/ Forside / Interesser / Fritid / Madlavning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Madlavning
#NavnPoint
Nordsted1 13396
frieda 10657
smuller54 10429
vagnr 9687
pifo 9117
piaskov 8417
ans 7901
mcloud 7316
HelleBirg.. 6846
10  dova 6027
En plastickugle i min øl (Guiness) ??
Fra : Andreas M. Hansen


Dato : 01-01-08 23:10

Hej gruppe,

Jeg havde for sjovs skyld købt et par dåser Guiness i Lidl, og stillet dem
ud i det store køleskab (den overdækkede terasse)
Her til aften ville jeg så prøve een, og da jeg havde hædt indholdet (0,5L)
op i et glas, lagde jeg mærke til at der var noget der raslede i bunden af
dåsen, når man rystede den. Jeg troede at det var en isklump, idet
udetemperaturen var omkring frysepunktet - ting plejer dog ikke at fryse så
hurtigt på vores terasse.
Da jeg nu til aften ville stille dåsen ud, lagde jeg mærke til at der
stadigvæk var noget der raslede, så teorien om en isklump blev forkastet, da
dåsen havde stået 5-6 timer ved stuetemp.
Ved at kigge ned igennem hullet i dåsen, kan jeg se at det der rasler er en
plastickugle - vel halvt så stor som en golfbold...
Er der nogen her som kan opklare mysteriet om hvad denne kugle skal gøre
godt for ? - jeg gætter på at det har noget med skumudviklingen i en
Guiness..

mvh

Andreas M. Hansen



 
 
Andreas M. Hansen (01-01-2008)
Kommentar
Fra : Andreas M. Hansen


Dato : 01-01-08 23:16


Nå, nu fandt jeg lige svaret ved at google lidt, så jeg svarer lige mig
selv...

http://en.wikipedia.org/wiki/Widget_%28beer%29

mvh

Andreas M. Hansen



Max (01-01-2008)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 01-01-08 23:19

Hej Andreas

> gøre godt for ? - jeg gætter på at det har noget med skumudviklingen
> i en Guiness..

Det er en trykfølsom nitrogen patron der får den rigtige skum frem
i øllet og de der bobler der går nedad :)

Forøvrigt en god øl, men ikke kold.

http://en.wikipedia.org/wiki/Guinness

--
Mvh Max



Kurt Hansen (01-01-2008)
Kommentar
Fra : Kurt Hansen


Dato : 01-01-08 23:24

On Tue, 1 Jan 2008 23:09:55 +0100, Andreas M. Hansen wrote:

> Hej gruppe,
>
> Jeg havde for sjovs skyld købt et par dåser Guiness i Lidl, og stillet dem
> ud i det store køleskab (den overdækkede terasse)
> Her til aften ville jeg så prøve een, og da jeg havde hædt indholdet (0,5L)
> op i et glas, lagde jeg mærke til at der var noget der raslede i bunden af
> dåsen, når man rystede den. Jeg troede at det var en isklump, idet
> udetemperaturen var omkring frysepunktet - ting plejer dog ikke at fryse så
> hurtigt på vores terasse.
> Da jeg nu til aften ville stille dåsen ud, lagde jeg mærke til at der
> stadigvæk var noget der raslede, så teorien om en isklump blev forkastet, da
> dåsen havde stået 5-6 timer ved stuetemp.
> Ved at kigge ned igennem hullet i dåsen, kan jeg se at det der rasler er en
> plastickugle - vel halvt så stor som en golfbold...
> Er der nogen her som kan opklare mysteriet om hvad denne kugle skal gøre
> godt for ? - jeg gætter på at det har noget med skumudviklingen i en
> Guiness..

Den lille kugle (widget) er fyldt med Nitrogen (kvælstof) og der er et
lille hul i kuglen. Nitrogenen frigiver CO2'en i øllet. Guiness og andre øl
af samme type, ville være ret tungtflydende uden hjælp fra denne gaskugle.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Jens Bruun (02-01-2008)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 02-01-08 00:03

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i en meddelelse
news:2dbewebpicta.1n0l797h7qfoz.dlg@40tude.net

> Den lille kugle (widget) er fyldt med Nitrogen (kvælstof) og der er et
> lille hul i kuglen. Nitrogenen frigiver CO2'en i øllet.

