MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Defragmentering af videofiler i XP media c~
Fra : nono

Dato : 05-01-08 17:59

Hej!

Jeg kan ikke få xp til at defragmentere mit d-drev, hvor jeg gemmer
fjernsynsoptagelser. Den kører i 10 sek., og siger så, at nogle filer ikke
blev defragmenteret.

Hvorfor vil den ikke defragmentere drevet? Jeg har tømt drevet ned til 40 %
ledig plads (=80 GB), jeg har prøvet i safe mode....

HJÆLP!

Vh
Henrik

Fra : Per

Dato : 05-01-08 18:24

nono wrote:
> [...]
>
> Hvorfor vil den ikke defragmentere drevet? Jeg har tømt drevet ned
> til 40 % ledig plads (=80 GB), jeg har prøvet i safe mode....

Prøv et andet Defragger program end windows eget - det har nemlig aldrig
være særlig godt.

Jeg bruger det her: http://www.auslogics.com/disk-defrag

Det er rigtig godt og så er det gratis og hurtigt....

mvh. Per

Fra : nono

Dato : 05-01-08 19:17

> Prøv et andet Defragger program end windows eget - det har nemlig aldrig
> være særlig godt.
>
> Jeg bruger det her: http://www.auslogics.com/disk-defrag

Hej Per

Same shit: Den defragmenterer ikke filerne. Der er dog en lille hjælp - der
står nemlig i rapporten "free space not found".
Vil det sige, at der skal være fri plads svarende til filens størrelse? Det
er jo tåbeligt - en programfejl. For hvordan skal jeg få konsolideret den
ledige plads, når defrag ikke virker?

Men keep on, tak for alle gode tips!

Fra : Per

Dato : 05-01-08 20:01

nono wrote:
> [...]
> størrelse? Det er jo tåbeligt - en programfejl. For hvordan skal jeg
> få konsolideret den ledige plads, når defrag ikke virker

Jeg mener at have læst noget om, at der skal være min 15% ledig plads.

/Per

Fra : nono

Dato : 05-01-08 19:20

> [...]

er jo tåbeligt - en programfejl. For hvordan skal jeg få konsolideret den

Aha fandt lige dette:

Frequently Asked Questions: Auslogics Disk Defrag
Question:

What is free space not found error?

Answer:

Disk Defrag needs a contiguous disk space for each file to be defragmented.
If your disk has a lot of free space, but it is broken into small free space
intervals, Disk Defrag is unable to defragment some of the large files (such
as movies, etc.) To tackle this problem we will introduce free space
consolidation in the next version of the program.

Men keep on, tak for alle gode tips!

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-01-08 18:31

On Sat, 5 Jan 2008 17:58:46 +0100, "nono" <nono@no.no> wrote:

>Jeg kan ikke få xp til at defragmentere mit d-drev, hvor jeg gemmer
>fjernsynsoptagelser. Den kører i 10 sek., og siger så, at nogle filer ikke
>blev defragmenteret.

Nogle af filerne må være 'låst' af andre programmer / services.

Når Xp ikke bruger mere end 10 sekunder er det såmæn nok fordi der
ikke noget reelt behov for defragmentering: Er der problemer når du
afspiller TV-optagelserne ?

<mlr>

Fra : nono

Dato : 05-01-08 18:47

ØØh ja udgangspunktet er jo at der er behv for defragmentering, men windows
gennemfører den ikke. Analysen siger "du bør defragmentere denne enhed".
Drevet er MEGET fragmenteret!
I Safe mode burde der vel ikke være noget, der låser filerne?

Jeg tror det er filernes størrelse, der er problemet...?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-01-08 19:55

On Sat, 5 Jan 2008 18:46:33 +0100, "nono" <nono@no.no> wrote:

> [...]
>I Safe mode burde der vel ikke være noget, der låser filerne?
>
>Jeg tror det er filernes størrelse, der er problemet...?

Det skal jeg ikke udelukke. Defragmentering er ikke det, microsoft
prioriterer højest...

"Drevet er MEGET fragmenteret " skriver du. Men giver det problemer.
Disken bruges åbenbart til TV-optagelser: Bliver der drop-outs /
missing frames i dine optagelser ? Hakker de under afspilning ?

Hvis ikke, så kan du roligt ignorere at disken er fragmenteret...

<mlr>

Fra : Per

Dato : 05-01-08 20:00

nono wrote:
> [...]
> I Safe mode burde der vel ikke være noget, der låser filerne?
>
> Jeg tror det er filernes størrelse, der er problemet...?

Hvis du kun har data liggende på dit D-drev så betyder det ikke så meget med
defragmentering og ydelse i den sammenhæng.

Men det kunne godt lyde som om der ikke er nok ledig plads - det skal der
nemlig bruges for at lave en defrag.
Alternativt kan du, hvis muligt, flytte et par filer til et andet drev og så
defragge og så derefter ligge filerne tilbage igen ?

Og hvis du er helt hysterisk så defragger du også drevet som du lagde
filerne overpå inden du flytter dem tilbage.

Ellers lyder det underligt at det skulle være problemer, hvis det kun er et
datadrev.

mvh. Per

Fra : nono

Dato : 05-01-08 20:19

> [...]
> så defragge og så derefter ligge filerne tilbage igen ?
> Ellers lyder det underligt at det skulle være problemer, hvis det kun er

Der er 80 gb ledig plds - så det.. og det er over 40 %.

Problemet er tilsyneladende, at windows xp defrag og wincontig og hvad de
eller hedder, KUN kan defragmentere ved samle flere fragmenter i en lang
fil. Dvs der skal være fri plads i et "fragment" svarende til filens
størrelse.

Løsningen tror jeg at have fundet.

Download contig.exe fra Microsoft Sysinternals. Det er en
kommandolinjestyret applikation, som med de rette swtches ser ud til at
defragmentere drevet. Den står og koger nu...
Den skriver for hver fil hvor mange fragmenter den er i før og efter
defragmentering.Fx er den nu i gang med en fil på 36 fragmenter..

Og lad os så lige slå fast: Et drev SKAL defragmenteres!

Link: http://technet.microsoft.com/da-dk/sysinternals/bb897428(en-us).aspx
Venligst

Henrik

Fra : Per

Dato : 05-01-08 21:01

nono wrote:
> [...]
> defragmentering.Fx er den nu i gang med en fil på 36 fragmenter..
>
> Og lad os så lige slå fast: Et drev SKAL defragmenteres!

Ok - fedt at det lykkes for dig .....

Det må være nogle store filer du så har liggende ..

/ Per

Fra : nono

Dato : 05-01-08 22:12

> Ok - fedt at det lykkes for dig .....
>
> Det må være nogle store filer du så har liggende ..
>
> / Per

Hej Per - og andre

Ja sådan en spillefilm optaget med mediacenter fylder 3-4 gigabyte eller
mere...

Nå men contig er nu færdig, og defrag er begyndt faktisk at defragmentere
drevet. Det ser nu ikke ud til at jeg får konsolideret den ledige plads, så
når jeg fylder 60-70 GB tilbage på drevet, så bliver det som fragmenterede
filer.

Jeg vil prøve at finde et værktøj til at konsolidere den ledige plads..

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 05-01-08 23:53

nono wrote:
> Jeg vil prøve at finde et værktøj til at konsolidere den ledige
> plads..

I den sammenhæng er det værd at bemærke at Windows Vistas defragmenter
ikke forsøger at opnå 100% defragmentering. Den prøver blot at sikre at
de mindste fragmenter i store filer er over en vis størrelse, hvilket
også giver fint mening: Skal man høvle rundt i 3 GB fil, kan det være
lige meget om der skal foretages et enkelt eller 10 seeks mens man gør
det.

Diskeeper Lite er freeware og kan konsolidere den ledige plads.

Det jeg endnu ikke har fundet i nogen freeware defragmenter er ordning
af filer efter sidste ændring. Metoden er at alle gamle filer (altså
dem hvor datoen for ændring af filen er gammel) samles i den ene ende
af drevet, dernæst kommer de nyere filer. Ideen er at de nyere filer
har størst sandsynlighed for at blive ændret. Det betyder at det kun er
en mindre del af harddiskens fysiske område der bliver fragmenteret og
at det derved er hurtigt at rydde op.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : nono

Dato : 06-01-08 10:51

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Diskeeper Lite er freeware og kan konsolidere den ledige plads.

Tak - jeg har ikke kunnet finde en lite men en 2008 trial , så den kører nu.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 06-01-08 16:52

nono wrote:
Toke:

> Tak - jeg har ikke kunnet finde en lite men en 2008 trial , så den
> kører nu.

Jeg kan heller ikke finde Lite-udgaven på den officielle site, men den
kan hentes en masse andre steder. Den udgave jeg kører med er fra 2002
og har version 7.0.418.0. Det fungerer upåklageligt - XP SP2 på NTFS.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/