WPA i Network manager (ubuntu 7.10)
Fra : Thomas Jensen

Dato : 06-01-08 12:20

Jeg kører pt. med WEP kryptering på mit WLAN, fordi jeg ikke umiddelbart
kan se at det er muligt at bruge WPA(-2/PSK). Når man logger på et WLAN
første gang, dukker der noget nøglehåndterings-halløj op, og her er der
mulighed for at vælge WEP og LEAP. Jeg er ikke helt klar over hvad det
sidste er, men man skal bruge både brugernavn og adgangskode, så jeg tror
ikke det er noget mit AP understøtter. Tilbage er der så kun muligheden
for WEP ... eller? Kan man installere noget, så man også får mulighed for
at vælge WPA?

--
Thomas Jensen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 06-01-08 13:04

Thomas Jensen wrote:
> [...]
> ikke det er noget mit AP understøtter. Tilbage er der så kun muligheden
> for WEP ... eller? Kan man installere noget, så man også får mulighed for

Er du sikker på at den ikke først giver dig WPA-muligheden, når den kan
se at der er et netværk, der tilbyder det?
Her i huset fungerer WPA/PSK fint med alle Ubuntu'er fra 6.06-7.10

Fra : Kasper Nordal Lund

Dato : 06-01-08 13:30

Thomas Jensen skrev:
> [...]
> ikke det er noget mit AP understøtter. Tilbage er der så kun muligheden
> for WEP ... eller? Kan man installere noget, så man også får mulighed for

Nu skriver du ikke hvilket netkort du bruger, visse ældre kort har ikke
mulighed for at køre med WPA, måske det er et hardware problem?

Fra : Thomas Jensen

Dato : 06-01-08 18:22

Den Sun, 06 Jan 2008 13:29:56 +0100 skrev Kasper Nordal Lund:

> Nu skriver du ikke hvilket netkort du bruger, visse ældre kort har ikke
> mulighed for at køre med WPA, måske det er et hardware problem?

Okay.... Well, det er et gammelt Cisco kort. Meget gammelt... Jeg
vidste ikke kortet skule understøtte det, troede det var software der
styrede sådan noget. Jeg prøver med et nyere kort.

Takker...

--
Thomas

Fra : Kent Friis

Dato : 06-01-08 18:54

Den 06 Jan 2008 17:21:43 GMT skrev Thomas Jensen:

> Okay.... Well, det er et gammelt Cisco kort. Meget gammelt... Jeg
> vidste ikke kortet skule understøtte det, troede det var software der
> styrede sådan noget. Jeg prøver med et nyere kort.

Det lyder IMHO også underligt, for jeg mindes at have læst at WPA
kan bruges på kabel-baseret ethernet også, og jeg tror ikke på at
det er en feature der er indbygget i alm. netkort.

Derudover har jeg haft en diskussion med folkene ovre i d.e.sikkerhed,
om IPSEC vs. WPA, hvor et af mine argumenter for IPSEC var at der
er krypteret hele vejen over til firewall'en, og ikke kun til access-
pointet, og svaret var at det kan man skam også med WPA. Så hvis
access-pointet slet ikke skal vide at der bruges WPA, hvorfor skal
hardwaren så supportere det? Det giver jo ingen mening (men det skal
det måske heller ikke?)

Mvh
Kent

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 06-01-08 19:58

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> Det lyder IMHO også underligt, for jeg mindes at have læst at WPA
> kan bruges på kabel-baseret ethernet også, og jeg tror ikke på at
> det er en feature der er indbygget i alm. netkort.

Det er muligt at WPA virker på hvad som helst, men det er nu engang
sådan at for at få det til at virke med wireless-kort kræver det at
kortet og driveren understøtter det. Jeg har endda været ude for kort
hvor Windows-driveren ikke kunne forstå WPA, men Linux-driveren godt
kunne.

Med venlig hilsen / Best regards
Allan Willems Joergensen

"Existance is not only temporary, its pointless." Calvin

Fra : Kent Friis

Dato : 06-01-08 20:10

Den 06 Jan 2008 18:57:45 GMT skrev Allan Willems Joergensen:

> [...]
> kortet og driveren understøtter det. Jeg har endda været ude for kort
> hvor Windows-driveren ikke kunne forstå WPA, men Linux-driveren godt

Windows-driveren er ellers normalt den der følger med til kortet, så
hvis kortet supporterer WPA, skal Windows-driveren også kunne finde
ud af det. Ellers må der jo netop være tale om at det er softwaren
(driveren) det kommer an på.

Mvh
Kent

Fra : Kasper Nordal Lund

Dato : 06-01-08 21:28

Kent Friis skrev:

> Det lyder IMHO også underligt, for jeg mindes at have læst at WPA
> kan bruges på kabel-baseret ethernet også, og jeg tror ikke på at
> det er en feature der er indbygget i alm. netkort.

Nu blev jeg lige i tvivl. Grunden til at jeg skriver som jeg gør er at
jeg har været den glade ejer af et "zyxel b-100 pcmcia" kort, som jeg er
ret sikker på ikke understøttede WPA. (ikke da jeg brugte det)

Jeg tjekkede lige op og fandt dette datasheet:
http://dl01.zyxel.com/DownloadLibary_ShortName/B-100/datasheet/B-100_1.pdf
Der står intet om WPA, men jeg skal selvfølgelig ikke kunne sige at der
ikke er kommet en firmware/driver upgrade senere der gør det muligt.

I denne artikel fra 2003:
http://www.pctoday.com/editorial/article.asp?article=articles%2F2003%2Ft0102%2F13t02%2F13t02.asp
kan man under afsnittet "Implementing WPA" godt få en fornemmelse af at
det er et software spørgsmål.