Elspørgsmål. Fase og nul i en afbryder
Fra : Niels Pein

Dato : 01-01-08 19:11

Hej gruppe.

Jeg er ny i denne gruppe, og ved ikke om det er det rigtige sted at spørge,
men here goes.
(og hvis spørgsmål om el ikke hører til her så sig til og spring resten
over)

Jeg vil sætte et par lamper op i garagen, og fandt i den forbindelse en
dobbelt afbryder jeg gerne vil bruge.
Men spørgsmålet er: Hvor sætter jeg fase og nul på hhv. kablet ind og de to
kabler ud? Jord giver vist sig selv, der er en skrue i underlaget til det.

Her er et billede:
http://pein.dk/p1010082.jpg

Fase ind skal vel sættes i midten forneden, og de to faser ud sættes til
venstre og højre forneden. Men hvad med nul?

Jeg tipper på nul bare skal lige igennem, men een ind og to ud giver jo tre,
og der er kun to "huller" foroven. Skal man godt nok til at samle to-til-een
i en samlemuffe?
Eller tager jeg helt fejl?
--
På forhånd tak.
Niels

Fra : Ukendt

Dato : 01-01-08 19:14

Niels Pein wrote:
> [...]
>
> Jeg tipper på nul bare skal lige igennem, men een ind og to ud giver
> jo tre, og der er kun to "huller" foroven. Skal man godt nok til at

dk.teknik.el kan svare på dine spørgsmål. Hvis du ikke ved det i forvejen
burde du måske kontakte en autoriseret elinstallatør.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 01-01-08 19:36

Stig Bang-Mortensen wrote:

> dk.teknik.el kan svare på dine spørgsmål. Hvis du ikke ved det i
> forvejen burde du måske kontakte en autoriseret elinstallatør.

Lidt mere firkantet, du må ganske enkelt ikke lave dette arbejde selv.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 01-01-08 20:07

Hej!

Erik Olsen DK wrote:
> Lidt mere firkantet, du må ganske enkelt ikke lave dette arbejde selv.

Men hvis han _vil_ lave det selv, vil jeg mene, at det er bedre, at han får
lavet det rigtigt istedet for at få lavet noget klamp. Så hellere få klar besked
i .el end at forsøge helt selv...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Johannes Jørgensen

Dato : 01-01-08 21:01

"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> wrote in message
> [...]
> får lavet det rigtigt istedet for at få lavet noget klamp. Så hellere få
> klar besked i .el end at forsøge helt selv...

Hvis man har så lidt forstand på EL, at man ikke ved, hvordan en simpel
kontakt, skal monteret, skal man holde fingerne helt fra det,
konsenkvenserne ved ikke at lave det rigtig, kan blive store, så som
nedbrandt hus.

JJ

Fra : sidse

Dato : 01-01-08 21:19

"Johannes Jørgensen" <jo@mil.dk> wrote in message

> [...]
> kontakt, skal monteret, skal man holde fingerne helt fra det,
> konsenkvenserne ved ikke at lave det rigtig, kan blive store, så som

Som muligvis ikke bliver erstattet af forsikringen da de kan se det ikke er
korrekt udført elarbejde.

Henrik

Fra : Martin Bak

Dato : 01-01-08 21:28

"sidse" <inge@spam.dk> skrev i en meddelelse

> "Johannes Jørgensen" <jo@mil.dk> wrote in message

> Som muligvis ikke bliver erstattet af forsikringen da de kan se det ikke
> er korrekt udført elarbejde.

Der har været fusket udført el-arbejde i alle de huse jeg hidtil har haft,
incl. det jeg bor i nu. Blå er brugt til fase og til jord osv. osv. Så det
er nemt at se, at der er lavet ikke korrekt arbejde tidligere. Om
forsikringen vil nægte mig erstatning på grund af tidligere ejeres synd ved
jeg ikke. Men hvis man bærer sig fornuftigt ad, vil jeg dog mene, at de
fleste vil kunne etablere nye kontakter mere sikkert end de eksisterende
installationer. Men bortset fra det er jeg enig, hvis man ikke kan kende op
og ned på en kontakt skal man holde nallerne væk.

Martin

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 01-01-08 21:51

Kim Voss Schrader wrote:

> Men hvis han _vil_ lave det selv, vil jeg mene, at det er bedre, at
> han får lavet det rigtigt istedet for at få lavet noget klamp. Så
> hellere få klar besked i .el end at forsøge helt selv...

Niels har tydeligvis intet begreb om det.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-01-08 22:57

On Tue, 1 Jan 2008 21:51:28 +0100, "Erik Olsen DK" <me@privacy.net>
wrote:

>Niels har tydeligvis intet begreb om det.

Så er det da heldigt at han selv er klar over det, og spørger ind til
det.

Hvis ikke det da var fordi spørgsmål om el altid ender i en gang
mundhuggeri om at det er ulovligt at lave selv .....

Jeg har i mit hus een kontakt som vender 'forkert', dvs når den ser ud
som tændt, trykket ind forneden, så er den slukket. Skide irriterende.
Men lige præcis den kontakt er sat op har jeg selv set en elektriker
sætte op.....
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 01-01-08 23:06

Mads Lie Jensen wrote:

> Så er det da heldigt at han selv er klar over det, og spørger ind til
> det.

Jeg håber han også spørger i dk.teknik.el

> Hvis ikke det da var fordi spørgsmål om el altid ender i en gang
> mundhuggeri om at det er ulovligt at lave selv .....

Det er ikke uden grund. Man må selv udskifte normaltætte afbrydere og
stikkontakter, men andre typer er no-no, heller ikke uden grund.

> [...]
> som tændt, trykket ind forneden, så er den slukket. Skide irriterende.
> Men lige præcis den kontakt er sat op har jeg selv set en elektriker

Det var et ret tåbeligt eksempel, for det er nemlig ikke i modstrid med
reglerne i Stærkstrømsbekendtgørelsen. Har du hørt om
korrespondanceafbrydere?

Fra : Niels Pein

Dato : 01-01-08 23:10

"Erik Olsen DK" skrev ...

> Jeg håber han også spørger i dk.teknik.el

Hvorfor håber du det?
--
Mvh. Niels

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 01-01-08 23:17

Niels Pein wrote:

> Hvorfor håber du det?

Fordi han får mere kvalificerede svar der, og advarslerne er normalt
velunderbyggede.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-01-08 08:02

On Tue, 1 Jan 2008 23:05:40 +0100, "Erik Olsen DK" <me@privacy.net>
wrote:

>Det er ikke uden grund. Man må selv udskifte normaltætte afbrydere og
>stikkontakter, men andre typer er no-no, heller ikke uden grund.

Enig - el er noget farligt stads, men hvis man sætter sig lidt ind i
det, så er det heller ikke værre.

>Det var et ret tåbeligt eksempel, for det er nemlig ikke i modstrid med
>reglerne i Stærkstrømsbekendtgørelsen. Har du hørt om
>korrespondanceafbrydere?

Det her er ikke og har aldrig nogensinde skulle være en
korrespondance-afbryder.
Det var egentlig mere for at illustrere at selv elektrikere sjusker.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 02-01-08 09:59

Mads Lie Jensen wrote:

> Det her er ikke og har aldrig nogensinde skulle være en
> korrespondance-afbryder.

Det forventede jeg heller ikke, men det var for at illustrere at man
alligevel ikke kan bruge afbryderes retning som et fast princip

> Det var egentlig mere for at illustrere at selv elektrikere sjusker.

Der er sådan set to muligheder, enten at elektrikeren har anvendt en
korrespondanceafbryder, eller at han har vendt afbryderen forkert. Ingen
af delene giver anledning til sikkerhedsmæssige problemer, men kan være
sjusket. Der er dog også den mulighed at elektrikeren har skullet skifte
en afbryder hvor en af ledningerne har været for kort, det kan man i
nogle tilfælde råde bod på ved at vende afbryderen eller benytte en
anden type.

Og hvorfor kan en ledning være for kort? Enten fordi det er en gammel,
mør installation (og så bør du få den skiftet), eller en sjusket amatør
har haft fingre i den.

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 01-01-08 22:05

"Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg tipper på nul bare skal lige igennem, men een ind og to ud giver jo
> tre, og der er kun to "huller" foroven. Skal man godt nok til at samle

Hej Niels,

Du tager delvis fejl...

Fælles fase skal ind i midten og mellemledningen til lampestederne skal på
hver sin side.
NUL skal ikke på en afbryder, den trækkes direkte til hvert lampested. men
kan forbindes i den anden ende af de 3 pile (har dog ingen funktion, andet
en samlemuffe).
På lampestedet står P for fase og N for NUL.

Forresten hedder den vist en Krone afbryder.

Nå jeg er ikke el-fagmand... derfor er dette kun min "mening" og ikke er råd
:-/ (sagde du ansvarfraskrivelse)

Mvh
Leon

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-01-08 02:10

On Jan 1, 8:06 pm, Kim Voss Schrader <usen...@mumbojumbo.dk> wrote:
> [...]
> lavet det rigtigt istedet for at få lavet noget klamp. Så hellere få klar besked

Nemlig.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og

Fra : Niels Pein

Dato : 04-01-08 00:33

Forresten, tak for svarene (nogle mere relevante end andre).

Tænk, jeg troede egentlig det var åbenlyst, at hvis jeg havde forstand på
emnet, ville jeg ikke have behov for at spørge.
--
Hilsen Niels