Konsol og afhængigheder
Fra : ejknudsen@essbredbaa~

Dato : 04-01-08 16:39

Hej derude!

Uheldigvis har jeg købt en canon pixma MP510 uden at skele til
Linux-kompatibiliteten.Den vil jeg nu forsøge at bruge i Linux, men som
sikkert mange før mig, møder jeg en del vanskligheder!
Der findes nogle drivere, fabrikeret af Canon, og dem har jeg
downloadet, og så kommer spørgsmålet: Kan man gennem apt hente og
installere samtlige afhængigheder og kan man gøre det ved een kommando?
Jeg bruger Kubuntu 7.10 og Dolphin og Kpackage er ellers gode værktøjer,
men man kan åbenbart i sådanne sager ikke komme uden om konsollen, og
når man nu er meget lidt nørdet!!
Venlig hilsen Jørgen Knudsen

Fra : Kent Friis

Dato : 04-01-08 16:47

Den Fri, 04 Jan 2008 16:38:44 +0100 skrev ejknudsen@essbredbaand.dk:
> [...]
> Jeg bruger Kubuntu 7.10 og Dolphin og Kpackage er ellers gode værktøjer,
> men man kan åbenbart i sådanne sager ikke komme uden om konsollen, og

Har du prøvet bare at tilslutte den? Jeg går ud fra det er USB, og
de fleste kameraer nutildags kan udover deres egen protokol også
fungere som ganske alm. USB Mass Storage. Forudsat du bare skal bruge
det til at overføre billederne, og ikke at tage billeder automatisk.

Ellers plejer gphoto2 at have indbygget drivere til de fleste
(ikke mass-storage) kameraer.

Mvh
Kent

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 04-01-08 16:49

Kent Friis wrote:

> [...]
> det til at overføre billederne, og ikke at tage billeder automatisk.
>
> Ellers plejer gphoto2 at have indbygget drivere til de fleste

Er det ikke en printer?

/Magnus

Fra : Kent Friis

Dato : 04-01-08 16:53

Den Fri, 04 Jan 2008 16:49:27 +0100 skrev Magnus Pedersen:

> Er det ikke en printer?

Hmm, det har han faktisk ikke skrevet noget om.

Ting der hedder noget med *pix* plejer da at være kameraer, det må være
derfor jeg antog det.

Mvh
Kent

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-01-08 21:03

Kent Friis wrote:

> Hmm, det har han faktisk ikke skrevet noget om.

Pixma er Canons mest solgte printer-serie der laver fantastiske fotoprint.

Jesper Poulsen

Fra : ejknudsen@essbredbaa~

Dato : 04-01-08 16:53

Magnus Pedersen skrev:

> Er det ikke en printer?
>
> /Magnus
JO!
Jørgen

Fra : ejknudsen@essbredbaa~

Dato : 04-01-08 16:55

Fra : ejknudsen@essbredbaa~

Dato : 04-01-08 16:57

Magnus Pedersen skrev:

> Er det ikke en printer?
>
> /Magnus

Jo - med print, kopi og scanning
Jørgen

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 04-01-08 22:27

ejknudsen@essbredbaand.dk wrote:
.... SKIP
> Der findes nogle drivere, fabrikeret af Canon, og dem har jeg
> downloadet, og så kommer spørgsmålet: Kan man gennem apt hente og
> installere samtlige afhængigheder og kan man gøre det ved een kommando?

Hvad er det for filer?. Mon ikke det er tar filer med sourcen til
driveren?. Sådanne filer kan ikke læses med apt. Installation sker
'manuelt', men der medfølger installationsvejledning,

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Jørgen Knudsen

Dato : 05-01-08 16:38

Jørgen Heesche skrev:
> [...]
> driveren?. Sådanne filer kan ikke læses med apt. Installation sker
> 'manuelt', men der medfølger installationsvejledning,

Tak for dit svar Jørhen Heesche. Det er rpm-filer, som jo umiddelbart
skulle kunne installeres!!?? Imidlertid leder kpackage efter nogle
afhængigheder, som åbenbart ikke lader sig umiddelbart indfange, og det
er så, at jeg godt kunne bruge nogle konsolkommandoer, som kunne udføre
en installation mere præcist.
Der er vist nogle suppleringskommandoer til apt-get, som skulle kunne
udføre en søgning på nødvendige filer til en installation??
Venlig hilsen Jørgen Knudsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-01-08 17:25

Jørgen Knudsen wrote:

> Tak for dit svar Jørhen Heesche. Det er rpm-filer, som jo umiddelbart
> skulle kunne installeres!!?? Imidlertid leder kpackage efter nogle

Rpm-filer laves om til Deb-filer med alien.

Jesper Poulsen

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 05-01-08 22:15

Jesper Poulsen wrote:

> Rpm-filer laves om til Deb-filer med alien.

Så kan rpm-pakken jo nok installeres med apt, men
det løser ikke problemet med afhængigheder.
Som jeg har forstået det, skal man i et debian pakkesystem bruge
apt-get for at apt kan finde afhængighederne. Men de kan kun findes,
hvis de tilsluttede repositories har de relevante pakker.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk