til web-serveren. IP-adressen behøver vel ikke at frigives, når netkortet
har samme mac-adresse? Så "tror" TDC vel, at det er routeren der
connecter?
Et mærkeligt fænomen er dog, at selvom jeg har fast ip, skal routeren stå
til dhcp, iflg. oplysninger fra TDC. Det har dog også fungeret i snart 2
år. Så jeg kører også med dhcp på IPCop, men med samme mac-adresse.

Kobler jeg det "røde" netkort ind på routeren med dhcp, er der ingen
problemer.

Det var min mening at sætte routeren ind på det "grønne" netværk, den er
både router, access punkt og switch - Allnet 0276.

Karl Erik Christensen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 16-01-08 15:01

Den Wed, 16 Jan 2008 09:08:18 +0100 skrev Per Jørgensen:

> Men I selve IPcop skjal du stadig sætte den til at være DHCP modtaget
> (du vil dog stadig få den samme IP ) - Da deres "statiske IP2 løsning på
> privat området er en dhcp-uddelt IP som er bundet på MACadresse i en
> time !
>
> MM det er en PRO linie og du har en rigtig statisk IP - så skal du hen
> og sætte IPcop op med statisk IP!
>
> Jeg kørte IPcop 2 2½år på min linie derhjemme uden problemer der.

Hej Per.
Nej det er ikke en PRO linie, men netop, som du nævner, en IP2.
Kan du huske om kablet mellem adsl modem og netkort skal være krydset?

Karl Erik Christensen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 16-01-08 23:25

Den Wed, 16 Jan 2008 22:46:01 +0100 skrev Morten Christensen:

> Lige.

Tak Morten. Prøver at lade den stå natten over (computeren altså)

Karl Erik Christensen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 17-01-08 01:45

Den Wed, 16 Jan 2008 22:24:46 +0000 skrev Karl Erik Christensen:

> Tak Morten. Prøver at lade den stå natten over (computeren altså)

Kunne ikke dy mig - satans computer skidt
Efter godt 1 time fik IPCop en fast dhcp adresse til internet

Domæneasia.dk
Gateway83.92.150.17
Primær DNS:193.162.153.164
Sekundær DNS:194.239.134.83