Modeline data fra windows
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 13-01-08 23:03

Findes der ikke få et program der kan aflæse skærm setting i windows
til brug i x-windows modeline?

Historie:
Jeg har købt et VIA epia EN1500G mini itx board og forøger at
få Ubuntu(x-windows) til at køre i 1680x1050 på min samsung 226bw monitor
via analog VGA forbindelse.

Har installeret VIA's CN700 video driver, hvor alle mulige
opløsninger er tilgængelige(fra 640x480 til 1920x1080) i xorg.conf,
bare ikke 1680x1050.

Har prøvet med forskellige 1680x1050 modelines fra nettet, men
ikke nogle af dem rammer helt rigtigt.

Sætter jeg opløsning til 1680x1050 i Ubuntu's 'skærmopløsning'
får jeg næsten et godt 1680x1050 billede, med teksten på skærmen står klart på middten
men utydelig i siderne, efter en genstart kan skærmbillede være for højt,
så top og bund barene er uden for synsfeltet. ( en monitor auto adjust hjælper ikke )

Har prøvet at fedte rundt med xvidtune uden held.

Jan Rasmussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-01-08 23:19

On Sun, 13 Jan 2008 23:02:53 +0100
"Jan Rasmussen" <1@1.1> wrote:

> Har prøvet at fedte rundt med xvidtune uden held.

Har du prøvet xrandr?
Se eventuelt: http://wiki.debian.org/XStrikeForce/HowToRandR12

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kent Friis

Dato : 14-01-08 17:11

Den Sun, 13 Jan 2008 23:02:53 +0100 skrev Jan Rasmussen:

> [...]
> så top og bund barene er uden for synsfeltet. ( en monitor auto adjust hjælper ikke )

Modelines er noget man brugte i gamle dage, eller hvis man vil
fintune tingene. Hvorfor distro'er stadig genererer dem, ved jeg
ikke.

Hvis man sletter samtlige modelines, og HorizSync og VertRefresh
(mener jeg det er, det er længe siden jeg prøvede), vil X bruge
DDC (aka. "plug'n'play skærm", som dukkede om sammen med Win95)
til at spørge skærmen om hvilke frekvenser den supportere, og så
autogenerere de relevante modes.

Hvis det så ikke giver den ønskede opløsning, kan man begynde med
modelines.

Mvh
Kent

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 16-01-08 01:38

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse news:478b89a8$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...

> Modelines er noget man brugte i gamle dage, eller hvis man vil
> fintune tingene. Hvorfor distro'er stadig genererer dem, ved jeg
> ikke.

I via's univers eksistere de stadig.

Fra driver install read_me.pdf
modes supported by the display driver. To use some special display modes such as
"720x480", "720x576", " 848x480", "856x480", "1024x512", "1280x768" and so on, refer to the
"Installation.txt" file in the package for how to add the Modeline in the "Monitor" section of the "xorg.conf" file. "

> [...]
> autogenerere de relevante modes.
>
> Hvis det så ikke giver den ønskede opløsning, kan man begynde med

1680x1050 er netop ikke med på tabellen over 'Supported Display modes'
og det er derfor jeg fedter rundt med modelines.

mit problem er ikke, at jeg ikke kan få 1680x01050, men at start/stop sync, osv.
ikke er korekt, så eks.vis en pixel på midten af skærmen fylder en pixel, men i sidderne
fylder 1.5 og bliver blurred ud.

Men nu vil jeg til at prøve OpenChrome driverne i stedet for via's
og se hvordan det går.

Jan Rasmussen

Fra : Kent Friis

Dato : 16-01-08 17:16

Den Wed, 16 Jan 2008 01:37:50 +0100 skrev Jan Rasmussen:

> [...]
> "Installation.txt" file in the package for how to add the Modeline in the "Monitor" section of the "xorg.conf" file. "

Og prøv så lige at kigge på de modes der. De er vist så non-standard
som de kan blive.

> 1680x1050 er netop ikke med på tabellen over 'Supported Display modes'
> og det er derfor jeg fedter rundt med modelines.

1680x1050 er SVJH en meget normal bredformat-opløsning, den burde
være en af de autogenererede.

Mvh
Kent

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 16-01-08 13:34

Kent Friis wrote:
.... SKIP ...
> [...]
> autogenerere de relevante modes.
>
> Hvis det så ikke giver den ønskede opløsning, kan man begynde med

Ja, og det er derfor modelines er nødvendige. Resultatet af
autogenering af modes er sikkert at den højest mulige skærmopløsning
anvendes. Og det duer ikke: man skal selv kunne bestemme opløsningen.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 16-01-08 14:38

Jørgen Heesche <heesche@webspeed.dk> wrote:

> Ja, og det er derfor modelines er nødvendige. Resultatet af
> autogenering af modes er sikkert at den højest mulige skærmopløsning
> anvendes. Og det duer ikke: man skal selv kunne bestemme opløsningen.

Det må du hellere skynde dig at fortælle Xorg-folkene. Xorg 7.3 har
stort set ikke nogen konfiguration.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Allan Willems Joergensen

"Existance is not only temporary, its pointless." Calvin

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 16-01-08 16:00

Allan Willems Joergensen wrote:

> Det må du hellere skynde dig at fortælle Xorg-folkene. Xorg 7.3 har
> stort set ikke nogen konfiguration.

Release notes
http://www.x.org/wiki/Releases/7.3
siger ikke noget om konfiguration af Xorg 7.3.
Men der skulle være muligheder med RandR:
RandR 1.2 offers output hotplug, as well as on-the-fly output
reconfiguration and mode switching.
Jeg kan i hvert fald ikke leve med høje skærmopløsninger. I f.eks.
1280x1024 er alt jo i "halv" størrelse.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 16-01-08 16:51

=?ISO-8859-1?Q?J=F8rgen_Heesche?= <heesche@webspeed.dk> writes:

>Jeg kan i hvert fald ikke leve med høje skærmopløsninger. I f.eks.
>1280x1024 er alt jo i "halv" størrelse.

Skift DPI?

Der er lidt om det her:
http://wiki.archlinux.org/index.php/Xorg_(Dansk)#Sk.C3.A6rmst.C3.B8rrelse.2FDPI

Mvh.
   Klaus.

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 16-01-08 17:11

Jørgen Heesche <heesche@webspeed.dk> wrote:

> Men der skulle være muligheder med RandR:
> RandR 1.2 offers output hotplug, as well as on-the-fly output
> reconfiguration and mode switching.

Det er jo præcis det jeg siger. RandR fjerner, i de fleste tilfælde,
behovet for modelines.

> Jeg kan i hvert fald ikke leve med høje skærmopløsninger. I f.eks.
> 1280x1024 er alt jo i "halv" størrelse.

Måske briller er en mulighed.

Fra : Kent Friis

Dato : 16-01-08 17:22

Den 16 Jan 2008 16:11:16 GMT skrev Allan Willems Joergensen:

> Det er jo præcis det jeg siger. RandR fjerner, i de fleste tilfælde,
> behovet for modelines.

DDC fjerner behovet for modelines. RandR benytter de modes der
allerede er (fra DDC eller manuelt indsatte).

Jeg har i hvert fald aldrig fået den til at bruge andet. Men hvorfor
skulle den også det, når det virker uden RandR?

Mvh
Kent

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 16-01-08 22:33

Allan Willems Joergensen wrote:

> Det er jo præcis det jeg siger. RandR fjerner, i de fleste tilfælde,
> behovet for modelines.

Det er forsåvidt ligegyldigt hvilken metode man kan bruge til at
bestemme opløsningen, bare den valgte værdi overlever en reboot.
Min monitor har 17 kombinationer af opløsning/frekvens og jeg skal
selvfølgelig kunne vælge en blivende kombination.

> Måske briller er en mulighed.

Nej, et brilleglas korrigere øjelinsens brændvidde, så brændpunktet
falder på nethinden, det er ikke en lup.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 16-01-08 22:40

Den Wed, 16 Jan 2008 21:33:17 +0000 skrev Jørgen Heesche:

> [...]
>>
> Nej, et brilleglas korrigere øjelinsens brændvidde, så brændpunktet
> falder på nethinden, det er ikke en lup.

Med korrekt opsat DPI (sker også automatisk vha. DDC, hvis man ikke
selv overstyrer det), er det eneste du får ud af en højere opløsning
at bogstaverne bliver mere detaljerede. Og det er uanset om det
er 75 DPI 800x600, 90 DPI 1024x768 eller 600 DPI A4 (højere DPI
= mindre pixels).

Men selvfølgelig, hvis du har valgt en 5-punks font (1,8 mm[1]) så
skal du bruge en lup - uanset opløsning.

Mvh
Kent

[1] Jo, hvis DPI er korrekt, kan man regne direkte om mellem
font-størrelsen i point, og centimeter målt med en lineal.

Fra : Kent Friis

Dato : 16-01-08 17:20

Den Wed, 16 Jan 2008 12:33:52 +0000 skrev Jørgen Heesche:
> [...]
> autogenering af modes er sikkert at den højest mulige skærmopløsning
> anvendes. Og det duer ikke: man skal selv kunne bestemme opløsningen.

Resultatet af autogenereringen er alle de standard modelines
skærmen supporterer.

Og bemærk at jeg IKKE skrev at man skal fjerne den linje der angiver
*hvilken* opløsning man vil bruge.

Mvh
Kent