VVS - ventil materiale
Fra : ozio

Dato : 23-12-07 23:04

Hej

Kan man anvende ventiler af messing til drikkevand eller er der risiko for
forurening af fx. zink?

Mvh.
Oizo

Fra : Armand

Dato : 24-12-07 10:51

ozio skrev:
> Hej
>
> Kan man anvende ventiler af messing til drikkevand eller er der risiko for
> forurening af fx. zink?

Hvis man skræller cromen af sine badeværelses eller køkken -armaturer,
så møder man synet af messing og ihvertfald omkring ventilsædet er der
traditionelt (jeg er godt klar over at der går mere og mere keramik i
pakke-teknikken) ikke noget cromlag, derved at sædet er blevet fræst
efterfølgende hhv. skal kunne efterfræses ved forringet lukke-funktion.
Hvis du tager et kig omkring varmtvands-installationen vil du ligeledes
opdage en del messing-fittings, og ihvertfald genneløbstermostaten er
synligt fremstillet af messing!

Noget andet er at der for nyligt i dagspressen har været tale om at
mange armaturer bliver fremstillet billigt i østen og dér ofte af et for
udefinerbar materiale der indeholder kritisk store mængder af bl.a.
tungmetaller - Men dét er jo en helt anden snak. Messing er principielt
ikke et no-go!

--
Armand.

Fra : Peter A. Jensen

Dato : 24-12-07 13:28

"ozio" <aa@aa.com> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Kan man anvende ventiler af messing til drikkevand eller er der risiko for
> [...]

Messing er et udmærket materiale til vandhaner, alternativer kunne være
rustfrit stål eller plast.
Den messing der er tale om er 36-38% zink, 2% bly og rest Kobber

Problemet med afgivelse af tungmetaller skyldes ikke tungmetallerne men det
der kaldes "afzinkning" det går ud på at messingens krystalopbygning
angribes af vandet som fjerner zinken, og når zinken er væk er der ikke
meret til at holde på de 2-3% bly, tilsidst er det afsinkede krystal blevet
til porøst kobber.
Man kan nogen gange se det på defekte armaturer hvor paknings sædet er
umuligt at friske op, andre gange er indmadem kobber farvet men et skrab med
en skruetrækkker viser at grund materialet er messing.

Problemet med afzinkning kan løses ved at anvende messing med alpha krystal
struktur, også kaldet "Afzinknings bestandig Messing", eller Dezincification
resistant Brass (DZR), NKT forskede en del i dette i ca. 70'erne hvor deres
variant gik under navnet Enkotal.
For at kunne producere alfa messing skal temperaturer under
støbning/smedning styres nøje, specialt afkølings temperatur forløbet er
meget vigtigt.

Mvh Peter