Printer driver til Ricoh Aficio MP4500
Fra : Per Jørgensen

Dato : 04-01-08 10:07

Hey Gruppe.

Jeg er rendt ind i et dumt problem, hvor jeg ikke syntes der er meget
hjælp at hente på - så hvad skal jeg gøre??? her er situationen som følger:

Mity firma har leaset en ny printer en Ricoh Aficio MP4500 som er en
multifunktionsmaskine. Da vi i forvejen har en MP3000 stående som
printer de farver vi skal have lavet - er det egentlig meningen at der
ikke skal printes i farver på den nye.
Dette har en tekniker blokeret i selve printeren, således at man på div.
klienter (windows) skal under egenskaber ændre standarden fra farve til
s/h og så fungerer dette.

Men hvis man printer ud i farve - accepterer printeren jobber - og
derefter skrotter det. Derfor er det så nu at jeg har nogenlunde samme
problem med min Linuxmaskine.
Desværre kører hele vores ERP system på denne maskine og vi kan ikke få
systemet til at printe ud - Den sender jobbet afsted og derefter bliver
jobbet skrottet. Så hvad gør man så - jeg kan ingen steder under Cups
administrationssiden ændre dette. Ergo må jeg næsten skulkle gøre dette
i selve driveren og der har jeg ikke forstand nok til dette. Selve
driveren er denne:
http://ptm2.cc.utu.fi/ftp/printing/Ricoh/Aficio/mp4500/Linux/RI1332E3.ppd

Jeg har efterhånden snakket med alt og alle i denne sag - men desværre
er der intet der fungerer og jeg er endt med at snart skulle cancle den
aftale på printeren, SELVOM den understøtter linux, men idet min chef
ikke vil betale for farver (pga et lille logo) da der i leasingsøjemed
er 28 øre forskel pr tryk imellem s/h og farve!

SÅ hvad gør jeg nu??? Kan nogle af jer hjælpe mig ???
--

Med Venlig Hilsen

Per Jørgensen

Linuxbruger 393221
/\/o place like 127.0.0.1

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-01-08 16:31

Per Jørgensen wrote:

> jobbet skrottet. Så hvad gør man så - jeg kan ingen steder under Cups
> administrationssiden ændre dette. Ergo må jeg næsten skulkle gøre dette

Jeg kan ændre i min CUPS-administration om der skal skrives ud i farver
eller ej.

Det er måske ikke det du mener?

Jesper Poulsen

Fra : Per Jørgensen

Dato : 05-01-08 10:27

Jesper Poulsen skrev:

> Jeg kan ændre i min CUPS-administration om der skal skrives ud i farver
> eller ej.
>
> Det er måske ikke det du mener?

Tjo det var nu det jeg mente - men der kommer bare ikke noget generelt
ud - Alt siger at siderne udskrives men det sker bare ikke.

på samme måde var det jeg opdagede at der skulle ændres fra Farve til
sort/hvid i egenskaber på Windows.
Da jeg ellers ikke kan se hvordan dette skal gøres, Jeg har nu fået fat
i en rigtig driver hvor jeg har disse muligheder, men stadigvæk kommer
der ikke noget ud fra printeren, og jeg kan ikke se hvor F..... den fejl
er.

Med Venlig Hilsen
Per

Fra : Frank Damgaard

Dato : 05-01-08 14:53

Per Jørgensen skrev:
> [...]
> multifunktionsmaskine. Da vi i forvejen har en MP3000 stående som
> printer de farver vi skal have lavet - er det egentlig meningen at der

Hvorfor så ikke købe/lease en sort/hvid printer?
De er normalt billigere.

> Dette har en tekniker blokeret i selve printeren, således at man på div.
> klienter (windows) skal under egenskaber ændre standarden fra farve til
> s/h og så fungerer dette.

Hvordan er det "blokeret" i printeren?
Printeren leder efter tekstreng "Lavet med windows sorthvid-driver Xx.yy"
og hvis den teskt ikke findes , så udskrives ikke ?

Du bliver nødt til at ryste detaljeret dokumentation ud af Ricoh
så du ved hvordan spærring er lavet og hvad der checkes for
før du har en chance for at finde ud af hvad der evt. skal
ændres i opensource drivere så de også har den funktionalitet.