/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
Hvordan holder den sig i luften?
Fra : -= JF =-


Dato : 23-12-07 00:25

Prøv at se dette klip fra Youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=E8ftEKI0cLg&NR=1

Det viser en helikopter der tøffer rundt over fotografen, kun med
halerotoren kørende... Rotorbladende holder stille, og det ser ikke ud
til at være samme 'bedrag' der får diligencens hjul til at stå stille
eller køre baglæns... Den her rotor står stille!

Hvordan lader det sig gøre?

--
Mvh. John

The only reason I would take up exercising is
so that I could hear heavy breathing again.

 
 
N_B_DK (23-12-2007)
Kommentar
Fra : N_B_DK


Dato : 23-12-07 00:48

"-= JF =-" <null@null.null> wrote in message
news:18759$476d9caf$3e3d8c6c$9187@news.arrownet.dk
> Prøv at se dette klip fra Youtube:
> http://www.youtube.com/watch?v=E8ftEKI0cLg&NR=1
>
> Det viser en helikopter der tøffer rundt over fotografen, kun med
> halerotoren kørende... Rotorbladende holder stille, og det ser ikke ud
> til at være samme 'bedrag' der får diligencens hjul til at stå stille
> eller køre baglæns... Den her rotor står stille!
>
> Hvordan lader det sig gøre?

Hovedroteren står IKKE stille, men har en rotations frekvens der falder
sammen med kameraets, og derfor ser det ud som den ikke roterer, af samme
grund benytter man stroboskop lys til at "fastfryse" roterende emner hvis
man skal aflæse ting derpå imens, og af samme årsag ses lystofrør ALDRIG ved
roterende maskiner (da maskinen, vil se ud som den står stille...), og af
samme grund forsvinder glødelamper heller aldrig helt fra markedet.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.
http://www.youtube.com/watch?v=qORF1V-a8Ng&mode=related&search=


-= JF =- (23-12-2007)
Kommentar
Fra : -= JF =-


Dato : 23-12-07 01:01

N_B_DK skrev:

> Hovedroteren står IKKE stille, men har en rotations frekvens der falder
> sammen med kameraets, og derfor ser det ud som den ikke roterer, af

Kender naturligvis godt fænomenet. Det var det jeg henviste til med
deligencehjulene - men jeg tror netop ikke at det er det der gør sig
gældende her uden at jeg dog har en bedre forklaring.

Normalt når rotationshastigheder passer med antal frames, kan man
alligevel godt se at der trods alt er noget der ikke stemmer. Men på
dette klip står rotorbladene bare _for_ stille.

--
Mvh. John

The only reason I would take up exercising is
so that I could hear heavy breathing again.

Kurt Kjær Jensen (23-12-2007)
Kommentar
Fra : Kurt Kjær Jensen


Dato : 23-12-07 02:04

-= JF =- skrev:
> N_B_DK skrev:
>
>> Hovedroteren står IKKE stille, men har en rotations frekvens der
>> falder sammen med kameraets, og derfor ser det ud som den ikke
>> roterer, af
>
> Kender naturligvis godt fænomenet. Det var det jeg henviste til med
> deligencehjulene - men jeg tror netop ikke at det er det der gør sig
> gældende her uden at jeg dog har en bedre forklaring.
>
> Normalt når rotationshastigheder passer med antal frames, kan man
> alligevel godt se at der trods alt er noget der ikke stemmer. Men på
> dette klip står rotorbladene bare _for_ stille.

Det er præcis samme fænomen her som med diligencehjulene. Men MI-24 Hind
er en kamphelikopter med et sæt kraftige motorer, så derfor kan
motorreguleringen bedre holde hastigheden ved varierende belastninger.
Desuden vejer rotorsættet også en del så der er en stor inerti i
rotorbladene.

I øvrigt flyver helikopteren også rundt med en nogenlunde ensartet
belastning. Men hvis man kigger på det første højresving ude i venstre
del af banen så er det tydeligt at motorerne bliver belastet mere på
grund af svinget og falder lidt bagud i forhold til filmen. Tilsvarende
lidt senere kommer hastigheden op igen, så bladene kører lidt hurtigere
end filmen.

--
Venlig hilsen
Kurt Kjær Jensen

carsten (24-12-2007)
Kommentar
Fra : carsten


Dato : 24-12-07 17:14

Se for at diligencehjulene fænomenet skal kunde virke skal begge rotore køre
med samme hastighed, og det gør de ikke på en helikopter, hale rotoren køre
ca 10 gange stærkere en hoved rotoren, og de er koplet fast sammen via
gearkassen, så hvis diligencehjulene fænomenet skal passe på hovedrotoren
burde vi se at halerotoren køre rundt,

Konklusion: Fake, svinden og humbug.
en model i snor, tilsat lyd


/Carsten

Ulrik Smed (25-12-2007)
Kommentar
Fra : Ulrik Smed


Dato : 25-12-07 11:40

carsten wrote:
> Se for at diligencehjulene fænomenet skal kunde virke skal begge
> rotore køre med samme hastighed, og det gør de ikke på en helikopter,
> hale rotoren køre ca 10 gange stærkere en hoved rotoren, og de er
> koplet fast sammen via gearkassen, så hvis diligencehjulene fænomenet
> skal passe på hovedrotoren burde vi se at halerotoren køre rundt,

Det ser vi jo netop også. Men selvom vi ikke gjorde, kunne det godt være
diligence-effekt alligevel. Hvis halerotoren f.eks kører 2 omgange, for hver
en femtedel omgang hovedrotoren kører (1/5 fordi den har 5 rotorblade her),
så ville den se ud til at stå stille. Når det alligevel ikke ser ud til det,
kan det være fordi der er lidt variation i hastigheden på begge rotorer.
Disse variationer ses som at hovedrotoren bevæger sig lidt, både den ene og
den anden vej rundt. Det kunne også være fordi udvekslingen var en anden end
netop 10 gange. Den behøver jo ikke være et helt tal, og selv med andre hele
tal ville den kunne ses at rotere.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark



carsten (25-12-2007)
Kommentar
Fra : carsten


Dato : 25-12-07 14:11

Ulrik Smed wrote:

> Det ser vi jo netop også. Men selvom vi ikke gjorde, kunne det godt være
> diligence-effekt alligevel. Hvis halerotoren f.eks kører 2 omgange, for
> hver en femtedel omgang hovedrotoren kører (1/5 fordi den har 5 rotorblade
> her), så ville den se ud til at stå stille. Når det alligevel ikke ser ud
> til det, kan det være fordi der er lidt variation i hastigheden på begge
> rotorer. Disse variationer ses som at hovedrotoren bevæger sig lidt, både
> den ene og den anden vej rundt. Det kunne også være fordi udvekslingen var
> en anden end netop 10 gange. Den behøver jo ikke være et helt tal, og selv
> med andre hele tal ville den kunne ses at rotere.
>


Hvis diligencehjulene fænomenet skal virke skal rotor hastigheden passe med
lukketiden på kamerat og det en da meget præcis en lille variation vil
bevirke at hjulet/ rotoren vil rotere.
halerotoren er tre bladet, hvad bevirke at den skal køre meget stærkt for at
kunne modvirke rotationen fra hoved rotoren, så alle rede her knækker
filmen.
Dernæst buer bladene på hoved rotoren forlidt op, til at de skulle være
belastet.

Der er ingen forklaring der kan modbevise at det er fake,
det er en model den hænger i en tynd snor

/Carsten, der flyver med helikopter 20 gange om året


Regnar Simonsen (25-12-2007)
Kommentar
Fra : Regnar Simonsen


Dato : 25-12-07 19:52


> Der er ingen forklaring der kan modbevise at det er fake,
> det er en model den hænger i en tynd snor
>
> /Carsten, der flyver med helikopter 20 gange om året

Hej
Hvis man læser kommentarerne til you-tube-klippet, kan man se, at der også
er andre, som har filmet fænomenet - bla. en som har filmet 2 helikoptere i
Tyskland; han skriver selv at det er en normal stroboskopeffekt.

