count, group, where syntax
Fra : ZiGGi

Dato : 29-11-07 11:26

Hej NG,

Muligvis et tåbeligt spørgsmål, men jeg kan ikke rigtigt blive enig med mig
selv om hvordan det laves pænest

Jeg har en struktur lig:

ID (primary key)
employee_id
serial_num

Jeg ønsker at returnere alle employee_id's som er registreret med mere end
ét serial_num. Altså lige:

SELECT COUNT(*) AS number, employee_id GROUP BY serial_num;

....men... kun hvor COUNT(*) > 1

Idéen kan beskrives som:

SELECT COUNT(*) AS number, employee_id WHERE number>2 GROUP BY serial_num;
(hvilket dog ikke er syntax-mæssigt korrekt)

Jeg er desværre bundet til en mysql 4.0.18 men forslag til både 4.x og 5.x
modtages gerne

PFT
/Michael

Fra : Gert Krabsen

Dato : 29-11-07 11:59

Uden at have testet syntaksen:

SELECT COUNT(ID) AS number, employee_id
FROM tabel
WHERE COUNT(ID)>1

???

GROUP BY serial_num er udeladt, for det optræder vel kun een gang i
tabellen (ellers har du et databasestruktur-problem)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-11-07 12:50

Gert Krabsen skrev:

> Uden at have testet syntaksen:
>
> SELECT COUNT(ID) AS number, employee_id
> FROM tabel
> WHERE COUNT(ID)>1

Niks - du kan ikke have employee_id med i en group by-forespørgsel
uden enten at gruppere på den eller aggregere den.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Gert Krabsen

Dato : 29-11-07 13:49

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Niks - du kan ikke have employee_id med i en group by-forespørgsel
> uden enten at gruppere på den eller aggregere den.

Derfor skrev jeg 'uden at have testeet syntaksen'

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-11-07 12:52

ZiGGi skrev:

> ID (primary key)
> employee_id
> serial_num
>
> Jeg ønsker at returnere alle employee_id's som er registreret
> med mere end ét serial_num. Altså lige:

"HAVING" er din ven:

   SELECT employee_id, COUNT(*) as number
   FROM employees
   GROUP BY employee_id
   HAVING COUNT(*) > 1

WHERE bruges til kriterier på den enkelte post, mens HAVING bruges
til kriterier for gruppen.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : ZiGGi

Dato : 29-11-07 13:39

Perfekt!!!

Mange tak for tippet

/Michael

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-11-07 14:46

ZiGGi skrev:

> Perfekt!!!
>
> Mange tak for tippet

Velbekomme. Hvis du vil gøre lidt til gengæld, må du gerne læse min
signatur.

--
Jens Gyldenkærne Clausen