At forstå USB diskformattering og devic
Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 12-01-08 00:20

Inspireret af svar på min tråd om helt identiske usb diske for en uges
tid siden, forsøgte jeg at sætte labels og at mounte med label i stedet
for device. Det fungerede også fint på testserveren med 2.6.18, men ikke
da jeg tilsluttede disk2, se nedenfor.

usb Disk1
---------
På debian etch 2.6 kerne
cfdisk opret linux partition
mkfs.ext3 svaret ja til at snuppe hele disken
På debian sarge 2.4.27
Mount /dev/sdc
Fungerer ok som rdiff backup disk, men melder
doesn't contain a valid partition table

usb Disk2
---------
cfdisk opret linux partition
mkfs.ext3 svaret nej til at snuppe hele disken
den fik så en partition sdb1 og derefter label med e2label

På debian sarge 2.4.27
umount disk1, ok. Derefter power off og fjernet fra system

Ved power on disk2, en masse fejlmeddelelser.
Kom først til at virke da disk2 blev partitioneret præcis som disk1,
altså med ja til at snuppe hele disken.

Det virker som om systemet husker en bestemt type hardware, og så kræver
at partitions mv. skal være identiske, hvis man sætter en tilsvarende
usb disk på.

Hvad har jeg ikke forstået?

Mvh
Lars P. Magnussen