Raid0 hvordan
Fra : J

Dato : 02-01-08 09:57

Hej

I Julen har jeg lavet lidt forsøg med linux installation med/på en
promise fasttrack66 raid controller med 2 harddiske på.

Jeg læste på ubuntuforum.org at alternate i386 7.10 kubuntu skulle
understøtte raid. Men det gik ikke som håbet.

Den ser et raid0 par, der er dannet korrekt med controllerens bios,
som 2 enkelte diske, og jeg havde et hyr med at fjerne de partitioner
igen. Smadrede naturligvis samtidigt en windows xp installation, som
jeg egentlig gerne ville have haft i bootmenu.

Hvordan gør man ?

Er der andre linux'er der kan bedre ? hvad med mandrive one ? eller
mandriva power dvd ?

mvh

John

Fra : Per Jørgensen

Dato : 02-01-08 11:16

Hej J.
Hmmm
Det lyder underligt.
Da min promise RaidController er direkte understøttet i kernel og jeg
kører "kun" 7.04.

Jeg har aldrig haft problemer med Promise og Linux.
Og har kørt med Debian, Ubuntu og ArchLinux og hver gang har den fundet
min controller med det samme.

Dog kan det være lidt tricky at oprette dette 1.gang man prøver!
Ellers skal jeg ikke gøre mig klog på det

Godt nytår

--

Med Venlig Hilsen

Per Jørgensen

Linuxbruger 393221
/\/o place like 127.0.0.1

Fra : J

Dato : 02-01-08 11:41

On Wed, 02 Jan 2008 11:15:41 +0100, Per Jørgensen

> [...]
>min controller med det samme.
>
>Dog kan det være lidt tricky at oprette dette 1.gang man prøver!
>Ellers skal jeg ikke gøre mig klog på det

Det er altså det at oprette det, der er problemet. Hvordan gjorde du ?

mvh

John

Fra : Per Jørgensen

Dato : 02-01-08 12:22

Hey John.

Jamen oprettede mine partitioner direkte i BIOS. hvor jeg mener jeg
oprettede dem som enkelte partitioner og derefter satte dem i det
ønskede RAID.

Jeg må ærlig indrømme jeg kan ikke huske det - da det er en filserver
jeg satte op for lang tid siden og har generelt opdateret den gennem
apt-get dist-upgrade.
Men derfor er det stadigvæk også i selve BIOS/Controlleren der styrer
dette. Så generelt er det ikke noget med min linuxdistro men hvordan man
gør dette - og tja jeg kan ikke huske det konkret.
Men det er da noiget man kan se når jeg engang kommer hjem!

--

Med Venlig Hilsen

Per Jørgensen

Linuxbruger 393221