Se klippet:
http://www.youtube.com/watch?v=efABjYOdU_c

Hilsen Regnar Simonsen


carsten (25-12-2007)
Kommentar
Fra : carsten


Dato : 25-12-07 23:42

Regnar Simonsen wrote:

>
>> Der er ingen forklaring der kan modbevise at det er fake,
>> det er en model den hænger i en tynd snor
>>
>> /Carsten, der flyver med helikopter 20 gange om året
>
> Hej
> Hvis man læser kommentarerne til you-tube-klippet, kan man se, at der også
> er andre, som har filmet fænomenet - bla. en som har filmet 2 helikoptere
> i Tyskland; han skriver selv at det er en normal stroboskopeffekt.
>
> Se klippet:
> http://www.youtube.com/watch?v=efABjYOdU_c
>
> Hilsen Regnar Simonsen

Ja men der kan du se at hoved rotoren bevægersig, samt at hale rotoren køre
med en højre hastighed, det kan du ikke i det første eksempel

/Carsten

Max (23-12-2007)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 23-12-07 09:39

Hej

> af samme årsag ses lystofrør ALDRIG ved roterende maskiner (da
> maskinen, vil se ud som den står stille...), og af samme grund
> forsvinder glødelamper heller aldrig helt fra markedet.

Man bruger nu masser af lysstofrør ude ved drejebænkene og alle
andre steder, er blinkene et problem, så sætter man bare en HF
forkobling på.

--
Mvh Max



Erling Nansen (23-12-2007)
Kommentar
Fra : Erling Nansen


Dato : 23-12-07 11:22


"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:476e1e46$0$15879$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej
>
>> af samme årsag ses lystofrør ALDRIG ved roterende maskiner (da
>> maskinen, vil se ud som den står stille...), og af samme grund
>> forsvinder glødelamper heller aldrig helt fra markedet.
>
> Man bruger nu masser af lysstofrør ude ved drejebænkene og alle
> andre steder, er blinkene et problem, så sætter man bare en HF
> forkobling på.
>
> --
> Mvh Max
>
>

Ja, og Max, - man bruger sommetider trefasede armaturer, - altså tre rør,
på hver sin fase. Ophæver måske ikke helt, men næsten.

Erling




Terkel Pedersen (23-12-2007)
Kommentar
Fra : Terkel Pedersen


Dato : 23-12-07 12:43


> man skal aflæse ting derpå imens, og af samme årsag ses lystofrør ALDRIG
> ved
> roterende maskiner (da maskinen, vil se ud som den står stille...), og af
> samme grund forsvinder glødelamper heller aldrig helt fra markedet.
>

Almindelige glødelamper har også stroboskopvirkning. For år tilbage, da jeg
spillede grammofonplader, havde jeg en lille skive med cirkelformede
stregmønstre - lignede lidt en stregkode med korte streger anbragt i
koncentriske ringe.
Når man lagde skiven på grammofonen kunne man i skæret fra en glødelampe
indstille grammofonen til det rigtige antal omdrejninger per minut.

vh tp.



Bertel Lund Hansen (26-12-2007)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 26-12-07 14:48

Terkel Pedersen skrev:

> Når man lagde skiven på grammofonen kunne man i skæret fra en glødelampe
> indstille grammofonen til det rigtige antal omdrejninger per minut.

I sin tid havde mange grammofoner streger markeret på
tallerkenens kant. De dyre havde en lille lampe indbygget.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Kim Ludvigsen (23-12-2007)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 23-12-07 00:59

Den 23-12-07 00.24 skrev -= JF =- følgende:

> Det viser en helikopter der tøffer rundt over fotografen, kun med
> halerotoren kørende... Rotorbladende holder stille, og det ser ikke ud
> til at være samme 'bedrag' der får diligencens hjul til at stå stille
> eller køre baglæns... Den her rotor står stille!

Ja, det ser imponerende ud, men hvorfor skulle det ikke være samme
"bedrag" som ved diligencens hjul? Bemærk for øvrigt, at halerotoren
også kører meget langsomt i klippet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Polimiken - en levende netavis, der tør, hvor selv Ekstra Bladet tier.
http://polimiken.dk

Bertel Lund Hansen (23-12-2007)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 23-12-07 01:23

-= JF =- skrev:

> Det viser en helikopter der tøffer rundt over fotografen, kun med
> halerotoren kørende... Rotorbladende holder stille, og det ser ikke ud
> til at være samme 'bedrag' der får diligencens hjul til at stå stille
> eller køre baglæns... Den her rotor står stille!

Helikopteren har en (supplerende) jetmotor, og bladene virker som
vinger.

En almindelig helikopter kan også flyve lidt selv om motoren går
i stå.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Linde (23-12-2007)
Kommentar
Fra : Linde


Dato : 23-12-07 01:40


"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:rharm3lpuo2v7hkshqjj1gk1ftjfm16dk5@4ax.com...
>
> Helikopteren har en (supplerende) jetmotor, og bladene virker som
> vinger.
>
> En almindelig helikopter kan også flyve lidt selv om motoren går
> i stå.

ROFL! Jeg vælger at formode det var en vittig bemærkning, nu da jeg har læst
en del fornuftige indlæg fra dig i andre grupper

Mvh
Linde



Bertel Lund Hansen (23-12-2007)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 23-12-07 01:44

Linde skrev:

> > Helikopteren har en (supplerende) jetmotor, og bladene virker som
> > vinger.

> > En almindelig helikopter kan også flyve lidt selv om motoren går
> > i stå.

> ROFL! Jeg vælger at formode det var en vittig bemærkning, nu da jeg har læst
> en del fornuftige indlæg fra dig i andre grupper


Det var skam seriøst.

Nu så jeg videoen til ende, og så bliver det klart at der er tale
om et fotografisk bedrag. Helikopteren stiger lodret op, og det
kan den ikke uden roterende blade.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

BJ (23-12-2007)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 23-12-07 01:47


"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:fjbrm35vhjg6vfenjol7ra85d4eargvltv@4ax.com...

KLIP

> Nu så jeg videoen til ende, og så bliver det klart at der er tale
> om et fotografisk bedrag. Helikopteren stiger lodret op, og det
> kan den ikke uden roterende blade.

Et VTOL fly har nu heller ikke noget, der roterer og vingerne bærer intet.

Bortset fra det, så er fint filmisk bedrag, motoren kører jo og drive line
"står stille"..

mvh
Bjørn J.



Linde (23-12-2007)
Kommentar
Fra : Linde


Dato : 23-12-07 01:52


"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:fjbrm35vhjg6vfenjol7ra85d4eargvltv@4ax.com...
>
> Nu så jeg videoen til ende, og så bliver det klart at der er tale
> om et fotografisk bedrag. Helikopteren stiger lodret op, og det
> kan den ikke uden roterende blade.

Okay, ja helikopteren har godt nok 2 motorer, men de tjener ikke til
fremdrift på anden måde end at drive rotorerne. Som man kan se på andre
billeder af Mi-24, og jethelikoptere generelt, søger man at få udblæsningen
så langt væk fra halerotoren som muligt, og fordele den så den ikke
indvirker på styringen. Stopper en eller begge motorer kan den stadig
nødlande, men kun på den kinetiske energi der er tilbage i rotorerne plus
den energi der opstår i en hurtig nedstigning.

Mvh
Linde



Linde (23-12-2007)
Kommentar
Fra : Linde


Dato : 23-12-07 01:55


"Linde" <delinde@gmailfjern.com> skrev i en meddelelse
news:476db14f$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...
men kun på den kinetiske energi der er tilbage i rotorerne plus
> den energi der opstår i en hurtig nedstigning.

Hmm...der er da vist noget for sproggruppen i andre sammenhænge, en
"nedstigning"

Mvh
Linde



BJ (23-12-2007)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 23-12-07 01:57


"Linde" <delinde@gmailfjern.com> skrev i en meddelelse
news:476db1ed$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...

KLIP

> Hmm...der er da vist noget for sproggruppen i andre sammenhænge, en
> "nedstigning"

Mon de kender ordet autorotation..?..;)

mvh
Bjørn J.



Linde (23-12-2007)
Kommentar
Fra : Linde


Dato : 23-12-07 02:04


"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:476db255$0$2088$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Mon de kender ordet autorotation..?..;)

Givetvis...men nu var det mere "ned" og "stigning" der virkede påfaldende
idet jeg skrev dem.

Mvh
Linde



BJ (23-12-2007)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 23-12-07 02:06


"Linde" <delinde@gmailfjern.com> skrev i en meddelelse
news:476db42b$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...

KLIP

>> Mon de kender ordet autorotation..?..;)
>
> Givetvis...men nu var det mere "ned" og "stigning" der virkede påfaldende
> idet jeg skrev dem.

O.k.

mvh
Bjørn J.



Kristian Damm Jensen (23-12-2007)
Kommentar
Fra : Kristian Damm Jensen


Dato : 23-12-07 08:07

Linde wrote:
> "BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:476db255$0$2088$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>> Mon de kender ordet autorotation..?..;)
>
> Givetvis...men nu var det mere "ned" og "stigning" der virkede
> påfaldende idet jeg skrev dem.

Pudsig sammensæltning, ja. Men ikke mere pudsig end at den findes i
Retskrivningsordbogen.

--
Venlig hilsen /Best regards
Kristian Damm Jensen



N. Foldager (23-12-2007)
Kommentar
Fra : N. Foldager


Dato : 23-12-07 19:37

On Sun, 23 Dec 2007 08:06:59 +0100, "Kristian Damm Jensen"
<damm.usenet@kristiandamm.dk> wrote:

>Linde wrote:
>> "BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
>> news:476db255$0$2088$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>>
>>> Mon de kender ordet autorotation..?..;)
>>
>> Givetvis...men nu var det mere "ned" og "stigning" der virkede
>> påfaldende idet jeg skrev dem.
>
>Pudsig sammensæltning, ja. Men ikke mere pudsig end at den findes i
>Retskrivningsordbogen.


Og det er et gammelt fænomen:

2. Mosebog 19 : 18.
Men hele Sinaj Bjerg hylledes i Røg, fordi HERREN steg ned derpå i
Ild

Niels Foldager

Martin Larsen (23-12-2007)
Kommentar
Fra : Martin Larsen


Dato : 23-12-07 23:48

"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> skrev i meddelelsen
news:9iatm39jdaseps6n1ogatk84lhr4lt10co@4ax.com...
> On Sun, 23 Dec 2007 08:06:59 +0100, "Kristian Damm Jensen"
> <damm.usenet@kristiandamm.dk> wrote:
>
>>Linde wrote:
>>> "BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
>>> news:476db255$0$2088$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>>>
>>>> Mon de kender ordet autorotation..?..;)
>>>
>>> Givetvis...men nu var det mere "ned" og "stigning" der virkede
>>> påfaldende idet jeg skrev dem.
>>
>>Pudsig sammensæltning, ja. Men ikke mere pudsig end at den findes i
>>Retskrivningsordbogen.
>
>
> Og det er et gammelt fænomen:
>
> 2. Mosebog 19 : 18.
> Men hele Sinaj Bjerg hylledes i Røg, fordi HERREN steg ned derpå i
> Ild

Hvorfor opstiger der Tvivl i eders Hjerter?:

Åb.12:12

Ve Jorden og Havet!
thi Djævelen er nedstegen til eder og har stor Vrede

Mvh
Martin


Bertel Lund Hansen (23-12-2007)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 23-12-07 10:05

Linde skrev:

> Hmm...der er da vist noget for sproggruppen i andre sammenhænge, en
> "nedstigning"

Men der er ikke noget galt med udtrykket. Kan man stige op, kan
man også stige ned. I øvrigt er udtryk som "Han steg ned fra sin
hest" ganske almindelige.

En dør kan f.eks. også lukkes både op og i selv om "lukke" alene
betyder at den lukkes i.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Linde (23-12-2007)
Kommentar
Fra : Linde


Dato : 23-12-07 13:00


"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:729sm39l1lu4jp4nng9a7hn2j1c0dr6o52@4ax.com...
> Linde skrev:
>
>> Hmm...der er da vist noget for sproggruppen i andre sammenhænge, en
>> "nedstigning"
>
> Men der er ikke noget galt med udtrykket. Kan man stige op, kan
> man også stige ned. I øvrigt er udtryk som "Han steg ned fra sin
> hest" ganske almindelige.
>
> En dør kan f.eks. også lukkes både op og i selv om "lukke" alene
> betyder at den lukkes i.

Heh sandt nok. Det er vel egentlig først når man tager det ud af sammenhæng
det virker besynderligt. Jeg tænkte bare på, at man ville sige "der har
været et fald" som modsætning til "der har været en stigning", men det er jo
en helt anden mening.

Mvh
Linde



Filip Larsen (24-12-2007)
Kommentar
Fra : Filip Larsen


Dato : 24-12-07 02:52

Linde skrev:

> Hmm...der er da vist noget for sproggruppen i andre sammenhænge, en
> "nedstigning"

Jeg synes at kunne huske fra mit danske radiokursus, at vi fik sjove
kommentarer med på vejen fra instruktøren hver gang vi kom til at sige
noget andet end "nedstigning", og jeg mener også dette ord bruges i
officielle SLV dokumenter.

Motorflyvehåndbogen, som har en del år på bagen, synes dog konsekvent at
benytte ordet "nedgang" i stedet, så dette har nok været i brug tidligere.


Mvh,
--
Filip Larsen

N. Foldager (24-12-2007)
Kommentar
Fra : N. Foldager


Dato : 24-12-07 08:40


>Motorflyvehåndbogen, som har en del år på bagen, synes dog konsekvent at
>benytte ordet "nedgang" i stedet, så dette har nok været i brug tidligere.

"Nedgang" må være bedre end "nedstigning" i flyvesammenhæng.

Flyvelederen:

"Stig for pokker"

<crash>

"Jeg mente stig OP !"


Niels Foldager

Herluf Holdt, 3140 (24-12-2007)
Kommentar
Fra : Herluf Holdt, 3140


Dato : 24-12-07 10:13

N. Foldager skrev:

>> Motorflyvehåndbogen, som har en del år på bagen, synes dog
>> konsekvent at benytte ordet "nedgang" i stedet, så dette har
>> nok været i brug tidligere.

> "Nedgang" må være bedre end "nedstigning" i flyvesammenhæng.

> Flyvelederen:
>
> "Stig for pokker"
>
> <crash>
>
> "Jeg mente stig OP !"

Jeg troede at flyveledere og piloter talte engelsk

Og jeg troede at flyveledere skulle undgå sprogbrug, som
kunne give anledning til misforståelser ved evt. radiostøj.

Eksempel, (som ligner en kendt katastrofe på Los Rodeos)
(Tenerife, 1977-03-27):

Flyvelederen:
»Are you ready to take off«

Lyd i cockpittet:
»skrat..skratterat..take off«

Luftkaptajn til pilot og flyveleder:
»Take Off!«

<C R A S H>

--
Herluf :·)



Uffe Ravn (24-12-2007)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 24-12-07 11:12

N. Foldager wrote:

> "Nedgang" må være bedre end "nedstigning" i flyvesammenhæng.
>
> Flyvelederen:
>
> "Stig for pokker"
>
> <crash>
>
> "Jeg mente stig OP !"

*LOL*

Mvjh. Uffe Ravn



Filip Larsen (24-12-2007)
Kommentar
Fra : Filip Larsen


Dato : 24-12-07 12:24

N. Foldager skrev:

> "Nedgang" må være bedre end "nedstigning" i flyvesammenhæng.

Hvis "nedstigning" er det officielle ord, som jeg tror, så kunne det
skyldes, at man i fraseologien aldrig benytter ordet alene men altid har
højdeangivelser med, fx "passerer 7000 under nedstigning til 5000".


Mvh,
--
Filip Larsen

Herluf Holdt, 3140 (23-12-2007)
Kommentar
Fra : Herluf Holdt, 3140


Dato : 23-12-07 13:03

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det var skam seriøst.

> Nu så jeg videoen til ende, og så bliver det klart at der er
> tale om et fotografisk bedrag. Helikopteren stiger lodret op,
> og det kan den ikke uden roterende blade.

Ved første gennemsyn tænkte jeg straks at det var en
model, og at lydsiden var "klistret på". Nu er jeg overbevist
om at lydsiden er ægte. Og en Mi 24 kan altså ikke lave
den lyd (og de manøvrer) uden at den store rotor roterer
ved motorkraft.

