Få Samba, Linux og Windows til at vise ÆØÅ~
Fra : Hans

Dato : 05-01-08 03:02

Jeg har lidt samspils problemer mellem disse, da jeg ikke kan oprette
æøå-filer fra min Windows og se dem korrekt med "ls" på Linux, men jeg kan
godt se dem korrekt på Windows, hvis filerne oprettes direkte på Linux via
SSH.

Hvordan finder jeg ud af hvad der skal stå til hvad? Jeg antager, at det kun
er smb.conf jeg skal pille i og ikke min Linux config?

Følgende er indholdet af /etc/sysconfig/i18n:
LANG="en_US"
SYSFONT="latarcyrheb-sun16"
SUPPORTED="en_US:en_US:en"

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 05-01-08 12:25

Hans wrote:
> [...]
> er smb.conf jeg skal pille i og ikke min Linux config?
>
> Følgende er indholdet af /etc/sysconfig/i18n:

Hint:
Dansk windows bruger ISO-8859-1(5)
KDE/Gnome/whatever kan fortolke at bruge ISO-8859-1(5) forskellige steder
Din terminal med ls bruger UTF-8.

Min terminal siger:

$ cat /etc/default/locale
LANG="en_DK.UTF-8"

Ændre helt ikke på denne værdi, da det vil ændre din local global
hvilket kan være... uønsket, da alle filer er gemt i utf-8.
Først:
Tilføj linjerne
en_DK.UTF-8 UTF-8
en_US.UTF-8 UTF-8
en_DK.ISO-8859-1 ISO-8859-1
da_DK.ISO-8859-1 ISO-8859-1

Til:
sudo nano -w /var/lib/locales/supported.d/local

Kør:
sudo locale-gen --purge

Afprøv så:
LANG="da_DK.ISO-8859-1" ls -l
Den skulle også vise utf-8 filers navne rigtigt, hvis dit system kan
finde ud af at vælge selv.
Kan ikke garantere for at det virker...

Fra : Kent Friis

Dato : 05-01-08 12:34

Den Sat, 05 Jan 2008 12:25:14 +0100 skrev Jesper Staun Hansen:

> [...]
> Dansk windows bruger ISO-8859-1(5)
> KDE/Gnome/whatever kan fortolke at bruge ISO-8859-1(5) forskellige steder

I stedet for at rode rundt med $LANG, var det så ikke smartere
at lade samba oversætte filnavnene? I gamle dage (Samba 2.x tror
jeg) krævede det to linjer i smb.conf, så var filnavnene rigtige
uanset at Windows kørte ibm850 og Linux kørte iso8850-1. Det burde
stadig virke i nyere versioner af Samba, selvom syntax'en nok ikke
er helt den samme.

Mvh
Kent

Fra : Hans

Dato : 05-01-08 12:40

> [...]
> uanset at Windows kørte ibm850 og Linux kørte iso8850-1. Det burde
> stadig virke i nyere versioner af Samba, selvom syntax'en nok ikke

Jeg har prøvet at rode rundt med de tre linier i smb.conf:

dos charset = latarcyrheb-sun16
unix charset = latarcyrheb-sun16
display charset = utf-8

Det ændre selvfølgelig på hvordan Samba fortolker det, men det er netop
kombinationen jeg ikke helt forstår.
Hvad skal der stå i disse linier?

Fra : Kent Friis

Dato : 05-01-08 13:31

Den Sat, 5 Jan 2008 12:40:10 +0100 skrev Hans:

> [...]
> unix charset = latarcyrheb-sun16
> display charset = utf-8
>
> Det ændre selvfølgelig på hvordan Samba fortolker det, men det er netop

unix charset må være utf-8

dos charset kan du prøve at lade stå, hvis det ikke hjælper så prøv
med iso-8859-1

latarcyrheb-sun16 har jeg godt nok aldrig set før. Og display charset
kan jeg ikke lige se hvad skal gøre godt for, samba viser da ikke
noget.

Mvh
Kent

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 05-01-08 14:47

Kent Friis skrev:

> [...]
>
> latarcyrheb-sun16 har jeg godt nok aldrig set før. Og display charset
> kan jeg ikke lige se hvad skal gøre godt for, samba viser da ikke

"dos charset" har så vidt jeg husker kun betydning, hvis du forbinder
fra DOS, Win 95, 98, 98SE og ME. Og derfra må standard-indstillingen for
en dansk computer være:
dos charset = CP850

--
Mvh. Jacob Tranholm <http://jtranholm.dk/>
Karl R. Popper: Observation statements and statements of experimental

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 05-01-08 15:54

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

>latarcyrheb-sun16 har jeg godt nok aldrig set før. Og display charset
>kan jeg ikke lige se hvad skal gøre godt for, samba viser da ikke
>noget.

Jeg ved det ikke, men måske er det smbclient, der bruger den
"display charset"?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kent Friis

Dato : 05-01-08 20:01

Den Sat, 5 Jan 2008 14:54:23 +0000 (UTC) skrev Klaus Ellegaard:

> Jeg ved det ikke, men måske er det smbclient, der bruger den
> "display charset"?

Det kunne det være, men den burde vel være den samme som unix charset
- det er da på unix-siden smbclient kører.

Mvh
Kent

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-01-08 12:52

On Sat, 5 Jan 2008 03:02:26 +0100, "Hans" <notavail@gmail.rem.invalid>
wrote:

>Hvordan finder jeg ud af hvad der skal stå til hvad? Jeg antager, at det kun
>er smb.conf jeg skal pille i og ikke min Linux config?

Det er linierne

dos charset=
unix charset=

du skal kigge efter. På mit system defaulter de til henholdsvis CP850
og UTF-8.

Jeg kan ikke lige gennemskue din opsætning, men din unix kører vist
ikke UTF-8, så det må være unix charset der skal rette til....

<mlr>