Nej, det er ikke det, der sker. Den frigivne nitrogen skaber alene skummet.

> Guiness og
> andre øl af samme type, ville være ret tungtflydende uden hjælp fra
> denne gaskugle.

Tungtflydende? Dén slags øl indeholder ikke kulsyre, og skal heller ikke
gøre det. Når det ikke serveres fra fad, mangler det karakteristiske skum,
der er så uløseligt forbundet med en Guinness. Derfor opfandt man fidusen.

Morale: Køb aldrig en Guinness på flaske.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.



Peter Jespersen (04-01-2008)
Kommentar
Fra : Peter Jespersen


Dato : 04-01-08 04:32

Jens Bruun wrote:

> "Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i en meddelelse
> news:2dbewebpicta.1n0l797h7qfoz.dlg@40tude.net
>
>> Den lille kugle (widget) er fyldt med Nitrogen (kvælstof) og der er et
>> lille hul i kuglen. Nitrogenen frigiver CO2'en i øllet.
>
> Nej, det er ikke det, der sker. Den frigivne nitrogen skaber alene
> skummet.
>
>> Guiness og
>> andre øl af samme type, ville være ret tungtflydende uden hjælp fra
>> denne gaskugle.
>
> Tungtflydende? Dén slags øl indeholder ikke kulsyre, og skal heller ikke
> gøre det. Når det ikke serveres fra fad, mangler det karakteristiske skum,
> der er så uløseligt forbundet med en Guinness. Derfor opfandt man fidusen.
>
> Morale: Køb aldrig en Guinness på flaske.

Murphys på flaske er også udstyret med disse kugler (Foretrækker rent
faktisk Murphy fremfor Guiness ... Carlsbergs Imperial Stout er også ganske
udemærket).

--

Live long and prosper...

-= JF =- (02-01-2008)
Kommentar
Fra : -= JF =-


Dato : 02-01-08 21:47

Andreas M. Hansen skrev:

> Jeg havde for sjovs skyld købt et par dåser Guiness i Lidl, og stillet dem
> ud i det store køleskab (den overdækkede terasse)

Stor fejl!
Stouts og portere skal ikke være kolde!
Prøv at snuppe en stuetempereret porter! Meget meget bedre smag, og
meget bedre skum!


--
Mvh. John

The only reason I would take up exercising is
so that I could hear heavy breathing again.

Andreas M. Hansen (03-01-2008)
Kommentar
Fra : Andreas M. Hansen


Dato : 03-01-08 07:59

> Stor fejl!
> Stouts og portere skal ikke være kolde!
> Prøv at snuppe en stuetempereret porter! Meget meget bedre smag, og meget
> bedre skum!
>
>

Der står ellers "SERVE EXTRA COLD" på dåsen....

mvh

Andreas M. Hansen



Lasse Jensen (03-01-2008)
Kommentar
Fra : Lasse Jensen


Dato : 03-01-08 22:03

Andreas M. Hansen wrote:

>> Stor fejl!
>> Stouts og portere skal ikke være kolde!
>> Prøv at snuppe en stuetempereret porter! Meget meget bedre smag, og
>> meget bedre skum!
>>
>>
>
> Der står ellers "SERVE EXTRA COLD" på dåsen....

På Upper Hill i Slagelse kan man få Guiness med 2 forskellige temperaturer.
MÃ¥ op og tjekke hvad det er imorgen... det er jo fredag.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

-= JF =- (03-01-2008)
Kommentar
Fra : -= JF =-


Dato : 03-01-08 22:22

Andreas M. Hansen skrev:

> Der står ellers "SERVE EXTRA COLD" på dåsen....

Jo, men de barbarer aner ikke en dyt om den slags )

Prøv at tage en stuetempereret af slagsen, og til sammenligning en der
har stået i køleren natten over. Kæmpe forskel til den varmes fordel.