--
Herluf :·)



Ulrik Smed (23-12-2007)
Kommentar
Fra : Ulrik Smed


Dato : 23-12-07 15:13

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> Bertel Lund Hansen skrev:
>
>> Det var skam seriøst.
>
>> Nu så jeg videoen til ende, og så bliver det klart at der er
>> tale om et fotografisk bedrag. Helikopteren stiger lodret op,
>> og det kan den ikke uden roterende blade.
>
> Ved første gennemsyn tænkte jeg straks at det var en
> model, og at lydsiden var "klistret på". Nu er jeg overbevist
> om at lydsiden er ægte. Og en Mi 24 kan altså ikke lave
> den lyd (og de manøvrer) uden at den store rotor roterer
> ved motorkraft.

Det er lidt en ulempe ved de kameraer med ekstremt kort lukketid, at de i
den grad giver "diligencehjul-effekt". De giver godt nok skarpere billeder
af ting i bevægelse, men man mister en masse fornemmelse af bevægelsen. Et
'almindeligt' kamera giver faktisk en mere naturlig gengivelse af
bevægelser, der ligner mere det man ser i virkeligheden.

Der findes iøvrigt fly med rotor, men uden motor på rotoren, de kaldes
"autogyro'er", og har kun motor på en propel til fremdrift. De har heller
ingen halerotor. De kan lande lodret uden motorkraft, på samme måde som en
nødlanding med en helikopter. De kan selvfølgelig ikke starte lodret, men
der skal ikke mange meter runway til at få dem i luften, hvis rotoren er i
fart.

http://www.youtube.com/watch?v=RZdY_RU24og

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark



Ulrik Smed (27-12-2007)
Kommentar
Fra : Ulrik Smed


Dato : 27-12-07 19:28

Ulrik Smed wrote:
> De kan selvfølgelig ikke
> starte lodret, men der skal ikke mange meter runway til at få dem i
> luften, hvis rotoren er i fart.

Hm, fandt lige en her der faktisk letter uden at køre en eneste meter.
http://www.youtube.com/watch?v=3RPYWmdv174

Kan man egentlig styre vinklen på rotorbladene på sådan en autogyro?

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark



Ulrik Smed (27-12-2007)
Kommentar
Fra : Ulrik Smed


Dato : 27-12-07 20:04

Ulrik Smed wrote:
> Hm, fandt lige en her der faktisk letter uden at køre en eneste meter.
> http://www.youtube.com/watch?v=3RPYWmdv174

Her er en til, så kan det vist ikke blive mere lodret.
http://www.youtube.com/watch?v=CFNc1iY8wi0

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark



JB (23-12-2007)
Kommentar
Fra : JB


Dato : 23-12-07 09:44

>Helikopteren har en (supplerende) jetmotor, og bladene virker som
>vinger.
Hi hi


> En almindelig helikopter kan også flyve lidt selv om motoren går
> i stå.
>
Det kan et passagerfly også, men så "flyver" de mest nedad
En helikopter kan autorotere hvis motoren går istå, her udnyttes inertien i
rotoren, det kræver en dygtig pilot at lande en helikopter med autorotation
uden der sker skader.

JB



Kurt Kjær Jensen (23-12-2007)
Kommentar
Fra : Kurt Kjær Jensen


Dato : 23-12-07 10:36

JB skrev:
>> Helikopteren har en (supplerende) jetmotor, og bladene virker som
>> vinger.
> Hi hi
>
>
>> En almindelig helikopter kan også flyve lidt selv om motoren går
>> i stå.
>>
> Det kan et passagerfly også, men så "flyver" de mest nedad
> En helikopter kan autorotere hvis motoren går istå, her udnyttes inertien i
> rotoren, det kræver en dygtig pilot at lande en helikopter med autorotation
> uden der sker skader.

Det er ikke inerti, som holder rotoren i gang under autorotation.
Bladene i hovedrotoren vippes nedad så de holder sig selv i gang og
dermed skaber en opdrift i stedet for at stalle. Det svarer meget til
vingerne på et svævefly, blot om en rotationsakse.

Opdriften er tilstrækkelig til at lave en nogenlunde acceptabel landing
fremfor et crash. Så vidt jeg ved er det først umiddelbart før
touch-down at inertien i rotoren bruges til give ekstra opdrift, og det
mestres kun af trænede piloter...

--
Venlig hilsen
Kurt Kjær Jensen

N_B_DK (23-12-2007)
Kommentar
Fra : N_B_DK


Dato : 23-12-07 10:42

"Kurt Kjær Jensen" <kkjen_slet@aub.dk> wrote in message
news:476e2bde$0$15012$d40e179e@nntp02.dk.telia.net
>og det mestres kun af trænede piloter...

Nej, alle der har certifikat til at flyve helicoptere lærer manøvren, præcis
som alm piloter lærer hvordan man kommer ud af et spin, stall, eller
motorstop.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.
http://www.youtube.com/watch?v=qORF1V-a8Ng&mode=related&search=


Kurt Kjær Jensen (23-12-2007)
Kommentar
Fra : Kurt Kjær Jensen


Dato : 23-12-07 12:22

N_B_DK skrev:
> "Kurt Kjær Jensen" <kkjen_slet@aub.dk> wrote in message
> news:476e2bde$0$15012$d40e179e@nntp02.dk.telia.net
>> og det mestres kun af trænede piloter...
>
> Nej, alle der har certifikat til at flyve helicoptere lærer manøvren,
> præcis som alm piloter lærer hvordan man kommer ud af et spin, stall,
> eller motorstop.

Jeg referer til den allersidste del af menøvren, som måske også hedder
flare i denne sammenhæng. Men OK, jeg troede at det ville være for
farligt at træne obligatorisk i den virkelige verden udenfor en simulator.

Situationen blev vistnok vist på Discovery for et lille års tid siden
(?) og det så også ud til at være hårdt ved landingsstellet...

--
Venlig hilsen
Kurt Kjær Jensen

N_B_DK (23-12-2007)
Kommentar
Fra : N_B_DK


Dato : 23-12-07 12:43

"Kurt Kjær Jensen" <kkjen_slet@aub.dk> wrote in message
news:476e44cc$0$15009$d40e179e@nntp02.dk.telia.net
> N_B_DK skrev:
> > "Kurt Kjær Jensen" <kkjen_slet@aub.dk> wrote in message
> > news:476e2bde$0$15012$d40e179e@nntp02.dk.telia.net
> > > og det mestres kun af trænede piloter...
> >
> > Nej, alle der har certifikat til at flyve helicoptere lærer
> > manøvren, præcis som alm piloter lærer hvordan man kommer ud af et
> > spin, stall, eller motorstop.
>
> Jeg referer til den allersidste del af menøvren, som måske også hedder
> flare i denne sammenhæng. Men OK, jeg troede at det ville være for
> farligt at træne obligatorisk i den virkelige verden udenfor en
> simulator.
> Situationen blev vistnok vist på Discovery for et lille års tid siden
> (?) og det så også ud til at være hårdt ved landingsstellet...

Om det er hårdt for landingsstellet eller je, betyder næppe ret meget, hvis
de ombord overlever, men jo højere man er når motoren sætter ud, jo bedre
chancer har man.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.
http://www.youtube.com/watch?v=qORF1V-a8Ng&mode=related&search=


Kurt Kjær Jensen (23-12-2007)
Kommentar
Fra : Kurt Kjær Jensen


Dato : 23-12-07 13:06

N_B_DK skrev:
> "Kurt Kjær Jensen" <kkjen_slet@aub.dk> wrote in message
> news:476e44cc$0$15009$d40e179e@nntp02.dk.telia.net
>> N_B_DK skrev:
>> > "Kurt Kjær Jensen" <kkjen_slet@aub.dk> wrote in message
>> > news:476e2bde$0$15012$d40e179e@nntp02.dk.telia.net
>> > > og det mestres kun af trænede piloter...
>> >
>> > Nej, alle der har certifikat til at flyve helicoptere lærer
>> > manøvren, præcis som alm piloter lærer hvordan man kommer ud af et
>> > spin, stall, eller motorstop.
>>
>> Jeg referer til den allersidste del af menøvren, som måske også hedder
>> flare i denne sammenhæng. Men OK, jeg troede at det ville være for
>> farligt at træne obligatorisk i den virkelige verden udenfor en
>> simulator.
>> Situationen blev vistnok vist på Discovery for et lille års tid siden
>> (?) og det så også ud til at være hårdt ved landingsstellet...
>
> Om det er hårdt for landingsstellet eller je, betyder næppe ret meget,
> hvis de ombord overlever, men jo højere man er når motoren sætter ud, jo
> bedre chancer har man.

Du snakker udenom Påstanden, som oprindlig blev fremført, er at man
systematisk træner den sidste del af en helikopternødlanding, hvor man
bruger rotationsenergien fra rotoren til at opbremse nedstigningen for
derefter at lande. Det tror jeg ikke at man gør, fordi det er for
farligt og for hårdt ved materiellet, men jeg ved det jo ikke...

Det er klart at selve det at gå i autorotation kan og skal trænes i
sikker højde.

--
Venlig hilsen
Kurt Kjær Jensen

N_B_DK (23-12-2007)
Kommentar
Fra : N_B_DK


Dato : 23-12-07 13:28

"Kurt Kjær Jensen" <kkjen_slet@aub.dk> wrote in message
news:476e4f06$0$15002$d40e179e@nntp02.dk.telia.net
>Det tror jeg ikke at man gør,

Jeg ved ikke i dk, men i mange andre lande gør man, men er nu ret sikker på
det er en del af øvelserne.

> fordi det er for farligt og for hårdt ved materiellet, men jeg ved
> det jo ikke...

Det behøver IKKE være hårdt ved landingsstellet, det smarte er jo netop at
man skaber en luftpude kort før man når jorden, og derved virker den som
buffer, og man så laver en glidende landing, det minder meget om et swoop
indenfor faldskærmsudspring.

> Det er klart at selve det at gå i autorotation kan og skal trænes i
> sikker højde.

Du kan ikke teste det i sikker højde, det er først nær jorden du kan skabe
en "luftpude" via auto rotationen.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.
http://www.youtube.com/watch?v=qORF1V-a8Ng&mode=related&search=


BJ (23-12-2007)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 23-12-07 13:47


"N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:476e5468$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...

KLIP

> Jeg ved ikke i dk, men i mange andre lande gør man, men er nu ret sikker
> på det er en del af øvelserne.

http://www.slv.dk/Dokumenter/dscgi/ds.py/Get/File-657/Subpart_C.pdf

mvh
Bjørn J.



Kurt Kjær Jensen (23-12-2007)
Kommentar
Fra : Kurt Kjær Jensen


Dato : 23-12-07 15:47

BJ skrev:
> "N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:476e5468$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
>
> KLIP
>
>> Jeg ved ikke i dk, men i mange andre lande gør man, men er nu ret sikker
>> på det er en del af øvelserne.
>
> http://www.slv.dk/Dokumenter/dscgi/ds.py/Get/File-657/Subpart_C.pdf

OK, tak, det lader til at være obligatorisk:

3 (h) autorotationer med touchdown

--
Venlig hilsen
Kurt Kjær Jensen

N. Foldager (24-12-2007)
Kommentar
Fra : N. Foldager


Dato : 24-12-07 08:42

On Sun, 23 Dec 2007 15:46:50 +0100, Kurt Kjær Jensen
<kkjen_slet@aub.dk> wrote:

>BJ skrev:
>> "N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>> news:476e5468$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>> KLIP
>>
>>> Jeg ved ikke i dk, men i mange andre lande gør man, men er nu ret sikker
>>> på det er en del af øvelserne.
>>
>> http://www.slv.dk/Dokumenter/dscgi/ds.py/Get/File-657/Subpart_C.pdf
>
>OK, tak, det lader til at være obligatorisk:
>
>3 (h) autorotationer med touchdown


Nederst står der: " ... go-around efter motorbortfald"

Hvordan det?

Niels Foldager

BJ (24-12-2007)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 24-12-07 12:19


"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:9koum3psrh9nvh8bjeoek84j99dp8n0tj8@4ax.com...

KLIP

> Nederst står der: " ... go-around efter motorbortfald"
>
> Hvordan det?

Hvordan hvad?

mvh
Bjørn J.



N. Foldager (24-12-2007)
Kommentar
Fra : N. Foldager


Dato : 24-12-07 15:17


>> Nederst står der: " ... go-around efter motorbortfald"
>>
>> Hvordan det?

Bjørn:

>Hvordan hvad?

Ja, hvordan kan man go around efter motorbortfald?

Mvh

Niels Foldager

BJ (24-12-2007)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 24-12-07 15:58


"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:7ofvm35d0rsth26a5ddvchnnhrlqa03j27@4ax.com...
>
>>> Nederst står der: " ... go-around efter motorbortfald"
>>>
>>> Hvordan det?
>
> Bjørn:
>
>>Hvordan hvad?
>
> Ja, hvordan kan man go around efter motorbortfald?
>
> Mvh
>
> Niels Foldager

Hvad forstår du ved en simulering af en nødlanding/autorotation, vel ikke
således at eksaminator flår startnøglen, smider den ud af vinduet/træklugen
og skriger NØDLANDING, hvorefter eleven 100% overlades til sin egen "kunnen"
uden mulighed for indgriben og afbrydelse af s_i_m_u_l_e_r_i_g_e_n..?

Gad vide hvad en simuleret nødlanding med et fastvinget fly hedder, der
afbrydes uden touch down.?

mvh
Bjørn J.



N. Foldager (25-12-2007)
Kommentar
Fra : N. Foldager


Dato : 25-12-07 12:11


>>>> Nederst står der: " ... go-around efter motorbortfald"
>>>>
>>>> Hvordan det?

BJørn J mrbear_REMOVE_@post.tele.dk:

>>>Hvordan hvad?

>> Ja, hvordan kan man go around efter motorbortfald?

Bjørn:

>Hvad forstår du ved en simulering af en nødlanding/autorotation, vel ikke
>således at eksaminator flår startnøglen, smider den ud af vinduet/træklugen
>og skriger NØDLANDING, hvorefter eleven 100% overlades til sin egen "kunnen"
>uden mulighed for indgriben og afbrydelse af s_i_m_u_l_e_r_i_g_e_n..?
>
>Gad vide hvad en simuleret nødlanding med et fastvinget fly hedder, der
>afbrydes uden touch down.?


Hvad er grunden til, at du svarer mig nedladende?

Du besvarer ikke engang mit spørgsmål.

---

I dokumentet står:

"Landing *med* simuleret motorbortfald: [kolon]

- landing eller go-around *efter* motorbortfald før LDP eller DPBL"

Det opfatter jeg sådan, at det er muligt at go around uden motorkraft.

Man simulerer vel ikke noget, som man ikke forestiller sig kan blive
virkelighed.

Spørgsmålet er igen, hvordan kan man go around uden motorkraft?
En del af svaret er sikkert, at det kræver en vis højde.

Niels Foldager

BJ (25-12-2007)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 25-12-07 12:44


"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:l9o1n39ucb7e0k38ca7i8kr38mpdu482e9@4ax.com...
>
>>>>> Nederst står der: " ... go-around efter motorbortfald"
>>>>>
>>>>> Hvordan det?
>
> BJørn J mrbear_REMOVE_@post.tele.dk:
>
>>>>Hvordan hvad?
>
>>> Ja, hvordan kan man go around efter motorbortfald?
>
> Bjørn:
>
>>Hvad forstår du ved en simulering af en nødlanding/autorotation, vel ikke
>>således at eksaminator flår startnøglen, smider den ud af
>>vinduet/træklugen
>>og skriger NØDLANDING, hvorefter eleven 100% overlades til sin egen
>>"kunnen"
>>uden mulighed for indgriben og afbrydelse af s_i_m_u_l_e_r_i_g_e_n..?
>>
>>Gad vide hvad en simuleret nødlanding med et fastvinget fly hedder, der
>>afbrydes uden touch down.?

> Hvad er grunden til, at du svarer mig nedladende?

Hvad er grunden til du stiller et så tåbeligt spørgsmål som slet ikke
(burde) er dig værdig?

> Du besvarer ikke engang mit spørgsmål.

Så burde du måske have præciseret det noget mere!

> I dokumentet står:
>
> "Landing *med* simuleret motorbortfald: [kolon]
>
> - landing eller go-around *efter* motorbortfald før LDP eller DPBL"
>
> Det opfatter jeg sådan, at det er muligt at go around uden motorkraft.

Hvad med at læse overskriften til ovennævnte?

> Man simulerer vel ikke noget, som man ikke forestiller sig kan blive
> virkelighed.

Det gør man da, ellers ville samtlige simulerede nødlandingen ikke være
simuleringer, men dybt alvorlige faresituationer!

> Spørgsmålet er igen, hvordan kan man go around uden motorkraft?

Det kan man ikke.

> En del af svaret er sikkert, at det kræver en vis højde.

Du bør eksempelvis søge noget information omkring helikoptere og deres
virkemåde samt flyvning med disse.

Et godt sted er det så velkendte Wikipedia ellers findes der litteratur over
emnet i massevis.

mvh
Bjørn J.



BJ (25-12-2007)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 25-12-07 12:55


"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4770ed1e$0$2089$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

>> Spørgsmålet er igen, hvordan kan man go around uden motorkraft?
>
> Det kan man ikke.
>
>> En del af svaret er sikkert, at det kræver en vis højde.

Jeg burde måske af hensyn til dit spørgsmål...præcisere at et motordrevet
fly uden motorkraft udfører en nødlanding eller om du vil en kontrolleret
nedstyrtning!

mvh
Bjørn J.



N. Foldager (04-01-2008)
Kommentar
Fra : N. Foldager


Dato : 04-01-08 13:56

Jeg:

>>>> Ja, hvordan kan man go around efter motorbortfald?

Bjørn:

>>> Hvad forstår du ved en simulering af en nødlanding/autorotation, vel ikke
>>> således at eksaminator flår startnøglen, smider den ud af
>>> vinduet/træklugen
>>> og skriger NØDLANDING, hvorefter eleven 100% overlades til sin egen
>>> "kunnen" uden mulighed for indgriben og afbrydelse af s_i_m_u_l_e_r_i_g_e_n..?
>>>
>>> Gad vide hvad en simuleret nødlanding med et fastvinget fly hedder, der
>>> afbrydes uden touch down.?

Jeg:

>> Hvad er grunden til, at du svarer mig nedladende?

Bjørn:

>Hvad er grunden til du stiller et så tåbeligt spørgsmål som slet ikke
>(burde) er dig værdig?

Jeg:

>> I dokumentet står:
>>
>> "Landing *med* simuleret motorbortfald: [kolon]
>>
>> - landing eller go-around *efter* motorbortfald før LDP eller DPBL"
>>
>> Det opfatter jeg sådan, at det er muligt at go around uden motorkraft.

Bjørn:

>Hvad med at læse overskriften til ovennævnte?

>Du bør eksempelvis søge noget information omkring helikoptere og deres
>virkemåde samt flyvning med disse.

Jeg ved udmærket, hvordan helikoptere virker. Det var derfor, jeg
undrede mig over dokumentets formulering.

Og da hverken du eller andre i gruppen kunne svare, spurgte jeg
luftfartsinspektøren for flyveoperationer ved Statens Luftsfartsvæsen,
som svarede:

-----------------------------------------------------------------
Det er mere simpelt end du tror.

Go-around delen i dokumentet refererer kun til helikopterer med flere
motorer.

Go-around på én motor vil værer muligt, såfremt en række performance
mæssige forhold er opfyldt og manøvren initieres på korrekt tidspunkt.

I den sammenhæng anvendes begreber som LDP (Landing decision point.
The point used in determining landing performance from which, a power
unit failure having been recognised at this point, the landing may be
safely continued or a baulked landing initiated.)

og DPBL (Defined point before landing: The point within the approach
and landing phase, after which the helicopter's ability to continue
the flight safely, with the critical power unit inoperative, is not
assured and a forced landing may be required.)
-----------------------------------------------------------------

Niels Foldager

kk (25-12-2007)
Kommentar
Fra : kk


Dato : 25-12-07 15:52


"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:l9o1n39ucb7e0k38ca7i8kr38mpdu482e9@4ax.com...
>
>>>>> Nederst står der: " ... go-around efter motorbortfald"
>>>>>
>>>>> Hvordan det?
>
> BJørn J mrbear_REMOVE_@post.tele.dk:
>
>>>>Hvordan hvad?
>
>>> Ja, hvordan kan man go around efter motorbortfald?
>
> Bjørn:
>
>>Hvad forstår du ved en simulering af en nødlanding/autorotation, vel ikke
>>således at eksaminator flår startnøglen, smider den ud af
>>vinduet/træklugen
>>og skriger NØDLANDING, hvorefter eleven 100% overlades til sin egen
>>"kunnen"
>>uden mulighed for indgriben og afbrydelse af s_i_m_u_l_e_r_i_g_e_n..?
>>
>>Gad vide hvad en simuleret nødlanding med et fastvinget fly hedder, der
>>afbrydes uden touch down.?
>
>
>kk: Det hedder; En simuleret nødlanding!>
> ---
>
> I dokumentet står:
>
> "Landing *med* simuleret motorbortfald: [kolon]
>
> - landing eller go-around *efter* motorbortfald før LDP eller DPBL"
>
> Det opfatter jeg sådan, at det er muligt at go around uden motorkraft.

kk: Det er ikke muligt.
>
>>
> Spørgsmålet er igen, hvordan kan man go around uden motorkraft?
> En del af svaret er sikkert, at det kræver en vis højde.

kk: Det kan man ikke. Men motoren sættes til "tomgang" umiddelbart før man
påbegynder autorotation.
Ved flare slår man igen motoren til, og udfører en go around.
Generelt udføres flare i ca 200 fods højde, hvis man flyver store helos
(S-61 og større), hvor imod det er almindeligt at fortsætte til touch down,
med små
helos.
mvh
kk
>
> Niels Foldager



BJ (26-12-2007)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 26-12-07 11:48


"kk" <kru@nospamail.dk> skrev i en meddelelse
news:47711927$0$15887$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

KLIP

> kk: Det kan man ikke. Men motoren sættes til "tomgang" umiddelbart før man
> påbegynder autorotation.
> Ved flare slår man igen motoren til, og udfører en go around.
> Generelt udføres flare i ca 200 fods højde, hvis man flyver store helos
> (S-61 og større), hvor imod det er almindeligt at fortsætte til touch
> down, med små
> helos.

De mandbårne helos mangler en del i forhold til modelhelos, trods det
faktum, de flyver på helt samme vilkår og virkemåde.

http://www.youtube.com/watch?v=C2m451SbvhE&feature=related

Tænk sig at sidde i sådan en i skala 1:1 ..

mvh
Bjørn J.



Ulrik Smed (26-12-2007)
Kommentar
Fra : Ulrik Smed


Dato : 26-12-07 19:13

BJ wrote:
> De mandbårne helos mangler en del i forhold til modelhelos, trods det
> faktum, de flyver på helt samme vilkår og virkemåde.
>
> http://www.youtube.com/watch?v=C2m451SbvhE&feature=related
>
> Tænk sig at sidde i sådan en i skala 1:1 ..

Ja, det er ret sygt det klip der! Her er et lignende med en el-kopter.
Elmotorer er der efterhånden også en del power i.
http://www.youtube.com/watch?v=p8t41avFuCc

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark



BJ (26-12-2007)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 26-12-07 19:18


"Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:477299ab$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...

KLIP

>> De mandbårne helos mangler en del i forhold til modelhelos, trods det
>> faktum, de flyver på helt samme vilkår og virkemåde.
>>
>> http://www.youtube.com/watch?v=C2m451SbvhE&feature=related
>>
>> Tænk sig at sidde i sådan en i skala 1:1 ..
>
> Ja, det er ret sygt det klip der! Her er et lignende med en
> el-kopter. Elmotorer er der efterhånden også en del power i.
> http://www.youtube.com/watch?v=p8t41avFuCc

Vi har en free style RC helipilot i vor lokale klub.

I virkeligheden ser det om muligt endnu mere sygt ud..

Jeg er altid bage for at et rotorblad falder af, da der flyves meget tæt på.

Udstyret som bruges til at styre hele menageriet med, er faktisk state of
the art.

Man kan ganske enkelt ikke leve uden en:

http://www.14mz.com/

mvh
Bjørn J.



Erling Nansen (23-12-2007)
Kommentar
Fra : Erling Nansen


Dato : 23-12-07 11:27


"Kurt Kjær Jensen" <kkjen_slet@aub.dk> skrev i en meddelelse
news:476e2bde$0$15012$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> JB skrev:
>>> Helikopteren har en (supplerende) jetmotor, og bladene virker som
>>> vinger.
>> Hi hi
>>
>>
>>> En almindelig helikopter kan også flyve lidt selv om motoren går
>>> i stå.
>>>
>> Det kan et passagerfly også, men så "flyver" de mest nedad
>> En helikopter kan autorotere hvis motoren går istå, her udnyttes inertien
>> i rotoren, det kræver en dygtig pilot at lande en helikopter med
>> autorotation uden der sker skader.
>
> Det er ikke inerti, som holder rotoren i gang under autorotation. Bladene
> i hovedrotoren vippes nedad så de holder sig selv i gang og dermed skaber
> en opdrift i stedet for at stalle. Det svarer meget til vingerne på et
> svævefly, blot om en rotationsakse.
>
> Opdriften er tilstrækkelig til at lave en nogenlunde acceptabel landing
> fremfor et crash. Så vidt jeg ved er det først umiddelbart før touch-down
> at inertien i rotoren bruges til give ekstra opdrift, og det mestres kun
> af trænede piloter...
>
> --
> Venlig hilsen
> Kurt Kjær Jensen

Igen som at lande et svævefly.

Erling




N_B_DK (23-12-2007)
Kommentar
Fra : N_B_DK


Dato : 23-12-07 09:49

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> wrote in message
news:rharm3lpuo2v7hkshqjj1gk1ftjfm16dk5@4ax.com

> En almindelig helikopter kan også flyve lidt selv om motoren går
> i stå.

Ja, ved autorotation, men der er det sjovt nok et krav at rotoren stadig
roterer, hvor længe flyver et fly, hvis begge vinger med et falder af ?
(hvilket er præcis det samme).

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.
http://www.youtube.com/watch?v=qORF1V-a8Ng&mode=related&search=


JB (23-12-2007)
Kommentar
Fra : JB


Dato : 23-12-07 09:28


"-= JF =-" <null@null.null> skrev i en meddelelse
news:18759$476d9caf$3e3d8c6c$9187@news.arrownet.dk...
> Prøv at se dette klip fra Youtube:
> http://www.youtube.com/watch?v=E8ftEKI0cLg&NR=1
>
> Det viser en helikopter der tøffer rundt over fotografen, kun med
> halerotoren kørende... Rotorbladende holder stille, og det ser ikke ud til
> at være samme 'bedrag' der får diligencens hjul til at stå stille eller
> køre baglæns... Den her rotor står stille!
>
> Hvordan lader det sig gøre?

Hvis du ser efter, kan du se at rotorbladene peger opad, dvs. at den faktisk
"hænger" i rotorbladene. Disse må derfor rotere. Hvis de stod stille ville
bladene hælde nedad, nøjagtig som hvis den stod parkeret på landjorden.

JB



N. Foldager (24-12-2007)
Kommentar
Fra : N. Foldager


Dato : 24-12-07 08:44


>Hvis du ser efter, kan du se at rotorbladene peger opad, dvs. at den faktisk
>"hænger" i rotorbladene. Disse må derfor rotere. Hvis de stod stille ville
>bladene hælde nedad, nøjagtig som hvis den stod parkeret på landjorden.
>
>JB

Jeg er enig med dig, men der er altså ingen af os, der tvivler på, at
det er rotoren, der holder den oppe!

Niels Foldager

kk (23-12-2007)
Kommentar
Fra : kk


Dato : 23-12-07 10:16


"-= JF =-" <null@null.null> skrev i en meddelelse
news:18759$476d9caf$3e3d8c6c$9187@news.arrownet.dk...
> Prøv at se dette klip fra Youtube:
> http://www.youtube.com/watch?v=E8ftEKI0cLg&NR=1
>
> Det viser en helikopter der tøffer rundt over fotografen, kun med
> halerotoren kørende... Rotorbladende holder stille, og det ser ikke ud til
> at være samme 'bedrag' der får diligencens hjul til at stå stille eller
> køre baglæns... Den her rotor står stille!
>
> Hvordan lader det sig gøre?
>
> > Mvh. John

Der er tale om et optisk/fototeknisk bedrag i lighed med deligencehjulene på
film.
Det bekræftes i øvrigt af, at rotoren i langsomt tempo drejer BEGGE veje.
(En helo-hovedrotor vil på et fartøj af den viste størrelse roterer med ca.
200 Rpm og halerotoren med ca. 2000 RPM.) En helo kan autorotere, dvs.
udnytte den nedadgående effekt af en stoppet motor til at skabe kinetisk
energi , i form af omdrejninger af hovedrotoren, som umiddelbart før impact
omsættes til lift ved at øge stigningen på rotorbladene, hvorved man med
øvelse og held kan foretage en nødlanding - som man, hvis den er god, kan
spadsere væk fra.
Læg i øvrigt mærke til omdrejningsretningen på hovedrotoren på det viste
klip. Den drejer højre om (Set fra cockpittet), hvilket betyder at den er
russisk eller fransk bygget. Når rotoren står stille er det nemt at se,
hvilken vej den drejer.

mvh
kk
>



N_B_DK (23-12-2007)
Kommentar
Fra : N_B_DK


Dato : 23-12-07 10:44

"kk" <kru@nospamail.dk> wrote in message
news:476e272f$0$15894$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
>hvorved man med øvelse og held kan
> foretage en nødlanding - som man, hvis den er god, kan spadsere væk
> fra.

Det eneste held der er i den manøvre, er hvor højt man er når motoren sætter
ud, sker det under (svjh) ca 200m over jordoverfladen, er der intet at gøre.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.
http://www.youtube.com/watch?v=qORF1V-a8Ng&mode=related&search=


kk (23-12-2007)
Kommentar
Fra : kk


Dato : 23-12-07 11:17


"N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:476e2de7$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...
> "kk" <kru@nospamail.dk> wrote in message
> news:476e272f$0$15894$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
>>hvorved man med øvelse og held kan
>> foretage en nødlanding - som man, hvis den er god, kan spadsere væk
>> fra.
>
> Det eneste held der er i den manøvre, er hvor højt man er når motoren
> sætter ud, sker det under (svjh) ca 200m over jordoverfladen, er der intet
> at gøre.
>
> --
> MVH. N_B_DK

Ikke helt rigtigt, hvis man har normal fremadfart, kan det udføres med held
fra meget lavere højde, men fra et hover (stilstand)
passer det nogenlunde, afhængig af helo type.
Jo, der SKAL held og håndelag til!
Ja, det trænes under skoling, men ikke alle er lige gode, vel? Som bilister,
ikke alle kan lave en ordentlig parkering!
mvh
kk



Erling Nansen (23-12-2007)
Kommentar
Fra : Erling Nansen


Dato : 23-12-07 11:35


"kk" <kru@nospamail.dk> skrev i en meddelelse
news:476e35a5$0$15882$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:476e2de7$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...
>> "kk" <kru@nospamail.dk> wrote in message
>> news:476e272f$0$15894$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
>>>hvorved man med øvelse og held kan
>>> foretage en nødlanding - som man, hvis den er god, kan spadsere væk
>>> fra.
>>
>> Det eneste held der er i den manøvre, er hvor højt man er når motoren
>> sætter ud, sker det under (svjh) ca 200m over jordoverfladen, er der
>> intet at gøre.
>>
>> --
>> MVH. N_B_DK
>
> Ikke helt rigtigt, hvis man har normal fremadfart, kan det udføres med
> held fra meget lavere højde, men fra et hover (stilstand)
> passer det nogenlunde, afhængig af helo type.
> Jo, der SKAL held og håndelag til!
> Ja, det trænes under skoling, men ikke alle er lige gode, vel? Som
> bilister, ikke alle kan lave en ordentlig parkering!
> mvh
> kk
>
>

"ikke alle kan lave en ordentlig parkering!"

Hi!!!

Erling



N. Foldager (24-12-2007)
Kommentar
Fra : N. Foldager


Dato : 24-12-07 08:52


>Læg i øvrigt mærke til omdrejningsretningen på hovedrotoren på det viste
>klip. Den drejer højre om (Set fra cockpittet), hvilket betyder at den er
>russisk eller fransk bygget. Når rotoren står stille er det nemt at se,
>hvilken vej den drejer.

Hvad kalder du "højre om"? Set fra cockpittet drejer den da modsat
uret.

Niels Foldager

kk (24-12-2007)
Kommentar
Fra : kk


Dato : 24-12-07 11:17


"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:d5pum3t0189rpiltst671i6efh1f4tqom3@4ax.com...
>
>>Læg i øvrigt mærke til omdrejningsretningen på hovedrotoren på det viste
>>klip. Den drejer højre om (Set fra cockpittet), hvilket betyder at den er
>>russisk eller fransk bygget. Når rotoren står stille er det nemt at se,
>>hvilken vej den drejer.
>
> Hvad kalder du "højre om"? Set fra cockpittet drejer den da modsat
> uret.
>
> Niels Foldager

Ja, men prøv at se på bladenes "trailing edge" - der kan du se, at rotoren
en beregnet til at dreje "højre om".
Sammenlign med en S-61, hvor det er omvendt
mvh
kk



N. Foldager (24-12-2007)
Kommentar
Fra : N. Foldager


Dato : 24-12-07 15:21


>>>Læg i øvrigt mærke til omdrejningsretningen på hovedrotoren på det viste
>>>klip. Den drejer højre om (Set fra cockpittet), hvilket betyder at den er
>>>russisk eller fransk bygget. Når rotoren står stille er det nemt at se,
>>>hvilken vej den drejer.

>> Hvad kalder du "højre om"? Set fra cockpittet drejer den da modsat
>> uret.
>>
>> Niels Foldager

>Ja, men prøv at se på bladenes "trailing edge" - der kan du se, at rotoren
>en beregnet til at dreje "højre om".

Det var dén, jeg så på. Jeg var bare i tvivl om, hvad du kalder højre
om; med eller mod uret.

Mvh

Niels Foldager


Jakob M (23-12-2007)
Kommentar
Fra : Jakob M


Dato : 23-12-07 15:16

> Det viser en helikopter der tøffer rundt over fotografen, kun med
> halerotoren kørende... Rotorbladende holder stille, og det ser ikke ud til
> at være samme 'bedrag' der får diligencens hjul til at stå stille eller
> køre baglæns... Den her rotor står stille!
>
> Hvordan lader det sig gøre?

Det er en legetøjsmodel i en snor.

Mvh
Jakob



John Larsson (25-12-2007)
Kommentar
Fra : John Larsson


Dato : 25-12-07 21:17

"Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> writes:
>
>Der findes iøvrigt fly med rotor, men uden motor på rotoren, de kaldes
>"autogyro'er", og har kun motor på en propel til fremdrift. De har heller
>ingen halerotor. De kan lande lodret uden motorkraft, på samme måde som
>en
>nødlanding med en helikopter. De kan selvfølgelig ikke starte lodret, men
>der skal ikke mange meter runway til at få dem i luften, hvis rotoren er
>i
>fart.

Nej, en autogiro kan ikke lande lodret! Man er nødt til at have en
fremadrettet bevægelse, hvor man evt. kan stalle lige over landingsbanen
og falde en halv meter lodret net, men dét er jo ikke en "lodret
nedstigning"!

John


Ulrik Smed (26-12-2007)
Kommentar
Fra : Ulrik Smed


Dato : 26-12-07 04:03

John Larsson wrote:
> "Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> writes:
>>
>> Der findes iøvrigt fly med rotor, men uden motor på rotoren, de
>> kaldes "autogyro'er", og har kun motor på en propel til fremdrift.
>> De har heller ingen halerotor. De kan lande lodret uden motorkraft,
>> på samme måde som en
>> nødlanding med en helikopter. De kan selvfølgelig ikke starte
>> lodret, men der skal ikke mange meter runway til at få dem i luften,
>> hvis rotoren er i
>> fart.
>
> Nej, en autogiro kan ikke lande lodret! Man er nødt til at have en
> fremadrettet bevægelse, hvor man evt. kan stalle lige over
> landingsbanen og falde en halv meter lodret net, men dét er jo ikke
> en "lodret nedstigning"!

Næhh, men selve landingen er da lodret.
Her er et klip med nogle næsten-lodrette landinger, en enkelt med slukket
motor, så vidt jeg kan se.
http://www.youtube.com/watch?v=GlyR-aSEuig

Og her er sådan en stall-landing du beskriver, godt nok med motoren igang.
http://www.youtube.com/watch?v=ZIRZvEvAWV4

Det er sq nogle spøjse små fly.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark



John Larsson (26-12-2007)
Kommentar
Fra : John Larsson


Dato : 26-12-07 08:11

"Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> writes:
>> Nej, en autogiro kan ikke lande lodret! Man er nødt til at have en
>> fremadrettet bevægelse, hvor man evt. kan stalle lige over
>> landingsbanen og falde en halv meter lodret net, men dét er jo ikke
>> en "lodret nedstigning"!
>
>Næhh, men selve landingen er da lodret.
>Her er et klip med nogle næsten-lodrette landinger, en enkelt med slukket
>motor, så vidt jeg kan se.
>http://www.youtube.com/watch?v=GlyR-aSEuig
>
>Og her er sådan en stall-landing du beskriver, godt nok med motoren igang.
>http://www.youtube.com/watch?v=ZIRZvEvAWV4
>
>Det er sq nogle spøjse små fly.

Ja, det er det da. Deres STOL-egenskaber er fremragende, men du kan nok
se, at piloten næppe ville være særlig hooked på at lande på en
helikopterplatform på toppen af en skyskraper.

Det kunne være interessant rent forskningsmæssigt at prøve at bygge
Ellehammers kombination af helikopter og autogiro fra 1930'erne. Sønnen
Hans, som også var med i det projekt, troede til sin død for et par år
siden, at den ville have kunnet flyve. Vi diskuterede det meget og Hans,
som modsat faderen, havde lidt på kistebunden, følte sig fristet at
genoptage dette projekt, vel nok mest for at vise skeptikerne at hans far
havde tænkt rigtig!

John


Ulrik Smed (26-12-2007)
Kommentar
Fra : Ulrik Smed


Dato : 26-12-07 12:16

John Larsson wrote:
> "Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> writes:

>> Næhh, men selve landingen er da lodret.
>> Her er et klip med nogle næsten-lodrette landinger, en enkelt med
>> slukket motor, så vidt jeg kan se.
>> http://www.youtube.com/watch?v=GlyR-aSEuig
>>
>> Og her er sådan en stall-landing du beskriver, godt nok med motoren
>> igang. http://www.youtube.com/watch?v=ZIRZvEvAWV4
>>
>> Det er sq nogle spøjse små fly.
>
> Ja, det er det da. Deres STOL-egenskaber er fremragende, men du kan
> nok se, at piloten næppe ville være særlig hooked på at lande på en
> helikopterplatform på toppen af en skyskraper.

Heh, man får i hvert fald nok kun én chance.

> Det kunne være interessant rent forskningsmæssigt at prøve at bygge
> Ellehammers kombination af helikopter og autogiro fra 1930'erne.
> Sønnen Hans, som også var med i det projekt, troede til sin død for
> et par år siden, at den ville have kunnet flyve. Vi diskuterede det
> meget og Hans, som modsat faderen, havde lidt på kistebunden, følte
> sig fristet at genoptage dette projekt, vel nok mest for at vise
> skeptikerne at hans far havde tænkt rigtig!

Det minder mig om det her klip:
http://youtube.com/watch?v=kvP_bZt65d0
Det har jeg undret mig lidt over. Jeg kan ikke rigtig fatte hvordan man kan
styre uden halerotor her. Især ikke at man tilsyneladende uden videre kan
dreje til begge sider.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark



BJ (26-12-2007)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 26-12-07 12:41


"Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:47723808$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...

KLIP

> Det minder mig om det her klip:
> http://youtube.com/watch?v=kvP_bZt65d0
> Det har jeg undret mig lidt over. Jeg kan ikke rigtig fatte hvordan man
> kan styre uden halerotor her. Især ikke at man tilsyneladende uden videre
> kan dreje til begge sider.

Jeg tror nu ikke, den kan lave en hover, men den flyve da fint som en
"roterende fastvinge" flyvemaskine.

Lidt mandbåren kunstflyvning til sammenligning som efter min mening giver et
klart indtryk af, hvad halerotoren gør:

http://www.youtube.com/watch?v=w5e6tHa4MtA

mvh
Bjørn J.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408924
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste