Rense afløb fra vaskemaskine
Fra : Erik Olsen DK

Dato : 28-12-07 11:56

Vi har et gulvafløb som er stoppet, der er tilsluttet afløbet fra
vaskemaskinen.

Vi har forsøgt med håndkraft og et lille rensebånd, men har brug for
noget som kan opløse eller blødgøre de aflejrede belægninger af kalk,
sæberester og stoftrevler. Almindelig afløbsrens er mig bekendt basisk
og virker ved at opløse fedtstoffer, men det virker vel ikke her?

Er der noget som virker bedre her? Jeg tænkte på en mild syre.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 28-12-07 12:00

Kaustisk Soda
mvh Ebbe

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 28-12-07 12:43

Ebbe Hansen wrote:

> Kaustisk Soda

Ja, det er netop hovedindholdet af almindelig afløbsrens. Har du
erfaring med dette på et afløb fra vaskemaskine med kalk og sæberester
(som også er basisk)?

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 28-12-07 14:32

On Fri, 28 Dec 2007 12:42:59 +0100, "Erik Olsen DK"
<me@privacy.net> wrote:

>Ja, det er netop hovedindholdet af almindelig afløbsrens. Har du
>erfaring med dette på et afløb fra vaskemaskine med kalk og sæberester
> [...]
Der var både det ene og andet (hår-trevler m.m.) jeg ved ikke
hvor meget af hver, men kaustisk soda kan man jo blande ret
kraftigt, så pas på hænder, så brug plasthandsker
mvh Ebbe

Fra : Max

Dato : 28-12-07 17:25

Hej Erik

> Ja, det er netop hovedindholdet af almindelig afløbsrens. Har du
> erfaring med dette på et afløb fra vaskemaskine med kalk og sæberester

Det æder både fedt og sæberester uden problemer. Pas på ikke
at hælde for meget i ad gangen da der dannes varme når det
kommer i forbindelse med vand. Lad det heller ikke stå for længe
i afløbet hvis du har støbejernsvandlåse.

--
Mvh Max

Fra : SB

Dato : 28-12-07 17:49

> [...]
> med dette på et afløb fra vaskemaskine med kalk og sæberester (som også er

afløbsrens og kaustisk soda er rigtig godt, hvis det virker, ellers kan det
lægge en hinde der bliver så hård som beton.
har mødt det en del gange i de 12 år jeg kørte slamsuger. næsten umulig at
få hul på igen så
hår og fedt bliver opløst, går i forb. med rensemidlet og kan i visse
tilfælde så stivne igen, hvorfor ved jeg ikke.

brug en ½ l. cola, kan det æde ungernes tænder kan det sikkert også rense et
afløb, kunne det ved mig, selv om det skulle stå et par dage.
sikkert heller ikke så mange skadelige kemiske stoffer i det som i
afløbsrens, er i hvert fald forsøget værd

Søren

Fra : Is

Dato : 28-12-07 16:19

"Erik Olsen DK" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> og virker ved at opløse fedtstoffer, men det virker vel ikke her?
>
> Er der noget som virker bedre her? Jeg tænkte på en mild syre.

Jeg ville prøve med noget fosforsyre, eddikesyre, eller afkalker til
kaffemaskinen.

Kan du lave en prop, så syren kan stå og arbejde, er det det bedste,
og prøv så igen med "håndkraft og rensebånd igen"

Når du kommer syren i, vil denne koge/skumme op, når den begynder at
arbejde, så fyld derfor syren på lidt af gangen.

Erik Isager

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 28-12-07 16:51

Is wrote:

> Jeg ville prøve med noget fosforsyre, eddikesyre, eller afkalker til
> kaffemaskinen.

Vi forsøger med eddikesyre, så må vi se om det virker.

Jeg er blot lidt forsigtig med kaustisk soda efter at jeg en gang så et
afløb fra et badeværelse på første sal i en villa være lukket effektivt
til efter at familien havde afsyret døre i badekarret

> Kan du lave en prop, så syren kan stå og arbejde, er det det bedste,
> og prøv så igen med "håndkraft og rensebånd igen"

Gulvafløbet er en gammeldags type med sandfang. Der er en prop i
afløbsrøret tæt nok til at 2-3 cm vand på gulvet har været det meste af
en nat om at løbe ud.

Fra : SB

Dato : 28-12-07 17:51

> [...]
>
> Gulvafløbet er en gammeldags type med sandfang. Der er en prop i
> afløbsrøret tæt nok til at 2-3 cm vand på gulvet har været det meste af en

ellers skru dit brusehovede af, stop slangen ind i hullet, pak tæt med en
karklud, åben for vandet og se hvad der sker, går der hul i det er det godt,
ellers bliver du våd.
men hold munden og måsen lukket, så drukner du ikke

Søren

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-12-07 18:55

> [...]
> og stoftrevler. Almindelig afløbsrens er mig bekendt basisk og virker ved
> at opløse fedtstoffer, men det virker vel ikke her?

Et par dl kogende vand, hvis muligt, og så 1 spsk kaustisk soda. Mere
kaustisk soda dur ikke, da det kan danne prop, som er temmelig svær at få
hul på. Lad det stå natten over, og forsøg at skylle. Hjælper det ikke, så
prøv en gang mere. Det skal nok komme, men endelig ikke mere kaustisk soda
pr gang end 1 spsk.

Mvh Maria

Fra : Is

Dato : 28-12-07 19:52

> [...]
ikke, så
> prøv en gang mere. Det skal nok komme, men endelig ikke mere

Kalkrester er basiske, og det mener jeg også sæberester er, derfor kan
jeg ikke tror at kaustisk soda kan opløse det, da det også er strækt
basisk. Kaustisk soda er det samme som natron lud. Det første er i
fast form, det andet er flydende og ikke helt så stærkt.

Natron lud kan opbevares i en tank af sort jern - så mon ikke
støbejern det samme.

Men hvad er dine rør lavet af ???

Erik Isager

Fra : Max

Dato : 28-12-07 20:02

Hej Erik

> Kalkrester er basiske, og det mener jeg også sæberester er, derfor kan
> jeg ikke tror at kaustisk soda kan opløse det, da det også er strækt
> basisk. Kaustisk soda er det samme som natron lud. Det første er i

Her er brugsvejledningen fra Borups kemi

KAUSTISK SODA
Ætsnatron, Natriumhydroxid
Fast stof i perler, hvide eller grålige uden lugt, men stærkt ætsende.

Anvendelsesmuligheder:
Rensning af afløb: Kaustisk Soda opløser propper af fedt, hår, sæbe
og madrester i alle typer afløb.
Opløs 500 g Kaustisk Soda i 4 liter vand og hæld blandingen i afløbet.
Gentag om nødvendigt processen og vent eventuelt med at skylle efter
til næste dag.
Regelmæssigt skylning af afløbene med Kaustisk Soda affedter rørene
og forebygger tilstopning.

Bemærk:
Produktet er stærkt bætsende.
Kaustisk Soda må ikke anvendes sammen med Aluminium, Zink, Tin eller Bly.

--
Mvh Max

Fra : Is

Dato : 28-12-07 21:04

> [...]
ætsende.

> Anvendelsesmuligheder:
> Rensning af afløb: Kaustisk Soda opløser propper af fedt, hår, sæbe

JA, så må det jo være rigtig. Undskyld min mistro - men så har jeg
også lært noget.

--
Godt nytår

mvh
Erik Isager

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 28-12-07 20:11

Is wrote:

> Natron lud kan opbevares i en tank af sort jern - så mon ikke
> støbejern det samme.

Natronlud (opløsning af natriumhydroxid, NaOH) ved stuetemperatur
angriber ikke støbejern. Hvis temperaturen er meget høj og
koncentrationen høj, kan der opstå ludskørhed i sort stål (damp- og
hedtvandskedler). Støbejern er mig bekendt mere modstandsdygtigt.

> Men hvad er dine rør lavet af ???

Hvis det er mit gulvafløb du tænker på, så er det enten glaseret lerrør
eller beton.

Fra : Is

Dato : 28-12-07 21:09

> [...]
> hedtvandskedler). Støbejern er mig bekendt mere modstandsdygtigt.

> Hvis det er mit gulvafløb du tænker på, så er det enten glaseret

Det er det der er stoppet jeg mener - hvis det er beton, vil syren jo
også angribe dette. Ikke fordi det bliver tæret igennem på et øjeblik,
men man skal lige have det med i sine overvejelser.

--
Godt nytår

mvh
Erik Isager

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 28-12-07 21:25

Is wrote:

> Det er det der er stoppet jeg mener

Det er en 10-12 cm afløbsbrønd med sandfang, proppen sidder i
afgangsrøret som jeg tror er udført i et med brønden.

> - hvis det er beton, vil syren jo
> også angribe dette. Ikke fordi det bliver tæret igennem på et øjeblik,
> men man skal lige have det med i sine overvejelser.

Beton er ikke særligt følsomt overfor en svag syre som eddikesyre. Hvis
du tænker på et terrazzogulv (knust marmor lagt i beton), kan det
ødelægges af eddikesyre, men det er primært marmoren der angribes.

Afløbet har stået ca. 4 timer med eddikesyre, og proppen er begyndt at
løsne sig, så vandet nu kan løbe langsomt igennem. Det får en flaske
afløbsrens natten over.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-12-07 21:33

> Afløbet har stået ca. 4 timer med eddikesyre, og proppen er begyndt at
> løsne sig, så vandet nu kan løbe langsomt igennem. Det får en flaske
> afløbsrens natten over.

NEJ!!!! For hulen da menneske.
Skyl syren HELT væk, og kom så LIDT afløbsrens i - ikke en flaske, max ½
dl.. Basen neutraliserer i øvrigt syren, så det hele ender med spild af
kemikalier (medmindre det går galt og du også kommer noget helt 4. i, så kan
I ende med giftige dampe).

Mvh Maria

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 28-12-07 22:35

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> spild af kemikalier (medmindre det går galt og du også kommer noget
> helt 4. i, så kan I ende med giftige dampe).

Styr dig, for fanden. Selvfølgelig er der skyllet.

Husker du min beskrivelse? Ellers læs den igen - menneske.

Der står vel ca. 2-2½ l vand i bunden af afløbsbrønden (sandfanget), så
afløbsrensen bliver noget fortyndet, og det er nødvendigt at der er
fyldt så meget væske i at den kan nå op i afløbsrøret hvor proppen
sidder.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-12-07 22:52

> Styr dig, for fanden. Selvfølgelig er der skyllet.

Det kan jeg jo ikke se på dig, vel? Og jeg kan heller ikke se hvad du ved om
blanding af kemikalier - du startede jo med at ville syre sæbe væk.

> Der står vel ca. 2-2½ l vand i bunden af afløbsbrønden (sandfanget), så
> afløbsrensen bliver noget fortyndet, og det er nødvendigt at der er fyldt
> så meget væske i at den kan nå op i afløbsrøret hvor proppen sidder.

Dit afløb, dine valg. Jeg uddeler bare gode råd

Mvh Maria

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 29-12-07 14:19

Maria Frederiksen wrote:

> Det kan jeg jo ikke se på dig, vel? Og jeg kan heller ikke se hvad du
> ved om blanding af kemikalier - du startede jo med at ville syre sæbe
> væk.

Kalk, kære Maria, kalk.

Fra : Max

Dato : 29-12-07 15:09

Hej Erik

> Kalk, kære Maria, kalk.

Dine egne ord:

--
Mvh Max

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 29-12-07 15:23

Max wrote:
> Hej Erik

> Dine egne ord:

Ja, Max, og jeg vurderede at eddikesyre ville kunne opløse kalken.

Fra : Max

Dato : 29-12-07 15:30

Hej Erik

> Ja, Max, og jeg vurderede at eddikesyre ville kunne opløse kalken.

Egentlig er din taktik forkert, først fjernes sæben da den beskytter
kalken mod syren.

--
Mvh Max

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 29-12-07 16:07

Max wrote:

> Egentlig er din taktik forkert, først fjernes sæben da den beskytter
> kalken mod syren.

Det vidste sæben og kalken i vores afløb åbenbart ikke.

Der er nu så stort hul igennem at vaskemaskinen igen er i drift uden
overløb på gulvet. Alle husets afløb og faldstammer skal dog have en tur
af et kloakfirma efter nytår, en opgave som var blevet udsat lidt for
længe.

Fra : Max

Dato : 29-12-07 18:23

Hej Erik

> overløb på gulvet. Alle husets afløb og faldstammer skal dog have en
> tur af et kloakfirma efter nytår, en opgave som var blevet udsat lidt
> for længe.

Kender det, leveder i et hus fra trediverne og indtil for et par år siden
var kloarkeringen den originale, det er den ikke mere, en luxus med
afløb der bare trækker og toiletter der skyller ud selv om man putter
en brugt børneble i dem.

--
Mvh Max

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 29-12-07 18:39

Max wrote:

> [...]
> siden var kloarkeringen den originale, det er den ikke mere, en luxus
> med afløb der bare trækker og toiletter der skyller ud selv om man

Vores hus er kun fra 1969-70, men der er visse steder brugt nogle
upraktiske afløbsløsninger, f. eks en faldstamme som er ført uden om
gaskedlen, og et langt afløbsrør med begrænset fald gennem krybekælderen
fra et gæstetoilet og et badeværelse på 1. sal i den anden ende af
huset.. Jeg håber at en gennemrensning vil hjælpe.

Vi havde ca. 10 cm vand i kælderen under sommerens regntid pga.
opstuvning fra afløbssystemet. Det er nok ikke muligt at indbygge
kontraklapper uden at hugge hele kældergulvet op, men vi må se hvad
eksperterne siger. Ellers må vi leve med risikoen, sidst fik vi da
ryddet op i kælderen.

Fra : Max

Dato : 30-12-07 15:14

Hej Erik

> [...]
> kontraklapper uden at hugge hele kældergulvet op, men vi må se hvad
> eksperterne siger. Ellers må vi leve med risikoen, sidst fik vi da

Jeg havde en samlebrønd bag huset, uden der forøvrigt var adgang
til den. Fra den var der 40 cm fald den forkerte vej om foran huset,
så vi havde også vand i kældren når de var næsten stoppede og der
kom skybrud, desværre var det ikke bare regnvand der kom op
i kældren ;(

Så havde vi oversvømmelse i kældrene i kvarteret 3 gange på den
samme sommer, alle tre gange på grund af skybrud. Vi ligger temlig
højt på en bakkeskråning, så dem der bor neden for os har de
største problemer.

Så gennemtvang kommunen en hurtig kloarkseparering, der ligger
i vejene har et nyt kloarksystem der blev lavet for over 30 år siden,
men aldrig taget i brug. Det bruger vi nu, det ligger 3 meter lavere i
vejen i forhold til det gamle, så det er nu ren luksus på det område.
Ved samme lejlighed kontaktede jeg fjernvarmeværket, så kom de
lige og skiftede stikledningen og jeg fik ført ny vandledning ind også.

Det kostede lidt penge, men så fik jeg også lavet omfangsdræn og
isolerert soklen udvendig. Og jeg har nu et hus hvor alt der ikke kan
ses i jorden er helt nyt.

--
Mvh Max

Fra : Rene Joergensen

Dato : 30-12-07 13:53

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> afløb der bare trækker og toiletter der skyller ud selv om man putter
> en brugt børneble i dem.

Æh ... Bleer i toilettet?

--
-René

Fra : Max

Dato : 30-12-07 15:06

Hej Rene

> Æh ... Bleer i toilettet?

Ja, engangsbleer og hygiejnebind. Men jeg har da også tabt
rigtige børnebleer i toilettet når man skyllede lortet af dem,
en katastrofe med det gamle rørsystem.

--
Mvh Max

Fra : Is

Dato : 30-12-07 15:28

> Hej Rene

> Ja, engangsbleer og hygiejnebind.

Ude af øje - ude af sind ! er det ikke sådan man siger ???

--
Godt nytår

mvh
Erik Isager