Den har i forvejen ikke nogen hverken stor eller kraftig smag, og
kulsyre er næsten ikke-eksisterende - og begge dele formindskes kraftigt
ved afkøling.


--
Mvh. John

The only reason I would take up exercising is
so that I could hear heavy breathing again.

Jan Boegh (03-01-2008)
Kommentar
Fra : Jan Boegh


Dato : 03-01-08 09:03

-= JF =- skrev i 8f13a$477bf85b$3e3d8c6c$1887@news.arrownet.dk dette:
> Andreas M. Hansen skrev:
>
>> Jeg havde for sjovs skyld købt et par dåser Guiness i Lidl, og
>> stillet dem ud i det store køleskab (den overdækkede terasse)
>
> Stor fejl!
> Stouts og portere skal ikke være kolde!
> Prøv at snuppe en stuetempereret porter! Meget meget bedre smag, og
> meget bedre skum!

Du har sikkert ret. Men jeg har for nylig haft fornøjelsen af besøge Guiness
Storehouse i Dublin og de skænker selv i deres demonstrationsbar - Gravity
Bar - deres mørkebrune stads iskoldt. Personligt synes jeg den smagte
nogenlunde lige så grimt som ved stuetemperatur

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde. | A: Der er altså også et liv uden for nettet!
PS: Knipserier kan findes på | B: Såååeh - har du et link?
http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html


Jens Bruun (03-01-2008)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 03-01-08 18:12

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse
news:477c96c3$0$15885$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk

> Du har sikkert ret. Men jeg har for nylig haft fornøjelsen af besøge
> Guiness Storehouse i Dublin og de skænker selv i deres
> demonstrationsbar - Gravity Bar - deres mørkebrune stads iskoldt.

Sidst, jeg var der, kunne man vælge mellem kællingetemperatur (iskold),
drengetemperatur (kølig) og herretemperatur (tempereret).

Jeg tog herreudgaven. Mine irske, (mandlige) værter valgte kællingeudgaven,
drak en slurk, og lod så mig drikke resten. De kunne ikke li' deres egen
Guinness! Vi var senere på et rigtigt godt mikrobryggeri i Dublin, hvor jeg
fik mit livs bedste oyster-stout. Dér drak mine irske værter det tyndest
smagende øl, stedet kunne byde på. Så meget for irlændere og Guinness.
Tøsedrenge!

> Personligt synes jeg den smagte nogenlunde lige så grimt som ved
> stuetemperatur

Guinness bliver - som ved visse andre specialiteter - bedre og bedre, som
indtagelsen skrider frem. Når du først har drukket de første par stykker,
vil du opleve, at de efterfølgende bliver bedre og bedre.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.



ASKF (03-01-2008)
Kommentar
Fra : ASKF


Dato : 03-01-08 18:52

Jens Bruun ytrede sig i <MOmdnX2ZavnxiuDanZ2dnUVZ8vWdnZ2d@giganews.com>
med dette:

>"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse
>news:477c96c3$0$15885$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
>
>> Du har sikkert ret. Men jeg har for nylig haft fornøjelsen af besøge
>> Guiness Storehouse i Dublin og de skænker selv i deres
>> demonstrationsbar - Gravity Bar - deres mørkebrune stads iskoldt.
>
>Sidst, jeg var der, kunne man vælge mellem kællingetemperatur (iskold),
>drengetemperatur (kølig) og herretemperatur (tempereret).
>
>Jeg tog herreudgaven. Mine irske, (mandlige) værter valgte kællingeudgaven,
>drak en slurk, og lod så mig drikke resten. De kunne ikke li' deres egen
>Guinness! Vi var senere på et rigtigt godt mikrobryggeri i Dublin, hvor jeg
>fik mit livs bedste oyster-stout. Dér drak mine irske værter det tyndest
>smagende øl, stedet kunne byde på. Så meget for irlændere og Guinness.
>Tøsedrenge!

Ales og stouts er desværre på retur i Irland og UK, mens øltyperne sjovt
nok har fremgang i de fleste andre europæiske lande. Selv i USA er det
begyndt at blive trendigt med special-bryg fra mikro-bryggerier og
import fra især Belgien og Holland (kloster-ales er i høj kurs).

Mine stouts skal også helst være tempereret (14-20 C), mens ales har et
noget større spænd, nogle af dem smager faktisk ret dårligt, når de er
varme, mens andre ingen smag har når de er kolde.

>> Personligt synes jeg den smagte nogenlunde lige så grimt som ved
>> stuetemperatur
>
>Guinness bliver - som ved visse andre specialiteter - bedre og bedre, som
>indtagelsen skrider frem. Når du først har drukket de første par stykker,
>vil du opleve, at de efterfølgende bliver bedre og bedre.

Enig, en Guinness bør aldrig nydes alene.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
"When you try to change a mans paradigm, you must keep in mind that he
can hear you only through the filter of the paradigm he holds."
-Myron Tribus

Torben (03-01-2008)
Kommentar
Fra : Torben


Dato : 03-01-08 21:29


"ASKF" <nospam@askf.dk> wrote in message
news:jg7qn3l1ir1anlqffubg5lnmlm34nksmmk@4ax.com...

> Enig, en Guinness bør aldrig nydes alene.

Der er der nu ikke mange øl der bør

mvh
Torben



Jens Bruun (03-01-2008)
Kommentar
Fra : Jens Bruun


Dato : 03-01-08 22:10

"Torben" <real_anonymous@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:477d45a5$0$15877$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk

> Der er der nu ikke mange øl der bør

Jeg kender pt. kun to:

- En chili-øl, jeg engang købte i Netto
- en 1664 i lilla flaske, der angiveligt skulle være en slags hvedeøl, men
som smager som en kunstigt sødet citronvand

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.



Torben (04-01-2008)
Kommentar
Fra : Torben


Dato : 04-01-08 10:27


"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote in message
news:ItSdncnpMZS60uDanZ2dnUVZ8qClnZ2d@giganews.com...
>
> Jeg kender pt. kun to:
>
> - En chili-øl, jeg engang købte i Netto
> - en 1664 i lilla flaske, der angiveligt skulle være en slags hvedeøl, men
> som smager som en kunstigt sødet citronvand

Denne, Kjaerstrup Stout, hører ind under samme kategori:
http://www.goodbeer.dk/showpic.php?img=images/dk/kjaer1.jpg

Vi holdt familiens julefrokost 1. juledag, og "temaet" var specialøl. Tror
at vi havde 20 forskellige øl vi skulle konsumere - den lokale vinhandel
anbefalede Kjaerstrup Stout som værende en rigtig "dameøl". Ingen, absolut
ingen kunne lide denne gennemtrængende kakaomag og resten blev hældt direkte
i kloakken.

Denne faldt derimod i tøsernes smag:
http://www.theobrands.dk/Default.aspx?tabid=340
Smagte også OK, men har ikke det mindste med øl at gøre.

mvh
Torben






Max (04-01-2008)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 04-01-08 10:36

Hej Torben

> Denne faldt derimod i tøsernes smag:
> http://www.theobrands.dk/Default.aspx?tabid=340
> Smagte også OK, men har ikke det mindste med øl at gøre.

Hvorfor har det ikke noget med øl at gøre ?

--
Mvh Max



Torben (04-01-2008)
Kommentar
Fra : Torben


Dato : 04-01-08 10:41


"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
news:477dfdeb$0$2094$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Hvorfor har det ikke noget med øl at gøre ?

Smagen - minder mere om dessertvin med brus.

mvh
Torben



Max (04-01-2008)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 04-01-08 12:21

Hej Torben

> Smagen - minder mere om dessertvin med brus.

Nu findes der jo ikke noget der hedder en øl smag, der findes
i tusinder, om det er øl afhænger vel af måden det er
fremstillet på eller hvad ?

--
Mvh Max



Torben (04-01-2008)
Kommentar
Fra : Torben


Dato : 04-01-08 12:23


"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
news:477e1687$0$2107$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Nu findes der jo ikke noget der hedder en øl smag, der findes
> i tusinder, om det er øl afhænger vel af måden det er
> fremstillet på eller hvad ?

Sikkert - men i *min* verden har det ikke noget med øl at gøre!

mvh
Torben



Max (04-01-2008)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 04-01-08 12:40

Hej Torben

> Sikkert - men i *min* verden har det ikke noget med øl at gøre!

Ok, så forstår jeg, i min verden er den slags øl, fint øl
at drikke til f.eks. risalamandel juleaften.

--
Mvh Max



Torben (04-01-2008)
Kommentar
Fra : Torben


Dato : 04-01-08 13:27


"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
news:477e1b1d$0$2086$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Ok, så forstår jeg, i min verden er den slags øl, fint øl
> at drikke til f.eks. risalamandel juleaften.

Ja her ville den sikkert være god - ok, men en bajer bliver det aldrig

mvh
Torben



Max (04-01-2008)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 04-01-08 13:36

Hej Torben

> Ja her ville den sikkert være god - ok, men en bajer bliver det
> aldrig

Skal vi så diskutere hvad en bajer er ? :)

--
Mvh Max



Torben (04-01-2008)
Kommentar
Fra : Torben


Dato : 04-01-08 14:31


"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
news:477e282f$0$2112$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Skal vi så diskutere hvad en bajer er ? :)

Ja lad os bare det

Hørte faktisk ordet "nossebajer" for første gang her inden jul - hehe!

mvh
Torben



Max (04-01-2008)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 04-01-08 16:00

Hej Torben

> Ja lad os bare det

Så skal vi lige have fastslået hvad vi mener med en bajer,
er en bajer en pilsner som Hof, Tuborg, Thor og så vidre ?

> Hørte faktisk ordet "nossebajer" for første gang her inden jul - hehe!

Og hvad dækkede det begreb så ?

--
Mvh Max



Torben (04-01-2008)
Kommentar
Fra : Torben


Dato : 04-01-08 16:04


"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
news:477e498e$0$15898$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Så skal vi lige have fastslået hvad vi mener med en bajer,
> er en bajer en pilsner som Hof, Tuborg, Thor og så vidre ?

Jo!

>> Hørte faktisk ordet "nossebajer" for første gang her inden jul - hehe!
>
> Og hvad dækkede det begreb så ?

Nu ved jeg ikke om du nogensinde har drukket en øl *samtidig* med at du
kører bil?

Hvis ja til ovenstående, hvor gør du så af flasken når du ikke drikker?

mvh
Torben



Max (04-01-2008)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 04-01-08 16:10

Hej Torben

> Hvis ja til ovenstående, hvor gør du så af flasken når du ikke
> drikker?

Da jeg ikke går ind for kolde kugler, så sætter jeg den i flaskeholderen :)

--
Mvh Max



Torben (04-01-2008)
Kommentar
Fra : Torben


Dato : 04-01-08 16:16


"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
news:477e4bef$0$15898$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Da jeg ikke går ind for kolde kugler, så sætter jeg den i flaskeholderen
> :)

Hehehe

mvh
Torben



ASKF (04-01-2008)
Kommentar
Fra : ASKF


Dato : 04-01-08 13:48

Max ytrede sig i <477e1b1d$0$2086$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk> med
dette:

>Hej Torben
>
>> Sikkert - men i *min* verden har det ikke noget med øl at gøre!
>
>Ok, så forstår jeg, i min verden er den slags øl, fint øl
>at drikke til f.eks. risalamandel juleaften.

Bryghuset Svaneke har en Choko Stout som passer perfekt til søde
desserter, jeg serverer den gerne til is, men den er ret ulidelig at
drikke alene.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
"When you try to change a mans paradigm, you must keep in mind that he
can hear you only through the filter of the paradigm he holds."
-Myron Tribus

Max (04-01-2008)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 04-01-08 15:58

Hej ASKF

> Bryghuset Svaneke har en Choko Stout som passer perfekt til søde
> desserter, jeg serverer den gerne til is, men den er ret ulidelig at
> drikke alene.

Jeg må tilstå at øl med chokoladesmag, ja det fænger ikke hos mig.

--
Mvh Max



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408926
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste