"Thomas Demant" <news@dement.dk> skrev i en meddelelse
news:47780c25$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...
> Ofte har jeg undret mig over, hvorfor man (eller måske nok nærmere nogen)
> anvender tilskud af lattergas, for at "tune" en motor.
> Det er ikke så meget bevæggrunden for at tilføre et oxidationsmiddel, jeg
> søger.
> Men hvorfor søren bruger man ikke ilt i stedet? Jeg tænker, at det for
> menig mand må være betydeligt lettere at få fingrene i, end lattergas.
Lattergas bliver brint + ilt når det når en vis temperatur, vistnok omkring
(utroligt videnskabeligt) 300C. Mere ilt betyder også man kan ødsle mere
brændstof væk.
> Miljømæssige fordele er vel næsten ligegyldige at overveje, når formålet
> kan beskrives som 'flere heste, for det skal altså bare køre stærkt'
Ja man vinder ikke en grøn afgift ved at reducere brændstof forbruget under
et burnout. Det er nok også en af grundene til at der næppe kommer en
lattergas stander ved Q8 i den nærmeste fremtid.
> Er der en kølende virkning i anvendelsen af dinitrogenoxid, som jeg har
> overset?
Det ved jeg ikke om du har, men det er der. Man køler indsugningsluften
ned, så der bliver plads til mere luft(og dermed mere brændstof) , dette er
dog kun en bi-fordel ved det.
/Sune
-der må gå fordi sin cykel er stjålet